لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

7 اصل برندینگ و بهبود آگاهی از برند

7 اصل برندینگ و بهبود آگاهی از برند | داناپرداز

شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌بایست با تمرکز بر برندینگ تلاش کنند تا آگاهی از برند (Brand Awareness) را برای مخاطبانشان افزایش دهند. در این مقاله با مفهوم آگاهی از برند (Brand awareness) آشنا خواهید شد و راهکار هایی برای بهبود آن به شما پیشنهاد می شود.

برندسازی فقط یک لوگو یا یک شعار جذاب نیست، بلکه ضربان قلب کسب و کار شماست. برندینگ داستانی است که می گویید، احساساتی که برانگیخته می کنید، و ادراکی است که ایجاد می کنید. آگاهی از برند قلمرویی است که در آن خلاقیت با استراتژی برخورد می‌کند، جایی که هنر با علم برخورد می‌کند.

 

آگاهی از برند یا Brand Awareness چیست؟

آگاهی از نام تجاری، یک اصطلاح بازاریابی است و مفهوم آن میزان شناخت محصول به واسطه نام آن توسط مصرف کننده می باشد. ایجاد آگاهی از برند، گامی کلیدی در پیشبرد یک محصول جدید یا احیای یک برند قدیمی است. آگاهی از برند می تواند وجه تمایز یک محصول با محصولات و خدمات شرکت رقیب نیز باشد.

در اصل، برندینگ هنر تعریف این است که کسب و کار شما چه چیزی را نشان می دهد و چه تاثیری بر روی مخاطبان خود می گذارید. این فقط در مورد یک لوگو و طرح رنگ نیست – بلکه در مورد تجسم ارزش ها، فرهنگ و ماموریت شما در هر نقطه تماس است.

به نظر ما برندینگ “تبدیل کسب و کارها به تجربه های فراموش نشدنی” است.

 

اهمیت آگاهی از برند در چیست؟

آگاهی از برند، اعتماد و وفاداری مشتریان را نسبت به خدمات و محصولات شما در پی دارد. فاکتورهای مهم زیر را در مورد آگاهی از برند در نظر بگیرید:

  • روانشناسی وفاداری برند: دلیل آنکه مردم برای خرید‌های بیشتر مجدداً به شرکت شما رجوع می‌کنند، تا حدودی مربوط به رضایت آنها از محصول یا سرویس خاصی است که در ابتدا از شما خریداری کرده‌اند. میزان وفاداری به یک برند اغلب به ارتباط بین مشتری و شرکت یا به طور دقیق‌تر ارتباط بین مشتری و ماهیت شرکتی که مشتری از آن خرید می‌کند، بستگی دارد. بنابراین اگر شما بخواهید از این مزیت استفاده کنید، می‌بایست حداقل یک ماهیت مشخص و شناخته‌ شده داشته باشید.
  • نگهداری مشتری در مقابل جذب مشتری: در بسیاری از موقعیت‌های سرویس‌دهی، حفظ مشتری بسیار کم‌هزینه‌تر از جذب مشتری جدید است. نگه داشتن نام تجاری در رأس ذهن کاربران قدیمی شرکت معمولاً ارزان‌تر و ساده‌تر از جذب علاقه و توجه مداوم مشتریان بالقوه است. نتیجه‌ی آن نیز به جای تنها یک خرید، چندین خرید جدید خواهد بود.
  • کندتر شدن روند فراموشی برند: مشتریان هنگامی که محصولی را برای اولین بار از مغازه خریداری می‌کنند، به ‌تدریج نام و نام تجاری آن محصول را فراموش می‌کنند. اگر شما بتوانید برند خود را در جلوی ذهن افراد قرار دهید، در این حالت از کمرنگ شدن نام تجاری خود در ذهن مخاطبان جلوگیری کرده و همواره ماهیت خود و ارزشی که برای مشتریان ایجاد کرده‌اید را به آنها یادآوری می‌کنید.

چه استراتژی هایی برای افزایش آگاهی از برند یا Brand Awareness در ذهن مشتریان موثر است؟

1- چاپ و نشر اطلاعات

شما می‌توانید اطلاعات را به صورت چاپ شده (مانند تقویم‌ها) برای مشتریان منتشر کنید. نمایش اطلاعات به صورت چاپ شده ساده‌تر و کاربردی‌تر است. با قرار گرفتن این آیتم‌های تبلیغاتی در گوشه و کنار محیط کاری، شما می‌توانید یک بخش از فضای کاری را به نگهداری پیغام‌های تبلیغاتی منتشر شده‌ خود اختصاص دهید. چنین کاری باعث بهبود برندینگ تجاری شما می شود و برندتان برای مدتی طولانی در معرض دید کارکنان قرار می گیرد. بعلاوه شما با تمرکز بر برندینگ تبلیغاتی می‌توانید این آیتم‌های تبلیغاتی را در مناسبت‌های خاصی منتشر کنید و یا آنها را برای افرادی که قبلاً از شما خرید کرده‌اند، ارسال نمایید.

 

2- انتشار محتوای منظم و تاثیر آن بر Brand Awareness

هیچ چیز همانند یک محتوای با ارزش نمی‌تواند توجه مخاطبان را در دنیای مجازی به خود جلب کند. اگر شما بتوانید بلاگ پست‌های جدید، وایت پیپر یا مقاله سفید، اینفوگرافیک و ویدئوهای مفید و کاربردی برای مخاطبان تولید کنید و برندینگ سایت خود را توسعه دهید، در آن صورت مخاطبان بطور مکرر برای دریافت مطالب بیشتر به سایت شما مراجعه خواهند کرد. با اینکه پیدا کردن مخاطب وفادار با این روش زمانبر است، اما یقینا ارزش وقت گذاشتن را دارد همچنین این روزها بازاریابی محتوا یکی از موثرترین راهکار های افزایش Brand Awareness به شمار می آید.

 

3- ارسال خبرنامه از طریق ایمیل

تا زمانی که شما خبرنامه‌های آنلاین برای مشتریان ارسال می‌کنید، سعی کنید مشتریان خود را برای عضویت در لیست افرادی که خبرنامه‌ها را دریافت می‌کنند، ترغیب کنید. شما حتی می‌توانید هر زمان که مشتری محصولی را خریداری کرد یا حساب کاربری جدید ایجاد کرد، برایش خبرنامه ارسال کنید. با این روش شما می‌توانید به صورت هفتگی برای مشترکین خود خبرنامه ارسال کرده و از این طریق نام تجاری خود را در ذهن آنها حفظ کنید (و اطلاعات مفید دیگری نیز در اختیارشان قرار دهید).

 

4- جوایز و تبلیغات و افزایش آگاهی از برند

اگرچه این روش اندکی پرهزینه است، اما می‌تواند برند شما را در نظر مخاطبان خوب جلوه دهد. یک تبلیغ جدید برای خود ترتیب دهید برای مثال یک فروش بزرگ یا ارائه‌ یکسری اقلام رایگان به مشتریان به منظور تقدیر و تشکر از آنها. با این روش شما توجه زیادی را در میان افرادی که مایل به استفاده از چنین فرصت هایی هستند به خود جلب می‌کنید. مشتریانی که از خدمات شما رضایت دارند به احتمال زیاد این کارهای شما را با دیگران به اشتراک گذاشته و از این طریق کیفیت برند شما را افزایش خواهند داد.

 

5- هدایای رایگان

اگر شما جزو شرکت‌هایی هستید که بطور منظم برای مشتریان خود پکیج ارسال می‌کنید، بهتر است در مورد ارسال هدایای غیرمنتظره و گاه به گاه به مشتریان نیز فکر کنید چون بر ماندگاری برند شما در ذهن آن ها بسیار موثر است. مسلماً مشتریان شما با دریافت چنین هدایایی غافلگیر و خوشحال خواهند شد و هرگز این تجربه‌ی خوب را فراموش نخواهند کرد. ارائه‌ هدایای کاربردی و تبلیغ آنها می‌تواند همواره سخاوتمندی برند شما را به مشتریان یادآور شود.

 

6- تعامل اجتماعی

احتمالا شما تجربه‌ بکارگیری استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را داشته‌اید، اما آیا تاکنون با هر یک از مخاطبان خود به طور جداگانه از طریق پاسخگویی به سوالات آنها یا شرکت در مکالمات روزمره تعامل داشته‌اید؟ تعامل فردی با مخاطبان یک روش قدرتمند برای ایجاد وفاداری بوده و برند شما را نیز برای طرفدارانتان نمایان‌تر خواهد کرد. با اینکه این روش اندکی زمانبر است اما طرفداران وفادارتری برای شما ایجاد خواهد کرد و علاوه بر آن تمایل و علاقه‌ی مخاطبان معمولی را نیز به شما بیشتر خواهد کرد.

 

7- تجدید و اولویت‌بندی مجدد فرصت‌ها

در نهایت به تجدید و اولویت‌بندی دوباره‌ فرصت‌ها نیز توجه کنید. برای مثال شما می‌توانید با ارسال ایمیل‌های یادآوری، مخاطبان را از تمام شدن محصولات یا پایان تاریخ انقضای آنها (که منجر به سفارش مجدد کالا توسط مشتری می‌شود) باخبر کنید. این استراتژی تنها برای محصولاتی که ثابت نیستند، صدق می‌کند و اگر شما بتوانید چنین محصولاتی را به فروش برسانید، بدین معنا خواهد بود که این استراتژی موفقیت آمیز بوده است. همچنین هنگامی که مشتریان وارد مرحله‌ سفارش‌دهی می‌شوند، ممکن است برخی از آنها تحت تاثیر خرید محصولات دیگر نیز قرار گیرند.

هفت استراتژی فوق می‌تواند به شما در ساخت برندینگ و پیوند دادن آن با محصولات و خدمات شرکت یاری رسانده و از کمرنگ شدن برند شما در ذهن افراد و کم شدن علاقه‌ی آنها به برند و محصولات شما جلوگیری کند. دقت داشته باشید که ارسال بیش از حد پیام‌های تبلیغاتی و برندسازی افراطی می‌تواند برای مشتریان آزاردهنده باشد. اما اگر به طور منظم نام تجاری خود را به مشتریان یادآوری کنید و فعالیت هایی انجام دهید که آگاهی از برند شما را تقویت می کند، یقیناً فروش شما بیشتر خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا