لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

راهنمای جامع آگاهی از برند (Brand Awareness)

راهنمای جامع آگاهی از برند

آگاهی از برند ممکن است مفهومی مبهم به نظر برسد و در حقیقت همین‌طور است. برای آن دسته از بازاریابان و صاحبان کسب‌ و کار که دوست دارند موفقیت را از طریق آمار و ارقام شفاف ارزیابی کنند، آگاهی از برند احتمالا یکی از معیارهای بسیار مهمی است که باید دنبال کنند.

آگاهی از برند برای موفقیت کسب و کار و اهداف کلی بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. خوشبختانه این معیار تا حد زیادی قابل تعیین است و به برندها کمک می‌کند تا وضعیت خود را به شکل بهتر و معناداری ارزیابی کنند.

شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌بایست با تمرکز بر برندینگ تلاش کنند تا آگاهی از برند (Brand Awareness) را برای مخاطبانشان افزایش دهند. در این مقاله با مفهوم آگاهی از برند (Brand awareness) آشنا خواهید شد و راهکار هایی برای بهبود آن به شما پیشنهاد می شود.

برندسازی فقط یک لوگو یا یک شعار جذاب نیست، بلکه ضربان قلب کسب و کار شماست. برندینگ داستانی است که می گویید، احساساتی که برانگیخته می کنید، و ادراکی است که ایجاد می کنید. آگاهی از برند قلمرویی است که در آن خلاقیت با استراتژی برخورد می‌کند، جایی که هنر با علم برخورد می‌کند.

 

آگاهی از برند یا Brand Awareness چیست؟

آگاهی از نام تجاری، یک اصطلاح بازاریابی است و مفهوم آن میزان شناخت محصول به واسطه نام آن توسط مصرف کننده می باشد. ایجاد آگاهی از برند، گامی کلیدی در پیشبرد یک محصول جدید یا احیای یک برند قدیمی است. آگاهی از برند می تواند وجه تمایز یک محصول با محصولات و خدمات شرکت رقیب نیز باشد.

در اصل، برندینگ هنر تعریف این است که کسب و کار شما چه چیزی را نشان می دهد و چه تاثیری بر روی مخاطبان خود می گذارید. این فقط در مورد یک لوگو و طرح رنگ نیست – بلکه در مورد تجسم ارزش ها، فرهنگ و ماموریت شما در هر نقطه تماس است.

به نظر ما برندینگ “تبدیل کسب و کارها به تجربه های فراموش نشدنی” است.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

اهمیت آگاهی از برند در چیست؟

آگاهی از برند، اعتماد و وفاداری مشتریان را نسبت به خدمات و محصولات شما در پی دارد. فاکتورهای مهم زیر را در مورد آگاهی از برند در نظر بگیرید:

اهمیت آگاهی از برند در چیست؟

– روانشناسی وفاداری برند

دلیل آنکه مردم برای خرید‌های بیشتر مجدداً به شرکت شما رجوع می‌کنند، تا حدودی مربوط به رضایت آنها از محصول یا سرویس خاصی است که در ابتدا از شما خریداری کرده‌اند. میزان وفاداری به یک برند اغلب به ارتباط بین مشتری و شرکت یا به طور دقیق‌تر ارتباط بین مشتری و ماهیت شرکتی که مشتری از آن خرید می‌کند، بستگی دارد. بنابراین اگر شما بخواهید از این مزیت استفاده کنید، می‌بایست حداقل یک ماهیت مشخص و شناخته‌ شده داشته باشید.

 

– نگهداری مشتری در مقابل جذب مشتری

در بسیاری از موقعیت‌های سرویس‌دهی، حفظ مشتری بسیار کم‌هزینه‌تر از جذب مشتری جدید است. نگه داشتن نام تجاری در رأس ذهن کاربران قدیمی شرکت معمولاً ارزان‌تر و ساده‌تر از جذب علاقه و توجه مداوم مشتریان بالقوه است. نتیجه‌ی آن نیز به جای تنها یک خرید، چندین خرید جدید خواهد بود.

 

– کندتر شدن روند فراموشی برند

مشتریان هنگامی که محصولی را برای اولین بار از مغازه خریداری می‌کنند، به ‌تدریج نام و نام تجاری آن محصول را فراموش می‌کنند. اگر شما بتوانید برند خود را در جلوی ذهن افراد قرار دهید، در این حالت از کمرنگ شدن نام تجاری خود در ذهن مخاطبان جلوگیری کرده و همواره ماهیت خود و ارزشی که برای مشتریان ایجاد کرده‌اید را به آنها یادآوری می‌کنید.

 

– تقویت اعتماد به برند

در دنیایی که مصرف‌کنندگان قبل از خرید به تحقیقات گسترده و بررسی نظرات دیگران تکیه می‌کنند، اعتماد به برند همه‌چیز است. هنگامی که یک مصرف‌کننده با نام تجاری شما پیوند برقرار می‌کند، احتمال بیشتری وجود دارد تا خریدهای تکراری را با کمترین تردید یا حتی بدون هیچ تردیدی انجام دهد. این امر به پر شدن شکافی که به طور طبیعی بین اعتماد و وفاداری وجود دارد کمک می‌کند.

آگاهی از برند اعتماد به برند را ایجاد می‌کند. تلاش‌های آگاهی از برند به برند شما شخصیت و یک خروجی قابل دفاع می‌دهد تا صمیمانه باشد، بازخورد دریافت کرده و داستان‌سرایی کند. اینها همه راه‌هایی هستند که به ما کمک می‌کنند به عنوان انسان به دیگران اعتماد کنیم. رابطه انسان با برند نیز تفاوت زیادی ندارد.

 

– ایجاد تداعی

وقتی یک سوال فوری در ذهن شما ایجاد می‌شود احتمالا به گوگل سر می‌زنید. وقتی لازم به چند کپی از یک سند نیاز داشتید احتمالا از یک دستگاه زیراکس استفاده کرده‌اید. اگر تصمیم به پیک‌نیک رفتن گرفته باشید احتمالا یک نوشابه کوکاکولا هم خریده‌اید. اگر دقت کنید ما بسیاری از وسایل را به اسم برند می‌شناسیم نه اسم دقیق محصول.

این دقیقا همان اتفاقی است که آگاهی از برند رقم می‌زند. آگاهی از برند اقدامات و محصولات را با مارک‌های خاصی مرتبط می‌کند و ناخودآگاه ما را تشویق می‌کند تا کلمات رایج را با نام برند جایگزین کنیم.

 

– ایجاد ارزش ویژه برند

ارزش ویژه برند ارزشی از یک برند را توصیف می‌کند که با تجارب مصرف‌کننده و درک کلی از برند تعیین می‌شود. تجارب و ادراک مثبت با ارزش ویژه ثبت برند برابر است و همین امر در مورد مفاهیم منفی نیز صدق می‌کند.

در اینجا به چند مورد ارزشمند که از ارزش ویژه مثبت برند ناشی می‌شود اشاره می‌کنیم:

  • قیمت‌های بالاتر به دلیل ارزش درک شده بالاتر
  • قیمت بالاتر سهام
  • توانایی گسترش تجارت از طریق توسعه خط محصول یا خدمات
  • تاثیر اجتماعی بیشتر به دلیل ارزش برند

چطور یک برند ارزش ویژه برند را ایجاد می‌کند و افزایش می‌دهد؟ با ایجاد آگاهی از برند و ترویج مداوم تجارب مثبت با برند. آگاهی از برند در واقع پایه و اساس ارزش ویژه برند است.

هنگامی که یک مصرف‌کننده از یک برند آگاه است، بدون کمک آن را تشخیص می‌دهد، برای خرید به دنبال آن می‌گردد، آن را به سایر برندهای مشابه ترجیح می‌دهد و وفاداری ایجاد می‌کند که نه تنها به خریدهای بعدی منجر می‌شود بلکه الهام‌بخش توصیه شدن برند به خانواده و دوستان است.

به همین دلیل است که آگاهی از برند بسیار مهم است. این مفهوم اعتماد را در مشتریان شما ایجاد می‌کند، به تداعی‌های مثبت منجر می‌شود و ارزش ویژه برند را به شکل معناداری افزایش می‌دهد که به برند اجازه می‌دهد تا به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی یک مصرف‌کننده تبدیل شود.

 

چطور آگاهی از برند ایجاد کنیم؟

آگاهی از برند در بین مخاطبان شما و عموم مردم یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. همچنین از یک تبلیغات ساده یا کمپین بازاریابی اتفاق نمی‌افتد. آگاهی قوی از برند نتیجه تلاش‌های چندگانه همزمانی است که فراتر از تلاش برای جلب مشتریان انجام شده است.

اگر انتظار دارید با اجرای چند تبلیغ محصول در فیسبوک یا اینستاگرام آگاهی از برند خود را افزایش دهید، احتمالا نتایج چشمگیری را به دست نمی‌آورید. نه تنها مصرف‌کننده بر روی محصول (و نه برند) متمرکز خواهد شد، بلکه تبلیغات فقط باعث یک فروش ساده می‌شود، نه بیشتر.

در این بخش از راهنمای جامع آگاهی از برند به چند راه موثر برای ایجاد یک پایه مستحکم آگاهی از برند و ایجاد تاثیر پایدار بر روی مخاطبان اشاره می‌کنیم:

 

چطور آگاهی از برند ایجاد کنیم؟

 

+ شخص باشید نه یک شرکت

وقتی با یک دوست جدید آشنا می‌شوید، دوست دارید چه چیزی را در مورد او کشف کنید؟ احتمالا کنجکاوید در مورد سرگرمی‌ها، علایق، ترجیحات و مواردی که نمی‌پسندد اطلاعاتی را به دست بیاورید. همچنین به نحوه صحبت کردن آنها، زمینه‌هایی که دوست دارند در مورد آنها صحبت کنند و چیزهایی که آنها را هیجان‌زده می‌کند توجه می‌کنید.

اینها ویژگی‌هایی هستند که برند شما باید در مورد خودش مشخص و آنها را تبلیغ کند. برای تاثیرگذاری بر مخاطبان خود، باید خودتان را چیزی بیش از شرکتی که فروشنده کالاست تعریف کنید. اگر محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید را نادیده بگیریم، چطور برند خود را به یک دوست جدید معرفی می‌کنید؟

 

+ معاشرت داشته باشید

درونگرا یا برونگرا، افشاگر یا ساکت، همه‌ی انسان‌ها از تماس اجتماعی و گذراندن وقت با یکدیگر سود می‌برند. به همین دلیل با سایر افراد ارتباط برقرار می‌کنیم، چیزهای جدید یاد می‌گیرم و توسط دیگران شناخته می‌شویم.

در مورد یک برند نیز همین شرایط صادق است. اگر فقط هنگام تلاش برای فروش یا دریافت پشتیبانی سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید، صرفا به عنوان یک کسب و کار با هدفی مشخص شناخته خواهید شد.

برای افزایش آگاهی از برند خود، باید اجتماعی باشید. در رسانه‌های اجتماعی در خصوص موارد غیر مرتبط با محصول یا خدمات خود مطالبی را منتشر کنید. با پرسیدن سوال، نظر دادن در مورد پست‌ها یا ری‌توییت‌ کردن و اشتراک‌گذاری محتوایی که دوست دارید، با مخاطبان خود در تعامل باشید. با حساب‌های اجتماعی خود به‌گونه‌ای رفتار کنید که گویی فردی هستید که سعی در پیدا کردن دوستان جدید دارد، نه کسب و کاری که فقط به دنبال کسب درآمد است.

تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد از شهرت برند ناشی از جامعه‌پذیری آنلاین است. اجتماعی بودن به آگاهی بیشتر از برند و شناخته شدن راحت‌تر آن منجر می‌شود.

 

+ یک روایت بگویید

چه در حال بازاریابی محصولات باشید یا تبلیغ برند خودتان، داستان‌سرایی یک تاکتیک بازاریابی فوق‌العاده قدرتمند است. چرا؟ زیرا چیزی واقعی را در اختیار مخاطبان‌تان قرار می‌دهد تا با آن ارتباط برقرار کنند.

ایجاد یک روایت در مورد برندتان، آن را انسانی می‌کند و به آن عمق می‌بخشد. در هم تنیدن این روایت در تلاش‌های بازاریابی، برند شما را نیز در کنار محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهد بازاریابی می‌کند.

روایت شما باید در مورد چه چیزی باشد؟ هر چیزی، به شرطی که حقیقت داشته باشد. این روایت می‌تواند روایت بنیان‌گذار برند باشد، داستان این که اولین ایده محصول کسب و کار شما چطور شکل گرفت یا داستان نحوه شکل‌گیری کسب و کار کوچک شما در این دنیای بزرگ.

مردم دوست دارند داستان‌هایی درباره یکدیگر بشنوند. اصالت تاثیرگذار است و می‌تواند به افزایش آگاهی از برند منجر شود.

 

+ اشتراک‌گذاری را آسان کنید

صنعت، ارائه محصول یا استراتژی‌های بازاریابی شما هر چه که باشد، اشتراک‌گذاری محتوای خود را برای مخاطبان‌تان آسان کنید. این محتوا می‌تواند پست‌های وبلاگ، محتوای اسپانسری، ویدیوها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی یا صفحات محصول باشد. مهم نیست که این محتوا چیست، فقط باید قابل اشتراک‌گذاری باشد.

بازاریابی دهان به دهان موثرترین راه برای ایجاد اعتماد و آشنایی در بین مشتریان است. اگر کسی ببیند که یکی از دوستان یا اعضای خانواده محصول یا خدماتی را توصیه می‌کند، متوجه آن محصول و برند می‌شود. آیا این برند ارزش بررسی دارد؟ آیا آنها محصولات عالی دیگری دارند که بتوان به آنها اعتماد کرد؟ حساب‌های شبکه اجتماعی آنها چگونه است و در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند؟

اگر پست کردن در مورد موضوعات مختلف را آسان کنید، مصرف‌کنندگان با کلیک کردن بر روی «اشتراک‌گذاری» آگاهی از برند را برای شما افزایش می‌دهند.

آگاهی از برند در مورد تاثیرگذاری است. این مفهوم در مورد تعامل با مخاطبان به روش‌هایی است که فقط درخواست پول، مشارکت یا وفاداری در آن مطرح نمی‌شود. شما به عنوان یک برند باید به گونه‌ای بر روی مخاطبان خود تاثیر بگذارید که در بلندمدت این موارد را به دست آورید بدون اینکه از آنها درخواست کنید

 

استراتژی‌هایی برای ایجاد آگاهی از برند

 

1. چاپ و نشر اطلاعات

شما می‌توانید اطلاعات را به صورت چاپ شده (مانند تقویم‌ها) برای مشتریان منتشر کنید. نمایش اطلاعات به صورت چاپ شده ساده‌تر و کاربردی‌تر است. با قرار گرفتن این آیتم‌های تبلیغاتی در گوشه و کنار محیط کاری، شما می‌توانید یک بخش از فضای کاری را به نگهداری پیغام‌های تبلیغاتی منتشر شده‌ خود اختصاص دهید. چنین کاری باعث بهبود برندینگ تجاری شما می شود و برندتان برای مدتی طولانی در معرض دید کارکنان قرار می گیرد. بعلاوه شما با تمرکز بر برندینگ تبلیغاتی می‌توانید این آیتم‌های تبلیغاتی را در مناسبت‌های خاصی منتشر کنید و یا آنها را برای افرادی که قبلاً از شما خرید کرده‌اند، ارسال نمایید.

 

2. انتشار محتوای منظم و تاثیر آن بر Brand Awareness

هیچ چیز همانند یک محتوای با ارزش نمی‌تواند توجه مخاطبان را در دنیای مجازی به خود جلب کند. اگر شما بتوانید بلاگ پست‌های جدید، وایت پیپر یا مقاله سفید، اینفوگرافیک و ویدئوهای مفید و کاربردی برای مخاطبان تولید کنید و برندینگ سایت خود را توسعه دهید، در آن صورت مخاطبان بطور مکرر برای دریافت مطالب بیشتر به سایت شما مراجعه خواهند کرد. با اینکه پیدا کردن مخاطب وفادار با این روش زمانبر است، اما یقینا ارزش وقت گذاشتن را دارد همچنین این روزها بازاریابی محتوا یکی از موثرترین راهکار های افزایش Brand Awareness به شمار می آید.

 

3. ارسال خبرنامه از طریق ایمیل

تا زمانی که شما خبرنامه‌های آنلاین برای مشتریان ارسال می‌کنید، سعی کنید مشتریان خود را برای عضویت در لیست افرادی که خبرنامه‌ها را دریافت می‌کنند، ترغیب کنید. شما حتی می‌توانید هر زمان که مشتری محصولی را خریداری کرد یا حساب کاربری جدید ایجاد کرد، برایش خبرنامه ارسال کنید. با این روش شما می‌توانید به صورت هفتگی برای مشترکین خود خبرنامه ارسال کرده و از این طریق نام تجاری خود را در ذهن آنها حفظ کنید (و اطلاعات مفید دیگری نیز در اختیارشان قرار دهید).

 

4. جوایز و تبلیغات و افزایش آگاهی از برند

اگرچه این روش اندکی پرهزینه است، اما می‌تواند برند شما را در نظر مخاطبان خوب جلوه دهد. یک تبلیغ جدید برای خود ترتیب دهید برای مثال یک فروش بزرگ یا ارائه‌ یکسری اقلام رایگان به مشتریان به منظور تقدیر و تشکر از آنها. با این روش شما توجه زیادی را در میان افرادی که مایل به استفاده از چنین فرصت هایی هستند به خود جلب می‌کنید. مشتریانی که از خدمات شما رضایت دارند به احتمال زیاد این کارهای شما را با دیگران به اشتراک گذاشته و از این طریق کیفیت برند شما را افزایش خواهند داد.

 

5. هدایای رایگان

اگر شما جزو شرکت‌هایی هستید که بطور منظم برای مشتریان خود پکیج ارسال می‌کنید، بهتر است در مورد ارسال هدایای غیرمنتظره و گاه به گاه به مشتریان نیز فکر کنید چون بر ماندگاری برند شما در ذهن آن ها بسیار موثر است. مسلماً مشتریان شما با دریافت چنین هدایایی غافلگیر و خوشحال خواهند شد و هرگز این تجربه‌ی خوب را فراموش نخواهند کرد. ارائه‌ هدایای کاربردی و تبلیغ آنها می‌تواند همواره سخاوتمندی برند شما را به مشتریان یادآور شود.

 

6. تعامل اجتماعی

احتمالا شما تجربه‌ بکارگیری استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را داشته‌اید، اما آیا تاکنون با هر یک از مخاطبان خود به طور جداگانه از طریق پاسخگویی به سوالات آنها یا شرکت در مکالمات روزمره تعامل داشته‌اید؟ تعامل فردی با مخاطبان یک روش قدرتمند برای ایجاد وفاداری بوده و برند شما را نیز برای طرفدارانتان نمایان‌تر خواهد کرد. با اینکه این روش اندکی زمانبر است اما طرفداران وفادارتری برای شما ایجاد خواهد کرد و علاوه بر آن تمایل و علاقه‌ی مخاطبان معمولی را نیز به شما بیشتر خواهد کرد.

 

7. تجدید و اولویت‌بندی مجدد فرصت‌ها

در نهایت به تجدید و اولویت‌بندی دوباره‌ فرصت‌ها نیز توجه کنید. برای مثال شما می‌توانید با ارسال ایمیل‌های یادآوری، مخاطبان را از تمام شدن محصولات یا پایان تاریخ انقضای آنها (که منجر به سفارش مجدد کالا توسط مشتری می‌شود) باخبر کنید. این استراتژی تنها برای محصولاتی که ثابت نیستند، صدق می‌کند و اگر شما بتوانید چنین محصولاتی را به فروش برسانید، بدین معنا خواهد بود که این استراتژی موفقیت آمیز بوده است. همچنین هنگامی که مشتریان وارد مرحله‌ سفارش‌دهی می‌شوند، ممکن است برخی از آنها تحت تاثیر خرید محصولات دیگر نیز قرار گیرند.

هفت استراتژی فوق می‌تواند به شما در ساخت برندینگ و پیوند دادن آن با محصولات و خدمات شرکت یاری رسانده و از کمرنگ شدن برند شما در ذهن افراد و کم شدن علاقه‌ی آنها به برند و محصولات شما جلوگیری کند. دقت داشته باشید که ارسال بیش از حد پیام‌های تبلیغاتی و برندسازی افراطی می‌تواند برای مشتریان آزاردهنده باشد. اما اگر به طور منظم نام تجاری خود را به مشتریان یادآوری کنید و فعالیت هایی انجام دهید که آگاهی از برند شما را تقویت می کند، یقیناً فروش شما بیشتر خواهد شد.

 

8. وبلاگ مهمان در سایر وب‌سایت‌های نیچ

وبلاگ‌نویسی مهمان یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش آگاهی از برند است که به تلاش حداقلی نیاز دارد. می‌توانید از ترافیکی که در حال حاضر به یک وب‌سایت نیچ وارد می‌شود استفاده کنید تا در عین ارائه محتوای مفید و مرتبط، توجه بیشتری را به برند خود جلب کنید.

به عبارت دیگر، شما نه تنها محصول خود را به افرادی که آماده خرید نیستند معرفی نمی‌کنید، بلکه با صدای برند خود می‌نویسید و در ابتدا خودتان را به عنوان یک انسان معرفی کنید. یک جایگزین عالی دیگر برای وبلاگ‌نویسی مهمان، انتشار محتوای اسپانسری در وب‌سایت‌های نیچ است.

 

9. بازاریابی مشترک

بازاریابی مشترک راهی عالی برای ایجاد آگاهی از برند است، نه تنها به این دلیل که از مخاطبان برند دیگری بهره می‌برید، بلکه می‌تواند شخصیت شما و آنچه را که در بازار ارائه می‌دهید متمایز کند.

به عنوان شما، یک فروشگاه لوازم دوچرخه به طور بالقوه می‌تواند با یک رویداد دوچرخه سواری آخر هفته مشارکت داشته باشد. می‌توانید کمپین خود را به شیوه‌های متفاوتی ارائه دهید. برای مثال می‌توانید بگویید با دانلود اپلیکیشن فروشگاه شما یک عدد چراغ هشدار یا بوق دریافت می‌کنید.

در حالت ساده‌تر می‌توانید در یک لایو اینستاگرامی حضور داشته باشید. مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، همکاری با یک برند دیگر می‌تواند به شما کمک کند میزان دسترسی‌پذیری خود را دو یا حتی سه برابر کنید.

 

10. تبلیغ در همه جا

درست است که تبلیغات احتمالا به اندازه‌ای که آگاهی از محصول را ایجاد می‌کند قادر به افزایش آگاهی از برند نباشد، اما با این حال یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توانید برای وادار کردن مردم به کسب اطلاعات در مورد برند شما اسفتاده کنید.

برای مثال سرویس گرامرلی را در نظر بگیرید. به نظر می‌رسد همین چند سال پیش هیچ کسی از گرامرلی خبر نداشت. اما حالا وقتی از یک ابزار آنلاین برای ویراستاری متن صحبت می‌کنیم اولین گزینه‌ای که به ذهنمان می‌رسد احتمالا گرامرلی است. این میزان شناخته شدن بالا به دلیل راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی سوشال مدیا، دیسپلی و ویدیویی است که تقریبا در هر جایی ظاهر می‌شوند.

می‌توانید کار خود را با تبلیغات آنلاین شروع کنید که شامل تبلیغات پولی در شبکه اجتماعی و PPC می‌شود. اگر به حضور واقعی در همه جا و راه‌اندازی کمپین‌های پیچیده‌تر در مقیاس انبوه علاقه دارید، می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی برنامه‌ای (Programmatic) را راه‌اندازی کنید.

 

11. استخدام یک سفیر یا طراحی شخصیت

این کار احتمالا برای شرکت‌های کوچک‌تر قابل انجام نیست، اما اگر بودجه کافی دارید به استخدام یک بازیگر یا سخنگو به عنوان سفید شرکت فکر کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا نه تنها برند خود را انسانی کنید، بلکه احساسی از خدمات دوستانه و آگاهانه‌ای که مشتریان می‌‌توانند دریافت کنند را به آنها منتقل کنید.

البته نیازی نیست حتما یک بازیگر یا سلبریتی انتخاب کنید، شما می‌توانید یک شخصیت مرتبط و متناسب با برند خود را خلق کنید و از آن برای انتقال پیام برند به مخاطبان بهره ببرید. برای مثال برند GEICO از یک مارمولک بامزه و دوستانه استفاده کرده است.

 

12. انتخاب تصویر یا نماد نشان‌دهنده برند

احتمالا بسیاری از ما نایک را دیگر به عنوان نایک نمی‌شناسیم. نایک با نماد آن که شبیه علامت تیک است شناخته می‌شود. بنابراین، در هر لحظه که این علامت را می‌بینید ناخودآگاه به یاد برند نایک می‌افتید. مک دونالد نیز مثال دیگری است که با حرف M زرد رنگ خود شناخته می‌شود و یا اپل که با سیب گاز زده خود در سراسر جهان به راحتی شناخته می‌شود.

اگرچه این نماد می‌تواند بخشی از لوگوی شما هم باشد (مانند مک دونالد یا نایک)، اما ما فقط در مورد لوگو صحبت نمی‌کنیم. با تیم برندینگ خود یا یک طراح گرافیک فریلنسر کار کنید تا با ایجاد یک نماد از آن در تمام تلاش‌های بازاریابی، تبلیغات و کمپین‌های ارگانیک خود بهره ببرید. همچنین می‌توانید با بررسی نمونه‌های موفقی مانند مک دونالد، اپل و نایک، از نماد طراحی شده خود در بسته‌بندی و طراحی محصول استفاده کنید.

 

13. ایجاد یک شعار کوتاه و جذاب

در این بخش نیز می‌توانیم نایک را مثال بزنیم. با شنیدن جمله فقط انجامش بده (Just Do It) بلافاصله به برند نایک فکر می‌کنید. ایجاد یک شعار کوتاه، سنگ بنای یک استراتژی قوی آگاهی از برند است و راهی آسان و ساده برای افزایش آگاهی از برند محسوب می‌شود.

این کار قطعا سخت است، تصور کنید که باید همه چیز را در یک جمله کوتاه خلاصه کنید. این جمله باید توضیح دهد که چرا متفاوت هستید، چه چیزی ارائه می‌دهید و چرا مشتریان باید شما را انتخاب کنند. شعار هاب اسپات را در نظر بگیرید «کمک به میلیون‌ها نفر برای رشد بهتر».

در چهار کلمه ساده، متوجه می‌شوید که چرا هنگام بررسی ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، هاب اسپات باید یکی از انتخاب‌های شما باشد.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

استراتژی‌هایی برای افزایش آگاهی از برند

 

استراتژی‌هایی برای افزایش آگاهی از برند

 

– پیشنهاد فریمیوم

فریمیوم (Freemium) یک مدل کسب و کار است که یک محصول یا خط محصول اصلی را به صورت رایگان ارائه می‌کند و فقط برای هر محصولی که در سطح سازمانی یا برتر قرار می‌گیرد هزینه دریافت می‌کند. این یک استراتژی قیمت‌گذاری محبوب برای شرکت‌های نرم‌افزاری مانند هاب اسپات و ترلو است.

ارائه یک گزینه فریمیوم این امکان را به مشتریان می‌دهد تا برند و محصول شما را قبل از خرید تجربه کنند. این یک فرصت عالی قبل از خرید است که می‌تواند از نظر فنی دائمی باشد (برخلاف دوره آزمایشی رایگان که معمولا دارای محدودیت زمانی است.)

ارائه یک گزینه فریمیوم با این شرط که واترمارک برند در هر بخش عمومی از محصول یا خدمات نشان داده شود، یک اتفاق رایج است. این موضوع فریمیوم را به یک موقعیت برد-برد تبدیل می‌کند که در آن مصرف‌کننده محصول را به صورت رایگان دریافت می‌کند و زمانی که مصرف‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند، برند تبلیغات رایگان دریافت می‌کند.

 

– ایجاد محتوای رایگان

امروزه تولید محتوا آسان‌تر از همیشه است، این اتفاق مثبت باعث شده تا مصرف‌کنندگان امروزی برای هر سوال، نگرانی و پروژه‌های DIY خود به اینترنت مراجعه و راهنمایی دریافت کنند.

محتوا راهی سرگرم‌کننده برای افزایش آگاهی از برند شماست، زیرا ساده‌ترین راه برای نشان دادن شخصیت و به اشتراک‌ گذاشتن نظرات و جایگاه‌یابی در مورد مسائل است. این دو مولفه اصلی باعث ایجاد شخصیت در برند و انسانی به نظر رسیدن آن می‌شود.

محتوا لزوما نباید متنی باشد. شما می‌توانید از ویدیوها، اینفوگرافیک‌ها، پادکست‌ها و موارد دیگر استفاده کنید. مطمئنا محتوای نوشتاری مانند وبلاگ‌ها و راهنماهای قابل دانلود احتمالا ساده‌ترین روش هستند اما قطعا تنها گزینه پیش روی شما محسوب نمی‌شود.

اگر برند شما در حال تولید محتوا نیست، احتمالا برخی از فرصت‌های مهم و اساسی آگاهی از برند را از دست می‌دهید. محتوا راه شگفت‌انگیزی برای ارتباط واقعی با مخاطبان است که در عین حال نام تجاری را در برابر دید مردم قرار می‌دهد.

 

– اسپانسری رویدادها

در چند جشنواره، کنسرت، نمایشگاه و رویداد شرکت کرده‌اید؟ برگزاری این نوع رویدادها معمولا بدون اسپانسری برندها ممکن نیست. حمایت از رویدادها یک راه مطمئن برای نشان دادن نام تجاری شما در مقابل صدها، هزاران یا حتی میلیون‌ها نفری است که احتمالا در بین مخاطبان هدف شما قرار می‌گیرند. از بنرها گرفته تا آگهی‌ها و بطری‌های آب، اگر از یک رویداد حمایت مالی کنید، نام تجاری شما در همه جا دیده می‌شود.

حمایت مالی از یک رویداد همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا نام برند خود را در رویدادی که با شخصیت، علایق و انگیزه‌های شما مطابقت دارد، مطرح کنید. در این صورت، مصرف‌کنندگان برند شما را با زیبایی و خصوصیاتی که آن رویداد داشت مرتبط می‌دانند.

این کار همچنین می‌تواند به شرکت شما در ایجاد آگاهی از برند در میان مخاطبان بسیار متخصص و واجد شرایط کمک کند. حرفه‌ای‌ها فقط برای سرگرمی در رویدادها شرکت نمی‌کنند. آنها معمولا برای اطلاع از آخرین تحولات یک صنعت در رویدادها حاضر می‌شوند.

برند ردبول را در نظر بگیرید. ردبول تولیدکننده یک نوشیدنی انرژی‌زا است و بدون هیچ تلاشی برای آگاهی از برند، آن را به عنوان استاندارد صنعت نوشیدنی انرژی‌زا می‌شناسیم. اما این اتفاق با تلاش سنگین ردبول برای بازاریابی خود رخ داده است. این برند به طور مداوم از رویدادهای ورزشی حرفه‌ای و هیجان‌انگیز مانند پرش از ارتفاع، مسابقات موتور کراس، دوچرخه‌سواری کوهستان و موارد مشابه حمایت می‌کند.

آنها از ورزشکاران حرفه‌ای نیز حمایت می‌کنند. به همین دلیل، ما ردبول را ذاتا با جسارت و ماجراجویی مرتبط می‌دانیم و ناخودآگاه معتقدیم اگر یک نوشیدنی انرژی‌زای ردبول را بنوشیم احتمالا قادر به انجام هر کاری هستیم.

 

– ایجاد شخصیت برای برند

اولین قدم برای شخصیت دادن به برند شما این است که با آن به عنوان یک شخص برخورد کرده و روایت خود را تعریف کنید. گام بعدی این است که این شخصیت را در تلاش‌های بازاریابی خود به کار ببرید. هنگامی که محصولات و خدمات خود را با شخصیت برند بازاریابی می‌کنید، امکان ندارد آگاهی از برند شما افزایش نیابد، زیرا نام تجاری شما به خوبی می‌درخشد. درست است که مشتریان به محصولات و خدماتی که بازاریابی می‌کنید توجه زیادی دارند، اما با این رویکرد شخصیت برند شما را هم از طریق تبلیغات تجربه خواهند کرد.

این یک استراتژی عالی برای ترکیب کمپین‌های بازاریابی سنتی با کمپین‌های آگاهی از برند است.

 

– تولید پادکست

بدون شک پادکست‌ها نقش مهمی را در زندگی ما و تلاش‌های بازاریابی شرکت‌ها ایفا می‌کنند. تولید پادکست‌ها در گذشته فرایند پیچیده‌ای بود که فقط توسط افرادی که دارای استودیو و میکروفون‌های گران‌قیمت بودن ایجاد می‌شدند. اما حالا ایجاد و انتشار یک پادکست ساده‌تر از همیشه است و انجام این کار می‌تواند برای تلاش‌های آگاهی از برند شما شگفت‌انگیز باشد.

اما چرا پادکست‌ها مفید هستند؟ پادکست‌ها مانند محتوا نوشتاری یا بصری راهی برای برقراری ارتباط واقعی با مخاطبان‌تان را فراهم می‌کنند. پادکست‌ها به جای تبلیغ آشکار محصول یا خدمات شما، این فرصت را فراهم می‌کنند تا به مخاطبان خود آموزش بدهید، اطلاع‌رسانی کنید، سرگرم کنید یا به آنها توصیه‌هایی را ارائه دهید. با انجام مداوم این کار شما می‌توانید اعتماد ایجاد کنید.

برندهای موفق برای انتخاب موضوعات پادکست از پیام کلی برند و محصولات یا خدمات بهره می‌برند. با این کار آنها می‌توانند پادکست را با نام تجاری خود مرتبط کنند و همچنین به افزایش آگاهی از برند ادامه دهند.

همان‌طور که حفظ یک دوستی یا رابطه هرگز پایانی ندارد، ایجاد و رشد آگاهی از برند یک فرایند بی‌پایان است. افزایش آگاهی از برند به کمک کمپین‌های کارآمد فرصتی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا در فرصت‌های بازاریابی و تبلیغاتی جدیدی سرمایه‌گذاری کنید. این یعنی استفاده از راه‌های جدید و قدرتمند برای ارتباط با مخاطبان.

 

چگونه آگاهی از برند را اندازه‌گیری کنیم؟

چطور متوجه می‌شوید که تلاش‌های شما برای آگاهی از برند موثر است؟ چطور می‌دانید که نیاز به تغییر جهت، برتری در رقابت یا رفع یک بحران وجود دارد؟ درست مانند هر معیار بازاریابی دیگری، آگاهی از برند نیز باید اندازه‌گیری شود.

آگاهی از برند با استفاده از ترکیبی از معیارهای کمی و کیفی اندازه‌گیری می‌شود تا ببینیم تلاش‌های بازاریابی ما در طول زمان چقدر خوب عمل کرده‌اند. البته اندازه‌گیری آگاهی از برند با مفهوم سنتی اندازه‌گیری کمی متفاوت است. در واقع شما فعالیت‌ها و معیارهایی را بررسی می‌کنید که به شما کمک می‌کنند تا جایگاه برندتان را از نظر محبوبیت و آگاهی مصرف‌کننده ارزیابی کنید.

در این بخش به چند روش برای سنجش آگاهی از برند اشاره می‌کنیم و یاد می‌گیرید که در چه بخش‌هایی می‌توانید تلاش‌های خود را بهبود دهید.

 

معیارهای کمی آگاهی از برند

این آمار و ارقام می‌توانند به شما کمک کنند تا تصویر کلی آگاهی از برند خود را ترسیم کنید. برای اندازه‌گیری کمی، این معیارها را بررسی کنید:

 

معیارهای کمی آگاهی از برند

 

1. ترافیک مستقیم

اساسا، ترافیک مستقیم نشان‌دهنده افرادی است که به طور عمدی URL شما را تایپ کرده و از وب‌سایت‌تان بازدید می‌کنند. عدد مربوط به ترافیک مستقیم به شما می‌گوید که بازاریابی شما تا چه اندازه موفق شده افراد را به بازدید از وب‌سایت‌تان ترغیب کند. این یک معیار مهم است، زیرا امروزه بسیاری از مصرف‌کنندگان از طریق رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات یا با تایپ کردن کلمات کلیدی مرتبط با برند یا محصول، برندها را کشف می‌کنند. هنگامی که مصرف کنندگان مستقیما به سایت شما مراجعه می‌کنند، به این معنی است که از قبل نسبت به برند شما آگاهی داشته‌اند.

 

2. اعداد مربوط به ترافیک سایت

این عدد فقط ترافیک کلی سایت را منعکس می‌کند که به شما می‌گوید چه مقدار از جمعیت عمومی اینترنت محتوای شما را بررسی می‌کنند و با برند شما وقت می‌گذرانند. این معیار به طور دقیق به شما نمی‌گوید که مردم از کجا آمده‌اند، اما این موضوع اهمیت چندانی ندارد زیرا آنها به اندازه کافی از برند شما آگاه هستند تا آن را بررسی کنند.

 

3. تعامل اجتماعی

تعامل می‌تواند به فالوورها، لایک‌ها، ری‌توییت‌ها، کامنت‌ها و موارد دیگر اشاره داشته باشد. این معیار بازتابی است از اینکه چه تعداد از مردم از برند شما آگاه هستند و با آن تعامل می‌کنند و همچنین میزان تاثیرگذاری محتوای شما را نشان می‌دهد.

 

معیارهای کیفی آگاهی از برند

این مرحله جایی است که امتیاز آگاهی از برند شما کمی مبهم می‌شود. اما این تاکتیک‌ها همچنان می‌تواند به شما کمک کند تا بسنجید چه کسی و چند نفر از برند شما آگاه هستند. برای اندازه‌گیری کیفی، به معیارهای زیر توجه کنید:

 

معیارهای کیفی آگاهی از برند

 

1. جستجو در گوگل و تنظیم Google Alerts

انجام این کار شما را با نحوه صحبت در خصوص برندتان که در فضای آنلاین انجام می‌شود بیشتر آشنا می‌کند. این کار همچنین به شما در مورد هر گونه خبر یا منشن‌های انجام شده توسط مطبوعات شخص ثالث هشدار می‌دهد. همزمان با رشد برند شما، فضای اینترنتی اشغال شده توسط آن فراتر از وب‌سایت گسترش می‌یابد، بنابراین باید مراقب این موضوع باشید.

 

2. گوش دادن اجتماعی

گوش دادن اجتماعی یا Social Listening با هدف نظارت بر ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی برای منشن‌های ارگانیک و تعامل است. چه کسی برند شما را تگ می‌کند، آن را در کامنت‌ها منشن می‌کند یا از هشتگ اختصاصی شما در پست‌های خود استفاده می‌کند؟ این ابزارها می‌توانند به شما در کشف این موارد کمک کنند. هر چقدر مخاطبان شما بیشتر در مورد برند شما در رسانه‌های اجتماعی بحث کنند، بیشتر از آن آگاه می‌شوند.

 

3. اجرای نظرسنجی‌های آگاهی از برند

این فرایند دریافت بازخورد مستقیم از مشتریان و مخاطبان را شامل می‌شود و نه تنها می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید چه کسی از برند شما آگاهی دارد، بلکه در درک بهتر طرز فکر آنها نسبت به برند شما نیز بسیار مفید است.

می‌توانید نظرسنجی‌ها را از طریق سرویس‌های آنلاین منتشر کنید و آنها را در رسانه‌های اجتماعی یا به طور مستقیم با مشتریان خود به اشتراک بگذارید.

معیارهای کمی و کیفی اشاره شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا آگاهی از برند خود را در بین مخاطبان و عموم مردم درک کنید. بدون شک این معیارها هیچوقت قطعی و 100 درصد دقیق نیستند، اما به خوبی می‌توانند منعکس‌ کننده تاثیرگذاری کمپین‌ها باشند و به حفظ ارتباط با مخاطبان کمک کنند.

 

مثال‌هایی از کمپین‌های آگاهی از برند

هنوز مطمئن نیستید که یک کمپین آگاهی از برند چطور باید باشد؟ بیایید به چند نمونه موفق از کمپین‌های آگاهی از برند نگاهی بیندازیم.

 

– HubFans

HubSpotHubFans یک کمپین آگاهی از برند است که به کاربران مشتاق و آگاهی هاب‌اسپات برای گسترش دانش خود در مورد راهکارهای نرم‌افزاری این شرکت پاداش می‌دهد. این یک کمپین درخشان است، زیرا آگاهی نه توسط هاب‌اسپات، بلکه توسط مشتریان این برند ایجاد می‌شود. این رویکرد به طور خودکار باعث می‌شود تا برند قابل دسترس‌تر و انسانی‌تر به نظر برسد.

به همین ترتیب، می‌توانید مشتریان خود را وادار کنید تا در صورت اشتراک‌گذاری دانش در مورد محصول شما، با پاداش دادن به آنها از شما حمایت کنند. این کار، ساخت ارتشی از مبشران برند را تسهیل می‌کند که در نهایت تلاش‌های آگاهی از برند شما را بدون زحمت گسترش می‌دهد.

 

– رویدادهای اپل

همه ما شرکت‌هایی را می‌شناسیم که ابزارها و ویژگی‌های جدیدی را برای به‌ روز نگه داشتن خطوط تولید خود به بازار عرضه می‌کنند. اما هیچ‌کدام به سطح شهرت اپل نمی‌رسند. این امر به دلیل رویداد کاملی است که اپل برای معرفی نسخه‌های جدید محصولات جدید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود برگزار می‌کند.

اگرچه به روزرسانی‌های واقعی در محصولات بسیار کم است، اما اپل به حدی این رویداد را هایپ (بخوانید بوق و کرنا!) می‌کند که شما به طور خودکار می‌دانید باید پیشرفت‌های جدید برند را تماشا کنید. این امر باعث می‌شود تا برند در خط مقدم ذهن مشتریانی که در حال بررسی یک ابزار فناوری جدید هستند باقی بماند.

 

– کمپین Mental Health 101 از Rare Beauty

داشتن یک ماموریت تحسین‌برانگیز در هسته اصلی شرکت شما یک اقدام عالی برای ایجاد آگاهی از برند محسوب می‌شود. به خصوص اگر مشتریان خود را قادر به اشتراک‌گذاری منابعی کنید که می‌تواند به دیگران کمک کند، این استراتژی بسیار موثر است.

این کاری است که Rare Beauty با ابتکار Mental Health 101 انجام داد. این شرکت یک کیت طراحی کرد که مردم می‌توانستند در رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند تا در مورد اهمیت سلامت روان آگاهی ایجاد کنند. با به اشتراک‌گذاشتن کیت، کاربران در واقع خود برند را هم به اشتراک می‌گذارند که راهی عالی برای ایجاد آگاهی از برند است.

 

– کمپین Share a Coke از کوکاکولا

کوکاکولا نیازی به آگاهی بیشتر از برند ندارد و دلیل آن سابقه فعالیت بسیار زیادی است که اکنون به جایگاهی نمادین در بازار دست یافته است. یکی از این نمونه‌ها کمپین Share a Coke است که در آن می‌توانید یک بطری کوکاکولا با نام خود در فروشگاه پیدا کرده یا یکی از بطری‌ها را با یک عبارت شخصی‌سازی کنید.

این یک حرکت آگاهی از برند درخشان است که روی عشق مشتریان به شخصی‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کند و از این طریق کوکاکولا تضمین می‌کند که یک کلاسیک و نوستالژی آمریکایی است که با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. این مثال نشان می‌دهد که شخصی‌سازی تا چه حد در کمپین آگاهی از برند شما تاثیر دارد. بنابراین، سعی کنید تا حد امکان شخصی‌سازی را ارائه دهید. اگر محصول شما یکبار مصرف نیست، به مشتریان این امکان را بدهید که نام خود را اضافه کنند.

 

– کمپین Matte Lip Whip از Beauty Bakerie

اگر محصول شما کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد، یک یا چند محتوای ویدیویی در مورد آن بسازید. این همان کاری است که Beauty Bakerie با محصولات سری Matte Lip Whip انجام داد. محصولات این لاین ضدآب هستند و بنابراین پوشش خود را حتی هنگام خیس شدن حفظ می‌کنند.

زمانی که کمپین‌های این برند اجرا شد، بسیاری از کاربران در اکسپلورر اینستاگرام خود ویدیوهایی از این رژ لب‌های مایع که با آب خیس می‌شدند و یا حتی با صابون شسته می‌شدند را مشاهده کردند. این محصولات آنقدر باورنکردنی بود که نمی‌توانستید ببینید و تصمیم به خرید نگیرید.

چیزی را در مورد محصول خود به نمایش بگذارید که ممکن است مخاطبان را شوکه کند تا درباره شما بیشتر بدانند. رویکردی که Beauty Bakerie در پیش گرفت تقریبا نتایج تضمین شده‌ای را به دنبال دارد.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

سخن پایانی

آگاهی از برند یک مفهوم قدرتمند و البته مبهم است که می‌تواند بر تلاش‌های بازاریابی، درک مصرف‌کننده و درآمد شما تاثیر زیادی داشته باشد.

این تکنیک‌ها را برای ایجاد و تقویت آگاهی از برند خود دنبال کنید تا مخاطبان وفاداری را به دست آورید که برند شما را در میان رقبا به راحتی شناسایی و محصولات شما را بارها و بارها انتخاب می‌کنند. اگر تمام اقدامات را به درستی انجام داده باشید شانس بالایی برای معرفی شدن به دوستان و خانواده این دسته از مخاطبان خواهید داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا