لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

چگونه یک محصول را پرزنت کنیم؟

چگونه یک محصول را پرزنت کنیم؟

تا حالا شده از یه محصول خیلی خوشتون بیاد ولی بعد رفتار فروشنده شما رو از خرید منصرف کرده باشه؟ یا تا حالا واستون پیش اومده وارد یه فروشگاه بشین و رفتارکارکنان اونجا اینقدر خوب بوده که شما حتی اگه محصولی رو نیاز نداشتین ولی خریداری کردین؟

این ها قدرت پرزنت کردن محصول برای مشتری رو نشون می ده. یه پرزنت خوب راه خیلی موثری هستش تا محصول و اطلاعات مفید راجع به اون رو به مشتری ها بدید.

اینکه بدونین چجوری محصول جدیدتون رو برای مشتری و شرکای کسب و کارتون پرزنت کنین می تونه هم سودآور باشه و هم اعتماد افراد رو به شما بیشتر کنه.

در ادامه قصد داریم شما رو با انواع پرزنت و نحوه پرزنت کردن محصول آشنا کنیم. حتما تا آخر این مطلب رو بخونین تا مشتری همیشه شما رو یادش بمونه.

 

منظور از پرزنت کردن محصول چیه؟

وقتی شما محصول جدیدی رو تولید کردین و می خواین بقیه هم از مزایا و ویژگی های اون محصول با خبر بشن، میاید اون محصول رو به مشتری ها و شرکا پرزنت می کنید. یعنی ویژگی های منحصر به فردی که باعث می شه اونها محصول شما بخرن یا توی تولید اون سرمایه گذاری کنن رو بیان می کنین. این پرزنت کردن افراد رو به سمت محصول و برند شما می کشونه.

جلوتر خوندین. شما حتی اگه محصولی رو می خواین وارد بازار کنین که خواهان نداره، باز هم با پرزنت کردن درست می تونید توی فروش اون موفق بشین و کسب و کارتون رو به سود برسونین.

 

چرا اینقدر پرزنت کردن محصول مهمه؟

از اونجایی که رقبا زیادن و محصولاتی مثل محصولات ما هم تو بازار فراوانه، پس یک پرزنت خوب از محصولمون می تونه بازی رو به نفع ما برگردونه. درواقع با یه رخ خوب و به موقع می تونین رقبا رو کنار بزنین.

یه پرزنت خوب شما رو تو ذهن مشتری همیشگی می کنه. اون اطمینانی که باعث حفظ مشتری می شه رو از همون اول می سازین. رابطه مشتری با شما هم قوی تر و بلند مدت تر پیش می ره.

اینها همه در نهایت به سود شرکت و کسب و کار شما تموم می شه. فروشتون بالا می ره. مشتری هاتون زیاد می شن و از همه مهم تر مشتری های ثابت به دست میارین.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

با انواع پرزنت کردن آشنا بشیم

وقتی دارین محصولتون رو به مشتری ها یا شرکا معرفی می کنین، دونستن انواع پرزنت کردن محصول شما رو چندین قدم جلوتر می بره. هم می تونین توجه مشتری یا شرکا رو توی پرزنت کردن همراه خودتون داشته باشین، هم با توجه به ویژگی های محصولتون بهترین پرزنتیشن یا ارائه رو آماده کنین.

 

با انواع پرزنت کردن آشنا بشیم

 

1. پرزنت آموزنده (آموزشی)

وقتی دارین محصولی رو ارائه می کنین می تونین از این نوع پرزنت استفاده کنین. ولی کی؟ بهتره وقتی می خواین مخاطبتون با موضوعی آشنایی پیدا کنه و بهتر متوجه مثلا ویژگی های محصول شما شه، از پرزنت آموزشی استفاده کنین.

بهتره از تصاویر و مثال های ساده بهره بگیرین تا مطالب سنگین فهمشون آسون تر شه. حتما هم حواستون باشه از کل به جز مطالب رو ارائه بدین و مخاطبتون رو هم در پرزنت درگیر کنین که حوصلشون سر نره!

 

2. پرزنت متقاعدکننده

همونجور که از اسم این پرزنت هم مشخصه، قصد داره چیزی رو به اثبات برسونه. می خواد مخاطب چیزی رو از یه دید خاص ببینه تا در نهایت شرکت به هدف خودش یعنی فروش برسه. توی پرزنت متقاعدکننده هر چی مخاطبتون رو بهتر بشناسین بهتره. این پرزنت رو توی مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی زیاد می بینیم.

 

3. پرزنت آموزشی

وقتی مخاطب چیزی رو نمی دونه از پرزنت آموزشی استفاده می کنیم. مثلا بخواید خدمات یا محصولاتتون رو به نیروهای جدیدی که به شرکتتون اضافه شدن معرفی کنین. توی پرزنت آموزشی هم باید مسائل پیچیده رو ساده و روان بیان کنین و هم از مثال به جا و درست استفاده کنین.

 

4. پرزنت انگیزشی

این نوع ارائه ها برای انگیزه دادن هستن. توی پرزنت انگیزشی خیلی داستان های واقعی و شخصی با پیام های امیدوارکننده می بینیم. برای مثال قراره تغییراتی توی کسب و کار رخ بده یا محصولی ارائه بشه در آینده. اینجاست که این نوع پرزنت مخاطب رو آماده می کنه، بهش انگیزه می ده و راه رو برای وارد کردن محصول به بازار آماده می کنه.

 

5. پرزنت گزارش پیشرفت

در این نوع پرزنت از تغییرات در صنعت گفته می شه. محصولات جدیدی که به بازار اومدن یا تغییراتی که در شرکت شما رخ داده. درواقع مخاطب رو به روز نگه می داره.

 

6. پرزنت فروش

وقتی کسب و کاری بخواد محصول جدید خودش رو بفروشه از پرزنت فروش استفاده می کنه. توی این نوع پرزنت ما متقاعد کردن رو داریم.

داستان سرایی قوی رو داریم. مثلا توی ارائه محصول اول میاین مزیت های اون رو می گین بعد یه داستان تعریف می کنین و می گین این محصول ما به خاطر این ویژگی مشکل مشتری رو حل کرده. هرچه هم از داستان های واقعی استفاده کنین که چه بهتر!

 

7. پرنت گام به گام

وقتی می خواین مراحل انجام کاری رو به مخاطب معرفی کنین از پرزنت گام به گام (how-to) استفاده کنین. مثلا محصولی رو وارد بازار کردین و حالا می تونین از طریق این پرزنت مراحل کار کردن با اون رو به مخاطب یاد بدین.

 

8. پرزنت معرفی

برای جذب سرمایه گذار یا شرکا باید ویژگی های منحصر به فرد محصولی که می خواین ارائه بدین رو پرزنت کنین. شما توی پرزنت معرفی، به معرفی توانایی ها، تجربیات و دستاورهای برند و محصولتون برای مخاطب ها می پردازین.

هر چیزی که مشتری یا شریک شما رو جذب می کنه تا از شما خرید کنن یا با شما همکاری کنن رو توی پرزنت معرفی بیان می کنین.

 

حالا چجوری مشتری محصول ما رو یادش بمونه؟

توی پرزنت کردن محصولتون علاوه بر اینکه درمورد چجوری کار کردن محصولتون و مزایای منحصر به فردش می گین، این نکات رو هم یادتون باشه رعایت کنین.

  • اگه محصولتون مشکلی از مشتری کم می کنه، اون رو توی پرزنت محصولتون بیان کنین.
  • از تصاویر، ویدئوها، اسلاید شو و عکس ها حتما استفاده کنین تا مخاطب جذب ارائه شما بشه.
  • باید تاثیرگذار، مفید و به یاد موندنی باشه.

وقتی شما مشتریتون رو متوجه مشکلش می کنین، درواقع به اون ارزش دادین. ولی حالا وقت رها کردن نیست. اینجاست که شما باید به مشتریتون مشاوره بدین. بهش بگین اگه می خواد مشکلش حل شه باید از محصولی استفاده کنه که فلان ویژگی رو داشته باشه.

حالا این ویژگی همون ویژگی ای هستش که وجه تمایز محصول شما با بقیه هست. اینجوری مشتری همیشه یادش می مونه محصولی که دارین ارائه می دیدن، ویژگی ای داره که بقیه ندارن یا شما توی اون بهترین هستین.

 

چجوری یه محصول رو پرزنت کنیم؟

برای داشتن یک پرزنت محصول موفق این مراحل رو طی کنین:

1. معرفی خودتون و شرکت: درسته شما قراره محصولتون رو پرزنت کنین، ولی معرفی برند و خودتون هم به عنوان کسی که داره پرزنت رو انجام می ده مهمه. جایگاه شما توی شرکت یا کارخونه و توانایی ارائتون توی فروش و روش متقاعد کردنتون تاثیر داره. وقتی مخاطب با شما و شرکت آشنا می شه بهتر روی باقی صحبت هاتون هم تمرکز می کنه و متقاعد کردنشون هم آسوده تر می شه.

2. آماده کردن موضوعات: لیستی از عناوین مطالبی که قرار هستش توی پرزنت محصول به مشتری یا شرکا ارائه بدین رو آماده کنین. در این صورت هم ذهن شما موقع ارائه منسجم باقی می مونه و هم آماده کردن ارائه تصویری راحت تر می شه.

3. بیان موقعیت محصول: دلایل پرزنت کردن محصول جدیدتون رو بیان کنین. چه ویژگی هایی داره که اون رو منحصر به فرد کرده؟ چه چیزی محصول شما رو از بقیه رقبا متمایز می کنه؟

4. توصیف محصول: مهم ترین بخش از پرزنت شما توصیف و توضیح اطلاعات راجع به محصول هستش. از جزئیات کارکردش بگین تا کاربردهاش. چرا اصلا تولید شد؟ چه شکلی هست؟ چیکار می کنه؟

5. مثال و آمار بیارید: توی پرزنت کردن محصولتون بیاین از مزایای اون بگین. از این بگین که چه نقطه برتری ای داره. محصولتون موفق بوده؟ پس بیاید از موفقیتش مثال بزنین و آمار و ارقامی رو به مخاطب هاتون ارائه بدین. این موضوع توی جلب اعتماد اونها می تونه خیلی تاثیرگذار باشه.

6. ارائه پایان خوب: خلاصه مفیدی از مطالب رو در آخر پرزنت بیان کنین. حواستون باشه اینجاست که باید Call To Action یا اقدام به عمل رو حتما مطرح بشه. آخر پرزنت هم یه زمانی رو به سوالات و صحبت های مخاطب ها اختصاص بدین.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

چرا پرزنت محصول ناموفق زیاد داریم؟

شناختن دلایل موفق نشدن یه پرزنت محصول می تونه به شما توی پرزنت های آینده تون کمک کنه.

  • استفاده از تصاویر بی کیفیت. اگه تصاویر بی کیفیت یا بی ربط توی پرزنت محصولتون استفاده کنین، بجای جلب توجه مخاطب، اونها رو از دست می دین.
  • استفاده نکرن از Call-To-Action. باید واضح از مخاطب بخواین اقدام به عمل کنن. آخر ارائه محصولتون مستقیم و دقیق به اونها بگین حالا چیکار کنن و چجور اقدام کنن. مثلا بگین “برای دریافت محصول با شماره زیر تماس بگیرید“.
  • دادن اطلاعات بیش از حد یا کمتر از حد نیاز. موقع پرزنت کردن مشتریتون و دادن اطلاعات محصول نه از این ور بوم بیفتین نه از اون ور بوم. جزئیات و اطلاعاتی که به اونها می دین باید به اندازه و ساده باشه.

 

این سه تا مورد رو توی پرزنت مشتریتون در نظر بگیرین

می خواین مشتریتون جذب پرزنت کردن محصول شرکتتون بشه؟ از تجربه دیگران اسفاده کنین و این سه مورد زیر کلید موفقیت شما هستن!

 

این سه تا مورد رو توی پرزنت مشتریتون در نظر بگیرین

 

1. هدفتون رو درست تعیین کنین

هدف شما از پرزنت کردن محصول فروختن هستش؟ پس تمام صحبت ها، اسلاید ها و تصاویر هم باید در راستای اون جلو برن. به اندازه و در راستای هدف ارائه بدین.

 

2. محتوا باید دو طرفه باشه

اینجور نباشه که توی پرزنت کردن فقط شما حرف بزنید و مخاطب فقط شنونده باشه. سعی کنین از المان هایی مثل تصاویر و ویدئو و جداول استفاده کنین تا از یک نواختی و بی توجهی دوری کنین. حتی می تونین از اسلایدهای قبل و بعد درمورد نتیجه محصولتون بذارید.

 

3. داستان سرای خوبی باشین

داستان وار در مورد تاثیر محصولتون صحبت کنین. فقط از آمار و ارقام به تنهایی استفاده نکین. مشکل و نیاز مشتری رو از قبل می دونین! پس در راستای اون و هدفتون مثال و داستان های باورپذیر بگین.

 

سخن پایانی

حتما گام به گام پرزنت کردن محصول رو تو این مطلب به خوبی مطالعه کنین تا بازی فروش رو به نفع خودتون تموم کنین. مدیران و کسب و کارهای زیادی تجربه های موفق و ناموفقی با پرزنت کردن محصول داشتن. ما هم سعی کردیم توی این مقاله تموم مواردی که به یک پرزنت موفق محصول کمک می کنه رو براتون لیست کنیم.

یادتون نره که اشتباهات رقبا می تونه مسیر پیشرفت شما رو بسازه. پس بهتون پیشنهاد می کنیم اون بخش از نباید های پرزنت کردن محصول رو هم بخونین. در آخر هم توصیه می کنیم قبل از رفتن به جلسه فروش حتما پرزنتیشن خودتون رو تمرین کنین.

شما چطور؟

تجربه پرزنت کردن محصولتون چطور بوده؟ نکته ای بوده که رعایت نکرین؟ نقطه عطف پرزنت محصولتون کجا بوده؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا