لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

بازاریابی رابطه ای چیست؟ – بهترین تکنیک های بازاریابی رابطه مند

بازاریابی رابطه ای چیست؟

بازاریابی رابطه ای به فعالیت های انجام شده توسط شرکت برای ایجاد و حفظ سودآوری و رابطه بلند مدت با مشتریان اشاره می کند.

بازاریابی رابطه ای با بازاریابی سنتی تفاوت دارد به این معنا که اولی به شدت به حفظ مشتری و رضایت آنها متکی است، که منجر به رابطه بلند مدت و فروش مکرر می شود، در حالی که دومی روی خرید مشتری و یک بار فروش به او تأکید دارد بدون اینکه اهمیت زیادی به ایجاد روابط داده شود.

 

بازاریابی رابطه ای چیست؟

بازاریابی رابطه ای یا رابطه مند یک استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که به جای جذب مشتریان جدید، بر روی حفظ مشتریان فعلی تمرکز دارد. هدف اصلی از این نوع بازاریابی ایجاد ارتباطات قوی و روابط طولانی مدت به منظور افزایش رضایت مشتری و همچنین ارجاع و خریدهای مجدد است.

بازاریابی رابطه ای در واقع برای تقویت وفاداری مصرف کننده ایجاد شد. برخلاف جذب مشتری که بر اهداف کوتاه مدت و فروش فردی متمرکز است، بازاریابی رابطه ای با هدف افزایش ارزش طول عمر مشتری و ارائه اطلاعات مستقیما متناسب با نیازها و علایق آنها انجام می شود. فرآیند بازاریابی رابطه ای شامل یک طرح بازاریابی است که بر حفظ مشتری و رضایت از تراکنش ها یا دموگرافی تمرکز دارد.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

چطور یک استراتژی بازاریابی رابطه ای ایجاد کنیم؟

در این بخش بررسی می کنیم که چطور می توانید یک استراتژی بازاریابی رابطه ای قوی برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

 

چطور یک استراتژی بازاریابی رابطه ای ایجاد کنیم؟

 

– ارائه خدمات شخصی سازی شده و مشتری محور

هنگامی که یک استراتژی بازاریابی رابطه ای را ایجاد می کنید و با مشتریان خود درگیر می شوید، نگرانی اصلی شما هرگز نباید بر روی محصول یا خدمات تان متمرکز شود. در عوض، نگرانی های شما همیشه باید حول محور مشتری باشد.

بنابراین، از خودتان بپرسید، آیا مشتری می خواهد این تبلیغ را ببیند؟ آیا مشتری از این پست اینستاگرام هیجان زده می شود؟ آیا محصول جدید ما مشتری را خوشحال می کند؟ علاوه بر این، زمانی که مشتریان شما به کمک نیاز دارند باید کانال هایی برای پشتیبانی مستقیم ایجاد کنید. شاید استراتژی های حفظ شما شامل پیاده سازی ربات پیام رسان فیس بوک برای نگرانی های مربوط به خدمات باشد.

همچنین ممکن است شما از طریق پیام دایرکت اینستاگرام به سوالات مشتری خود پاسخ دهید. با ملاقات با مشتریان خود در پلتفرم هایی که بیشتر از آنها استفاده می کنند، تمایل خود را برای کمک به آنها در هر کجا که تمایل دارند نشان می دهید. این یک اصل مهم در استراتژی موفق برای حفظ مشتری است.

 

– تعامل با مشتری در جایی که حضور دارند

دلیل اینکه یک استراتژی بازاریابی رابطه ای موفق می شود فقط تولید محتوای خوب و متناسب با مخاطب نیست، بلکه ارسال محتوا در جای مناسب است. برای مثال شرکتی که بخش اعظم مخاطبان آن را نسل جوان تشکیل می دهد، تولید محتوای ویدیویی جذاب یک استراتژی بازاریابی عالی است زیرا می تواند این ویدیوها را در کانال هایی منتشر کند که اکثر مخاطبان در آنجا نسل جوان هستند.

بنابراین، تحقیق کنید که کدام پلتفرم ها برای جمعیت ایده آل شما محبوب تر هستند. با برقراری ارتباط با آنها از طریق کانال های ترجیحی، استراتژی هایی را در پیش می گیرید که مظهر کمک و درک است. این احساس باعث می شود که کاربران برای تعامل با برند شما تشویق شوند.

 

– فناوری را برای کار موثرتر ترکیب کنید

ممکن است فناوری رای ایجاد روابط ارگانیک که شخصی سازی شده اند غیرمعمول به نظر برسد، اما می تواند کلید حل مشکلات مشتری باشد. همان طور که شرکت شما رشد می کند، اتصال یک به یک با هر مشتری و حفظ رضایت مشتریان دشوارتر می شود.

استفاده از یک سیستم بازاریابی خودکار می تواند تضمین کند که هر مشتری از کسب و کار شما ارتباط مناسبی دریافت می کند و همچنین فرصت تعامل را دارد. یک نرم افزار CRM با در اختیار گذاشتن ابزارهایی امکان اتوماسیون گردش کار و آهنگ ارسال ایمیل ها را فراهم می کند. به این ترتیب هرگز نقطه عطف مشتری را از دست نخواهید داد.

 

– برای وفادار مشتری انگیزه و پاداش ارائه دهید

برای ایجاد رابطه بلندمدت با مشتریان و ایجاد وفاداری پایدار نسبت به برند، تعامل با مشتریان حتی پس از خرید محصول نیز باید ادامه داشته باشد. در نظر بگیرید که پس از تبدیل شدن به مشتری چه چیزی می توانید به آنها ارائه دهید. شاید بتوانید بر روی محصولات اضافی تخفیف بیشتری بدهید یا توصیه های شخصی سازی شده ای را بر اساس ترجیحات آنها ارائه دهید.

با ایجاد یک برنامه پاداش وفاداری در استراتژی بازاریابی رابطه ای به مشتریان انگیزه بیشتری می دهید تا محصولات دیگری را خریداری کنند. همزمان می توانید با جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد هر مشتری، یک رابطه معنادارتر را ایجاد و حفظ کنید. همچنین شما می توانید از این اطلاعات برای ارائه پیشنهاد منحصر به فرد بسته به ترجیحات هر مشتری استفاده کنید.

 

– ایجاد محتوایی ارزشمند با داستانی قانع کننده

اگر مشتری قبلا محصول شما را خریداری کرده باشد، برای وفادار شدن به برند نیازی به دیدن تبلیغات محصولات دیگر ندارد. در عوض آنها باید احساس کنند که کسب و کار شما صرف نظر از خریدی که انجام داده اند، همچنان به ارائه ارزش ادامه می دهد.

شرکت هایی که استراتژی بازاریابی رابطه ای را اتخاذ می کنند، معمولا در تلاش هستند تا به طور مداوم کیفیت را به مشتریان خود ارائه می دهند. بنابراین، با انتشار و به اشتراک گذاری تصاویر یا ویدیوهای جذاب در خصوص قابلیت ها یا جذابیت های یک محصول یا خدمات، خود را در ذهن مشتری نگه می دارند.

 

– جمع آوری منظم بازخورد

یک رابطه به دو صورت کار می کند، برای ایجاد یک ارتباط معنادار واقعی با مشتریان خود، باید از آنها نظرسنجی کنید. آنها دوست دارند چه چیزی از برند شما ببینند؟ آنها چه چیزی را در خصوص محصول شما دوست دارند؟ آنها دوست داشتند چه چیزی را در وبلاگ خود می نوشتید؟ با پرسیدن این سوالات و دریافت اطلاعات از مشتریان خود، می توانید استراتژی بازاریابی رابطه ای را بهبود بدهید و به بهترین وجه با نیازهای مخاطبان خود هماهنگ شوید.

 

– تمرکز بر ایجاد روابط بلندمدت با مشتری

همیشه زمانی برای اجرای استراتژی های بازاریابی مانند تبلیغات پرداخت به ازای کلیک وجود دارد که باعث ایجاد رضایت از پروموشن یک محصول مناسب می شود. اما در استراتژی بازاریابی رابطه ای بهتر است بر روی این روش ها تمرکز نکنید.

شما باید روابط معناداری را تقویت کنید که باعث می شود مشتریان شما واقعا با برندتان ارتباط برقرار کنند، شما باید محتوای هدفمند ایجاد کنید و خدمات با کیفیتی را ارائه دهید تا آنها را در طول رابطه راهنمایی کنید.

با این کار اعتماد به برند ایجاد می کنید، به مخاطبان خود نشان می دهید که برای کسب درآمد در این رابطه نیستید و تعهدتان را نسبت به موفقیت آنها نشان می دهید.

 

سطوح مختلف بازاریابی رابطه ای

برای اینکه بتوانید استراتژی بازاریابی رابطه ای خود را به خوبی پیاده سازی کنید و با تغییرات کوچک به نتایج بزرگی دست پیدا کنید، باید چهار مرحله اساسی را در نظر داشته باشید. در ادامه با این مراحل بیشتر آشنا می شویم.

 

سطوح مختلف بازاریابی رابطه مند

 

1. برقراری رابطه اولیه

به این مرحله اکتشاف نیز می گویند که به عنوان اولین مرحله در فرآیند جذب مشتری شناخته می شود. این مرحله شامل فعالیت ها و مکالمات اولیه برای تعیین اینکه آیا یک مشتری و شرکت برای نیازهای یکدیگر مناسب هستند یا نه در نظر گرفته می شود. اولین برداشت و برخورد شما با مصرف کننده بسیار مهم است و فرقی نمی کند در رسانه های اجتماعی باشد یا یک رویداد، این مرحله مهمی است.

 

2. آشنایی با مشتری

مرحله پایه ارتباط با مشتری را یک قدم جلوتر می برد. یک شرکت تلاش می کند تا به مشتریان بالقوه اش ثابت کند که نیازهای آنها را درک می کند، منابع مفیدی را به اشتراک می گذارد و ارزش محصول/خدمت خود را احتمالا از طریق یک کمپین بازاریابی ایمیلی یا سایر تلاش های بازاریابی درونگرا به اشتراک می گذارد.

 

3. ایجاد یک رابط عمیق تر

یک مشتری بالقوه نباید برای مدت طولانی در مرحله «پایه» باقی بماند. دپارتمان های متعددی بادی در این مرحله، یعنی مرحله «همکاری» مشارکت داشته باشند و برای تقویت رابطه با مشتری با یکدیگر همکاری کنند.

 

4. تبدیل به شریکی متعهد

مرحله «بهم پیوسته» به این معنی است که شرکت شما ارتباطی را با مشتری ایجاد کرده است که به سختی قابل قطع شدن است. دپارتمان ها با هم کار می کنند تا یک تجربه یکپارچه ایجاد کنند. مشتریان کاملا به شرکت شما اعتماد دارند و برای روابط تجاری بلندمدت انگیزه دارند.

 

استفاده از نرم افزار CRM و بازاریابی رابطه ای

 

داشبورد CRM دانا

 

با استفاده از نرم افزار CRM می توانید اطلاعات مربوط به مشتریان مختلف را به شکل موثر ذخیره و به روز رسانی کنید. با استفاده از این اطلاعات و ویژگی خودکارسازی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان می توانید برای مشتریان پیشنهادات شخصی سازی شده ارسال کنید و یا در روزهای خاص برای آنها تخفیفات ویژه در نظر بگیرید و به این صورت میزان توجه خود به مشتریان و اهمیت رابطه ای که با آنها دارید را نشان دهید.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

مزایای بازاریابی رابطه ای

مهمترین مزایای بازاریابی رابطه ای عبارتند از:

 

مزایای بازاریابی رابطه ای

 

+ ارائه تجربه ثابت به مشتری

سازمانهایی که در تمام نقاط تماس همسو و یکپارچه عمل می کنند، اطلاعات را به صورت یکپارچه به اشتراک می گذارند و برای اطمینان از مدیریت نیاز مشتری با حداقل تلاش، همکاری می کنند. این مسئله به ویژه هنگامی اهمیت پیدا می کند که مصرف کننده با محصول یا خدمات، چالش هایی را تجربه می کند. حل سریع مسائل باعث ایجاد اعتماد می شود و می تواند رضایت مشتری را بهبود بخشد.

 

+ سودآوری مشتری

ارتباطات و ارائه پیشنهادات مناسب به مصرف کنندگان انگیزه می دهد تا از تمام محصولات و خدمات ارائه شده استفاده کنند. از آنجا که مصرف کنندگان مزایای پیشنهادات را می فهمند، معمولاً به محصولات یا خدمات شما وفادار بوده و برای مدت زمان طولانی مشتری باقی می مانند.

 

+ طرفداری مشتری

مشتریانی که راضی بوده و از یک تجربه رضایت بخش پیوسته برخوردار باشند، به طور فزاینده این اطلاعات را با دیگران به اشتراک می گذارند. مصرف کنندگان و مشتریان برای دریافت پیشنهاد در مورد محصولات یا خدمات به یکدیگر روی می آورند. برای مشتریان به اشتراک گذاشتن تجربه شان را آسان کنید، اما ابتدا اطمینان حاصل کنید که آنها تجربه پیوسته مناسبی در مورد محصولات یا خدمات شما دارند.

سازمان های موفق، مشتریان خود را دعوت به ارائه ایده و پیشنهاد می کنند. مشتریان مجاز به اشتراک گذاری، رای گیری و بحث در مورد ایده های یکدیگر هستند. از همه مهمتر، آنها از وضعیت ایده های یکدیگر مطلع می شوند. روشهای دیگری وجود دارد که سازمانها می توانند از مصرف کنندگان دعوت کنند تا ایده ها و دیدگاههای خود را به اشتراک بگذارند.

 

بازاریابی رابطه ای و وفاداری مشتریان

بازاریابی رابطه ای بیشتر بر روی تعامل با مشتریان متمرکز است تا اینکه صرفاً تلاش برای فروش سریع داشته باشد. اگر روی یادگیری سلیقه های شخصی مشتریان و درک مسائل فردی آنها متمرکز شده اید، در نهایت می توانید به جایی برسید که فرایند فروش را راحت تر به انجام برسانید، زیرا می دانید که چگونه محصولات یا خدمات شما به طور خاص مشکلات این مشتریان را حل می کند. این استراتژی بر جنبه های مختلف وفاداری مشتری تأثیر می گذارد.

اگر به آرامی با مشتریان رابطه برقرار کنید، به عنوان شرکتی که به مردم به عنوان شخصیت های واقعی اهمیت می دهد، شهرت ایجاد می کنید. این بخشی از برند شما می شود. وفاداری به برند برای شما امکان انعطاف پذیری در تعیین قیمت ها را فراهم می کند. این مساله می تواند حاشیه سود شما را بهبود بخشد، زیرا شما نیازی به جذب مشتری بر اساس قیمت گذاری مناسب ندارید. مشتریان به دلیل داشتن رابطه مثبتی که شما با آنها برقرار کرده اید به شما وفادار می مانند.

 

بازاریابی رابطه ای و وفاداری مشتریان

 

– وفاداری به کارشناس فروش

اگر بازاریابی رابطه مند به شکل مناسب با مشتری برقرار شود، کارشناس به کارشناس فروش مربوطه وفادار می ماند. نقش مدیران فروش در آموزش نحوه برخورد مناسب و رابطه سازی توسط کارشناسان فروش در این مرحله اهمیت بالایی دارد.

 

– وفاداری به محصول

هنگامی که یک محصول خاص مشکلات مشتریان را رفع می کند، آنها با محصول ارتباط عاطفی برقرار می کنند و به این ترتیب برای همیشه به محصول وفادار می مانند. جامعه هدف شما در این مورد، مشتریانی هستند که حاضرند برای دریافت کیفیت بهتر، کمی بیشتر هزینه کنند.

 

– وفاداری به خدمات

اگر کارشناسان خدمات پشتیبانی خود را طوری آموزش دهید که با مشتریان با احترام و توجه برخورد کنند و حل مشکلات آنها را در درجه اول اهمیت قرار دهند، در واقع بازاریابی رابطه مند انجام داده اید و مشتریان به دلیل اطمینان از ارتباط مناسب با کارشناسان خدمات مشتری به شما وفادار می مانند و باز هم از محصولات و خدمات شما استفاده خواهند کرد.

 

مدل های بازاریابی رابطه مند

مدلهای بازاریابی رابطه مند عبارتند از:

 

مدل های بازاریابی رابطه مند

 

1. بازاریابی رابطه مند داخلی

بازارهای داخلی متشکل از کارمندانی است که با اعمال و اعتقادات خود می توانند سبک و اخلاق محیط کسب و کار را تعیین کنند. اعتقاد بر این است که توسعه ارزشها برای حمایت از فرهنگ سازمانی مشتری مدار ، یک نیاز اساسی برای موفقیت پایدار در بازار است.

 

2. بازاریابی رابطه ای ارجاعی

بازارهای ارجاعی یک منبع مؤثر در تجارت های نوین است. ارجاع می تواند در قالب مشاوره حرفه ای مانند ارجاع از طرف پزشکان، وکلا، مدیران، حسابداران، بانک و همچنین از طرف مشتریان راضی باشد.

ایجاد رابطه مناسب با این منابع، بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی بازاریابی رابطه مند است.

 

3. بازاریابی رابطه ای اینفلوئنسری

بازارهای اینفلوئنسری شامل افراد و سازمانهایی است که توانایی تأثیر گذاری مثبت یا منفی بر محیط بازار را دارند. از این رو، روابط عمومی مناسب به بخشی جدایی ناپذیر از روند بازاریابی رابطه ای تبدیل شده است.

شرکت ها تمایل دارند که در زمینه تجارت با منابع حساس تأثیرگذار مربوط به بازارهای خود رابطه خوبی داشته باشند.

 

4. بازاریابی رابطه ای کارمندی

بازارهای کارمندی یک نقطه کانونی برای بازاریابی رابطه ای هستند. برای پیشبرد اهداف شرکت در بازار، نیاز به استخدام کارمندانی است که به ارزشهای کسب و کار اعتقاد دارند.

 

5. بازاریابی رابطه ای تامین کننده

بازارهای تامین کننده به شبکه سازمانهایی اطلاق می شود که مواد، محصولات و خدمات مورد نیاز را به کسب و کار ارائه می دهند. اخیراً بسیاری از شرکت ها به اهمیت ایجاد روابط نزدیک و سودمند با تأمین کنندگان پی برده اند.

چنین شرکت هایی از مزایای قابل توجهی مانند کیفیت بهتر، دستیابی سریعتر به بازار برخوردار شده اند.

 

6. بازاریابی رابطه ای مشتری

بازارهای مشتری تمام افراد یا سازمانهایی هستند که کالا یا خدمات خریداری می کنند. آنها می توانند مصرف کننده یا واسطه باشند. امروزه در اینگونه بازاریابی رابطه ای، “خدمات مشتری” عامل اصلی تمایز یک کسب و کار از رقبای خود است.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

استفاده از تیم پشتیبانی برای افزایش اثر بخشی بازاریابی رابطه مند

هنگامی که مشتریان یا کاربران شما تجربه‌ای خوشایند در ذهن خود از رابطه با شما داشته باشند، به دارایی های ارزشمند شما تبدیل خواهند شد. رضایت مشتریان شما تاثیر مستقیم روی اثربخشی بازاریابی رابطه ای و میزان درآمد شما دارد. این امر دلیل اصلی سرمایه‌گذاری سازمان‌ها و شرکت‌های سرویس‌دهنده بر روی پشتیبانی و مراقبت از مشتریان است.

برای راضی نگه داشتن مشتریان نیاز به جادو نیست! تنها کافیست از حس درونی خود استفاده کنید. برای مثال، مستقل از آنکه کیفیت غذای یک رستوران خوب باشد یا بد، اگر یک سرویس قابل قبول با زمان بندی مناسب به مشتری ارائه نشود، اغلب مشتریان راضی نخواهند بود.

تجربه نشان داده است که نیازی نیست تا روش برخورد شما با هر مشتری چندان هم متفاوت باشد و شما می‌توانید الگو یا چارچوب نسبتاً مشخصی را پیش بگیرید. اما برای رسیدن به این چارچوب نیاز به دانش در رابطه با نیازهای فعلی مشتریان و همچنین آنچه در آینده احتمالاً به آن نیاز خواهند داشت دارید. در ادامه به چهار نکته‌ تضمینی که تجربه‌ای مثبت و رضایت‌بخش برای مشتریان شما ایجاد خواهد کرد اشاره خواهیم کرد.

 

استفاده از تیم پشتیبانی برای افزایش اثر بخشی بازاریابی رابطه مند

 

– سرعت پاسخگویی تیم پشتیبانی را بالا ببرید

در عصری زندگی می‌کنیم که بیش از هر زمان دیگری افراد با مشغله‌های فراوان روبه‌رو هستند. از این رو هیچ کس دوست ندارد مدت زمان زیادی را منتظر بماند. حال این انتظار می‌خواهد در هنگام تماس تلفنی و یا به واسطه‌ پاسخ به درخواست یا تیکت ثبت شده در نرم‌افزار تیکتینگ باشد. تاخیر زیاد در پاسخ‌گویی نه با عقل سلیم و نه با استانداردهای یک تجربه‌ی رضایت‌بخش برای مشتری سازگار است.

به منظور کمک به تیم بازاریابی برای موفقیت در بازاریابی رابطه ای در اولین گام بهتر است گزارش میانگین زمان‌ پاسخ درخواست‌های مشتریان یا کاربران خود را بررسی کنید. اگر کارشناسی عملکرد خوبی ندارند او را راهنمایی کنید و در صورت لزوم به او آموزش‌های مربوطه را ارائه دهید. همچنین در صورتی که از یک سامانه تیکتینگ یا نرم‌افزار هلپ دسک استفاده می‌کنید، می‌توانید به راحتی با انجام نظرسنجی و مشاهده‌ میزان عملکرد تیم پشتیبانی، رویکرد مناسب را اتخاذ کنید. همچنین شاید لازم باشد تا افراد جدیدی را استخدام کنید تا سرعت کار را بالا ببرید.

 

– برای بهبود ارتباط با مشتریان، شنونده خوبی باشید

با فراهم‌سازی بستر مناسب و نشان دادن تمایل‌تان به شنیدن نظرات مشتریان و کاربران، نظرات و توصیه‌هایی خواهید شنید که بی‌شک در ارتقاء عملکرد پشتیبانی و ارائه‌ی خدمات به شما کمک خواهد کرد. همچنین این کار موجب افزایش رضایت افرادی که با شما صحبت می‌کنند خواهد شد: هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ پاسخ‌دادن سریع‌تر و به موقع‌تر به درخواست‌ها. با توجه به اینکه مشتریان شما به صورت روزانه و مداوم با محصول شما کار می‌کنند، چه کسی بهتر از آنها می‌تواند از نقاط ضعف و قوت محصولتان آگاهی داشته باشد؟ از سوی دیگر، شنیدن نقطه نظرهای مشتریان باعث دلگرمی آنها شده و به این ترتیب حس وابستگی بیشتری به سازمان و شرکت شما پیدا خواهند کرد و به این ترتیب شما گام موثری در جهت بهینه سازی فرایند بازاریابی رابطه ای برداشته اید.

 

– به وعده هایتان پایبند باشید

اگر مشتری نتواند بر روی حرف‌ها و وعده‌هایی که به زبان می‌آورید حساب باز کند، اعتماد او را از دست خواهید داد. این اعتماد در شکل‌گیری و ارتقاء ارکان بازاریابی رابطه ای بسیار مهم است. زمانیکه این اعتماد از بین برود، جلب مجدد اعتماد اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار و زمان‌گیر است. هنگامیکه بحث رقابت بین سرویس‌ دهندگان پیش می‌آید، قیمت رقابتی، کیفیت محصول و دیگر موارد هیچ کدام نمی‌توانند جایگاه اعتماد مشتریان را پر کنند. از این رو، از دادن وعده‌هایی که صرفاً هدف آن جذب مشتری در کوتاه مدت است اجتناب کنید زیرا عدم اعتماد مشتریان در بلند مدت شما را دچار بحران خواهد کرد.

 

– تعاملات را صمیمی تر کنید

حتی در دنیای تکنولوژی‌ محور امروز نیز هیچ چیز نمی‌تواند جای تعامل رو در رو و بدون واسطه را بگیرد. این تعامل شخصی برای شکل‌ دهی و ارتقاء بازاریابی رابطه ای بسیار ضروری است. تکنولوژی می‌تواند فرایندها را تسریع کند، کارایی را افزایش دهد و امکان تمرکز بر روی موقعیت‌ها و موارد ضروری را فراهم آورد؛ اما تعامل شخصی کماکان یکی از مهمترین ارکان یک رابطه‌ تجاری موفق است؛ معیاری که به طور مستقیم بر روی رضایت‌مندی مشتری و شرکای شما تاثیر می‌گذارد.

بر اساس آمار موسسه‌ گارتنر اکثر شرکت‌ها به اهمیت تجربه‌ی مشتریان و رضایت‌مندی آنها واقفند و در نظر دارند تا در حوزه‌ تجربه‌ مشتری با دیگر رقبای خود رقابت کنند. اراده برای افزایش رضایت‌مندی، بزرگترین گام برای بهینه سازی بازاریابی رابطه مند است. بنابراین تا هنوز برای سازمان و تجارت شما فرصت باقیست افزایش رضایت‌مندی مشتریان خود را جزو اهداف اولیه خود قرار دهید.

 

مقاله پیشنهادی: بازاریابی شبکه ای چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

4 دیدگاه دربارهٔ «بازاریابی رابطه ای چیست؟ – بهترین تکنیک های بازاریابی رابطه مند»

  1. سلام وقتتون بخیر باشه
    خیلی متشکرم بابت مطلب خوبتون راجع به بازاریابی رابطه ای
    بسیار کاربردی بود

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقت شما هم بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدوارم کمکتان کرده باشیم

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بازاریابی رابطه‌ای بر خلاف رویکرد سنتی‌تر بازاریابی معاملاتی که متمرکز بر افزایش تعداد فروش‌های فردیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا