لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

بازاریابی دهان به دهان wom چیست؟ + استراتژی ها و مزایای آن

بازاریابی دهان به دهان (WOM)

حتما تا الان کسب و کارهایی رو دیدین که ظاهرا خیلی سریع و بدون هیچ زحمتی رشد می کنن. اما خوبه بدونین که یکی از رازهای بزرگ این کسب و کارها، استفاده از بازاریابی دهان به دهان یا Word of Mouth (WOM) هستش.

احتمالا با یکی از دوستانتون در مورد رستوران یا غذای مورد علاقه خودتون صحبت کردین یا خدمات یک مجموعه رو پیشنهاد دادین. این گفتگوهای معمولی همون چیزی هستش که بازاریابی دهان به دهان رو به فرصتی قدرتمند برای کسب و کارها تبدیل می کنه.

از اونجایی که تبلیغات دهان به دهان به نوعی ناگهانی هستش، ممکنه در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسه. در این مقاله به طور کامل به بازاریابی دهان به دهان می پردازیم و می بینیم که چه مزایایی داره و چه استراتژی هایی رو می شه برای کسب نتایج بهتر دنبال کرد.

 

بازاریابی دهان به دهان (WOMM) چیست؟

بازاریابی دهان به دهان که به عنوان تبلیغات دهان به دهان هم شناخته می شه، تاکتیکی هستش که برای ایجاد بحث های طبیعی و توصیه هایی برای یک محصول یا شرکت به کار میره. در واقع با این تکنیک شما به صورت غیرمستقیم مردم رو مشتاق می کنین تا درباره برند، محصول یا کسب و کار شما صحبت کنن.

بازاریابی دهان به دهان به مخاطبانی متکی هستش که به طور طبیعی در مورد برند شما صحبت می کنن. این بازاریابی انواع مختلفی داره و اغلب شامل این می شه که مشتری یک محصول رو به دوستانش معرفی می کنه یا یک گفتگوی عادی در مورد یک برند در بین اعضای خانواده صورت می گیره.

این تکنیک یکی از قدیمی ترین و موثرترین استراتژی های بازاریابی هستش که بازاریابان محصول می تونن اون رو پیاده سازی کنن. با بهره گیری از یک استراتژی بازاریابی دهان به دهان که با جزئیات تدوین شده، می تونین مکالمات رو در پایگاه مشتریان خودتون تشویق کنین که در نهایت به رشد برند شما کمک می کنه.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

چرا بازارایابی WoM اهمیت داره؟

بازاریابی دهان به دهان هم برای کسب و کارها و هم مشتریان ارزشمند به حساب میاد. دلیلش اینه که خریداران روی نظرات و تجربیات افرادی که به اونها اعتماد دارن حساب و محصول و خدمات با کیفیت رو دریافت می کنن.

نتایج یک نظرسنجی نشون داد که 92 درصد از مصرف کنندگان، پیشنهاد دوستان و خانواده خود را به هر نوع تبلیغ دیگه ای ترجیح میدن. همچنین در یک نظرسنجی دیگه که مشخص شد که از بین 1000 مشتری، 55 درصد از اونها از طریق تکنیک دهان به دهان با محصولات آشنا می شن.

40 درصد هم بر اساس همین توصیه ها خرید می کنن و 28 درصد هم آشنا شدن با محصولات از طریق بازاریابی دهان به دهان رو به هر شیوه دیگه ای ترجیح میدن.

این در حالیه که فقط 7 درصد از بازاریابان معتقدن که بازاریابی دهان به دهان روی تصمیمات خرید تاثیر می گذاره!

نکته جالب اینکه بسیاری از مشتریان توصیه هایی که اینفلوئنسرها دارن رو به اندازه دوستان و اعضای خانواده خودشون قبول دارن. حتی بر اساس یک نظرسنجی که در سال 2022 انجام شد، از هر 10 نفر، 7 نفر کاملا پیشنهادات اینفلوئنسرها رو برای خرید در نظر می گیرن.’

 

انواع بازاریابی دهان به دهان

همزمان با افزایش توانایی برقراری ارتباط با مصرف کنندگان آنلاین، گزینه های بازاریابی دهان به دهان هم افزایش پیدا می کنه. در ادامه چند مورد از محبوب ترین انواع بازاریابی دهان به دهان رو بررسی می کنیم.

 

انواع بازاریابی دهان به دهان

 

1. تبلیغات

تبلیغات روی دیده شدن و آگاهی عمومی متمرکز هستش. این فرآیند، جذب و شکل دادن به توجه رسانه ها رو شامل می شه. تبلیغات همچنین می تونه شامل مدیریت بحران، آگاهی از برند و توسعه شهرت باشه.

 

2. بازاریابی همهمه ای

بازاریابی همهمه ای یا Buzz Marketing آگاهی ویروسی از یک کمپین یا محصول رو بهبود می بخشه. استراتژی های بازاریابی همهمه ای باعث ایجاد گفتگوهای پرشور در محافل اجتماعی حضوری یا آنلاین می شه.

این شیوه معمولا وقتی اجرا می شه که محصول یا خدمات جدیدی دارین که قرار چند ماه دیگه ارائه بشه. در واقع با این تکنیک از شکست یا فروش پایین تر از انتظار موقع رونمایی جلوگیری می کنین.

 

3. بازاریابی ویروسی

این نوع بازاریابی که بهش وایرال مارکتینگ هم میگن، به یک مخاطب منتخب متکی هستش تا به آرامی آگاهی رو در مورد یک محصول یا برند گسترش بده. کمپین های ویروسی معمولا زمانی اهداف کسب و کار رو برآورده می کنن که به مخاطبان عمومی فراتر از گروه هدف اولیه دست پیدا کرده باشن.

هم بازاریابی ویروسی و هم بازاریابی همهمه ای روی تکنیک دهان به دهان تکیه دارن. اما بازاریابی ویروسی باید در طول زمان انجام بشه. بازاریابی ویروسی همچنین می تونه به دلیل واکنش منفی به پیام یا محتوا رشد کنه.

 

4. بلاگ نویسی

بلاگ نویسی می تونه شامل متن، ویدیو یا رسانه های دیگه ای باشه که کسب و کارها خودشون به صورت آنلاین منتشر می کنن. بلاگ مثل یک انجمن عمومیه که برای توسعه اعتماد و وفاداری مشتری، فرصت خیلی خوبی رو در اختیار کسب و کارها قرار میده.

علاوه بر این، به کمک وبلاگ نویسی کسب و کارها می تونن به شکل عمیق تری با سبک زندگی، عادات و باورهای مخاطبان خودشون ارتباط برقرار کنن.

 

اگه میخواهید مشتریان وفاداری برای خودتون داشته باشین، نیاز دارین راه های افزایش وفاداری مشتریان رو یاد بگیرین و اجرا کنین. بهتون پیشنهاد میکنیم برای افزایش وفاداری مشتریانتون حتما به صفحه “وفاداری مشتریان چیست و چگونه میشه آن را افزایش داد” ما مراجعه کنین.

 

5. بازاریابی احساسی

پیام های بازاریابی احساسی روی احساسات خاص انسانی تمرکز می کنن تا روی مصرف کنندگان تاثیرگذار باشن. این نوع بازاریابی دهان به دهان معمولا به استفاده از تصاویر متکی هستش و در پاسخ به رویدادهای جاری یا اخبار اخیر ایجاد می شه.

 

6. بازاریابی ارجاعی

در بازاریابی ارجاعی، کسب و کار در ازای تبلیغ دهان به دهان محصولاتش توسط مشتریان، مشوق هایی رو ارائه میده. این رویکرد به ارجاع دهندگان کسب و کار اجازه میده تا نظرات خودشون رو در هر کانالی که می تونن با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنن، به اشتراک بگذارن.

 

7. بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

بازاریابی دهان به دهان تبلیغات دیجیتال و آفلاین رو شامل می شه. یکی از کانال های محبوب برای تبلیغات دهان به دهان دیجیتال، رسانه های اجتماعی هستش. بازاریابی رسانه های اجتماعی از طیف وسیعی از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مصرف کنندگان استفاده می کنه.

از اونجایی که رسانه های اجتماعی تاثیرگذاری خیلی بالایی دارن، به شیوه های مختلفی هم روی بازاریابی دهان به دهان تاثیر می گذارن.

 

بازاریابی دهان به دهان چه مزایایی داره؟

ارتباطات دهان به دهان مزایای زیادی رو برای یک کسب و کار به ارمغان میاره. در این بخش به چند مزیتی که بازاریابی دهان به دهان ارائه میده اشاره کردیم.

 

مزایای بازاریابی دهان به دهان (WOM)

 

+ ایجاد رابطه خوب با مشتریان

ایجاد اعتماد بین برند و مشتریان برای موفقیت کسب و کار شما مهم هستش. این اعتماد باعث می شه تا اونها در هنگام تجارت کردن با شما اعتماد به نفس بیشتری داشته باشه. اگر نتونین در مشتریان فعلی خودتون اعتماد رو ایجاد کنین، محصولات شما خیلی سخت به فروش میرسن.

یک استراتژی بازاریابی دهان به دهان خوب شامل ارتباط شخصی با مشتریان می شه. صحبت کردن با صاحب کسب و کار معمولا باعث می شه تا مشتریان احساس خاصی به اون برند داشته باشن. همچنین باعث می شه اونها فکر کنن که صاحب کسب و کار بیشتر از کسب سود، به مشتریان خودش اهمیت میده.

مشتریانی که می دونن شما به اونها اهمیت میدین و تمام تلاشتون رو برای اونها انجام میدین؛ این مزیت شما رو هم شخصا و هم در رسانه های اجتماعی و وب سایت های نقد و بررسی، به بقیه اطلاع میدن. همچنین این رویکرد باعث می شه تا یک حس اجتماع قوی ایجاد بشه. اعتمادسازی از این طریق کند هستش اما تضمین می کنه که تاثیرگذاری خوبی داشته باشین.

 

بازاریابی محتوا هم یک نوع بازاریابی معروف و عالی هستش که به واسطه اش میتونین مشتریانتون رو افزایش بدین و برندتون رو شناخته تر کنین. برای اطلاعات بیشتر راجع به این نوع بازاریابی به صفحه “بازاریابی محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟” ما سر بزنین.

 

+ هزینه کمتر نسبت به سایر استراتژی های بازاریابی

بیشتر کسب و کارها به بازاریابی رسانه های اجتماعی می پردازن چون معمولا ارزان قیمت هستش. در این روش یک پست منتشر می شه و کسب و کار امیدواره که اون محتوا وایرال بشه. کسب و کارها امیدوارن که آخرین پست، میم یا ویدیوی اونها به موضوع داغ جدید در محافل اجتماعی تبدیل بشه.

مردم از افرادی که دوستشان دارن و می تونن به اونها اعتماد کنن، خرید می کنن. هیچ تکنیک بازاریابی نمی تونه هم تراز با توصیه های ارائه شده از طرف مشتریان راضی روی تصمیم خرید مشتریان جدید تاثیر بگذاره. در واقع هر چیزی که اونها میگن رو مردم باور می کنن، اما احتمالا این موضوع در مورد توصیه های شما چندان صادق نیست!

کارمندان شما هم می تونن با صحبت کردن در مورد سبک مدیریتی شما در این شیوه بازاریابی، به شما کمک کنن. با اونها به عنوان اعضای ارزشمند تیم خودتون به درستی و با احترام رفتار کنین. مدیران بی توجه یا رویکرد مدیریتی خیلی معمولی، تحسین خاصی رو از سوی کارمندان شما به دنبال نمیاره.

اگر تمام این مولفه ها رو به درستی در نظر بگیرین و به اونها عمل کنین، نیازی ندارین که هزینه زیادی انجام بدین. شما باید مطمئن بشین که هم در داخل و هم خارج از سازمان همه چیز سر جای خودش قرار گرفته تا تقریبا به صورت رایگان از مزایای بازاریابی دهان به دهان بهره مند بشین.

 

+ سرعت پخش شدن بالا در میان مخاطبان

یک مزیت عالی بازاریابی دهان به دهان اینه که می تونه ترافیک کسب و کار شما رو افزایش بده و به رشد سریعتر شما کمک کنه. بسته به میزان فعال بودن مشتریان شما، این می تونه حتی در دو الی سه روز اتفاق بیفته.

بازاریابی دهان به دهان در جوامع کوچک، محلی یا حتی مجازی بیشترین تاثیر رو داره. دلیلش اینه که مردم در این بخش ها خیلی بیشتر همدیگه رو می شناسن و به هم اعتماد دارن. وقتی طوری عمل کنین که مردم در مورد کسب و کار شما چیزهای خوبی بگن، باعث افزایش اعتبار و توجه به برند شما می شه.

به همین دلیل باید در مواقعی که مشتریان شما به چیزی نیاز دارن به اونها توجه کنین. هیچ چیز بهتر از کارهای مفید اثر ماندگاری رو به جا نمی گذاره. همچنین اینترنت کمک می کنه تا به طیف گسترده تری از مخاطبان دسترسی پیدا کنین. بنابراین، این امکان برای افراد خارج از منطقه محلی شما هم فراهم می شه تا از کسب و کار شما مطلع بشن.

اگر خدماتی ارائه میدین، ممکنه کسب و کارتون اونقدر در میان مردم محلی معروف بشه که هر وقت گردشگری به منطقه اومد، اونها کسب و کار شما رو معرفی کنن.

 

+ مقیاس پذیری کوتاه مدت شگفت انگیز

وقتی که در مورد کسب و کار شما صحبت بشه، فرصت های بیشتری رو می بینین. کسب و کارها می دونن که تبدیل شدن به یک ترند محبوب، حرکتی عالی برای افزایش سود به حساب میاد. این امر می تونه سایر کسب و کارها رو ترغیب کنه تا برای مشارکت به شما مراجعه کنن.

همچنین ممکنه قراردادهای حمایت مالی و اسپانسری دریافت کنین که به شما اجازه میده یک رویداد رو برگزار یا میزبانی کنین. بعضی از این حمایت ها ممکنه از جایی بیاد که کسب و کار شما مستقیما به اونها دسترسی نداره.

نوعی از مشارکت با یک کسب و کار مکمل رو در نظر بگیرین. انتخاب شرکای مناسب می تونه کسب و کار شما رو به سطوحی برسونه که هیچ وقت انتظارش رو نداشتین؛ چون خدمات یا محصول شما مشتریان فعلی شریک شما رو خوشحال می کنه و پایگاه مشتری اونها شما رو کشف می کنه.

 

یکی دیگه از انواع بازاریابی ها، بازاریابی درونگرا هستش که مزایای خیلی زیادی رو به همراه داره و به بیشتر شناخته شدن و مشتریان بیشتر کمک میکنه. برای دیدن اطلاعات بیشتر راجع به این بازاریابی به صفحه “بازاریابی درونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟” ما مراجعه کنین.

 

+ افزایش وفاداری به برند

ایجاد وفاداری مشتری کلید تضمین رشد درآمد پایدار برای محصول شماست. نه تنها طرفداران برند شما از استفاده از محصول شما خوشحال هستن، بلکه از هر فرصتی برای گفتگو با دیگران استفاده می کنن.

همان طور که مشتریان در مورد محصول شما صحبت می کنن، ارتباط عاطفی قوی با برند ایجاد می کنن. این امر وفاداری به برند رو افزایش میده که به رفتار خرید مطلوب تری در مشتریان شما منجر می شه. همچنین این مشتریان رو به حامیان شایسته برند شما تبدیل می کنه.

 

+ دسترسی به نسل های قدیمی تر

شاید این روزها خیلی راحت فراموش کنین که تمام افراد به صورت آنلاین خرید نمی کنن! نرخ نفوذ اینترنت در سطح جهانی فقط 59.5 درصد هستش؛ این یعنی میلیاردها خریدار بالقوه برای تحقیق، گشت و گذار یا خرید محصولات مورد نیازشون از اینترنت استفاده نمی کنن!

اینجاست که تبلیغات دهان به دهان کاملا نقش مهم خودش رو نشون میده و استفاده از اون برای خرده فروش هایی که به نسل های قدیمی تر دسترسی دارن به یک ضرورت تبدیل می شه. حدود 18 درصد از نسل X محصولات رو از طریق دهان به دهان کشف می کنن، این در حالیه که برای بیبی بومرها و نسل Z این رقم به ترتیب 16 و 12 درصد هستش.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

معایب بازاریابی دهان به دهان

با اینکه بازاریابی دهان به دهان می تونه مزایای زیادی رو به همراه داشته باشه، اما خیلی از چیزها هم ممکنه اشتباه پیش برن. در این بخش به چهار مثال اشاره کردیم که جنبه منفی بازاریابی دهان به دهان رو نشون میده.

 

معایب بازاریابی دهان به دهان

 

– عدم کنترل روی حرف های مردم

حتی وقتی که مشتریانتون رو با خودتون همراه می کنین، باز هم چیزی که میگن به خودشون بستگی داره. هیچ تضمینی وجود نداره که اونها در مورد کسب و کار شما به دوستان و همکاران خودشون چه چیزی بگن.

شاید فکر کنین از اینکه در مورد شما حرف های منفی بزنن بهتره! اما مشکل اینه که هنوز هم ممکنه چیزهای منفی در مورد شما گفته بشه. اونها ممکنه موارد ناخوشایندی رو در کسب و کار شما پیدا کرده باشن. بسته به اینکه داستان خودشون رو چطور بیان کنن، برند شما می تونه با مشکلات زیادی مواجه بشه.

شما باید به محض شنیدن یک داستان نارضایتی به وضعیت رسیدگی کنین. کنترل آسیب اگر فورا انجام بشه می تونه موثر باشه. نشون بدین که برای شما مهمه، تمام تلاشتون رو برای کمک کردن انجام دادین و کاملا منطقی بودین. اگر نقش خودتون رو انجام داده باشین، مردم متوجه می شن که داستان های منفی شایسته برند شما نیست.

 

– غیرقابل پیش بینی بودن نتایج

نتایج بازاریابی دهان به دهان همیشه غیرقابل پیش بینی هستش. این باعث می شه که این استراتژی برای زمان رونمایی محصول چندان قابل اتکا نباشه. سرنوشت کسب و کار شما اونقدر مهمه که نمی تونین به عنوان یک استراتژی مهم رونمایی و اولین عرضه یک محصول یا خدمات، فقط از بازاریابی WOM استفاده کنین.

استراتژی های بهتر مثل جذب سرمایه جمعی، تبلیغات رسانه های اجتماعی و غیره هم حتما باید در دستور کار قرار بگیره.

همچنین این واقعیت وجود داره که حتی اگر مردم در مورد کسب و کار شما صحبت کنن، هیچ تضمینی وجود نداره که مردم کسب و کار شما رو بررسی کنن. به همین دلیل، بهتره تبلیغات دهان به دهان فقط به عنوان یک روش بازاریابی ثانویه اجرا بشه.

بهتره از روش های بازاریابی دیگه استفاده کنین تا مردم از برند شما مطلع بشن. این رویکرد کمک می کنه تا کسب و کار شما در سریع ترین زمان ممکن توجه افراد زیادی رو به خودش جذب کنه.

 

– امکان تبلیغات منفی

یکی دیگه از جنبه های بد این روش بازاریابی اینه که نمی شه سرنوشت کسب و کار رو به مردم سپرد. اونها با همون سرعتی که می تونن کسب و کارتون رو رشد بدن، می تونن اون رو خراب کنن. بعضی از افراد می تونن بی دلیل به کسب و کار شما فشار بیارن و تبلیغات منفی کنن.

این موضوع با توجه به در دسترس بودن اینترنت پیچیده تر هم می شه. وب سایت هایی که امکان نقد و بررسی رو فراهم می کنن، مکان هایی هستن که بازاریابی دهان به دهان در اونجا حکمرانی می کنه. بعضی از مردم به خوبی این موضوع رو می دونن و برای خراب کردن کسب و کارهای دیگه نظرات منفی ثبت می کنن.

این نظرات منفی خیلی اوقات از سمت رقبای شماست. به همین دلیل باید به طور پیوسته این سایت ها رو رصد کنین و اگر در مورد برند شما نظر منفی غیرواقعی ثبت شده، سریعا با اون مخالفت و اثبات کنین که برند شما شایسته دریافت چنین نظراتی نیست. هر چقدر بتونین سریع تر اقدام کنین، شانس از دست دادن مشتریان بالقوه شما پایین تر میاد.

 

اگه میخواهید استراتژی های بازاریابی عالی برای خودتون طراحی کنین تا بتونین مشتریان بیشتری داشته باشین پیشنهاد میکنیم مقاله “7 قدم برای ایجاد استراتژی بازاریابی” ما رو مطالعه کنین.

 

– مخالفت از سوی کارمندان خودتان

حتی کارمندان شما می تونن باعث بشن کسب و کارتون شهرت بدی پیدا کنه. این موضوع معمولا زمانی اتفاق میفته که اونها از چیزی مثل پرداخت حقوق یا نحوه مدیریت خرد (میکرو منیجمنت) ناراضی باشن.

کارمندان معمولا شکایت های خودشون رو در رسانه های اجتماعی محبوب ارسال می کنن تا مطمئن بشن که مردم اونها رو می بینن. این امر می تونه تصویر بدی رو از کسب و کار شما ایجاد کنه. برای بعضی از مشتریان، همین موضوع برای توقف حمایت از یک کسب و کار کفایت می کنه.

وقتی این اتفاق میفته، می تونین اون رو به عنوان پستی گزارش کنین که به دنبال بدنام کردن یک سازمان هستش. همچنین می تونین در مورد نحوه عملکرد خودتون کامنت بگذارین. با لحن محترمانه و منطقی، تلاش کنین تا تصویر برندتون تصحیح بشه.

 

استراتژی های بازاریابی دهان به دهان

در اینجا به نحوه ایجاد استراتژی دهان به دهان برای ایجاد گفتگوهای مثبت در مورد برندتون، گسترش پایگاه مشتریان بالقوه و کسب درآمد بیشتر اشاره می کنیم.

 

1. با ایجاد پرسونا، در مورد مخاطبانتون یاد بگیرین

پرسوناهایی بسازین که نشون بدین مخاطب هدف شما چه کسانی هستن. این پرسوناها باید به طور قابل توجهی خاص و با جزئیات باشن. اگر در مورد یک مشکل خیلی خاص که یک گروه خاص با اون مواجهه صحبت کنین، برای تحریک اونها به خرید محصولاتتون شانس بیشتری دارین.

هر چقدر مشکل خاص تر باشه، برای مخاطب هدف شما شخصی تر به حساب میاد. این یعنی شما باید مشکلی رو حل کنین که مخاطب شما رو تحت تاثیر قرار میده تا شما رو به زندگی خودش وارد کنه و به یک مبشر برند شما تبدیل بشه.

البته این مشکل برای شخصی بودن نیازی نیست که حتما احساسی باشه؛ حل یک مشکل شخصی به سادگی با پرداختن به چیزی که برای مخاطبان شما خیلی خاص هست و توسط افراد عادی به راحتی نادیده گرفته می شه، امکان پذیره.

 

قبل از ایجاد پرسونا سوالاتی باید از خودتون بپرسین که بتونین یک پرسونای مخاطب عالی بسازین. برای دیدن این سوالات حتما به صفحه “20 سوالی که باید هنگام ایجاد پرسونای خریدار بپرسید” ما مراجعه کنین.

 

2. شناخت محصول، خدمات، شرکت و صنعت خودتون

ریزه کاری های مربوط به صنعت و محصول خودتون رو بشناسین. این یعنی تیم بازاریابی محصول، کارمندان بخش پشتیبانی و مهندسان خودتون رو با کمپین های بازاریابی دهان به دهان خودتون دریگر کنین.

شما همچنین باید واقعا شرکت و بیانیه ماموریت اون رو درک کنین. آیا موقعیت برند خودتون رو در مورد مسائل سختی که صنعت شما رو آزار میده، مشخص کردین؟ آیا رقبای خودتون و نقطه نظرات اونها در مورد سوالات و اختلافاتی که معمولا مطرح می شه رو می شناسین؟

برای صحبت در هر جنبه ای از محصول، خدمات، شرکت یا صنعت خودتون که ممکنه از گفتگو با مشتریان بالقوه یا فعلی شما ناشی بشه، آماده باشین. اینها ویژگی های یک رهبر فکری هستش. این ویژگی ها باعث ایجاد حس اعتمادی می شن که برای ایجاد همهمه دهان به دهان ضروری هستن.

شما از مردم میخواین که اعتبار خودشون رو به خاطر شما به خطر بندازن؛ هیچ راهی وجود نداره که کسی این کار رو انجام بده مگر اینکه به شما اعتماد داشته باشه و بدونه که در زمینه کاری خودتون، بهترین هستین.

 

3. ایجاد یک جامعه صمیمی در رسانه های اجتماعی

این امر مستلزم درک عمیق نسبت به مخاطبان هدف شما و نحوه برقراری ارتباط با اونهاست. اونها از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنن؟ ممکنه متوجه بشین که اصلا به اون شبکه اجتماعی توجهی نکردین. کمی تحقیق کنین و بفهمین که آیا یک شبکه اجتماعی کوچک و خاص برای مخاطب شما اهمیت بیشتری داره یا شبکه های بزرگ و محبوب.

با این حال، ایجاد یک جامعه صمیمی در رسانه های اجتماعی به تفاوت های ظریف متکی هستش. یک لحن مناسب ایجاد کنین و از خودتون بپرسین:

  • این افراد دوست دارن چطور با اونها صحبت کنین؟
  • حس شوخ طبعی اونها چطوره؟
  • آیا همه اونها همیشه راجع به مسائل کاری صحبت می کنن و از شما هم همین انتظار رو دارن؟
  • با صرفا برای گفتگو به اونجا میان؟

نظارت و تعامل با جامعه رسانه های اجتماعی شما باید به بخشی منظم از زندگی شما تبدیل بشه تا شما و جامعه تون در واقع به دوستان نزدیک تبدیل بشین. موفقیت اونها باید با موفقیت شما آمیخته بشه و بالعکس. به این ترتیب شما فالووری رو ایجاد می کنین که نه تنها از طرف شما صحبت می کنه، بلکه با اشتیاق مزایای شما رو فریاد میزنه.

 

4. شناسایی اینفلوئنسرهای جامعه

اگر موفق شدین یک جامعه اجتماعی صمیمی ایجاد کنین، به اندازه کافی اونها رو می شناسین تا بدونین که چه کسانی در میان اونها تاثیرگذار یا اصطلاحا اینفلوئنسر هستن. اما نباید فراموش کنین که افراد تاثیرگذار خارج از جامعه خودتون رو هم پیدا کنین.

اینفلوئنسرهایی وجود دارن که می تونن از چیزی که شما ارائه میدین سود ببرن و این وظیفه شماست که خودتون رو به اونها معرفی کنین. بعضی از ویژگی های رایج اینلفوئنسرها شامل پذیرش زودهنگام و تعداد فالوورهای زیاد در رسانه های اجتماعی هستش. اونها معمولا بلاگرها یا کانتنت کریتورهایی (content creator) هستن که معمولا ایده های جدیدی دارن و محتوای اونها در صدر بازدیدهای رسانه های اجتماعی قرار می گیره.

این افراد رو در کنار خودتون قرار بدین و از دسترسی اونها به هزاران و میلیون ها فالوور برای بازاریابی محصول یا خدمات خودتون استفاده کنین.

 

5. نظرات منفی رو سانسور نکنین

اگر به بازاریابی WOMM متعهد هستین، باید با رها کردن گفتگوهایی که راجع به برند شما می شه راحت باشین. در بازاریابی دهان به دهان، تمام هدف اینه که مردم در مورد شما صحبت کنن. اما اونها می تونن هر چیزی که میخوان رو به هر کسی بگن. اما شما می تونین این گفتگوها رو هدایت کنین.

اول باید مطمئن بشین که هیچ نکته بد پنهانی در مورد کسب و کارتون وجود نداشته باشه. اگر چنین مشکلی وجود داره، خودتون به عنوان اولین منبع منتشرش کنین تا از مشکلات بعدی برای روابط عمومی کسب و کارتون جلوگیری کنین. همچنین می تونین جنبه هایی از محصول یا خدمات خودتون رو که قراره برجسته بشه، انتخاب و اونها رو بیشتر از بقیه تبلیغ کنین.

 

اگه شما اصطلاحات تخصصی مهم بازاریابی و فروش رو نمیدونین و میخواهید هر چه زودتر این اصطلاحات رو یاد بگیرین، حتما به مقاله “مهم ترین اصطلاحات بازاریابی و فروش” ما سر بزنین.

 

6. انحصاری کار کنین

طوری برنامه ریزی کنین که بعد از معرفی و عرضه اولیه محصولتون، تمام افراد امکان استفاده از اون رو نداشته باشن. اگر در حال آزمایش یک نسخه بتا هستین، از اینفلوئنسرها و افراد مهم در جامعه خودتون دعوت کنین که بازخوردهای لازم رو به شما ارائه بدن.

اونها می تونن جامعه اینفلوئنسرهای خودشون رو دعوت کنن تا به وایرال شدن محصول شما کمک کنن. مردم چیزی رو میخوان که نمی تونن داشته باشن!

بنابراین، حتی اگر از روی کنجکاوی باشه، محصول شما با مخاطبان کاملا مرتبط به اشتراک گذاشته می شه. علاوه بر این، مخاطب ممکنه از طریق یکی از اعضای خانواده، دوست یا همکار که مهر تایید رو روی محصول زده، با محصول شما آشنا بشه.

 

7. تعامل با مشتریانی که کسب و کارتون رو بررسی می کنن

مردم کسب و کاری رو دوست دارن که مالک یا نماینده پاسخگویی داشته باشه. شما می تونین از این موضوع به نفع خودتون استفاده کنین و با مشتریانی که در مورد کسب و کارتون صحبت می کنن تعامل داشته باشین.

مردم اغلب در مورد تجربه خودشون از کسب و کار شما در رسانه های اجتماعی محتوا منتشر می کنن؛ بنابراین، پلتفرم های مختلف رو بررسی کنین و زیرنظر داشته باشین. وقتی پستی رو در این مورد پیدا کردین حتما کامنت بگذارین. موقع نوشتن کامنت خود، شخصیت و لحن آرامی داشته باشین.

با این کار می تونین از اضافه شدن نظرات منفی بیشتر جلوگیری کنین. همچنین اگر در کسب و کار خودتون یک بخش نظرات دارین، می تونین این کار رو اونجا هم انجام بدین. طبیعتا مدیریت کردن نظراتی که در وب سایت خودتون منتشر می شه به مراتب آسون تر هستش.

 

8. به مشتریان وفادار پادش و شخصیت برند خودتون رو نشون بدین

هیچ چیز به اندازه مشتریان وفادار به تلاش های شما برای جذب مشتریان جدید کمک نمی کنه. مشتریانی که برند شما رو دوست دارن با محصول شما درگیر می شن، از رقبای شما دوری می کنن و شبکه خودشون رو به محصول شما ارجاع میدن.

بنابراین، بخش مهمی از تلاش های بازاریابی دهان به دهان شما باید شامل تحریک علاقه مندی مشتری باشه. ایجاد یک محصول عالی فقط یک عامل کوچک برای جلب علاقه مشتری هستش.

برای اینکه مشتریان واقعا محصول شما رو دوست داشته باشن، از همون ابتدا تجربه خودتون رو شخصی سازی کنین. از روش های طراحی احساسی بهره ببرین، به مشتریان کمک کنین ویژگی های ضروری رو سریع تر شناسایی کنن و اونها رو راهنمایی کنین تا از این ویژگی ها به درستی استفاده کنن.

مطمئن بشین که فقط وقتی که مشتریانتون واقعا به یک محصول نیاز دارن، از بیش فروشی استفاده می کنین. علاوه بر این، همیشه فرصت هایی برای پاداش دادن به مشتریان وفادار خودتون پیدا کنین و اونها رو شگفت زده کنین. مثلا می تونین تی شرت، ماگ یا هر چیز دیگه ای که شخصیت برند شما رو نشون میده برای اونها بفرستین.

 

همونطور که میدونین تجربه مشتری خوب در وفاداریشون خیلی تاثیرگذار هستش و همیشه باید سعی کنین که تجربه خوبی رو برای مشتریانتون به ارمغان بیارین. برای اینکه بتونین تجربه مشتری عالی بسیازین حتما به صفحه “تجربه مشتری (CX) چیست؟ + جدیدترین استراتژی بهبود آن” مراجعه کنین.

 

مثال هایی از بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان برای موثر بودن باید قابل باور، تکرارپذیر و قابل اندازه گیری باشه. مهم تر از همه اینکه باید اجتماعی باشه. دستیابی به این ترکیب می تونه دشوار باشه اما شرکت های زیادی در دنیا به اون دست پیدا کردن.

در ادامه چند مثال از شرکت هایی رو که به طور موفقیت آمیز از استراتژی بازاریابی دهان به دهان استفاده کردن بررسی می کنیم.

 

اسپاتیفای (Spotify)

spotify یکی از شرکت های برجسته ای هستش که از تکنیک بازاریابی دهان به دهان استفاده کرده. اونها از داده های مشتری استفاده می کنن تا آهنگ های جدید، هنرمندان، پادکست ها و موارد دیگه ای که می تونه برای یک مخاطب جذاب باشه رو ارائه میدن.

اسپاتیفای هر سال پیامی رو به کاربر نشون میده که از طراحی تمیز، کپی سرگرم کننده و بینش های عظیم بهره می بره و یکی از نکات برجسته در این سرویس به حساب میاد. اسپاتیفای همچنین برای هنرمندانی که دوست دارن درک بهتری از شنوندگان خودشون داشته باشن، یک پلتفرم خیلی خوبه.

 

کاسپر (Casper)

تبلیغات موثر کاسپر و حضور در رسانه های اجتماعی تنها دلیل ایجاد همهمه توسط این خرده فروش آنلاین کالای خواب نیست. این برند همچنین برای بهبود بازاریابی دهان به دهان خودش از تمرکز روی مشتری استفاده می کنه.

نظرات و بررسی هایی که به راحتی قابل بررسی هستن، گارانتی 100 روزه، محتوای شفاف و سرگرم کننده و تجربه خرید ساده از جمله مواردی هستند که کاسپر در استراتژی تمرکز روی مشتری در نظر می گیره.

این استراتژی ها باعث شد تا خرید یک تشک بزرگ برای مشتریان به راحتی و بدون تردید انجام بشه. همچنین با این رویکرد، کاسپر مشتریان خودشون رو برای به اشتراک گذاری تجربیات تشویق می کنه.

 

کانوا (Canva)

شرکت Canva کار خودش رو در ابعاد کوچک شروع کرد و با محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)، اثبات اجتماعی و بازخورد مشتری به سرعت رشد کرد. این محصول برای افرادی که می خواستن طرح هایی رو ایجاد کنن اما گرافیک دیزاینر نبودن، الهام بخش بود. با در نظر گرفتن این هدف، کانوا با گروه کوچکی از کاربران کارش رو شروع کرد.

کانوا در ادامه و همزمان با رشد جامعه خود، از طرفداران وفادارش حمایت کرد. اونها این کار رو با به اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط کاربر، ایجاد بک لینک با وبلاگ های متعلق به کریتورها یا کسب و کارهای کوچک و توسعه روابط با صنایع مکمل انجام دادن.

 

تردلس (Threadless)

تردلس (Threadless) یک بازار اینترنتی تیشرت هستش که در سال 2003 راه اندازی شد. این بازار آنلاین به هنرمندان کمک می کنه تا طرح های تیشرت و اکسسوری های خودشون رو به صورت آنلاین بفروشن. در دو سال اول، بیش از 10 هزار عضو به سایت پیوستن و به لطف بازاریابی دهان به دهان مجموعا چند هزار تیشرت به ارزش چندین میلیون دلار رو فروختن.

بخشی از استراتژی استفاده شده، مسابقات بود. موسس تردلس، جیک نیکل، با استفاده از نظرات وبلاگ و پست های رسانه های اجتماعی یک مسابقه طراحی تیشرت رو به طور ارگانیک تبلیغ کرد. خانواده ها و دوستان این پست ها رو با افراد نزدیک به خودشون به اشتراک گذاشتن. به لطف تعهدی که تردلس از همون ابتدا به بازاریابی دهان به دهان داشت، درآمد سالانه این شرکت حالا به بیشتر از 12 میلیون دلار رسیده.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

 

سخن پایانی

شکی وجود نداره که بازاریابی دهان به دهان یا WOM نوعی بازاریابی قدرتمند برای افزایش فروش و نرخ تبدیل در تجارت الکترونیک هستش. نکته کلیدی ایجاد محصولاتی هستش که ارزش صحبت کردن داشته باشه. خدمات فوق العاده ای به مشتریان ارائه بدین، طرفداران برند رو تقویت کنین و در رسانه های اجتماعی، یک فالوور فعال بسازین.

استانداردسازی این استراتژی بازاریابیه کمی سخته، اما یک جریان ثابت از توصیه های دهان به دهان این قدرت رو داره که کسب و کار شما رو به طور چشمگیری رشد بده. بازاریابی دهان به دهان موفق به محصول یا خدمات عالی و شرکتی نیاز داره که مردم واقعا بخوان از اون حمایت کنن. اگر این دو مورد مهم به درستی اجرا بشه، بخش زیادی از کار توسط مشتریان وفادار شما انجام می شه.

6 دیدگاه دربارهٔ «بازاریابی دهان به دهان wom چیست؟ + استراتژی ها و مزایای آن»

  1. مثال هایی که زدین خیلی خوب تبلیغات دهان به دهان رو توصیف کردن ممنونم ازتون

    1. امیر علی محمودی

      برای اجرای بازاریابی دهان به دهان باید محصول یا خدمات ممتازی ارائه داده و تجربیات مثبت در مشتریان ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از برنامه‌های پاداش، برنامه‌های انتقال امتیاز و محتوای قابل اشتراک استفاده کنید.

  2. بازاریابی دهن به دهن میتونه خیلی کمک کننده باشه
    به نظرم همه کسب و کارها باید به جایی برسن که بتونن این بازاریابی رو انجام بدن و خود مشتری ها دهن به دهن بچرخونن کسب و کارها رو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا