لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

تبلیغات هدفمند چیست و چگونه عمل می کند؟ + انواع آن

تبلیغات هدفمند

همیشه در مورد تبلیغات هدفمند احساسات منفی وجود داشته که البته بی دلیل نیست. مصرف کنندگان معمولا از اینکه اطلاعات مربوط به رفتار اونها در اینترنت مثل بازدید از صفحات و جستجوهایی که انجام میدن ثبت و جمع آوری می شه، شکایت دارن. جمع آوری این اطلاعات به علت انجام تبلیغات بهینه توسط شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی هستش.

برای خیلی از بازاریابان دیجیتال و برندهای صنعت تجارت الکترونیک، این نوع تبلیغات ابزاری ضروری برای ارائه محتوای شخصی سازی شده هستش که کاربران با اون درگیر بشن. در این مقاله قصد داریم در مورد ماهیت تبلیغات هدفمند، انواع اون، نحوه عملکرد و بهروش هایی که در این خصوص وجود داره توضیح بدیم.

 

تبلیغات هدفمند چیه؟

تبلیغات هدفمند یا هدف گذاری تبلیغات (Targeted advertising)، راهی برای بازاریابان هستش تا تبلیغاتی رو به مشتریان ارائه بدن که منعکس کننده ویژگی ها، علایق و رفتار خرید خاص اونها باشه. این کار معمولا با استفاده از داده های مشتری برای بخش بندی بازار بر اساس عواملی مانند جمعیت شناسی اولیه، علایق خرید، یا رفتار وب گردی و سپس ایجاد تبلیغات منحصر به فرد متناسب با هر بخش از مخاطبین انجام می شه.

 

اگه نمیدونین بخش بندی بازار چیه و چجوری باید بخش بندی بازار رو انجام بدین پیشنهاد میکنیم به صفحه “بخش بندی بازار چیست؟ + انواع، مثال و مزایا” ما مراجعه کنین. 

 

در تبلیغات هدفمند، به جای قرار دادن یک تبلیغ عمومی در تمام نقاط وب، یک تبلیغ هدفمند به صورت استراتژیک قرار می گیره تا بر اساس رفتار گذشته مشتری و سایر داده ها، به مخاطبانی که از قبل کاملا مشخص شدن دسترسی پیدا کنه.

تبلیغات هدفمند مزایای زیادی رو برای بازاریابان و مصرف کنندگان فراهم می کنه. امروزه مصرف کنندگان بیشتر و بیشتر به دنبال پیام ها، محصولات و خدمات شخصی سازی شده مرتبط با خواسته ها و نیازهای خودشون هستن.

بنابراین، وقتی که یک مصرف کننده آگهی مرتبط با خودش رو در سایت یا پلتفرمی که به طور مرتب از اون بازدید یا استفاده می کنه رو می بینه، به چیزی که کسب و کار ارائه میده، علاقه بیشتری پیدا می کنه.

محتوای شخصی سازی شده هم برای مخاطب و هم شما مفید هستش. چون هر چقدر مخاطبان هدف شما بیشتر با تبلیغاتی که انجام میدین درگیر بشن، احتمال افزایش سرنخ ها، تبدیل ها و فروش شما هم بیشتر می شه.

 

دیگه وقتشه درآمد کسب و کارت رو افزایش بدی

 

انواع تبلیغات هدفمند

تبلیغات هدفمند مثل تبلیغات عادی با روش های مختلفی قابل انجام هستش. در ادامه به چند مورد از روش های محبوب که برای تبلیغات هدفمند استفاده می شه اشاره کردیم.

 

انواع تبلیغات هدفمند

 

1. هدف گذاری متنی

هدف گیری متنی به بازاریابان کمک می کنه محتوای تبلیغاتی رو در کنار سایر محتوای مرتبط با چیزی که تبلیغ می شه قرار بدن. به جای اینکه تبلیغات رو در سراسر وب و در مکان هایی که به برند یا محصول ارائه شده هیچ ربطی ندارن نمایش بدین، هدف گیری متنی کمک می کنه تا محتوای آگهی با مکانی که در اون نمایش داده می شه مطابقت داشته باشه.

اینطوری می تونین یک تجربه یکپارچه تر رو برای مشتریان ایجاد کنین که به اونها کمک می کنه محصول شما به چیزی که علاقه دارن نزدیک هستش. نمونه ای از تبلیغات متنی می تونه یک برند کفش ورزشی باشه که در وبلاگی در مورد دویدن و تمرین، تبلیغ خودش رو ارائه می کنه.

به طور معمول، بازاریابان یک تبلیغ ایجاد می کنن و اون رو با کلمات کلیدی خاصی مرتبط می کنن. ناشر آگهی ها اون تگ ها رو اسکن می کنه تا با جایگاه انتشار مطابقت داشته باشه.

 

2. هدف گذاری جغرافیایی

هدف گذاری جغرافیایی در لیست تجهیزات بازاریابان یک ابزار ضروری به حساب میاد که به ویژه برای برندهایی که به صورت منطقه ای یا در مکان های خاص فعالیت می کنن اهمیت داره. این نوع هدفگذاری، تبلیغات رو برای انتشار برای مصرف کنندگان بر اساس موقعیت جغرافیایی اونها هدایت می کنه.

این روش همچنین برای برندهایی که یک محصول وابسته به مکان جغرافیایی رو می فروشن یا برای تبلیغ کنندگانی که رویدادی رو در یک مکان خاص بازاریابی می کنن، خیلی مفید هستش.

 

3. هدف گذاری مجدد

هدف گذاری مجدد یا ریتارگتینگ یک ابزار ضروری برای بازاریابان دیجیتال به حساب میاد. در این روش روی مشتریانی که قبلا به یک برند علاقه نشون دادن یا با اون درگیر شدن، سرمایه گذاری می کنه. این کار با مجموعه ای مرتبط از پیام های تبلیغاتی (تبلیغات گرافیکی، ایمیل ها، تبلیغات رسانه های اجتماعی و غیره) انجام می شه که با رفتارهای قبلی مشتری همسو هستن، انجام می شه. مثلا فرض کنین مشتری یک جفت کفش مخصوص دویدن می خره؛ این مشتری بعدا با تبلیغاتی در مورد سایر لوازم جانبی دویدن هدف گرفته می شه.

 

4. هدف گذاری رفتاری

هدف گیری رفتاری مشابه تبلیغات متنی هستش، اما رفتار و فعالیت مرور وب کاربر رو هنگام قرار دادن تبلیغات در سراسر وب در نظر می گیره. در این نوع هدف گذاری تبلیغاتی، می تونین بر اساس تاریخچه جستجو یا وب گردی مشتریان، تبلیغاتی رو به مشتریان نمایش بدین که به علایق او نزدیک باشن.

سایر عواملی که می تونن هدف گذاری تبلیغات رفتاری رو شکل بدن شامل لینک های کلیک شده، خریدها، زمان صرف شده در صفحات وب، دنبال کردن رسانه های اجتماعی و موارد دیگه می شه.

 

5. هدف گذاری رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی به کانونی مهم برای تبلیغات و تجارت الکترونیک تبدیل شدن؛ تا جایی که خیلی از خریداران حالا ترجیح میدن به جای وب سایت یک برند یا فروشگاه خرده فروشی، از طریق رسانه های اجتماعی خریدشون رو انجام بدن.

به همین دلیل، در بین سایر موارد، انتشار پیوسته تبلیغات شما در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مهم هستش و ابزارهای تبلیغات در رسانه های اجتماعی این کار رو تسهیل می کنه. هدف گذاری رسانه های اجتماعی به برندها کمک می کنه تا از رفتار مصرف کنندگان در وب، موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی برای ارائه تبلیغاتی که منعکس کننده علایق مصرف کننده هستن، استفاده کنن. هدف گذاری رسانه های اجتماعی رو می شه نوعی هدف گیری رفتاری هم به حساب آورد.

 

تبلیغات هدفمند در چه جاهایی می تونه منتشر بشه؟

برای انتشار تبلیغات هدفمند، گزینه های زیادی در دسترس شما قرار داره. برای ارائه تبلیغات به مشتریانی که از قبل به برند شما علاقه مند شدن ایمیل راهی عالی به حساب میاد. بنابراین، برای مشتریانی که در خبرنامه ها و آفرهای ویژه مشارکت کردن، می تونین از این روش استفاده کنین.

برای دستیابی به مخاطبان گسترده تر، بازاریابان می تونن برای نمایش تبلیغات در پلتفرم های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام یا تیک تاک از تبلیغات پولی استفاده کنن. گزینه های دیگه شامل انتشار Targeted advertising در نتایج جستجوی گوگل کاربران یا از طریق شبکه نمایش گوگل هستش که به 90 درصد از کاربران اینترنت در سراسر جهان دسترسی داره.

در پلتفرم تبلیغاتی گوگول، هزینه ها بر اساس یک سیستم مناقصه تعیین می شه. بازاریابان حداکثر مبلغی رو که حاضر هستن به ازای هر کلیک مخاطب روی تبلیغ بپردازن مشخص می کنن و گوگل قیمت و موقعیت آگهی رو بر اساس کیفیت کلی تبلیغ و بالاترین قیمت پیشنهادی تعیین می کنه.

نکته مثبت در مورد این روش تبلیغاتی اینه که فقط وقتی هزینه رو پرداخت می کنین که مخاطب روی تبلیغ کلیک کرده باشه.

 

تبلیغات هدفمند چطور کار می کنه؟

برای قرار دادن یک تبلیغ هدفمند آنلاین، باید در یکی از شبکه های تبلیغاتی، یک کمپین ایجاد کنین. این شبکه ها تبلیغات رو بر اساس داده های کاربران مثل دموگرافی، سابقه خرید یا رفتار دیجیتالی به مخاطبان نشون میدن.

پلتفرم های تبلیغاتی می تونن داده ها رو از منابع مختلف جمع آوری کنن. رایج ترین منبع، کوکی ها در وب سایت هایی هستن که قبلا توسط کاربر مرور شدن. کوکی ها فایل های کوچکی هستن که اطلاعات مربوط به اقدامات یا خریدهای کاربر رو ذخیره می کنن و اونها را به CRM یا سرویس های ثالث انتقال میدن.

منبع دیگه ای که اطلاعات لازم از اون جمع آوری می شه، موتورهای جستجو هستن. پلتفرم های تبلیغاتی کوئری های جستجو و عادت های کاربران رو تجزیه و تحلیل می کنن و از این داده ها برای نمایش تبلیغات پولی در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) استفاده می کنن.

در نهایت، پلتفرم های تبلیغاتی داده های کاربر رو از پروفایل های رسانه های اجتماعی دریافت می کنن. شبکه های اجتماعی اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، عقاید، ترجیحات و سایر موارد مربوط به کاربر رو ذخیره می کنن.

پلتفرم های تبلیغاتی با دونستن ویژگی های اصلی و رفتار آنلاین کاربر می تونن تبلیغات هدفمند رو در وب سایت های مختلف به کاربر نمایش بدن. مثلا اگر معمولا محصولات آرایشی رو در یک وب سایت خاص بررسی می کنین، ممکنه تبلیغات سایر خرده فروشان لوازم آرایشی رو در پلتفرم های آنلاین مختلف ببینین.

برندها معمولا از تبلیغات هدفمند استفاده می کنن تا محصولاتی رو که قبلا بررسی کردین رو به شما نشون بدن. این تاکتیک رو هدف گذاری مجدد یا ریتارگتینگ میگن. این تاکتیک به کسب و کارها کمک می کنه تا توجه شما رو برای بازگشت به وب سایت و خرید محصول جلب کنن.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

تبلیغات هدفمند چه مزایایی داره؟

پیاده سازی تبلیغات هدفمند می تونه مزایای مختلفی رو برای کسب و کار به ارمغان بیاره. در ادامه به چند مورد از مزایای مهم اشاره می کنیم که اکثر کسب و کارها می تونن از اونها بهره مند بشن.

 

مزایای تبلیغات هدفمند

 

+ نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه بهتر

نرخ تبدیل به تعداد افرادی گفته می شه که در پاسخ به تبلیغات شما، اقدام دلخواه مثل خرید یا پر کردن یک فرم رو انجام میدن. هر چقدر نرخ تبدیل شما بهتر باشه، کمپین های تبلیغاتی شما موفق تر عمل می کنه. با تبلیغات هدفمند، می تونین نرخ تبدیل خودتون رو با دسترسی به افراد مناسب با پیام مناسب بهبود ببخشین.

وقتی بودجه تبلیغاتی خودتون رو برای افرادی که به اون چیزی که ارائه میدین علاقه ای ندارن، صرف نکنین، می تونین منابع بیشتری رو برای دسترسی به افرادی که به احتمال زیاد تبدیل می شن اختصاص بدین.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI، معیار مهم دیگه ای برای سنجش موفقیت کمپین های تبلیغاتی شماست. اساسا، این نرخ میزان درآمد هر واحد هزینه صرف شده برای تبلیغات رو محاسبه می کنه. با تبلیغات هدفمند، معمولا بازده بالاتری دارین چون هزینه ها فقط برای افرادی صرف می شه که احتمال تبدیل بالایی دارن.

با بهبود نرخ تبدیل و به حداکثر رسوندن ROI خودتون، می تونین ارزش بیشتری رو از بودجه تبلیغاتی خودتون دریافت کنین.

 

+ تجارب مشتری بهبود یافته

وقتی تبلیغات خودتون رو برای مخاطبان مناسب هدف قرار بدین، می تونین تجربه بهتری برای مشتری ایجاد کنین. با ارسال پیا های مرتبط و شخصی شده، به مشتریانتون نشون میدین که نیازهای اونها رو درک می کنین و راه حل هایی رو ارائه میدین که متناسب با اونها باشه.

این سطح از شخصی سازی می تونه به ایجاد اعتماد و برقراری ارتباط قوی تر با مشتریان شما کمک کنه و احتمال بازگشت اونها برای خریدهای آینده رو افزایش بده. علاوه بر این، تبلیغات هدفمند می تونه به سفر یکپارچه تر و کارآمدتر مشتری منجر بشه.

وقتی که به مشتریان تبلیغات مرتبط با خودشون ارائه می شه، احتمال اینکه با برند شما درگیر و به خرید نزدیک تر بشن افزایش پیدا می کنه. این امر می تونه به تجربه ای روان تر و لذت بخش تر برای مشتری منجر بشه که می تونه وفاداری مشتری رو افزایش بده و به بهبود رضایت کلی اونها کمک کنه.

 

اگه نمیدونین سفر مشتری چیه و چجوری میشه اونو بهبود داد، پیشنهاد میکنیم به صفحه “سفر مشتری چیست؟ چطور Customer Journey را ترسیم کنیم؟” ما مراجعه کنین.

 

+ افزایش آگاهی از برند

افزایش آگاهی از برند به فرآیند آشنایی بیشتر افراد با برند شما و اون چیزی که نشون میده اشاره می کنه. این یک هدف مهم برای خیلی از کسب و کارهاست که می تونه به شناخت، اعتبار و در نهایت افزایش فروش منجر بشه.

تبلیغات هدفمند می تونه برای افزایش آگاهی از برند ابزاری قدرتمند باشه. وقتی با افراد متناسب با پیام خودتون تماس برقرار کنین، می تونین مطمئن باشین که برند شما توسط افرادی دیده می شه که به احتمال زیاد به چیزی که ارائه میدین علاقه دارن. این افزایش دید می تونه به آشنایی بیشتر افراد با برند شما منجر بشه که در طول زمان به شناخت و اعتبار بیشتر کمک می کنه.

علاوه بر این، تبلیغات هدفمند می تونه به شما کمک کنه تا با دقت بیشتری به مخاطبان گسترده تری دست پیدا کنین. با استفاده از ابزارهایی مثل تبلیغات در رسانه های اجتماعی یا گوگل ادز، می تونین دموگرافی، علایق و رفتارهای شخصی رو هدف قرار بدین. این امر می تونه به شما کمک کنه تا به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنین و میزان دیده شدن برندتون رو افزایش بدین.

 

+ هدف گیری بهتر دموگرافی و علایق خاص

هدف قرار دادن جمعیت و علایق خاص یکی از جنبه های کلیدی تبلیغات هدفمند هستش. با استفاده از داده ها و فناوری، می تونین افرادی رو که به احتمال زیاد به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستن شناسایی کنین و تبلیغات خودتون رو به طور خاص برای اونها هدف قرار بدین.

این داده ها می تونه شامل مواردی مثل سن، جنسیت، موقعیت مکانی، درآمد، سطح تحصیلات و علایق باشه. علاوه بر این، تبلیغات هدفمند می تونه به شما کمک کنه تا با دقت بیشتری به مخاطبان گسترده تری دسترسی پیدا کنین.

به طور کلی، هدف گیری بهتر دموگرافی و علایق خاص به شما کمک می کنه تا پیام تبلیغاتی خودتون رو در برابر افراد مناسبی قرار بدین که مطمئن هستین با اونها همخوانی داره. با استفاده از تبلیغات هدفمند می تونین به این هدف برسین و در نهایت به رشد کسب و کار خودتون کمک کنین.

 

+ توانایی دستیابی به مخاطبان گسترده تر با دقت بیشتر

توانایی دستیابی به مخاطبان گسترده تر با دقت بیشتر یکی از مزایای کلیدی تبلیغات هدفمند هستش. با روش های سنتی تبلیغات، دستیابی به مخاطبان گسترده دشوار و مطمئن شدن از اینکه پیام شما توسط افراد مناسب دیده می شه از اون هم دشوارتر هستش.

اما مثلا وقتی در رسانه های اجتماعی یا گوگل ادز جمعیت شناسی، علایق و رفتارهای خاصی رو هدف می گیرین به شما کمک می کنه تا مخاطبان بیشتری رو به دست بیارین که به محصولات و خدمات شما هم علاقه مند هستن.

 

+ توانایی ردیابی و اندازه گیری موفقیت کمپین ها

ردیابی و اندازه گیری موفقیت کمپین های تبلیغاتی شما بخش مهمی از تصمیم گیری آگاهانه در مورد استراتژی تبلیغاتی شماست. با تبلیغات هدفمند، می تونین معیارهای کلیدی مثل بازدیدها، کلیک ها، تبدیل ها و بازگشت سرمایه رو ردیابی و اندازه گیری کنین. این کار به شما کمک می کنه تعیین کنین چه چیزی درست کار می کنه و چه چیزی عملکرد خوبی نداره.

مثلا می تونین از ابزارهای گوگل آنالیتیکس برای ردیابی تعداد افرادی که در نتیجه کمپین های تبلیغاتی شما از وب سایتتون بازدید می کنن کمک بگیرین. همچنین می تونین تعداد تبدیل ها یا تعداد افرادی رو که اقدام مورد نظر شما مثل خرید یا پر کردن فرم ها رو انجام میدن، ردیابی کنین.

با ردیابی این معیارها می تونین از نحوه عملکرد تبلیغات خودتون تصویر واضح تری دریافت کنین و در صورت نیاز تنظیمات لازم رو انجام بدین. علاوه بر این، تبلیغات هدفمند به شما اجازه میده داده های ارزشمندی مثل علایق، رفتارها و عادات خرید رو در مورد مخاطبان هدفتون جمع آوری کنین. این داده ها می تونن استراتژی تبلیغات شما رو جامع تر کنن و اینطوری مطمئن بشین که با پیام مناسب به افراد مناسب دسترسی پیدا می کنین.

 

+ هزینه کمتر برای جذب هر مشتری

CPA معیاری هستش که هزینه جذب مشتری جدید از طریق تبلیغات رو اندازه گیری می کنه. به عبارت دیگه، مقداری پولی که صرف تبلیغات برای فروش می کنین، از طریق این شاخص قابل مشاهده هستش.

کاهش دادن مقدار CPA برای خیلی از کسب و کارها یک هدف کلیدی به حساب میاد؛ چون می تونه به شما کمک کنه از بودجه تبلیغاتی خودتون ارزش بیشتری کسب کنین و ROI کلی خودتون رو بهبود بدین.

تبلیغات هدفمند می تونه ابزار قدرتمندی برای کاهش CPA شما باشه. با انتخاب دقیق مخاطبانی که قصد دارین به اونها دسترسی پیدا کنین، مطمئن بشین که هر واحد هزینه تبلیغاتی شما به طور موثر صرف می شه و به افرادی دسترسی پیدا می کنین که با احتمال بیشتری به محصول یا خدمات شما علاقه مند هستن.

اینطوری می تونین نرخ تبدیل بالاتر و هزینه کمتر برای جذب هر مشتری رو تجربه کنین.

 

+ توانایی هدف گیری مجدد مشتریان قبلی

توانایی هدف گیری مجدد مشتریان قبلی یکی دیگه از مزایای تبلیغات هدفمند هستش. هدف گذاری مجدد به فرآیند نمایش تبلیغات شما به افرادی اشاره داره که قبلا به نوعی با برند شما تعامل داشتن. این می تونه شامل افرادی باشه که از وب سایت شما بازدید کردن، مواردی رو به سبد خریدشون اضافه کردن یا خریدی انجام دادن.

با هدف گیری مجدد مشتریان قبلی، می تونین در ذهن اونها بمونین و محصولات یا خدماتی که قبلا به اونها تمایل نشون دادن رو مجددا به اونها یادآوری کنین. اینطوری به افزایش احتمال خرید اونها کمک و همچنین شانس تکرار شدن خریدها رو ایجاد می کنین.

به طور کلی، توانایی هدف گیری مجدد مشتریان قبلی یا ریتارگتینگ یعنی در ارتباط موندن با مخاطبان و یادآوری محصولات یا خدماتی که قبلا به اونها علاقه نشون دادن. با استفاده از تبلیغات هدفمند، می تونین به این هدف برسین و در نهایت به رشد کسب و کار خودتون کمک کنین.

 

+ همسویی بهتر با استراتژی کلی بازاریابی

داشتن یک استراتژی بازاریابی مناسب برای موفقیت هر کسب و کاری مهم هستش. با هماهنگ کردن تلاش های بازاریابی با استراتژی کلی بازاریابی خودتون ، می تونین مطمئن بشین که به طور موثری از منابع استفاده و برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنین.

تبلیغات هدفمند می تونه به شما کمک می کنه تا تلاش های تبلیغاتی خودتون رو با استراتژی کلی بازاریابی خودتون هماهنگ کنین و با پیام مناسب به افراد مناسب دسترسی پیدا کنین. مثلا اگر استراتژی بازاریابی شما شامل تمرکز روی ایجاد آگاهی از برند باشه، می تونین از تبلیغات هدفمند برای دستیابی به مخاطبان گسترده تر استفاده و شانس دیده شدن برندتون رو افزایش بدین.

به طور کلی، هر چقدر با استراتژی کلی بازاریابی شما هماهنگ تر باشین، می تونین بیشتر مطمئن باشین که تلاش های بازاریابی شما از اهداف و ماموریت های بزرگ تری پشتیبانی می کنه.

 

گام های لازم برای تبلیغات هدفمند

اگر به راه اندازی کمپین تبلیغات هدفمند علاقه مند هستین، در این قسمت می تونین گام های لازم برای این کار رو ببینین تا از مراحل عملی انجام تبلیغات هدفمند درک بهتری داشته باشین.

 

گام های لازم برای تبلیغات هدفمند

 

1. هدفتون رو مشخص کنین

در شروع کمپین، اطلاعات رو جمع آوری کنین، چالش هایی که انتظار دارین با اونها روبرو بشین رو شناسایی کنین و اهداف کمپین خودتون رو تعیین کنین. تحقیق در مورد فعالیت رقبا، بررسی فعالیت های بازار و بررسی داده ها مثل نظرسنجی های مشتریان می تونه در تعیین انتظارات عملی برای کمپین به شما کمک کنه.

برنامه ریزی دقیق می تونه این اطمینان رو به شما بده که تلاش های شما تا حد امکان موفق هستن.

 

2. بودجه کمپین خودتون رو تعیین کنین

بودجه خودتون رو زودتر مشخص کنین و متعد بشین که به اون پایبند هستین. اگر قصد دارین از تبلیغات رسانه های اجتماعی استفاده کنین، نرخ های مربوط به تبلیغات رو تعیین کنین. همچنین می تونین از وبلاگ ها، تبلیغات دیجیتال و سایر اشکال بازاریابی دیجیتال برای گسترش آگاهی از محصولات و خدمات خودتون استفاده کنین.

هر چقدر کمپین های بیشتری رو تکمیل کنین، بهتر می تونین درک کنین که چه چیزی برای شرکت شما خوبه و چه چیزی بیشترین بازده رو برای سرمایه گذاری شما ایجاد می کنه. بودجه ای که به دقت تنظیم شده می تونه به شما کمک کنه که منابع خودتون رو کجا سرمایه گذاری کنین و همچنین ردیابی بازده این سرمایه گذاری ها رو در آینده آسون تر می کنه.

 

3. مخاطبان هدف خودتون رو شناسایی کنین

در مرحله بعد، در نظر بگیرین که کدوم بخش از مخاطبان رو قراره برای کمپین اصلی خودتون هدف قرار بدین. شما می تونین این کار رو در حین تحقیق و تعیین بودجه خودتون انجام بدین؛ چون بخش مورد نظر می تونه اهداف و محل سرمایه گذاری منابع شما رو تعیین کنه.

نوعی محتوا رو در نظر بگیرین که مخاطبان شما دوست دارن ببینن و اونها رو در جایی منتشر کنین که مخاطبانتون دوست دارن بیشتر وقت خودشون رو اونجا سپری کنن.

 

4. کمپین خودتون رو راه اندازی کنین

وقتی محتوای مناسب و رضایت بخش رو آماده کردین، کمپین خودتون رو راه اندازی کنین. موفقیت کمپین رو با دقت زیر نظر بگیرین تا مطمئن بشین که موفقیت تبلیغات خودتون رو به حداکثر می رسونین. اگر محتوای شما اون طوری که انتظار داشتین با مشتریان هماهنگ نباشه، ممکنه مجبور بشین استراتژی خودتون رو تنظیم کنین.

همزمان با راه اندازی کمپین، به داده هایی که بیشتر از بقیه تمایل دارین اونها رو ردیابی کنین فکر کنین. این رویکرد می تونه به شما کمک کنه تا اثربخشی کمپین های خودتون رو تحت نظر داشته باشین.

 

5. تجزیه و تحلیل داده های کمپین

حتما شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) رو برای اندازه گیری موفقیت تبلیغات دیجیتال هدفمندتون دنبال کنین. اگر از تبلیغات رسانه های اجتماعی استفاده می کنین، خیلی از سایت ها اطلاعات مختصر و مفیدی در مورد فعالیت و رفتار خریدار ارائه میدن.

نظرسنجی های مشتریان همچنین می تونه داده های ارزشمندی در مورد اثربخشی تلاش های بازاریابی شما ارائه بده. از نتایج گزارش گیری و پیگیری خودتون برای بهبود مستمر کمپین ها و استراتژی های خودتون استفاده کنین.

 

آشنایی با بهروش های تبلیغات هدفمند

همون طور که اشاره شد، تبلیغات هدفمند از داده های جمع آوری شده در مورد مصرف کنندگان مثل اطلاعات دموگرافی، تاریخچه وب گردی و تعامل با وب سایت ها برای ایجاد و ارائه تبلیغاتی که با ترجیحات مشتری مطابقت دارن، استفاده می کنه.

در این بخش با بهروش هایی که برای تبلیغات هدفمند وجود داره اشاره می کنیم که برای طراحی استراتژی های تبلیغاتی خودتون می تونین از اونها کمک بگیرین.

 

آشنایی با بهروش های تبلیغات هدفمند

 

– به مصرف کنندگان محتوایی بدین که به اون اهمیت میدن

به جای اینکه به مشتریان چیزهایی رو بگین که از قبل می دونن، از تبلیغات هدفمند به عنوان فرصتی برای ارائه اطلاعات جدید و سایر پیشنهادات به مشتریان استفاده کنین که ممکنه بر اساس رفتارهای خرید و مرور قبلی شون، به اونها علاقه مند باشن.

با ارائه محتوایی که به دقت به سمت چیزی که میخوان در یک تبلیغ ببینن، هدف گذاری شده، به مشتریانتون نشون بدین که به اونها اهمیت میدین. یادتون باشه که مصرف کنندگان همیشه به دنبال محتوای جدید و تازه هستن.

 

– تبلیغ باید جالب باشه

دلیل بازاریابی به عنوان یک صنعت خلاق شناخته می شه اینه که باید هیجان انگیز باشه و توجه مخاطب رو به خودش جلب کنه. بنابراین، اگر تبلیغات شما خسته کننده باشه مخاطب خیلی راحت اون رو نادیده می گیره. با تبلیغات چشم نواز می تونین عملکرد خوب Targeted Advertising خودتون رو تا حدی تضمین کنین و از رقبای خودتون متمایز بشین.

 

– برای میزان تبلیغات حد و مرز تعیین کنین

یادتون باشه در عین حال که هدف گذاری تبلیغاتی باید برای مشتریان شما مفید باشه، نباید اونقدر پرتعداد و زیاد باشه که نتیجه معکوس داشته باشه. دیدگاه یک مصرف کننده رو در نظر بگیرین و به این فکر کنین که اگر دائما یک تبلیغ در ده ها وب سایت مختلف به شما نمایش داده بشه، چقدر احساس ناراحت کننده ای پیدا می کنین.

در نتیجه سعی کنین خلاقیت و چشم نوازی رو در تبلیغاتتون حفظ کنین و از بمباران کردن مشتریان با تبلیغات پرتعداد خودداری کنین.

 

– مکان مناسب رو پیدا کنین

هر پلتفرمی نمی تونه مکان ایده آلی برای تبلیغات شما باشه. با اینکه تبلیغات ساده و کارآمد در نتایج جستجوی گوگل منطقی به نظر می رسه، اما بهتره وقت بگذارین و تبلیغات پیچیده تری برای کمپین های بازاریابی اینستاگرام و فیسبوک ایجاد کنین.

احتمال بیشتری وجود داره که وقتی کاربران به این تبلیغات میرسن روی اونها کلیک کنن؛ این تبلیغات می تونه مشتری رو به یک صفحه جدید یا تماشای یک ویدیو هدایت کنه. بنابراین، سعی کنین در مکان های مناسب به شکلی تبلیغاتتون رو نمایش بدین که از حداکثر پتانسیل اونها استفاده کنین.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

– مخاطب خودتون رو مشخص کنین

کلید هر تبلیغ هدفمند پیدا کردن مخاطب هدف شماست. اگر تبلیغات شما با ترجیحات مشتریانی که در حال دیدن اونها هستن، هیچ ارتباطی نداره، به احتمال زیاد نرخ کلیک مورد انتظار خودتون رو تجربه نمی کنین. در نتیجه، انجام تحقیق قبل از آماده سازی تبلیغات خیلی مهمه.

از ابزارهایی استفاده کنین که به شما اجازه میده بر اساس داده های شخصی مشتری، تبلیغات سفارشی رو ایجاد کنین. اینطوری می تونین با شناسایی ویژگی های مشترک در بین مخاطبان، به درک جامع تری از اونها دست پیدا کنین و نتایج بهتری به دست بیارین. یادتون باشه حتی بهترین تبلیغ هم روی مخاطب اشتباه کار نمی کنه!

 

– خیلی جزیی نشین

همزمان با اینکه به جزئیات توجه دارین، یادتون باشه تبلیغاتتون باید اونقدر گسترده باشه که بخش مناسبی از بازار هدف شما رو به خودش اختصاص بده. ویژگی های انتخابی برای مخاطبین هدف نباید اونقدر خاص و جزیی باشه که باعث بشه تبلیغات شما در خیلی از شبکه های اجتماعی یا صفحات جستجو نمایش داده نشه!

اینطوری نمی تونین به اندازه کافی از مخاطبین هدف سهم داشته باشین. بازاریابی موثر روی مرز بین تلاش های هدفمند و تبلیغات خیلی خاص حرکت می کنه.

 

– خلاقانه فکر کنین

ایجاد کمپین های تبلیغاتی هدفمند به این معنی هستش که به خواسته های مخاطبان خودتون فکر کنین. فرض کنین صاحب یک شرکت املاک و مستغلات هستین و قصد دارین برای فروش خونه های فعلی یا خرید خونه های جدید به مشتریانتون کمک کنین. بازار هدف واضح شما از افرادی تشکیل شده که در منطقه خودشون به دنبال مشاوران املاک هستن یا قیمت خونه رو در محله خودشون بررسی می کنن.

اما در نظر گرفتن بازارهای موازی که با هدف شما مرتبط هستن هم ارزشمند هستش. وقتی صحبت از املاک و مستغلات به میان میاد، این بازارها می تونه جستجو برای اجاره کامیون و وانت اسباب کشی، کمدها، نظم دهنده ها و هر چیزی که به نوعی نشون دهنده آماده شدن افراد برای جابجایی خونه باشه رو شامل بشه.

با فکر کردن خارج از چارچوب می تونین بدون از دست دادن تمرکز، دسترسی خودتون رو گسترش بدین. بازاریابی هدفمند هم به عمق شخصی و هم به وسعت علاقه مندی مخاطبان متکی هستش.

 

– تست کنین

حتی بهترین تلاش های تبلیغاتی هم همیشه طبق برنامه پیش نمیره. در نتیجه، ارزشش رو داره که تست A/B رو به صورت منظم انجام بدین تا ببینین کدوم تبلیغات در سناریوهای خاص بهترین عملکرد رو دارن و کدوم موارد نمی تونن کارآمد باشن.

وقتی که افراد پیشتاز رو شناسایی کردین، می تونین از طریق آزمایش مداوم A/B، بهینه سازی های لازم رو انجام بدین تا بهترین بازگشت سرمایه رو تجربه کنین. یادتون باشه هیچ چیزی برای اولین بار بهترین عملکرد رو ارائه نمیده. برای بهبود عملکرد تبلیغاتتون، اونها رو مدام آزمایش کنین.

 

– از یک شبکه گسترده استفاده کنین

این احتمال وجود داره که یک پلتفرم تبلیغاتی برای یک کمپین تبلیغاتی جدید بهترین عملکرد رو ارائه بده. اما وقتی تمام گزینه ها رو امتحان نکرده باشین چطور می تونین متوجه بشین کدوم پلتفرم بهترین عملکرد رو ارائه میده.

با اینکه ارزشش رو نداره که تمام بودجه تبلیغاتی خودتون رو با پر کردن اینترنت با تلاش های بازاریابی جدیدتون صرف کنین، اما خوبه که چندین پلتفرم تبلیغاتی رو امتحان کنین تا ببینین هر کدوم چه نتیجه ای داره.

با افزایش مکان هایی که تبلیغاتتون رو نمایش میدین، مکان هایی که مشتریان هدف شما شنا می کنن رو راحت تر پیدا می کنین و تاکتیک ها رو متناسب با اون تنظیم می کنین.

 

– تاثیر خودتون رو اندازه گیری کنین

اگر تبلیغات دیده می شن و مخاطب روی اونها کلیک می کنه، پس همه چیز طبق برنامه پیش میره، درسته؟ اما جواب این سوال همیشه بله نیست! برای اینکه مطمئن بشین تلاش های تبلیغاتی هدفمند شما کارآمد هستن، باید معیارهای کلیدی عملکرد رو تعیین کنین و به صورت منظم برای اطمینان از اینکه تبلیغات مطابق انتظارات هستن، این معیارها رو اندازه گیری کنین.

مثلا می تونین ارزش کل تبدیل ها رو با هزینه کمپین بازاریابی هدفمند مقایسه کنین و ببینین آیا در مجموع نتیجه مثبت بوده یا نه. با محاسبه این اعداد و ردیابی مداوم اونها می تونین مطمئن بشین که هزینه تبلیغات منطقی هستش.

 

سخن پایانی

در اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ امروزی، مشتریان به قدری به دیدن تبلیغات در طول وب گردی خودشون عادت کردن که معمولا تمایلی ندارن که تبلیغات رو به صورت کامل ببینن. به همین دلیل، برندها باید استراتژی های بازاریابی رو به شکلی توسعه بدن که مشتریان در جایی که هستن، محتوای شخصی شده و پیام هایی که منعکس کننده نیازهای مصرف کننده باشه رو دریافت کنن.

تبلیغات هدفمند ابزاری قدرتمند برای جذب مشتریان مناسب و رشد کسب و کار هستش. با انتخاب دقیق مخاطبانی که تمایل دارین به اونها دسترسی پیدا کنین، می تونین مطمئن بشین که هزینه های تبلیغاتی شما به طور موثر صرف می شه. اینطوری به افرادی دسترسی پیدا می کنین که به احتمال زیاد به محصولات یا خدماتتون علاقه مند هستن.

بعضی از مزایای کلیدی تبلیغات هدفمند شامل افزایش ارتباط و اثربخشی پیام های تبلیغاتی، نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه بهتر، تجارب بهبود یافته مشتری، افزایش آگاهی از برند، هدف گیری بهتر دموگرافی و علایق خاص، توانایی دستیابی به مخاطبان گسترده تر با دقت بیشتر، هزینه کمتر به ازای هر خرید، توانایی ردیابی و اندازه گیری موفقیت کمپین ها و همسویی بهتر با استراتژی کلی بازاریابی می شه.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

6 دیدگاه دربارهٔ «تبلیغات هدفمند چیست و چگونه عمل می کند؟ + انواع آن»

  1. المیرا میرمیرانی

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما
    ممنونم از این مقاله خوبتون. من همیشه برام سوال بود که تبلیفات هدفمندی که میگن چیه الان کامل متوجه شدم

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله، حفظ حریم خصوصی یک اصل اساسی در تبلیغات هدفمنده. اطلاعات مخاطبان باید با احترام و با رعایت قوانین حریم خصوصی مورد استفاده قرار بگیرن تا اعتماد مخاطبان حفظ بشه.

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بله با استفاده از نرم افزار CRM میتونید اطلاعات مشتریانتون رو در یک پایگاه داده متمرکز کنید و با تحلیل داده ها، کمپین تبلیغات هدفمند برای خودتون درست کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا