لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

چگونه بازاریابی کنیم؟ تکنیک های بازاریابی موفق در ایران

چطور بازاریابی کنیم؟

برنامه ریزی کلی یک شرکت که برای تماس با مشتریان بالقوه و تبدیل اونها به مشتریان نهایی برای کالاها و خدمات اون شرکت طراحی می شه، برنامه بازاریابی شرکت نام داره. برنامه بازاریابی ارزش پیشنهادی یک شرکت، مهم ترین پیام برند، آمار جمعیت شناسی مشتریان هدف و چندین عامل سطح بالای دیگه رو شامل می شه. در این مقاله به تعریف بازاریابی، چگونه بازاریابی کنیم و تکنیک های بازاریابی موفق در ایران میپردازیم. پس با ما همراه باشین.

 

بازاریابی چیه؟

بازاریابی به فعالیت هایی اطلاق می شه که یک شرکت برای ترویج خرید یا فروش یک محصول یا خدمات انجام میده. بازاریابی شامل تبلیغات، فروش و ارائه محصولات به مصرف کنندگان یا سایر کسب و کارها هستش. بعضی از بازاریابی ها توسط شرکت های وابسته به نمایندگی از یک شرکت انجام می شه.

متخصصانی که در دپارتمان های بازاریابی و تبلیغات یک شرکت کار می کنن، تلاش می کنن تا از طریق تبلیغات، توجه مخاطبان بالقوه کلیدی رو جلب کنن. تبلیغات مخاطبان خاصی رو هدف قرار میده و ممکنه شامل تایید افراد مشهور، عبارات یا شعارهای جذاب، بسته‌ بندی یا طرح های گرافیکی به یاد ماندنی و قرار گرفتن در معرض رسانه ها باشه.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

هدف بازاریابی چیه؟

بازاریابی شامل جنبه های مختلف یک کسب و کار مثل توسعه محصول، تبلیغات، فروش و روش های توزیع هستش. هدف اصلی بازاریابی اینه که مردم به محصولات یا خدمات یک شرکت علاقه مند بشن.

این هدف از طریق تجزیه و تحلیل بازار، تحقیق و تفکر در مورد علاقه مشتریان ایده آل یک کسب و کار و جذب اونها از طریق نوعی پیام رسانی که برای گروه هدف کسب و کار آموزنده و مفیده به دست میاد. این رویکرد به کسب و کارها کمک می کنه تا تعداد بیشتری از سرنخ ها رو به مشتری تبدیل کنن.

شاید باورکردنی به نظر نرسه، اما بازاریابی مدرن در دهه 1950 معرفی شد. وقتی که مردم برای شناسایی و تایید کردن محصولات مورد نظر خودشون، به استفاده از پلتفرم ها و کانال هایی فراتر از رسانه های چاپی اشتیاق پیدا کردن.

بعد از اون، تلویزیون و اینترنت وارد زندگی خانواده ها شد و بازاریابان تونستن کمپین های کاملی رو در چندین پلتفرم پیاده سازی کنن. این امر در نهایت اهمیت کار بازاریابان رو برای تنظیم دقیق نحوه فروش محصولات یا خدمات به مشتریان و در عین حال بهینه سازی میزان موفقیت اونها افزایش داد.

در حال حاضر پلتفرم های بی شماری وجود داره که بازاریابان می تونن کمپین های فروش و بازاریابی رو با کمک اونها اجرا کنن.

 

انواع استراتژی های بازاریابی

بازاریابی از مجموعه ای فوق العاده گسترده و متنوع از استراتژی ها تشکیل شده. این صنعت به تکامل خودش ادامه میده و استراتژی هایی که در ادامه به اونها اشاره می شه ممکنه برای بعضی از شرکت ها مناسب تر باشه.

 

1. استراتژی های بازاریابی سنتی

قبل از پیدایش فناوری و اینترنت، بازاریابی سنتی اولین راهی بود که شرکت ها با استفاده از اون کالاهای خودشون رو برای مشتریان بازاریابی می کردن. انواع اصلی استراتژی های بازاریابی سنتی در ادامه ارائه می شن.

 

استراتژی های بازاریابی سنتی

 

– بازاریابی در فضای باز

در این استراتژی تبلیغات به صورت عمومی و خارج از خانه ی مصرف کننده نمایش داده می شه. این تبلیغات شامل بیلبوردها، تبلیغات چاپ شده روی نیمکت ها، برچسب روی وسایل نقلیه یا تبلیغات در حمل و نقل عمومی هستش.

 

– بازاریابی چاپی

این استراتژی شامل محتوای کوچکی هستش که به راحتی قابل چاپ و تکرار شدن باشه. به طور سنتی، شرکت ها معمولا متریال چاپی رو به صورت انبوه تولید می کردن، چون محتوای چاپی برای تمام مشتریان یکسان بود. اما امروزه انعطاف بیشتر در فرآیندهای چاپ باعث شده تا شرکت ها بتونن در تبلیغات چاپی خودشون تنوع ایجاد کنن.

 

– بازاریابی مستقیم

این استراتژی شامل محتوای خاصی هستش که به مشتریان بالقوه ارائه می شه. بعضی از محتواهای بازرایابی چاپی رو می شه از طریق پست ارسال کرد. در غیر این صورت، رسانه های بازاریابی مستقیم می تونن شامل کوپن، کدهای ووچر برای کالاها یا کتابچه های رایگان باشه.

 

– بازاریابی الکترونیکی

در این استراتژی برای تبلیغات از رادیو و تلویزیون استفاده می شه. محتواهای دیجیتال کوتاه به شرکت کمک می کنه تا اطلاعاتی رو از طریق رسانه های دیداری یا شنیداری به مشتری منتقل کنه تا اینطوری توجه بیننده بیشتر از تبلیغات چاپی به محصول یا خدمات جلب بشه.

 

– بازاریابی رویدادی

این استراتژی به تلاش برای جمع آوری مشتریان بالقوه در یک مکان خاص نیاز داره تا فرصت صحبت کردن با اونها در مورد محصولات یا نمایش محصولات فراهم بشه. این می تونه شامل کنفرانس ها، نمایشگاه های تجاری، سمینارها، نمایشگاه های خارج از شهر یا رویدادهای خصوصی باشه.

 

2. استراتژی های بازاریابی دیجیتال

صنعت بازاریابی با معرفی بازاریابی دیجیتال برای همیشه دستخوش تغییر شد. از تبلیغات پاپ آپ گرفته تا مکان های هدفمند بر اساس سابقه مشاهده کاربران، حالا روش های نوآورانه ای وجود داره که شرکت ها می تونن از طریق بازاریابی دیجیتال پیام دلخواهشون رو به مشتریان برسونن.

 

استراتژی های بازاریابی دیجیتال

 

– بازاریابی موتورهای جستجو (SEO)

در این استراتژی شرکت ها تلاش می کنن ترافیک جستجو رو از دو طریق افزایش بدن. شرکت ها می تونن برای قرار گرفتن در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) به موتورهای جستجو پول پرداخت کنن. همچنین شرکت ها می تونن روی تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تمرکز داشته باشن تا به طور ارگانیک در رده های بالاتر نتایج جستجو قرار بگیرن.

 

– بازاریابی ایمیلی

این استراتژی نیازمند اینه که شرکت ها آدرس ایمیل مشتریان یا مشتریان بالقوه رو به دست بیارن و پیام ها یا خبرنامه های هدفمند را توزیع کنن. این پیام ها می تونه شامل کوپن ها، فرصت های تخفیف یا اطلاعیه قبلی درباره فروش های ویژه در آینده باشه.

 

اگه به بازاریابی ایمیلی که یکی از بازاریابی های مرسوم در ایران و دنیا هستش علاقه مندین. بهتون پیشنهاد میکنیم کتاب الکترونیکی “راهنمای بازاریابی ایمیلی برای مبتدیان” ما رو که به صورت رایگان هستش دانلود کنین.

 

– بازاریابی شبکه های اجتماعی

در این استراتژی کسب و کار باید در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مورد نظر حضور آنلاین خودش رو حفظ کنه. مشابه بازاریابی موتورهای جستجو، شرکت ها می تونن برای دور زدن الگوریتم ها در این پلتفرم ها، از تبلیغات پولی استفاده کنن و شانس خودشون برای دیده شدن توسط بینندگان رو افزایش بدن.

در غیر این صورت، یک کسب و کار می تونه با ارسال محتوا، تعامل با فالوورها یا آپلود رسانه هایی مثل عکس و ویدیو به صورت ارگانیک رشد کنه.

 

– بازاریابی معرف

بازاریابی معرف یا Affilate Marketing با استفاده از تبلیغات شخص ثالث تلاش می کنه تا علاقه مشتری رو به محصول یا خدمات یک شرکت جلب کنه. معمولا شرکتی که از فروش محصول یا خدمات پورسانت دریافت می کنه، بازاریابی معرف رو انجام میده.

 

– بازاریابی محتوا

این استراتژی با ایجاد محتواهای مختلف از جمله کتاب الکترونیکی، اینفوگرافیک، سمینارهای ویدیویی یا سایر محتواهای قابل دانلود، پیاده سازی می شه. هدف ایجاد یک محصول (معمولا رایگان) هستش که برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول، به دست آوردن اطلاعات مشتری و تشویق مشتریان به ادامه همکاری با شرکت استفاده می شه.

 

برای کسب اطلاعات جامع و کامل راجع به بازاریابی محتوایی، حتما به صفحه “بازاریابی محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟” ما مراجعه کنین.

 

– اینفلوئنسر مارکتینگ

بعضی از افراد ممکنه اینفلوئنسرها رو بخشی از بازاریابی رسانه های اجتماعی بدونن، اما بعضی دیگه معتقدن که این یک روش متمایز هستش. با استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ، سازمان ها می تونن روی روابطی که رهبران فکری و اینفلوئنسرها قبلا با مخاطبان خود ایجاد کردن، سرمایه گذاری کنن.

از اونجایی که اینفلوئنسرها در زمینه های مربوط به خودشون، رهبران فکری به حساب میان، درجه ای از اعتماد رو به دست آوردن که معمولا تعداد کمی از شرکت ها می تونن به اون دست پیدا کنن. بنابراین، دنبال کنندگان این افراد تمایل دارن به محصولات یا خدماتی که توسط اونها پیشنهاد می شه، توجه کنن.

اینفلوئنسرها می تونن به شرکت کمک کنن تا بیشتر در معرض دید قرار بگیره، قابلیت شناسایی برند و در نتیجه فروش خودش رو افزایش بده. اینفلوئنسر مارکتینگ معمولا در بازاریابی B2C مخصوصا شرکت های تجارت الکترونیک استفاده می شه. اما سازمان های B2B هم می تونن از این تکنیک محبوب بهره ببرن.

 

اگه تفاوت های بازاریابی B2B و B2C رو نمیدونین و میخواین یاد بگیرین پیشنهاد میکنیم حتما به صفحه “تفاوت بازاریابی B2B و B2C در چیست؟” ما سر بزنین.

 

دیگه وقتشه درآمد کسب و کارت رو افزایش بدی

 

مراحل فرآیند بازاریابی

فرآیند بازاریابی یک راهنمای گام به گام هستش که چگونگی و مسیر تلاش های بازاریابی یک سازمان رو مشخص می کنه. در این بخش به 6 گام اساسی برای اینکه یک فرآیند بازاریابی موفق رو سپری کنین اشاره کردیم.

 

1. ماموریت، چشم انداز و اهداف رو روشن کنین

اولین مرحله از فرآیند بازاریابی، تعیین وضعیت فعلی سازمان و اهداف اون هستش. شفاف سازی بیانیه های ماموریت و چشم انداز، این امکان رو به شرکت میده تا هدف و مقاصد اساسی خودش رو شناسایی و تجزیه و تحلیل کنه.

بعد از اون، تیم مدیریت اهداف استراتژیک رو برای تعیین جهت آینده ی مطلوب کسب و کار ایجاد می کنه. اونها همچنین می تونن اهدافی رو شناسایی کنن که به شرکت اجازه میده به اونها دست پیدا کنه.

 

2. یک استراتژی تعیین جایگاه ایجاد کنین

وقتی یک استراتژی تعیین جایگاه رو توسعه میدین، باید بدونین که مشتریان قراره چه تصوری از شرکت پیدا کنن. تعیین جایگاه مستلزم آگاهی و درک عمیق از بازار و مصرف کنندگان هستش. بعد از اون، شرکت برنامه ریزی می کنه که چطور از طریق تبلیغات و پیام های بازاریابی این تصور رو ایجاد کنه.

برای این کار معمولا از سه چارچوب متداول استفاده می شه:

تجزیه و تحلیل SWOT: تکنیک تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها، این چهار عنصر رو برای ارزیابی و تنظیم موقعیت شرکت تجزیه و تحلیل می کنه.

تجزیه و تحلیل PEST: این تحلیل فرصت ها و تهدیدهای کلی یا محیطی رو با تمرکز روی شاخص های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و فناوری (PEST) شناسایی می کنه.

تجزیه و تحلیل 5C: این فرآیند به کسب و کار کمک می کنه تا موقعیت داخلی و خارجی رو با بررسی پنج عامل تجزیه و تحلیل کنه؛ شرکت، مشتریان، رقبا، همکاران و شرایط اقلیمی (محیط).

 

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به تجزیه و تحلیل و ماتریس SWOT که یکی از مهم ترین چاچوب ها به حساب میاد به صفحه “ماتریس SWOT چیست؟ راهنمای جامع تحلیل سوات” ما مراجعه کنین.

 

3. یک برنامه بازاریابی ایجاد کنین

برنامه بازاریابی فرآیندی عملی هستش که کسب و کار می تونه اون رو اجرا و اندازه گیری کنه و در صورت نیاز با تطبیق و بهبود اون به مشتریان خودش و در نهایت اهدافی که داره دسترسی پیدا کنه. شرکت ها معمولا از عناصر زیربنایی کسب و کار برای ایجاد یک برنامه بازاریابی استفاده می کنن که در ادامه اونها رو بررسی می کنیم.

 

– هویت برند

این مفهوم به عناصر ملموسی اشاره داره که به انتقال تصویر مورد نظر یک شرکت به مصرف کنندگانش کمک می کنه. عناصر هویت برند شامل چشم اندازه، ماموریت، ارزش ها، شخصیت و لحن یک شرکت هستش.

 

– مخاطب هدف

مخاطبان هدف، گروهی از افرادی هستن که با احتمال بیشتری برای خرید محصول یا خدمات یک شرکت اقدام می کنن. یک کسب و کار می تونه با استفاده از ارزیابی مشتری، پروفایل سازی و تجزیه و تحلیل رقبا، مخاطبان هدف خودش رو تعریف کنه. همه اینها می تونه در تصمیم گیری های مرتبط با بازاریابی و تعیین کانال های توزیع به شرکت کمک کنه.

 

– اهداف بازاریابی

اینها نتایجی هستن که یک شرکت با تلاش های بازاریابی خودش امیدوار هستش به اونها دست پیدا می کنه. افزایش آگاهی از برند، بهبود تعامل با مشتری یا افزایش فروش از جمله نتایج مورد انتظار هستن. اهداف بازاریابی همیشه مالی نیستن، اما فقط زمانی مفید هستن که قابل اندازه گیری و ردیابی باشن.

 

– بودجه

تاکتیک های استراتژیک شرکت به بودجه و منابع موجود سازمان بستگی داره. بخش بودجه در یک برنامه بازاریابی به وضوح هزینه های ابتکارات مستقل رو مشخص می کنه و در اکثر سازمان ها، مدیری قبل از اجرای برنامه بازاریابی، بودجه تعیین شده رو تایید می کنه.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

تکنیک های بازاریابی موفق در ایران

بازاریابی دانشی تخصصی و گسترده هستش که مدل ها و زیرمجموعه های زیادی رو در بر می گیره. تمام مدیران و بازاریابان تلاش می کنن تا از کمپین ها و اقدامات خودشون بهترین نتایج ممکن رو به دست بیارن. میزان نتیجه گیری یک اقدام بازاریابی تا حد زیادی به فرهنگ و عادت های رفتاری جامعه هدف یک کسب و کار بستگی داره.

به همین دلیل بعضی از تکنیک های بازاریابی ممکنه در کشوری مثل ایران نتایج بهتری داشته باشه. در ادامه به چند تکنیک بازاریابی موفق که توسط کسب و کارهای مطرح ایرانی اجرا شدن اشاره می کنیم.

 

تکنیک های بازاریابی موفق در ایران

 

1. پرفورمنس مارکتینگ

این تکنیک که با عنوان بازاریابی عملگرا شناخته می شه جزو روش های بازاریابی دیجیتال به حساب میاد. در این تکنیک، تبلیغ کنندگان فقط در صورتی که اقدام موردنظرشون انجام بشه هزینه پرداخت می کنن. مثلا وقتی بیننده روی یکی از صفحه های سایت کلیک یا محصول موردنظر رو بخره، باید هزینه مشخصی رو پرداخت کنین.

شرکت هایی مثل دیجی کالا و اسنپ به طور پیوسته از این تکنیک بازاریابی استفاده می کنن. در این روش باید روی شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) یک کسب و کار تمرکز کرد. شاخص های انتخابی در پرفورمنس مارکتینگ باید طوری باشن که کسب و کار روی اونها کنترل داشته باشه.

 

2. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از تکنیک های قدیمی و همچنان محبوب در حوزه بازاریابی هستش که توسط شرکت های زیادی استفاده می شه. خیلی از فروشگاه های اینترنتی محبوب ایرانی مثل مدیسه، دیجی کالا و پلتفرم های ارائه خدمات آنلاین مثل اسنپ برای اطلاع‌رسانی در مورد تخفیفات، جشنواره ها، قرعه کشی ها و خدمات جدیدشان از بازاریابی ایمیلی استفاده می کنن.

 

برای اینکه بتونین ایمیل مارکتینگ موفقی داشته باشین پیشنهاد میکنم به صفحه “راهنمای کامل بازاریابی ایمیلی” ما مراجعه کنید.

 

3. بازاریابی در اپ استور

اپ استورهایی مثل کافه بازار یکی از کانال های اصلی برای بازاریابان به حساب میاد که ظرفیت بالایی رو برای تبلیغات در دسترس قرار میده. طیف گسترده ای از مخاطبان شرکت هایی مانند اسنپ جوانان هستن و به همین دلیل روزانه از کافه بازار بازدید می کنن.

برگزاری کمپین هایی مثل Brand Keyword در این کانال ها باعث می شه تا توجه کاربران رو به سمت کسب و کار خودتون جلب کنین.

 

4. پوش نوتیفیکشن

یکی دیگه از تکنیک های محبوبی که به طور گسترده توسط بازاریابان استفاده می شه ارسال نوتفیکیشن در تلفن همراه هستش. اگرچه پوش نوتیفیکیشن در کامپیوتر هم از طریق مرورگر قابل دریافت هستش، اما بیشترین بازدهی رو در تلفن های همراه داره.

استفاده از این تکنیک با مقاصد مختلفی انجام می گیره که از جمله می شه به اطلاع رسانی در مورد یک محصول یا خدمات جدید، راهنمایی و یادآوری در مورد انجام یک اقدام، اطلاع رسانی در مورد فروش ویژه و یا مواردی مثل رها کردن سبد خرید اشاره کرد.

این تکنیک تقریبا توسط اکثر کسب و کارهای ایرانی شناخته شده در حوزه تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیره.

 

5. بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی

هدف اصلی بازاریابی در رسانه های اجتماعی یا social marketing و به اختصار SMM این هستش که فضایی داشته باشن تا با مخاطب های خودشون ارتباط دو طرفه برقرار کنن. کسب و کارها در پلتفرم های مختلف محتوا تولید می کنن، محصولات و خدمات خودشون رو معرفی می کنن و با مخاطب های هدفشون ارتباط موثر برقرار می کنن.

این تکنیک بازاریابی برای ایجاد سرنخ و افزایش نرخ تبدیل، افزایش آگاهی از برند، تقویت ارتباط با مشتریان و افزایش فروش بیشتر موثر هستش.

از جمله پلتفرم هایی که کسب و کارها با توجه به نیازشون در بازاریابی رسانه های اجتماعی از اون ها استفاده می کنن، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، توییتر، پینترست و یوتیوب هستن.

 

6. بازاریابی مخفیانه

این تکنیک بازاریابی نوعی بازاریابی غیر مستقیم هستش. احتملا توی فیلم ها متوجه شدین که یکی از کاراکترها دائما فقط از یک محصول استفاده می کنه و نامحسوس اسم اون محصول و برندش در تصویر مشخصه. این موضوع همون بازاریابی مخفیانه یا Stealth Marketing هست که کسب و کارها برای تاثیر غیر مستقیم از اون در سناریوهای مختلف استفاده می کنن.

این تکنیک علاوه بر اینکه برای کسب و کار هزینه کمتری رو شامل می شه، کنجکاوی و علاقه مخاطب رو برمی انگیزه و آگاهی از برند رو افزایش میده.

 

7. بازاریابی رویداد

سمینارها و بعد از شیوع کرونا، وبینارها محبوبیت خاصی بین کسب و کارها برای بازاریابی خدمات و محصولاتشون پیدا کردن و از طریق تعامل درون فرد صورت می گیره. بیشتر بازاریاب ها بر این باور هستن که این نوع از بازاریابی جزو موثرترین تکنیک های برای رسیدن به اهداف تجاری هستش.

سازمان با هدف جذب مشتری، برقراری ارتباط با بزرگان صنعت مربوطه و افرادی که در بازار نقش مهمی دارن و بر مخاطب تاثیر گذار هستن، رویدادهایی رو برگزار می کنه. این رویدادها هم حضوری و هم غیرحضوری برگزار می شن و در نتیجه بازاریابی رویداد یا event marketing شاهد افزایش فروش و افزایش علاقه نسبت به برند هستیم.

 

8. بازاریابی برند

بازاریابی برند که به اون برند مارکتینگ هم می گن، با برجسته کردن کسب و کار و محصول به کمک داستان، شخصی سازی کردن سوشال مدیا و سایت و تکنیک هایی مثل طنز سعی می کنن با مشتری بیشتر و موثرتر ارتباط برقرا کنن.

در این صورت محصول اون کسب و کار مزیت رقابتی پیدا می کنه و مشتری اون رو بهتر از باقی رقیب ها می بینه. در نتیجه با بازاریابی برند مشتری های وفادار بیشتری رو جذب می کنین و فرشتون بالا می ره.

برای مثال دیجی کالا با روایت داستانشون از چالش هایی که در بازار داشته و راه اندازی دیجی کالا محبوبیت بیشتری رو در دل مشتری هاش کسب میکنه.

 

9. اینفلوئنسر مارکتینگ

همونطور که از اسم اینفلوئنسر پیداست، در این نوع از بازاریابی افراد مهم و تاثیرگذار بر جامعه هدفمون رو در نظر می گیریم و به سراغ اون ها می رویم. از اون ها می خوایم که خدمات یا محصولات شرکت ما رو تبلیغ کنن.

این افراد در شبکه های مختلفی فعالیت می کنن که توی ایران می تونیم به پلتفرم هایی مثل اینستاگرام، لینکدین، توییتر و حتی وبلاگ های سایت ها اشاره کنیم. در نتیجه اینفلوئنسر مارکتینگ، هم فروشمون بالا می ره و هم به برندسازی شرکتمون کمک کردیم.

 

10. بازاریابی حمایتی

بازاریابی حمایتی یا سببی (Cause marketing) تکنیک دیگه ای از بازاریابی موثر در بازار هستش. برای مثال یک سری محصولات غذایی برای حیوانات خانگی هستن که روی اون ها نوشته با خرید این محصول 1% از درآمد به پناهگاه حیوانات تعلق می گیره. یا با خرید بلیط برای گالری هنری گفته شده درصدی از اون برای حمایت از هنرمندان در نظر گرفته میشه.

این ها نمونه ای از بازاریابی حمایتی هستن که با حمایت از یک هدف اجتماعی، هم وجهه برند حفظ میشه و هم سود اون کسب و کار افزایش پیدا می کنه.

 

11. بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان یا word of mouth marketing روشی هستش که در اون کسب و کار تبلیغ و بازاریابی خودش رو به مشتری می سپاره. چطور؟ به این صورت که مشتری اگه از محصول یا خدمات شما راضی باشه، شما رو به بقیه معرفی می کنه و این نکات مثبت دهان به دهان می چرخه.

برای مثال اسنپ رو در نظر بگیرین. ممکنه فردی توی گرفتن تاکسی مشکل پیدا کنه و با تاکسی اینترنتی هم آشنایی نداشته باشه. در این صورت شما به عنوان مشتریِ اسنپ و آشنایی با خدماتش، به فرد پیشنهاد می کنین که از اسنپ استفاده کنه چون راحت تر و سریع تر تاکسی پیدا میشه و امنیتش بالاتر هستش.

 

سخن پایانی

برای تبلیغ محصولات و خدمات، بازاریابی دیجیتال از وب و سایر فناوری های آنلاین مثل کامپیوترهای شخصی، تلفن های همراه و سایر رسانه ها و پلتفرم های دیجیتال استفاده می کنه.

با استفاده از بازاریابی می تونیم آگاهی مشتریان از محصولات و خدمات یک کسب و کار رو افزایش بدیم و در فرآیند تصمیم گیری برای خرید به اونها کمک کنیم. بازاریابی حوزه خیلی گسترده ای هستش که بعضی از اقدامات اون ماه ها بعد نتایج خودش رو نشون میده.

داشتن یک برنامه بازاریابی که مسیر تلاش ها رو مشخص کنه برای هر کسب و کاری ضرورت داره تا از هدر رفتن بودجه، زمان و در نهایت واگذار کردن بخشی از بازار به رقبا جلوگیری کنه.

 

4 دیدگاه دربارهٔ «چگونه بازاریابی کنیم؟ تکنیک های بازاریابی موفق در ایران»

  1. منوچهر زیا

    این که چطور بازاریابی کنیم خیلی مسئله مهمیه
    دونستن نحوه بازاریابی میتونه کمک کنه که با هزینه کمتر بیشترین بهره رو از بازاریابی خودتون ببرین
    ممنونم بابت این مقاله عالیتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله کاملا حق با شماست
      ممنون از ثبت نظرتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      چشم حتما به تکنیک های بازاریابی بیشتری توضیح میدیم در آینده
      ممنون از ثبت نظرتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا