لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ یک ساختار فروشه که در اون متخصصان فروش مستقل، محصولاتی رو که از یک شرکت مادر خریداری کردن به فروش می رسونن. این حرفه شامل تکیه بر شبکه های شما و بهبود اونها برای فروش این محصولات با استفاده از مهارت های بین فردی و متقاعد کننده هستش.

اگر قصد پیوستن به یک شرکت بازاریابی شبکه ای رو دارین، مهمه که بدونین چطور از منافع خودتون محافظت کنین و فرصت های مناسب برای پیشرفت رو شناسایی کنین. در این مقاله بازاریابی شبکه ای رو تعریف می کنیم و نحوه عملکرد اون رو شرح میدیم. در انتها میتونین با مزایا و معایب و نکات مهم این حوزه آشنا بشین تا عملکرد بهتری داشته باشین.

 

بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) چیه؟

بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) یک مدل کسب و کار فروش مستقیمه که در اون فروشندگان به طور مستقل محصولات یا خدمات رو تبلیغ می کنن. فروشندگان یا نمایندگان به طور مستقل کار می کنن و توسط فردی که اونها رو استخدام کرده تشویق میشن تا نمایندگان بیشتری رو جذب کنن و آموزش بدن.

بعدش اونها نمایندگان جدیدی که استخدام شدن رو تشویق می کنن تا همین کار رو انجام بدن و این روند ادامه پیدا می کنه. این مدل با عنوان MLM (بازاریابی چندسطحی)، بازاریابی ارجاعی و بازاریابی سلولی هم شناخته میشه.

بازاریابی شبکه ای یک تجارت بزرگه که فروش جهانی اون سالانه به صدها میلیارد دلار می رسه. معمولا بعد از اینکه یک مورد کلاهبرداری گسترده در اخبار منتشر میشه، بعضی از کشورها تصمیم می گیرن این نوع تجارت رو محدود یا ممنوع کنن.

با توجه به فرهنگ لغت میشه نتورک مارکتینگ رو اینطور معنی کرد:

«روش فروش مستقیم که در اون نمایندگان مستقل به عنوان توزیع کننده کالا و خدمات فعالیت می کنن و تشویق میشن تا با استخدام و آموزش سایر نمایندگان مستقل، نیروی فروش خودشون رو ایجاد و مدیریت کنن.»

در این روش، کمیسیون از درآمد فروش خود نماینده و همینطور از درآمد فروش نیروی فروش استخدام شده توسط نماینده و نیروهای استخدام شده ی او دریافت میشه.

 

نمایی از نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای

 

فروش مستقیم چیه؟

فروش مستقیم به معنی فروش مستقیم کالا یا خدمات به مصرف کنندگان در خانه یا محل کارشون هستش. فروش در یک محیط خرده فروشی یعنی یک مغازه اتفاق نمیفته.

معمولا نمیشه محصولات فروش مستقیم رو در مغازه ها، سوپرمارکت ها یا فروشگاه های بزرگ پیدا کرد. تنها راه خرید اونها تماس مستقیم با نماینده فروش هستش.

 

دیگه وقتشه درآمد کسب و کارت رو افزایش بدی

 

بازاریابی شبکه ای چطور کار می کنه؟

برای نتورک مارکتینگ نام های زیادی وجود داره که از جمله میشه به بازاریابی وابسته، بازاریابی سلولی، بازاریابی مستقیم با مشتری، بازاریابی ارجاعی، فرانچایز کسب و کار خانگی یا بازاریابی چندسطحی اشاره کرد.

مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای عمدتا انواع مختلفی از سطوح مانند بازاریابی تک لایه، دو لایه و چندسطحی رو ایجاد می کنه. در این بخش با این سطوح آشنا میشیم.

 

– بازاریابی شبکه ای تک لایه

بازاریابی شبکه ای تک لایه خیلی ساده هستش؛ شما در برنامه ثبت نام و بعدش فروش محصولات یا خدمات شرکت رو شروع می کنین و با این کار کمیسیون خودتون رو بر اساس فروشی که انجام دادین، دریافت می کنین.

دقت کنین که نیازی نیست برای فروش حتما نماینده های جدیدی رو استخدام کنین. در واقع شما فقط باید روی فروش ایجاد ارتباط با مشتری تمرکز کنین. پلتفرم های آنلاینی وجود دارن که از این نوع نتورک مارکتینگ پیروی می کنن و در اون شما با هدایت ترافیک به وب سایت شرکت، میتونین از طریق پرداخت به ازای کلیک (PPC) یا پرداخت به ازای سرنخ (PPL) پول دریافت کنین.

 

– بازاریابی شبکه ای دو لایه

بازاریابی شبکه ای دو لایه یا دو سطحی از اعضای خودش میخواد که دیگران رو جذب کنن. در این مدل به هر دو صورت پول دریافت می کنین؛ فروش مستقیم محصول یا خدمات (وارد کردن ترافیک به وب سایت شرکت مادر) و استخدام سایر اعضا برای کار زیر نظر شما.

 

– بازاریابی چندسطحی

همونطوری که از نامش مشخصه، بازاریابی چندسطحی یا MLM شامل دو یا چند سطحه و بر اساس شبکه مبتنی بر بازاریابی توزیع هستش. بازاریابی MLM به اعضای خودش اجازه میده تا وقتی که سطح پنج یا تعداد بیشتری عمق داره و انگیزه دیگه ای برای استخدام وجود داره، کسب درآمد کنن.

در این مدل دو نوع استراتژی شبکه ای دیگه مثل بازاریابی شبکه ای مبتنی بر نام و بازاریابی شبکه ای مبتنی بر بازار هم وجود داره.

 

بازاریابی شبکه ای در مقابل طرح های هرمی

بعضی از افراد از دو اصطلاح بازاریابی شبکه ای و طرح های هرمی به جای همدیگه استفاده می کنن؛ اما خوبه بدونین که معنی این دو اصطلاح کاملا متفاوت هستش.

 

ممنوعیت طرح های هرمی

 

– طرح های هرمی

کلاهبرداران طرح های هرمی رو راه اندازی و اجرا می کنن. این یعنی پایه و اساس این طرح ها کلاهبرداری هستش. در یک شرکت هرمی، هیچ چیزی فروخته نمیشه و فرقی نمی کنه که مدیران اون شرکت چه صحبتی می کنن. کسانی که در این طرح هستن سعی می کنن صرفا از طریق استخدام عوامل جدید و وادار کردن اونها به انجام همین کار، کسب درآمد کنن.

 

– بازاریابی شبکه ای

مدل نتورک مارکتینگ یک تجارت قانونیه که در اون محصولات یا خدمات به فروش می رسه. طرح های هرمی طرح های متقلبانه ای هستن که به عنوان یک استراتژی MLM پنهان شدن. ویژگی بارز این طرح ها وعده بازدهی خیلی بالا در مدت زمان کوتاه هستش.

در این طرح ها شما عملا پول خودتون رو در اختیار مدیران شرکت قرار میدین و هیچ کالا یا خدماتی دریافت نمی کنین. در نهایت با وادار کردن افراد دیگه برای انجام همین کار، میتونین کسب درآمد داشته باشین.

 

ویژگی های بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای ویژگی های مهمی داره که در ادامه به چند مورد از مهم ترین اونها اشاره می کنیم.

 

ویژگی های بازاریابی شبکه ای

 

1. کم هزینه

با وجود اینکه ما در قرن بیست و یکم، عصر اطلاعات و فناوری زندگی می کنیم؛ هزینه های شروع، راه اندازی و مدیریت یک کسب و کار مثل مالیات، ثبت کسب و کار جدید، سربار ماهانه، مستندسازی، هزینه های اداری و غیره خیلی بالاست.

از طرف دیگه، هزینه اولیه برای کسب و کار بازاریابی شبکه ای در مقایسه با انواع دیگه کسب و کارهای معمولی، به مراتب پایین تر هستش. حتی با راه اندازی یک کسب و کار با بودجه خیلی کم از طریق این مدل، میتونین با سایر مشاغل که فوق العاده با ارزش هستن رقابت کنین.

 

2. انعطاف پذیری

انعطاف پذیری زمانی مهم ترین ویژگی کسب و کار بازاریابی چندسطحی هستش. این کار در حالی که همچنان روی شغل تمام وقت خودتون متمرکز هستین با راه اندازی یک کسب و کار پاره وقت شروع میشه. انعطاف پذیری زمانی این فرصت رو به شما میده تا یاد بگیرین و رشد کنین و در عین حال تا وقتی که کسب و کارتون به طور کامل ایجاد بشه، وضعیت مالی خودتون رو ایمن نگه داشته باشین.

وقتی در موقعیتی قرار می گیرین که شغل تمام وقت خودتون رو رها کنین، تیم به کمک شما میاد. افرادی که میتونن از اعضای خانواده خودشون کمک بگیرن اما تجربه کاری ندارن از این رویکرد استفاده می کنن. اونها با گذشت زمان به تاجران خیلی موفقی تبدیل میشن.

 

3. مسئولیت پذیری شخصی

نتورک مارکتینگ یک تجارت بدون حقوق ثابت و مشخص هستش؛ یعنی هر چقدر بیشتر مشارکت کنین درآمد بیشتری دارین. بازاریابی شبکه ای پلتفرمیه که افراد رو آموزش میده تا نسبت به عملکرد خودشون پاسخگو باشن.

 

4. فروش مستقیم

مثل خیلی از مشاغل دیگه، محصول از زنجیره توزیع عبور می کنه و در نهایت به دست مصرف کننده میرسه. از طریق این مدل بازاریابی شبکه ای، هیچ کانالی در کار نیست؛ فروشندگان افراد غیرشاغلی هستن که بعد از فروخته شدن محصول در طول زمان، کمیسیون خودشون رو دریافت می کنن.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

5. سلسله مراتب سازمانی

سلسله مراتب بازاریابی شبکه ای خیلی سیستماتیکه؛ مثلا شما فقط وقتی کمیسیون خودتون رو دریافت می کنین که عضو جدیدی که زیر نظرتون کار می کنه رو جذب کرده باشین. اما عضو جدید فقط کمیسیون خودش رو دریافت می کنه و به همین ترتیب وقتی که افراد دیگه رو جذب می کنه، میتونه کمیسیون اضافی دریافت کنه.

به این تریتب یک پیوند یا زنجیره ایجاد میشه و سیستم سلسله مراتبی توسعه پیدا می کنه.

 

6. سیستم اثبات شده

عملکرد، سلسله مراتب و کانال توزیع هر کسب و کار متفاوت هستش و این باعث میشه یادگیری و راه اندازی کسب و کارتون خیلی زمان بر باشه. اما سیستم، طرح و همه چیز مدل نتورک مارکتینگ از قبل ارائه شده و شما فقط باید روی بخش بازاریابی فروش محصول تمرکز کنین. هر چقدر استراتژی بازاریابی بهتری رو به کار ببرین، نکات بیشتری رو یاد می گیرین.

علاوه بر این، شرکت های بازاریابی شبکه ای وجود دارن که به شما کمک می کنن تا کسب و کارتون رو راه اندازی کنین. این شرکت ها میتونن در هر مرحله از مسیر به شما راهنمایی و رهبری لازم رو ارائه بدن. در ابتدا، هر کسب و کاری به چنین کمکی نیاز داره تا بتونه در جهت درست حرکت کنه. این موضوع باعث میشه تا خطر شکست خوردن تا حد زیادی پایین بیاد و به حداقل برسه.

 

برای بهبود استراتژی های بازاریابیتون به صفحه “قدم های ایجاد استراتژی بازاریابی در سال 2023” ما مراجعه کنین

 

مزایای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای مزایای زیادی داره که در این بخش میتونین با بعضی از اونها آشنا بشین.

 

مزایای نتورک مارکتینگ

 

1. شروع با هر بودجه ای

نکته مهم در مورد این نوع شبکه ها اینه که اونها میتونن با هر بودجه ای کار کنن و مقیاس بگیرن. شما به راحتی میتونین به منظور افزایش درآمد محصولتون با توزیع کنندگانی که در شبکه شما حضور دارن هماهنگ بشین.

 

2. عدم نیاز به هزینه های زیاد تبلیغات

اکثر شرکت ها به دلیل شبکه توزیع کارآمد نیازی ندارن که برای فروش محصولاتشون روی تبلیغات تکیه کنن. به جای اینکه از مشتریان بخوان در پیچ و خم تبلیغات مزاحم حرکت کنن تا به محصول یا خدمات برسن، اونها رو مستقیما به دست مصرف کنندگان می رسونن.

 

3. عدم نیاز به ذخیره سازی محصول

مزیت دیگه اینه که شرکت ها مجبور نیستن پول زیادی رو برای ذخیره سازی و توزیع محصولاتشون هزینه کنن. دلیلش اینه که خرده فروشان برای به حداکثر رسوندن حاشیه سود خودشون، هزینه ریسک رو متقبل میشن.

این ساختار به گونه ای طراحی شده تا توزیع کننده در کسب و کار به درآمد نامحدود دست پیدا کنه.

 

4. کار کردن با برنامه زمانی خودتون

با اینکه ممکنه در مورد نحوه فروش یا بازاریابی محصولات یک شرکت بازاریابی شبکه ای، قوانینی وجود داشته باشه اما ممکنه در نحوه فروش خودتون آزادی عمل زیادی رو تجربه کنین. این یعنی میتونین انعطاف پذیری لازم رو داشته باشین تا هر چقدر که خواستین کار کنین.

به این ترتیب شما این آزادی رو دارین تا برنامه های خودتون رو مطابق با علایقی که دارین تنظیم کنین. شما همچنین میتونین رویکرد خودتون رو برای فروش انتخاب کنین؛ از رویدادهای حضوری گرفته تا فروش آنلاین از طریق تبلیغات یا تهیه یک لیست ایمیل.

 

5. امکان دنبال کردن علاقه

از اونجایی که انواع مختلفی از شرکت های نتورک مارکتینگ وجود داره، احتمالا شرکتی رو پیدا می کنین که محصولات و خدماتش رو بشناسین و از استفاده از اونها لذت می برید. توجه به اقلامی که می فروشین میتونه انجام کار رو لذت بخش تر کنه.

فروش محصولی که خودتون مشتاق اون هستین ممکنه بتونه دیگران رو برای خرید اون تحت تاثیر قرار بده و در نهایت کمیسیون بیشتری رو دریافت کنین.

 

6. امکان گسترش شبکه خودتون

یکی از محبوب ترین روش های بازاریابی شبکه ای، برگزاری مهمانیه که در اون میتونین محصولاتی رو که می فروشین، معمولا برای دوستان و خانواده خودتون به نمایش بگذارین. این مهمانی ها روشی سرگرم کننده برای نشون دادن محصولات خودتون به دیگران هستش که میتونه لذت بخش و سودآور باشه.

فروش محصولات از طریق این ساختار همچنین این امکان رو به شما میده تا شبکه خودتون رو بسازین. با این کار ممکنه فرصت های بیشتری رو برای رشد به دست بیارین.

 

7. امکان ارائه و دریافت راهنمایی

یک فروشنده ارشد معمولا متخصصان فروش جدیدی رو برای شرکت استخدام می کنه. اینطوری ممکنه فرصتی برای شما مهیا بشه تا راهنمایی های بیشتر و بهتری رو از استخدام کننده دریافت کنین.

اونها میتونن جنبه های فنی کار رو به شما آموزش بدن و کمک کنن تا فروش خودتون رو افزایش بدین، چون این کار برای اونها هم مفید هستش. افزایش فروش، کمیسیون شما و اونها رو افزایش میده و یک مشارکت سودمند متقابل ایجاد می کنه.

 

برای اینکه فروشتون رو افزایش بدین به روش ها و تکنیک هایی نیاز دارین که بتونین این کار رو انجام بدین. برای دانستن این روش ها پیشنهاد میکنیم به صفحه “روش های هوشمندانه افزایش فروش” ما مراجعه کنین.

 

معایب بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای در عین حال که جذابیت های خاص خودش رو داره اما دارای محدودیت ها و معایبی هم هست که باعث میشه برای تمام افراد گزینه مناسبی نباشه.

 

معایب بازاریابی شبکه ای

 

1. شما باید با افراد مناسب کار کنین

همونطور که قبلا گفته شد، اگر هدف شما ایجاد درآمد تکراری زیاد هستش، ثبت نام هر کسی که از راه رسید برای شروع نتورک مارکتینگ کمک زیادی بهتون نمی کنه. شما باید یاد بگیرین که چطور شبکه سازی کنین و افرادی که این فرصت رو به اندازه شما جدی می گیرن رو شناسایی کنین. در واقع شما باید برای موفقیت افرادی که به تازگی استخدام شدن، زمان بیشتری رو اختصاص بدین.

کمک به فعال ترین اعضای مجموعه اصلی خودتون، برای موفقیت ضروری هستش. اکثر مردم فکر می کنن که مجموعه اصلی اونها به تنهایی موفق میشن. اما واقعیت اینه که بازاریاب های شبکه ای موفق زمان زیادی رو برای آموزش مجموعه های خودشون، کمک به بهترین ارجاعی های اونها و کار به عنوان یک تیم، صرف می کنن.

 

یکی از مولفه های رسیدن به موفقیت بلد بودن اصول ها و تکنیک های مدیریت زمانه. برای اطلاعات بیشتر راجبه این اصول و تکنیک ها پیشنهاد میکنیم به صفحه “مدیریت زمان چیست؟ + اصول و تکنیک های آن” مراجعه کنین

 

2. غرامت ممکنه خیلی کم باشه

خیلی از مردم تصور می کنن که با ثبت نام چند نفر و تشویق اونها به ثبت نام افراد جدید، میتونن درآمد مناسبی رو کسب کنن. اما این اتفاق اغلب دور از واقعیت هستش. بر اساس تحقیقات انجام شده، 47 درصد از مردم هرگز قبل از ثبت نام در برنامه بازاریابی شبکه ای، طرح جبران خسارت رو بررسی نکردن. شما باید بررسی های لازم رو انجام بدین و ببینین که آیا میتونین در برنامه بازاریابی شبکه ای خودتون، درآمد خوبی داشته باشین یا نه.

واقعیت دیگه اینه که اگرچه بعیض از شرکت ها محصولات یا خدمات عالی رو ارائه میدن، برنامه جبران خسارت اونها شرایط خوبی نداره. برای اینکه از این موضوع مطمئن بشین بهتره به دنبال شرکت هایی باشین که محصولات یا خدمات با کیفیتی رو ارائه میدن که مردم مایل باشن اونها رو بخرن.

بعدش باید به دنبال شرکت هایی باشین که برای فروش مستقیم و همینطور برنامه های جبرانی قوی برای شاخه های پایین تر مجموعه، پورسانت منصفانه یا بالایی رو به شما پرداخت می کنن.

 

3. موفقیت سخته

در نهایت، بازاریابی شبکه ای یک تجارت هستش. افراد خیلی کمی با بازاریابی شبکه ای به موفقیت میرسن. بر اساس نتایج تحقیق AARP، حدود 73 درصد از مردم بعد از حضور در برنامه های بازاریابی شبکه ای یا پول خودشون رو از دست دادن یا از ادامه کار منصرف شدن.

اما نباید اجازه بدین این آمارها شما رو بترسونه یا باعث بشه در مورد بازاریابی شبکه ای منفی فکر کنین. این شانس برای کسب و کارهای عادی هم زیاد نیست؛ در واقع حدود نیمی از کسب و کارهای کوچک شکست می خورن!

تفاوت اصلی در اینه که در کسب و کارهای سنتی، در صورتی که شکست بخورین مقدار قابل توجهی از پول خودتون رو از دست میدین. اما در network marketing، هزینه های شروع و رشد کسب و کار به میزان قابل توجهی کمتر میشه.

به جای ترس از شکست، قدم هایی بردارین تا از بازاریابان شبکه ای که در سرمایه گذاری های خودشون موفق هستن، نکات بیشتری رو یاد بگیرین. ببینین اونها نسبت به دیگران چه کاری رو متفاوت انجام میدن و از آنچه که درست انجام میدن الگوبرداری کنین.

 

4. باید بازاریابی رو جدی بگیرین

بازاریابی بخش بزرگی از موفقیت شماست. اکثر بازاریابان شبکه ای به دلیل غفلت از بازاریابی شکست می خورن. اونها فکر می کنن میتونن یک تجارت موفق رو فقط از طریق شبکه مستقیم خودشون ایجاد کنن. کارهای زیادی وجود داره میتونین برای ایجاد سرنخ و افزودن ارجاع های جدید انجام بدین.

این کارها شامل بازاریابی دیجیتال، سمینارها، رویدادهای شبکه محلی و خرید سرنخ ها میشه. همچنین باید انواع مختلف استراتژی ها و کانال ها رو آزمایش کنین. حتی ممکنه یک استراتژی بازاریابی اپلیکیشن و تبلیغات برای ایجاد سرنخ وجود داشته باشه. نکته اصلی اینه که شما باید زمان و پول خودتون رو برای ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابی سرمایه گذاری کنین.

 

نکاتی برای بازاریابی شبکه ای

از اونجایی که بازاریابی شبکه ای میتونه یک زمینه شغلی خیلی رقابتی باشه، هر مزیتی که میتونین پیدا کنین میتونه برای پیشرفت شغلی شما مفید باشه. برای کمک به افزایش مهارت ها و صلاحیت های خودتون، توصیه می کنیم نکاتی که در ادامه به اونها اشاره می کنیم رو در نظر بگیرین.

 

– اشتیاق خودتون رو پیدا کنین

لذت بردن از کاری که در هنگام فروش محصولات انجام میدین میتونه شما رو خوشحال تر کنه و فروش شما رو افزایش بده. شرکتی رو پیدا کنین که به محصولاتی که می فروشه علاقه داشته باشید و اونها رو درک کنین تا اینطوری بتونین فروش خودتون رو به حداکثر برسونین.

 

– محصولات با کیفیت رو انتخاب کنین

این نکته خیلی مهمه که محصولاتی رو پیدا کنین که برای خودتون و مشتریانتون ارزشمند هستن. سعی کنین محصولات با تقاضای بالا رو در بازار شناسایی کنین و از کیفیت خوب و فروش راحت اونها مطمئن بشین.

 

– تحقیق کنین

یکی از مهم ترین راه ها برای اینکه یک شرکت خوب رو برای همکاری پیدا کنین، تحقیق در مورد گزینه های موجود هستش. کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت های مختلف به شما کمک می کنه گزینه ای رو انتخاب کنین که با اهداف شغلی شما همسو باشه و به موفقیت شما کمک کنه.

 

– انتخاب شرکتی که از شما حمایت کنه

روشی که یک شرکت فعال در حوزه بازاریابی شبکه ای با متخصصان فروش خودش کار می کنه میتونه نشون بده که چقدر برای موفقیت شما سرمایه گذاری کرده. پیدا کردن شرکتی که از فروشندگان خودش پشتیبانی بیشتری می کنه، نشون میده که تلاش می کنه تا شما رو برای موفقیت آماده کنه.

 

– اول با فروشندگان تماس بگیرین

سعی کنین با چندین فروشنده که در حال حاضر برای شرکت کار می کنن صحبت کنین. نظرات آنلاین رو زیر نظر بگیرین تا ببینین فروشندگان دیگه چطور تجربیات خودشون با شرکت رو توصیف می کنن. این اطلاعات میتونه به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کنه.

 

– صبور باشین

وقتی در حال ایجاد شبکه و تبلیغ محصولات برای مشتریان هستین ممکنه کسب سود زمان بر باشه. ذهنیت خودتون رو برای این کار آماده کنین و روی افزایش آگاهی در مورد محصولات و برند تمرکز کنین تا شانس خودتون رو برای کسب سود در طول زمان افزایش بدین.

 

چطور یک مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای راه اندازی کنیم

کسب و کار بازاریابی شبکه ای یک تلاش پرسوده، اما شروع اون خیلی سخته. با ارائه محصول یا خدمات خود در مقابل مردم شروع کنین تا اونها بتونن از شما خرید کنن. بعدش چیزی رو در شبکه های اجتماعی هدفتون قرار بدین که افراد بتونن صفحه شما رو پیدا و بقیه مراحل رو دنبال کنن.

داشتن یک تیم قوی در هنگام ایجاد یک کسب و کار نتورک مارکتینگ مهم هستش. مطمئن بشین که یک تیم بازاریابی با تجربه و سخنور رو در اختیار دارین و از همون اول از مشارکت اونها بهره ببرین.

بعضی از شرکت ها ممکنه متوجه بشن که تیم بازاریابی اونها با فرهنگ شرکت سازگار نیست. مثلا این تیم میتونه موثر باشه اما دقیقا اون چیزی که اونها میخوان رو ارائه نمیده. اما لازم نیست نگران باشین؛ چیزی که باید در نظر داشته باشین صداقت و صمیمیت در مورد محصول یا کالای خودتونه که برای موفقیت شما خیلی اهمیت داره.

کلاهبرداری و ترفندهای بازاریابی فریبنده میتونه عواقب ناگواری داشته باشه، پس هوشیار باشین و در این موارد تصمیمات عاقلانه بگیرین. بازاریابی شبکه ای از استراتژی های مختلفی برای اطمینان از موفقیت استفاده می کنه. شما باید برنامه ای ایجاد کنین که گام های مناسب برای شما و کسب و کارتون رو شامل بشه.

 

جمع بندی

بازاریابی شبکه ای یک راه عالی برای کسب درآمد هستش، اما مزایا و معایب خاص خودش رو هم داره. در این مقاله به تعریف بازاریابی شبکه ای و مزایا و معایبش پرداختیم تا بتونین راحت تر تصمیم بگیرین که آیا این مدل بازاریابی برای شما مناسب هست یا نه.

بعد از مطالعه این مقاله، امیدواریم که درک بهتری از بازاریابی شبکه ای و خطرات و مزایای احتمالی اون به دست آورده باشین.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

 

سوالات متداول


  • بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) چیه؟

    بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) یک مدل کسب و کار فروش مستقیمه که در اون فروشندگان به طور مستقل محصولات یا خدمات رو تبلیغ می کنن. فروشندگان یا نمایندگان به طور مستقل کار می کنن و توسط فردی که اونها رو استخدام کرده تشویق میشن تا نمایندگان بیشتری رو جذب کنن و آموزش بدن.


  • بازاریابی شبکه ای چطور کار می کنه؟

    برای نتورک مارکتینگ نام های زیادی وجود داره که از جمله میشه به بازاریابی وابسته، بازاریابی سلولی، بازاریابی مستقیم با مشتری، بازاریابی ارجاعی، فرانچایز کسب و کار خانگی یا بازاریابی چندسطحی اشاره کرد. مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای عمدتا انواع مختلفی از سطوح مانند بازاریابی تک لایه، دو لایه و چندسطحی رو ایجاد می کنه. در این مقاله با این سطوح آشنا میشیم.

10 دیدگاه دربارهٔ «نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟»

  1. محمدعلی محمدی

    خسته نباشید مقاله خوبی بود
    هم به خوبی بازاریابی شبکه ای رو توضیح دادین هم مزایا و معایبش رو گفتین هم اینکه چه فرقی با هرمی ها دارن رو گفتین
    ممنونم ازتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه شما هم خسته نباشین
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتون کرده باشیم

  2. میرحسین شیخی

    با سلام. مقاله ای جالب و کاربردی درباره بازاریابی شبکه ای یا همان شبکه سازی نوشتین و تشریح خوبی از مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای ارائه شده.
    به عنوان کسی که دنبال راههای کسب درآمد اضافی از اینترنت هستم، به این فکر افتادم که از بازاریابی شبکه ای راه بندازم در کنار همکاری در فروش.
    البته همونطوری که گفتین بعضی از این شرکت هایی که بازاریابی شبکه ای میکنن هرمی و کلاهبردار هستن و باید دقت زیادی کرد.
    ممنونم از مقاله خوبتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتون کرده باشیم. بله باید خیلی دقت کنین که با کجا و چجوری این کارو انجام میدین
      ممنونم از ثبت نظرتون

  3. alireza zayande

    من همیشه فکر میکردم بازاریابی شبکه ای کلاه برداریه ولی مقاله شمارو که خوندم فهمیدم چه روش خوبی برای بازاریابیه
    هرمی نباید بشه

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر
      نه ماهیت بازاریابی شبکه ای کلاه برداری نیست
      البته که خیلی از افراد هستن که از ندونستن مردم سوء استفاده میکنن ولی در کل کلاه برداری نیستش و اتفاقا خیلی هم تاثیر گذار هستش
      ممنونم از ثبت نظرتون

  4. نیلوفر صادق

    سلام و عرض ادب
    بسیار مطلب خوبی بود راجع به بازاریابی شبکه ای
    پس همه نوع این بازاریابی کلاه برداری نیست ولی میشه ازش برای کلاه برداری هم استفاده کرد
    من همیشه فکر میکردم این سبک کار کلا کلاهبرداری باشه
    مرسی بابت توضیحات کاملتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله این یک سبک بازاریابیه و کلاهبرداری نیست اما خب افراد سودجو همه جا هستن
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتون کرده باشیم

  5. سلام، تشکر از توضیحات شما
    من تازه وارد شرکت بیز شدم و یکی از دوستان که قبلاً رفته و اتفاقا به سودهای خوبی رسیده بود الان از شرکت خارج شده خیلی منفی از شرکت گفت در حال بررسی بیشتر هستم

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      ببینید ما نه تایید میکنیم نه رد میکنیم و بازاریابی شبکه ای کار آسون و راحتی نیست و فکر نکنید به راحتی موفق میشید حواستون به این مورد باشه
      حتما تحقیقات بیشتری انجام بدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا