49258000 - 021

اتوماسیون فروش چیست؟ چه کمکی به کسب و کارها میکند؟

اتوماسیون فروش چیست؟ چه کمکی به کسب و کارها میکند؟

هر کسب و کاری که با فروش سر و کار داشته باشه حتما اسم اتوماسیون فروش به گوشش خورده. ابزارهای مختلف مثل نرم افزارهای CRM و تکنولوژی های روز مثل AI یا همون هوش مصنوعی در اتوماسیون فروش برای صرفه جویی در زمان سازمان ها تاثیر بسیار مهمی داشتن.

این ابزارها فرصتی رو فراهم کردن تا تسک ها و فرآیندهای تکراری که زمان زیادی رو از تیم فروش می گیرن رو اتوماسیون کنن و به صورت خودکار این امور انجام بشه. در نتیجه در زمان صرفه جویی می شه و تیم می تونه روی کارها و امور مهم تر تمرکز کنه.

در ادامه با اتوماسیون فروش و تاثیر نرم افزارهایی مثل CRM روی اون رو بررسی می کنیم و از مزایای بهره وری از اتوماسیون فروش می گیم.

 

اتوماسیون فروش چیست؟

اتوماسیون فروش فرآیندی هستش که سازمان از نرم افزارها و ابزارهای مختلف استفاده می کنه تا فرآیندهای فروش رو مثل تولید سرنخ، ایمیل مارکتینگ و پیش بینی فروش رو انجام بده.

با این کار شما می تونین تسک ها و امور تکراری و خسته کننده رو که زمان زیادی از تیم فروش می گیره به صورت خودکار انجام بدین و تمرکز خودتون رو بیشتر روی مشتری ها و جذب اون ها بگذارین. ابزارهای زیادی هستن که می شه برای اتوماسیون فروش از اون ها استفاده کرد که اتوماسیون ایمیل، هوش مصنوعی و CRM از جمله اون ها هستن که جلوتر بیشتر راجع به اون ها صحبت می کنیم.

اتوماسیون فروش به نیروهای فروش این امکان رو می ده تا از ابزارهای مختلف استفاده کنن و فروش بیشتری رو داشته باشن؛ بدون این که بخوان ارتباط تنگاتنگ و وقت گیری با مشتری ها و در فرآیندهای دیگه صرف کنن. بسیاری از ابزارهای اتوماسیون فروش می تونن با نرم افزار CRM ادغام بشن و دیدی بهتر و جامع تر از نیازهای مشتری هاتون به شما بدن.

با شناخت بهتر مشتری ها، نیازها و رفتارهای خریدشون می تونین استراتژی فروش و بازاریابی تون رو هم مطابق با اون بچینین. حتی می تونین مشتری ها رو دسته بندی کنین و کمپین های مختص به هر دسته طراحی و پیاده سازی کنین تا سرنخ ها راحت تر در مسیر فروش قرار بگیرن.

قرار نیست ابزارهای اتوماسیون فروش مثل CRM جایگزین نیروهای فروش شما بشن! این دو در کنار هم فعالیت می کنن و اتوماسیون فروش به تیم شما این امکان رو می ده تا از کاریز یا پایپ لاین فروش نهایت استفاده رو ببره و بیشتر روی امور حیاتی و مهم تمرکز کنه.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

چرا به اتوماسیون فروش نیاز داریم؟

در نهایت تمام تلاش هایی که در بازاریابی صورت گرفته به فروش می رسن. فرآیند فروش با شناسایی سرنخ های بالقوه، شناخت نیازهای اون‌ها و ارتباط با اون‌ها شروع می‌شه تا جایی پیش می‌ره که این سرنخ‌ها به مشتری تبدیل بشن.

در فرآیند فروش تسک‌ها و امور تکراری زیادی می بینیم و گاهی این کار‌های تکراری و حتی خسته کننده تمرکز زیادی از نیرو‌های فروش می گیره و اجازه نمی‌ده روی کار‌های مهم‌تر تمرکز کنن.

در اینجا ابزار‌های اتوماسیون فروش به کمک تیم فروش میان. تسک‌های تکراری و خسته کننده رو به صورت خودکار انجام می دن و راهکار خیلی خوبی برای این تیم هستش تا فرآیندها فروش مهم رو پیش ببرن.

در صورتی که به دنبال راهی آسان و سریع برای افزایش بهره وری و فروش کسب و کارتون هستین، اتوماسیون فروش راز موفقیت شماست.

 

اتوماسیون فروش چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

 

اتوماسیون فروش چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

 

اتوماسیون فروش بخش مهمی از فرآیند فروش شما رو تشکیل می‌ده و باید پلتفرم اتوماسیون مناسبی در دست داشته باشین تا تسک‌های مربوط به فروش تکراری رو به اون بسپارین و خودتون به کارهای مهم‌تر بپردازین.

در ادامه به شما از مزایای اتوماسیون فروش و اهمیت اون در کسب و کار شما می‌گیم.

 

+ افزایش کارایی و بهره وری

اتوماسیون فروش در کسب و کارها کمک می کنه تا تسک ها و امور تکراری و وقت گیر رو حذف کنید و در واقع اون‌ها رو اتوماسیون کنین. در نتیجه نیروهای فروش زمان بیشتری دارن تا کارهای مهم‌تر رو انجام بدن و تمرکزشون رو روی اون امور بگذارن؛ و دیگه نگران تسک‌های وقت گیر و تکراری که احتمال خطا هم در اون‌ها زیاد هستش نشن.

بعضی از این تسک‌های تکراری باعث می‌شه شرکت شما بهره‌ وری کمتری داشته باشه چون تیم ها مجبور شدن زمان خودشون رو روی کار‌هایی بگذارن که در راستای فروش بیشتر نیست و در واقع فعالیت‌های جانبی هستن. پس با اتوماسیون فروش شما هم کارایی رو افزایش می‌دین و هم بهره وری سازمان بالا می‌ره.

 

+ افزایش فروش

ابزار اتوماسیون مناسب نه تنها تیم شما رو تشویق به تمرکز روی فروش می‌کنه، بلکه موانع بر سر راه فروش رو هم از بین می‌بره. اتوماسیون می‌تونه به فرآیند فروش سازمان شما کمک کنه و باعث بشه فروش و درآمد شما زیاد بشه.

این نرم افزار‌ها مثل نرم افزار CRM این امکان رو براتون فراهم می کنه تا دید جامعی از فرآیند خرید مشتری‌ها به دست بیارین و اون ها در قیف فروش به جلو ببرین.

 

+ بهبود تولید سرنخ

بسیاری از ابزار‌های فروش برای شما فرصتی رو فراهم می کنن تا ببینین چه افرادی تمایل دارن از شما خرید کنن. به جای این که روی تمام مشتری‌هایی که با کسب و کار شما شما در ارتباط هستن تمرکز داشته باشین، تیم فروش شما می‌تونه روی سرنخ فروش بالقوه تمرکز کنه و اون‌ها رو در فرآیند فروش هدایت کنه.

 

+ نگه داشتن مشتری های بیشتر

بهتر هستش روابط خودتون رو با مخاطبان هدفتون خوب نگه دارین و این ارتباط رو حتی بعد از اتمام خریدشون از شما حفظ کنین. با این کار در واقع تیم فروش می‌تونه وفاداری مشتری رو به دست بیاره، مشتری‌های بیشتری رو نگه داره و راه رو برای تیم فروش فراهم کنه تا فروش مکمل و بیش فروشی بیشتری داشته باشه و محصولات و خدمات دیگه رو به مشتری‌های فعلی بفروشه.

حتی می‌تونین محصولات فعلی رو به مشتری‌های فعلیتون بفروشین و تنها کاری که باید بکنین اینه که ارتباط خودتون رو با مشتری حفظ کنین. با اتوماسیون فروش فرصت زیادی دارین که به جای تسک های تکراری، تمرکزتون رو روی مشتری های فعلی و نیاز‌های اون‌ها بگذارین.

 

+ گزارش دهی

گزارشات فروش مهم هستن. اما چرا؟ چون این گزارشات اطلاعاتی رو به شما می‌دن که می‌تونین به کمک اون‌ها تصمیمات سازمانی مهمی رو برای کسب و کارتون اتخاذ کنین. در حالیکه بسیاری از تیم‌های فروش روی اکسل و ورود داده‌های دستی تمرکز دارن و با کمک اون‌ها می‌خوان گزارشات فروششون رو تهیه کنن، اتوماسیون فروش گزارشات سفارشی تهیه می‌کنه که داده‌های دقیقی در اون هستن و سازمان با اطمینان بیشتری به اطلاعات اون اعتماد می کنه. با این کار هم در زمان خودتون صرفه جویی می‌کنین و هم اطلاعات دقیقی در اختیار صاحب نظران و مدیران سازمان قرار می‌گیره و تصمیم گیری‌ها دقیق‌تر خواهند بود.

 

+ همسوسازی بهتر نیروهای فروش جدید

فرآیندهای نامنظم و ناپیوسته یادگیری و درک فعالیت‌ها رو برای نیرو‌های جدید سخت می‌کنه. وقتی فعالیت‌های فروش رو در سازمان اتوماسیون کنین، فرآیند یادگیری برای نیرو‌های جدید راحت‌تر می‌شه. چون ابزار‌ها و استراتژی‌های به کار رفته در همه جا یکی هستش و این نیرو‌ها بهتر می‌تونن با روند سازمان و نحوه کار آشنا بشن. در نتیجه هم در زمان صرفه جویی می‌شه و هم عملکرد بهتری رو در کوتاه مدت از خودشون نشون می‌دن.

 

+ بهبود تجربه مشتری

امروزه کسب و کارها حول محور مشتری و نیاز مشتری بنا شدن و مشتری‌ها هم به دنبال خدمات سریع و کارآمد هستن. باید مطمئن بشین که مشتری هاتون در کمترین زمان به نیازشون پاسخ داده شده و محصولی رو دریافت کردن که این نیازشون رو برطرف می‌کنه. با اتوماسیون فروش سازمان اطمینان حاصل می‌کنه که مشتری هرچه احتیاج داره رو در اختیار گرفته و اگه جایی مسئله‌ای وجود داره سریعا پاسخ داده بشه.

 

با اتوماسیون فروش به رشد کسب و کارتون کمک کنید

 

با اتوماسیون فروش به رشد کسب و کارتون کمک کنید

 

حالا که با اتوماسیون فروش و مزایای اون آشنا شدین بهتره به راه‌هایی بپردازیم که اتوماسیون باعث می‌شه کسب و کار شما رشد کنه و هم فروش بیشتر داشته باشه و هم مشتری‌های راضی بیشتر.

 

> اتوماسیون فرآیند فروش

نرم افزار اتوماسیون فروش، بهره وری و درآمد شما رو افزایش می‌ده. کسب و کارهای که از اتوماسیون فروش استفاده می‌کنن 10 تا 15 درصد کارایی خودشون رو افزایش دادن و فروششون تا 10 درصد بیشتر شده. این ها همه بخاطر اینه که ابزار‌های فروش و بازاریابی می‌تونن بخش‌های تکراری و مهم فرآیند فروش رو اتوماسیون کنن و از صرف زمان زیاد و خطا جلوگیری کنن.

 

> جمع آوری و ذخیره داده ها

جمع آوری و مدیریت داده ها بخش بسیار مهمی از فرآیند فروش هستش. اما هم وقت گیر هست و هم احتمالا ورود داده های بی کیفیت زیاده. نرم افزار اتوماسیون فروش می‌تونه داده‌های سرنخ ها و مشتری ها رو به خوبی مدیریت کنه و همه این کارها رو هم اتوماسیون می‌کنه تا هم وقت کمتری صرف بشه و هم از خطا‌های احتمالی جلوگیری بشه.

شما در این مسیر به نرم افزاری نیاز دارین که بتونه با تمام سیستم‌های مهم مربوط به مشتری ها و داده هاشون به خوبی ادغام بشه. نرم افزار CRM از بهترین نرم افزارهایی هستش که برای جمع آوری و ذخیره داده‌های دقیق می‌تونین از اون بهره ببرین و از قابلیت‌های متنوع اون استفاده کنین.

 

> امتیازدهی سرنخ

تنها 10 الی 15 درصد از سرنخ‌ها‌ به مشتری هایی تبدیل می‌شن که از شما خرید می‌کنن. برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتره روی سرنخ‌های مهم و بالقوه تمرکز کنین. ابزار‌های اتوماسیون فروش به شما در تولید سرنخ و امتیازدهی اون ها کمک می کنن و اون سرنخ‌هایی رو در قیف فروش شما جلو می‌‌برن که احتمال خریدشون از شما بالاست.

در واقع ابزارهای اتوماسیون فروش تمام ارتباط و تعامل‌های سرنخ با برند شما رو زیر نظر می‌گیرن و می‌تونین متوجه بشین چی دوست دارن و چی دوست ندارن و رفتار خرید اون‌ها چه شکلی هستش.

با این اطلاعات مهم و شخصی از هر سرنخ به شما می ده. می‌تونین زمان مناسب برای اتوماسیون فروش رو شناسایی کنین و ببینین کی زمان مناسب برای نیرو‌های فروش هستش که به سراغ سرنخ‌ها برن و اون‌ها رو تبدیل به مشتری کنن.

 

> بخش بندی سرنخ ها

ابزار‌های اتوماسیون فروش می تونه سرنخ‌ها رو به درستی بخش بندی کنه و هر کدوم رو در بخش مناسب قرار بده. در این صورت می‌دونین برای محصول یا موقعیت خاص کدوم دسته از سرنخ‌ها مناسب هستن و احتمال تبدیل اون‌ها به مشتری بالاست.

 

> نظرسنجی رضایت مشتری

امتیاز رضایت مشتری یکی از متریک‌های مهم برای خدمات پشتیبانی به مشتری‌هاست. و ابزار مناسبی هم برای اتوماسیون فروش هستش. بهتون کمک می کنه تا چالش های ارتباطی بین مشتری و تیم رو شناسایی کنین و در رفع اون‌ها پیش قدم بشین تا چیزی جلودار افزایش درآمد و رشد کسب و کارتون نشه.

یک ابزار اتوماسیون بازاریابی قابلیت نظرسنجی رضایت مشتری هستش. نتایج این نظرسنجی به CRM شما اضافه می شه و برای مکالمات آینده فروشتون می تونین از اون ها بهره ببرین و روابط رو با مشتری ها و سرنخ ها بهبود بدین.

 

> مدیریت سفارشات

ابزارهای اتوماسیون فروش سازمان شما به مشتری ها این امکان رو می‌دن تا سفارشاتشون رو از طریق چت بات‌ها در هر زمانی پیگیری کنن. اگر هم مشکل حادی وجود داشت و نیاز به دخالت یکی از اعضای تیم داشت، در این صورت این فرآیند اتوماسیون به نیرو ارجاع داده می‌شه تا به صورت دستی این مشکل رو برطرف کنه.

 

> بیش فروشی

وقتی مشتری به یکی از محصولاتتون علاقه نشون داد، هدف خوبی برای ارائه و پیشنهاد محصولات بیشتر تبدیل می‌شه. یک چت بات فروش اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تونه این موضوع رو بفهمه و حتی پیشنهادات بهتری رو به مشتری بده تا خرید بهتری رو داشته باشه و درآمد سازمان هم بیشتر بشه.

 

> گزارش دهی

تهیه گزارش برای خیلی از نیروها کسل کننده هستش و زمان زیادی رو هم ممکنه از تیم بگیره. باید داده‌های مختلف رو جمع آوری کنن و زمان زیادی رو برای این اطلاعات صرف کنن.

اتوماسیون فروش این کار رو راحت کرده و با ابزار مناسب می‌تونین فرآیند گزارش دهی فروش رو اتوماسیون کنین. این بخش شامل نمودار‌های مختلف و گراف های متنوعی هستش که کار گزارش دادن رو برای هر کسی راحت می‌کنه و مدیران به راحتی محتوای گزارش رو درک می‌کنن.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

سخن پایانی

آیا اتوماسیون بازاریابی برای کسب و کار مهم و به صرفه است؟ بله! نرم افزارها و استراتژی‌های اتوماسیون می‌تونن سرعت کار شما رو افزایش بدن و فروش رو بیش از پیش کنن و تا حد زیادی سود کسب و کار شما رو افزایش بدن.

با کاهش زمان تمرکز روی تسک های تکراری و خسته کننده، تیم فروش روی تسک‌های مهم تر و مشتری‌ها تمرکز می‌کنه و حتی احتمال خطا در ورود اطلاعات و فرآیندهای دیگه کم می‌شه. در نتیجه بهره وری سازمان بالا می‌ره و به سود بیشتر و مشتری ها بالقوه و وفادار بیشتری هم با اتوماسیون فروش می‌رسه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا