49258000 - 021

ادغام و یکپارچه سازی CRM با واتساپ

ادغام و یکپارچه سازی CRM با واتساپ

واتساپ یکی از پراستفاده‌ترین اپلیکیشن‌های پیام رسان در میان افراد هستش و به خاطر سرعت، سادگی و رایگان بودنش برای ارسال و دریافت پیام بسیار محبوب شده. واتساپ از بهترین راه‌هایی هستش که کسب و کار شما می‌تونه با مشتری‌ها ارتباط برقرار کنه و وقتی افراد سوال یا مشکلی داشته باشن می‌تونن از طریق این پیام رسان اون رو با شما در میون بگذارن.

حالا کسب و کار شما اگه نرم افزار CRM سازمان رو با WhatsApp ادغام و یکپارچه سازی کنه، می‌تونه مزایای زیادی رو به همراه داشته باشه. ارتباط با مشتری‌ها ساده‌تر و تمام تعاملات در نرم افزار ذخیره می‌شه و می‌تونید هر زمان که می‌خواهید به پیام‌ها و تعامل‌های مشتری مورد نظرتون دسترسی داشته باشین.

نرم افزار CRM ابزاری است برای مدیریت ارتباط با مشتری‌ها و واتساپ هم یک پیام رسان محبوب میان افراد هستش. حالا چه طور می‌تونیم این دو ابزار کاربردی رو با هم ادغام کنیم؟ یکپارچه سازی سی آر ام و واتساپ چه مزایایی رو برای کسب و کار شما داره؟

برای رسیدن به پاسخ این سوالات بهتر است این مطلب رو بخونید. در این مقاله هر آن چه که در مورد یکپارچه سازی و ادغام نرم افزار CRM هستش رو عنوان کردیم.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان نرم افزاری هستش که به شما کمک می‌کنه ارتباط خودتون رو با مشتری‌ها بهینه‌تر کنید و بهتر اون رو مدیریت کنید. این نرم افزار به کسب و کارها کمک می‌کنه تا تمام ارتباط‌ها و تعامل‌هایی که با سازمان صورت می‌گیره رو ذخیره، پیگیری و مدیریت کنن و با توجه به داده‌ها و اطلاعاتی که سی آر ام به سازمان می‌ده می‌تونن رابطه خودشون رو با سرنخ‌ها و مشتری‌ها تقویت کنن. نرم افزار CRM هم با این هدف در سازمان‌ها پیاده سازی می‌شه تا ارتباط‌های تیم خدمات به مشتریان بهبود پیدا کنه و به تیم‌های فروش و بازاریابی این فرصت رو می‌ده تا نرخ تبدیل مشتری‌ها رو بالا ببرن و باعث افزایش فروش بشن.

برای این که بیشتر با نرم افزار  Customer Relationship Management آشنا بشین بهتره نگاهی بندازین به مقاله “نرم افزار CRM چیست؟

 

یکپارچه سازی CRM با واتساپ

ارتباط موثر داشتن کلید موفقیت هر کسب و کاری هستش و شما باید فرآیندهای مختلف خودتون رو طوری برنامه ریزی کنید و انجام بدین که باعث تقویت این ارتباط بشه. در مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) ادغام پیامرسان واتساپ باعث می‌شه تا کسب و کار شما راحت‌تر با مشتری‌ها ارتباط برقرار کنه. به ویژه این که سازمان‌ها برای این که بتونن مشتری‌های راضی داشته باشن و تجربه مثبتی رو در اختیارشون قرار بدن باید در ابتدا ارتباط خودشون رو با اون‌ها هدف مند و بهتر کنن. و این جا هست که یکپارچه سازی CRM با واتساپ اهمیت خودش رو بیش از پیش نشون می‌ده.

 

اهمیت ادغام واتساپ با نرم افزار CRM

شما وقتی این دو ابزار قدرتمند رو با هم ادغام می‌کنید می‌تونید ارتباط با مشتری‌ها و همچنین ارتباط با سازمان خودتون رو راحت‌تر و کارآمدتر کنید. این تعامل دو طرفه هستش که به کسب و کار شما قدرت می‌ده، پس بهتر هست علاوه بر ارسال ایمیل یا پیامک یا ارتباطات یک طرفه که معمولا در سازمان‌ها صورت می‌گیره، اجازه بدین مشتری‌ها هم با شما از طریق پیام رسان‌ها تعامل داشته باشن.

از اون جایی که واتساپ استفاده راحتی داره و عملا همه افراد به اون دسترسی دارن، وقتی تیم پشتیبانی از اون برای تعامل با افراد استفاده کنه، احتمالا تجربه مثبت و بهتری رو هم به اون‌ها ارائه می‌ده. و حالا وقتی شما بیاید و واتساپ رو با نرم افزار CRM موثر مثل CRM دانا در سازمانتون ادغام کنین می‌تونین ارتباط و تعامل‌هایی که صورت می‌گیره رو مدیریت کنید، داده‌ها رو ذخیره کنید و در یک مکان مشخص به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشین.

 

مزایای یکپارچه سازی CRM با واتساپ

 

مزایای یکپارچه سازی CRM با واتساپ

 

هر کسب و کاری که به دنبال بهبود ارتباط با مشتری و تقویت رابطه با مشتری‌ها هستش، به دنبال ادغام سیستم CRM با برنامه واتساپ هستش. این یکپارچه سازی مزایای زیادی داره که در ادامه به مهم‌ترین‌های اون‌ها اشاره می‌کنیم.

 

> قابلیت اتوماسیون

کسب و کارها می‌تونن با یکپارچه سازی این دو ابزار کاربردی از قابلیت‌های یکپارچه سازی اون استفاده کنن. مثلا تیم‌های شما می‌تونن پیام رسانی رو به صورت خودکار انجام بدن و بدون نیاز به ارتباط با تک تک مشتری‌ها، با اون‌ها تعامل داشته باشن. با اتوماسیون فروش و فرآیندهای آن زمان پاسخگویی هم پایین میاد و مشتری‌ها سریع‌تر جواب خودشون رو می‌گیرن.

 

> ارتباطی سریع

یکی دیگه از مزیت‌های مهم ادغام CRM با واتساپ، ارتباط سریع و آنی با مشتری و مدیریت زمان هستش. تیم شما می‌تونه در اولین فرصت به سوال مشتری‌ها جواب بده و با اون‌ها صحبت کنه، به سفارشات رسیدگی کنه و اطلاعات مختلف رو به اشتراک بگذاره بدون این که بخواد زمان رو از دست بده.

 

> خدمات پشتیبانی پس از فروش

یکپارچه سازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان با WhatsApp یک مزیت مهم دیگه هم داره که اون ارائه پشتیبانی به مشتری‌ها بعد از خرید محصول یا خدمات شماست. می‌تونید از این طریق بازخورد مشتری‌ها رو دریافت کنید یا طرز استفاده رو با اون‌ها به اشتراک بگذارین. این یکپارچه سازی ارتباط شما با مشتری‌ها رو عمیق‌تر و بهتر می‌کنه.

 

> گزارش دهی آسان‌تر از فعالیت‌ها

با ادغام نرم افزار CRM کاربردی مثل CRM دانا با واتساپ می‌تونید به راحتی ماهانه و هفتگی گزارشات خودتون رو ارسال کنید. فرآیند گزارش سازی و ارائه اون به صورت خودکار و دقیق و شفاف انجام می‌شه. در این صورت سازمان می‌تونه عملکرد و پیشرفت تیم‌های مختلف رو رصد کنه و استراتژی‌ فروش و پشتیبانی رو بهبود ببخشه.

 

> صرفه جویی در هزینه‌ها

در مقایسه با روش‌های قدیمی‌تر، یکپارچه سازی سی آر ام و واتساپ از بسیاری از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کنه. کسب و کار شما می‌تونه با کمترین هزینه با مشتری‌ها ارتباط بر قرار کنه و ارسال بسیاری از پیام‌ها رو به راحتی با در دست داشتن اطلاعات مشتری‌ها انجام بده.

 

> کمک به تیم بازاریابی

ادغام CRM با واتساپ نه تنها ارتباط با مشتری‌ها رو تقویت می‌کنه، بلکه داده‌های مفیدی رو هم در اختیار تیم بازاریابی برای هدف گذاری مشتری‌ها قرار می‌ده.

با استفاده از داده‌های جمع آوری شده از واتساپ، می‌تونین رفتار مشتری‌ها و الگوی خرید اون‌ها رو به دست بیارین. بعد با استفاده از این داده‌ها تیم بازاریابی می‌تونه کمپین‌های بازاریابی هدف گذاری شده راه بندازه و نرخ تبدیل مشتری رو بیشتر کنه.

 

قابلیت‌های یکپارچه سازی سی آر ام دانا و واتساپ

 

قابلیت‌های یکپارچه سازی سی آر ام دانا و واتساپ

 

وقتی شما یک نرم افزار کاربردی و کارآمد CRM رو با واتساپ ادغام کنید، با قابلیت‌های بیشتری که به دست میارید، می‌تونید ارتباط با مشتری‌هاتون رو هم ارتقا بدید.

 

+ اتوماسیون پیامرسانی

می‌تونید از قابلیت اتوماسیون ادغام این دو نرم افزار استفاده کنید و تسک‌های مربوط به ارتباط با مشتری‌ها رو اتوماسیون کنید. برای مثال اتوماسیون گردش کار از جمله بخشی از این قابلیت هستش که بهتون کمک می‌کنه به سوالات پر تکرار پاسخ بدین، سرنخ‌ فروش جدید رو جذب کنید یا اطلاعات مختلف رو جمع آوری کنید.

 

+ رمزگذاری دو طرفه

با ادغام CRM و واتساپ امنیت ارتباط با مشتری‌ها هم بالا می‌ره و مشتری‌ها به سازمان شما بیشتر از قبل اعتماد پیدا می‌کنن. به این معنا که هر پیام واتساپ دارای امنیت کافی هستش و داده‌ها بدون هیچ مشکلی جمع آوری می‌شن.

 

+ دسترسی از طریق چندین سیستم

یکپارچه سازی نرم افزار CRM با واتساپ به تیم‌های شما این امکان رو می‌ده تا از دستگاه‌های مختلف پاسخگوی مشتری‌ها باشن و پاسخ دهی اون‌ها با هم تداخلی هم نداشته باشه و می‌شه گفت سیستم ارتباطی با مشتری‌ها دارای نظم می‌شه.

 

+ پیگیری عملکرد تیم

شما می‌تونید عملکرد تیم‌های خودتون رو بررسی و ارزیابی کنید و ببینید زمان پاسخ دهی، زمانی که طول می‌کشه تا مشتری‌ها جواب سوالاشون رو بگیرن و نرخ تبدیل و متریک‌های دیگه رو اندازه گیری کنید. در این صورت سازمان می‌دونه کدوم بخش‌ها به تغییر نیازدارن و کجا کم کاری می‌شه.

 

+ قابلیت چت خودکار

با این قابلیت وقتی مشتری سوالی بپرسه یا با مشکلی روبرو بشه، با توجه به دیتابیسی که از پیش برای سوالات تکراری آماده کردین، در عرض چند ثانیه مشتری پاسخ خودش رو دریافت می‌کنه. در این صوت هم مشتری سریع‌تر مشکلش بر طرف می‌شه و هم تیم پشتیبانی زمان کمتری رو صرف پاسخ به سوالات تکراری می‌کنه.

 

+ تجزیه و تحلیل

ادغام و یکپارچه سازی CRM با واتساپ، این قابلیت رو به سازمان شما می‌ده تا تعامل‌هایی که مشتری با کسب و کار شما داره رو ارزیابی کنید و عملکرد کمپین‌ تبلیغاتی و بازاریابی رو  بر اساس اندیکاتورهایی مثل پیام‌های خوانده شده و نرخ تعامل اندازه گیری کنید. با این تجزیه و تحلیل سازمان می‌تونه رویکردی داده محور در تصمیم گیری‌های مهم اتخاذ کنه و کیفیت ارتباطات خودش رو بهبود ببخشه.

 

مراحل یکپارچه سازی CRM به واتساپ

 

مراحل یکپارچه سازی CRM به واتساپ

 

تا الان از اهمیت یکپارچه سازی این دو ابزار صحبت کردیم، اما چه طور باید CRM رو با WhatsApp ادغام کرد؟ در ادامه مراحلی رو که باید طی کنید تا این دو ابزار رو با هم ادغام کنید عنوان کردیم که بسیار ساده هستش.

 

– نیازهای کسب و کارتون رو مشخص کنید

ابتدا باید ببینید کسب و کار شما به چه چیزی نیاز داره و چه هدفی رو دنبال می‌کنه. اساسا همه کسب و کارهایی که با مشتری‌ها در ارتباط هستن برای این که فروش بیشتری داشته باشن سعی می‌کنن نحوه ارتباط خودشون رو با مشتری‌ها ارتقا بدن تا تجربه بهتر رو به اون‌ها ارائه بدن و از خدمات راضی باشن.

و ببینید برای رسیدن به این هدف و نیازها سازمان شما چه قدر قراره بودجه در نظر بگیره تا بتونین در راه اندازی CRM و واتساپ اون رو پیاده کنید.

 

– نرم افزار CRM مناسب رو انتخاب کنید

بعد از مشخص کردن نیازهای کسب و کار باید ببینید با توجه به اهداف سازمان، چه نرم افزاری برای شما مناسب‌تر هستش. قابلیت‌های نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریانی که انتخاب می‌کنید رو دقیق بررسی کنید تا مطمئن بشید با واتساپ ادغام می‌شه و قابلیت‌های یکپارچه سازی قوی داره. چون اگه سی آر ام انتخابی شما نتونه با واتساپ ادغام شه، عملا نمی‌تونید از اون برای بهبود مدیریت ارتباط با مشتری‌ها که هدف اصلی خرید نرم افزار CRM برای کسب و کار هست استفاده کنید.

CRM دانا، بهترین نرم افزار CRM هستش که به کسب و کارها این فرصت رو می‌ده تا واتساپ خودشون رو با این نرم افزار ادغام کنن و ارتباط خودشون رو با مشتری‌ها ارتقا بدن.

 

– به کمک API واتساپ و CRM رو به هم متصل کنید

برای این که بتونین WhatsApp رو با سی آر ام ادغام کنید باید پلتفرم واتساپ بیزنس (WhatsApp Business Platform) رو نصب کنید. در واقع واتساپ بیزنس این فرصت رو به شما می‌ده تا کسب و کارتون رو توی واتساپ ثبت کنید، زیرساخت‌های لازم رو آماده کنید و در نهایت مجوزهای لازم رو کسب کنید.

 

– نحوه بکارگیری واتساپ رو در سی آر ام مشخص کنید

ببینید می‌خواهید چه طور واتساپ رو در سیستم CRM تون داشته باشید. گردش کار رو مشخص کنید و فرآیندهای ارتباطی رو برای تعاملی کارآمدتر و بهتر با مشتری‌ها تعیین کنید. مثلا می‌شه پاسخ به یک سری پیام و سوالات مشخص رو اتوماسیون کرد یا از چت بات‌ها برای سوالات تکراری استفاده کرد. نحوه کار کردن این یکپارچه سازی رو یادتون باشه به تیم‌ها و نیروهای خودتون آموزش بدید تا از تمام قابلیت‌های اون استفاده کنن.

 

– عملکرد این یکپارچه سازی رو بررسی کنید

شما فقط قرار نیست CRM رو با واتساپ ادغام کنید و تمام! باید عملکردهای مختلفی که در اون صورت می‌گیره رو هم بررسی و ارزیابی کنید تا بتونید اگر مشکلی وجود داره اون رو بر طرف کنید یا اگه مرحله یا جایی نیاز به تغییر داره رو بهبود ببخشید. مثلا ببینید زمان پاسخ گویی چه طور بوده. نرخ رضایت مشتری‌ چطور؟ نرخ تبدیل افزایش داشته یا کاهش؟ با ارزیابی کافی می‌تونین مشتری‌های راضی‌تر هم داشته باشن.

 

دو نوع ادغام واتساپ و CRM

شما می‌تونید از دو نوع روش برای یکپارچه سازی واتساپ با CRM استفاده کنید که در ادامه بیشتر در موردشون صحبت می‌کنیم.

 

> نوع اول: ادغام مستقیم CRM با API واتساپ بیزنس

شما می‌تونید مستقیم از API واتساپ بیزنس استفاده کنید و اون رو به سیستم CRM سازمانتون متصل کنید که بهش ادغام یا یکپارچه سازی بومی می‌گن. واتساپ هم از این روش پشتیبانی می‌کنه و روشی هستش که هم امنیتش بالاست و هم ارتباط مستمرتری رو به همراه داره.

با دسترسی مستقیم به API، ارتباط سریع‌تر و کارآمدتر می‌شه و سازمان شما می‌تونه از تمام قابلیت‌های WhatsApp از طریق CRM دانا استفاده کنه و به قابلیت‌ها و گردش کاری سفارشی دستری بیشتری داشته باشه.

 

> نوع دوم: ادغام غیر مستقیم CRM و واتساپ

در روش غیر مستقیم ادغام واتساپ و نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان، سازمان می‌تونه از یک ابزار واسطه مثل   Razorpay استفاده کنه تا واتساپ رو به نرم افزار CRM متصل کنه. البته باید در انتخاب ابزار واسطه دقت لازم رو به کار ببرین تا تمام منابع مورد نیاز برای ادغام کامل رو داشته باشه.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

در انتخاب CRM خود برای ادغام با واتساپ دقت لازم رو داشته باشید

شما وقتی قصد دارید سیستم مدیریت ارتباط با مشتری قوی داشته باشید که بتونه با نرم افزارها و ابزارهای دیگر ادغام شه و قابلیت‌های تیم‌های شما رو بالا ببره باید در انتخاب خودتون دقت لازم رو به کار ببرین. ببینید نرم افزار CRM انتخابی شما چه قابلیت‌هایی داره و آیا می‌تونه با برنامه‌ها و سیستم‌های دیگه یکپارچه سازی بشه؟

نرم افزار CRM دانا به کسب و کارها این امکان رو می‌ده تا راه‌های ارتباطی با مشتری رو گسترش بدن و اون رو با سیستم تلفن، چت آنلاین سایت، پیامک، ایمیل و واتساپ یکپارچه سازی کنن. دانا همه اون چیزهایی که برای توسعه و یکپارچگی نیاز دارید رو در اختیارتون قرار می‌ده. با APIهای دانا می‌تونید منابع ارتباطی سازمان رو یکپارچه سازی کنید؛ حتی می‌تونید به کمک API دانا واتساپ رو با CRM دانا ادغام کنید و قابلیت‌های بیشتری رو در اختیار بگیرید. همچنین در محیط نرم افزار دانا می‌تونید اسکریپت بنویسید که بهتون کمک می‌کنه با سایر نرم افزارها ارتباط برقرار کنید و کارهای رو اتوماسیون کنید.

 

نکات کلیدی در انتخاب CRM برای ادغام با واتساپ

 

نکات کلیدی در انتخاب CRM برای ادغام با واتساپ

 

وقتی قصد دارید نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری خودتون رو با برنامه واتساپ ادغام کنید باید یک سری نکات رو زیر نظر داشته باشید:

 

+ دسترسی API واتساپ

برای ادغامی سریع و راحت حواستون باشه که نرم افزار سی آر ام API واتساپ رو در اختیارتون بگذاره. برای مثال نرم افزار دانا API های لازم رو برای ادغام واتساپ و CRM در اختیارتون می‌گذاره.

 

+ پشتیبانی قوی

از جایی که سی آر ام رو تهیه می‌کنید باید پشتیبانی قوی ای هم برای خدمات مختلف مثل ادغام اون با واتساپ در اختیارتون بگذاره. خدمات پشتیبانی به مشتریان سریع و جامع در خصوص یکپارچه سازی باعث می‌شه شما هم استفاده بهتری از نرم افزارها داشته باشین.

 

+ یکپارچه سازی

نرم افزار انتخابی شما باید بتونه در ادغام و اتصال به نرم افزارهای و سیستم‌های دیگه به خوبی عمل کنه با مشکل روبرو نشه و بتونه با اتصال به واتساپ قابلیت‌های بیشتری رو با سرعت و راحتی بیشتر در اختیار تیم‌ها بگذاره؛ نه این که فرآیند و گردش کار رو پیچیده‌تر از قبل بکنه.

 

+ قابلیت‌های ارتباطی پیشرفته

ابزاری که با ادغام CRM و واتساپ به دست میارید باید بتونه قابلیت‌هایی مثل هوش مصنوعی، اتوماسیون پیشرفته، تجزیه و تحلیل CRM و پشتیبانی چند کانالی رو در اختیار سازمان بگذاره و ارتباط و فرآیندها از طریق واتساپ رو راحت‌تر و سریع‌تر از قبل کنه.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

 

سخن پایانی

در این مقاله با بررسی دقیق ادغام و یکپارچه سازی نرم افزار CRM با واتساپ متوجه شدیم این اقدام سازمان می‌تونه در بهبود ارتباط با مشتری‌ها تاثیر بگذاره و حتی فروش رو بیش از پیش کنه. اتوماسیون بسیاری از فرآیندها مثل ارسال اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سوالات پرتکرار مشتری‌ها باعث می‌شه تیم پشتیبانی سریع‌تر و باکیفیت‌تر ارتباط خودش رو با مشتری‌ها برقرار کنه و تیم بازاریابی هم با داده‌هایی که از واتساپ در CRM جمع آوری می‌شه، کمپین‌های بازاریابی هدف گذری شده راه بندازه.

و همچنین روی موضوع انتخاب درست نرم افزار CRM هم تایید داشتیم؛ چرا که سی آر ام کارآمد اون نرم افزاری هستش که بتونه به راحتی با سیستم‌ها و ابزارهای دیگه ادغام شه و قابلیت‌های کسب و کار رو بیش از پیش بکنه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید