لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

رایج ترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا چیست؟

رایج ترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا چیست؟

چرا کسب و کارهای نوپا با شکست مواجه می شن؟ شروع کسب و کار، کار آسانی نیست و هزاران هزارن آمار در مورد کسب و کارهای نوپا و میزان دوامشون وجود داره:

  • تنها 20 درصد از کسب و کارهای نوپا در سال اول فعالیتشون سر بلند بیرون میان.
  • نیمی از کسب و کارها در پنج سال اول فعالیتشون با شکست رو به رو می شن.
  • تنها 25 درصد از کسب و کارهای جدید به سال پانزدهم می رسن.

چه کسب و کار کوچکی باشین و چه یک سازمان بزرگ و تازه فعالیتتون رو شروع کرده باشین، ممکن هست این آمار براتون ترسناک باشه! البته درسته که این آمار و ارقام وجود دارن ولی نباید بگذارین این اعداد انگیزه سازمانتون رو از بین ببرن. اگه از اشتباهات بقیه درس بگیرن، دیگه شما هم اون ها رو تکرار نمی کنین و در نتیجه هم دچار شکست نمی شین.

با بودجه بندی، برنامه ریزی و انعطاف کافی، کسب و کار موفقیتش هم بیشتر می شود. و اما در ادامه ما به 12 دلیل شکست کسب و کارهای نوپا می پردازیم و اون ها رو بررسی می کنیم.

 

1. بررسی نکردن بازار

تصور کنید می خواین کسب و کاری رو راه اندازی کنین ولی بدون تحقیق وارد اون صنعت می شین. نه رقبا رو می شناسین و نه مشتری ها رو. ممکن هستش کسب و کارهایی مثل شما در اون صنعت اشباع شده باشن و یا اونقدر رقبا قوی باشن که به راحتی شما رو با شکست مواجه کنن.

این موضوع یک از رایج ترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا هستش که بدون تحقیق در مورد بازار و بدون آگاهی کافی از حوزه انتخابی کسب و کارشون رو راه می ندازن. شما باید بتونین کمبودهای بازار رو پیدا کنین و اون رو با خدمات و کالاتون پر کنین؛ نه این که تنها سعی کنین محصولتون رو زورکی به مشتری ها بفروشین.

از طریق پرسش مستقیم یا حتی ایمیل شبکه های اجتماعی تحقیقاتتون رو کامل کنین و هر چیزی که باعث بشه آگاهیتون از بازار و مشتری هاتون افزایش پیدا کنه رو از دست ندین.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

2. برنامه ریزی ضعیف کسب و کار

 

برنامه ریزی ضعیف کسب و کار

 

این یکی دیگر از مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا هستش. اون چیزی که شما فکر می کنین توی برگه ایده کسب و کار خوبی به نظر میاد، ممکن هستش در واقعیت اینطور نباشه و برنامه کسب و کارتون با شکست رو به رو بشه. اما به این معنی نیست که حالا باید کارتون رو کنار بگذارین. در این موقعیت باید تحقیقاتتون در مورد بازار و برنامه ریزی کسب و کار رو بیشتر کنین.

یک برنامه کسب و کار خوب شما رو مجبور می کنه تا ارزش پیشنهادی منحصر به فردتون رو مشخص کنین؛ ارزشی که نشون بده پروژه شما چرا با رقبا متفاوت هستش و چه چیزی رو به مشتری ها عرضه می کنه.

مسئله بعدی که باید بهش توجه کافی رو داشته باشین این هست که چه کسی مشتری شما محسوب می شه؟ چه طور قراره محصولاتتون رو بخرن؟ توی فروشگاه؟ یا آنلاین؟ برنامه بازاریابی تون چیه؟ چه طور مشتری ها شما رو پیدا کنن؟ البته باید مد نظر داشته باشین که اکثر کسب و کارها در سال اول فعالیتشون زیاد سودی ندارن و به مرور به درآمد و اهداف مالی مورد نظر می رسن.

پاسخ به این سوالات در زمانی که هنوز در بخش برنامه ریزی کسب و کارتون هستین می تونه به نفع سازمان شما باشه تا اصولی تر پیش بره و احتمال شکست رو خیلی کم کنه.

 

3. سرمایه گذاری کم

اگه کسب و کاری رو شروع کردین و طبق روال خوب پیش نرفت و به پول نیاز داشتید ولی سرمایه کمی دارید و با چالش مالی رو به رو هستین نمی تونین اونجور که باید طبق برنامه اتون پیش برین. اگه در همون ابتدای کار واقع گرایانه به قضیه نگاه کنین، می تونین طوری برنامه ریزی کنین که پولی که دارین به قدری باشه که تا زمان سرپا شدن کسب و کارتون دچار چنین مشکلاتی نشین.

 

4. مکان، حضور و بازیابی ضعیف

بسته به نوع فعالیتی که دارین باید به مکان کسب و کار حضوریتون توجه کافی رو داشته باشین. فروشگاه دارین؟ پس باید جای پر رفت و آمد باشه! حالا همون قدر که موقعیت کسب و کارتون مهم هستش، باید به حضور آنلاینتون هم توجه کنین. امروزه اکثر مشتری ها در شبکه های اجتماعی و سایت ها با کسب و کارها آشنا می شن و با اون ها ارتباط برقرار می کنن. با حضور فعال در این فضاها به مردم اعلام می کنین که شما آماده ارائه خدمات به اون ها هستین و فعالیت برندتون رو نشون می دین.

این روند به بحث بازاریابی شباهت داره. علاوه بر این که در بحث بازاریابی باید افراد رو جذب کنین، بلکه باید افراد متناسب با خدماتتون رو جذب کنین و به سراغشون برین. پس مطمئن شین که استراتژی بازاریابیتون با مخاطبانتون که می خواین بهشون برسین همخوانی داشته باشه.

 

5. نداشتن انعطاف

 

نداشتن انعطاف

 

بعد از این که برنامه ریزی های لازم رو انجام دادین، کسب و کارتون رو راه اندازی کردین و به مشتری های خودتون رسیدین، ثابت و راضی نمونین. دائما بازار رو زیر نظر داشته باشین و بدونین کی و کجا باید برنامه کسب و کارتون رو بهبود ببخشین و ارتقا بدین. آگاهی از ترندهای روز و مهم بهتون این امکان رو می دهد تا استراتژیتون رو تغییر بدین تا در بازار همچنان موفق عمل کنین.

 

6. گسترش سریع

وقتی دیگه کسب و کارتون راه اندازی شد و تا حدودی به موفقیت رسید، وقت اون هستش که گسترشش بدین. ولی نباید عجله کنید؛ باید مثل زمانی عمل کنین که می خواستین کسب و کارتون رو راه اندازی کنین. ببینین کجای بازار رو می خواین در دست بگیرین و مخاطب مناسب برای این قسمت از فعالیتتون چه افرادی هستن.

وقتی کسب و کاری در گسترش فعالیتش عجولانه عمل کنه و توجهی به تحقیقات، استراتژی و برنامه ریزی ها نکنه، ممکن هستش از لحاظ مالی سازمان با شکست رو به رو بشه.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

7. تکیه بر تعداد مشتریان کم

و اما یکی از بزرگ ترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا تکیه بر تعداد کم یا ناکافی مشتری هاست. احتمالا مشکل ورود درآمد به کسب و کارتون رو دارین. ولی حتی اگه با وجود تعداد کم مشتری، درآمد خوبی به سازمانتون می رسه، این رو در نظر بگیرین که یکی از این مشتری ها رو به هر دلیل از دست بدین.

در اون صورت بخش بزرگی از درآمدتون هم از بین می ره. پس بهتره اگه تعداد مشتری هاتون کم هستش، تعداد رو افزایش بدین تا به اهداف فروشتون برسین و با شکست مواجه نشین.

 

8. شکست در همراه شدن با ابزارهای جدید

استفاده نکردن از بازارها و تکنولوژی های جدید در فرایندهای کسب و کارتون می تونه راهی باشه برای شکست کسب و کارهایی که تازه فعالیتشون رو شروع کردن. از اون جایی که مشتری ترجیح می دهد تجربه خریدی شخصی و منحصر به فرد و راحت داشته باشه، همراه شدن با تکنولوژی های روز امری ضروری برای تمام کسب و کارها محسوب می شه.

برای مثال استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات مفیدی از رفتار مشتریان، استراتژی های بازاریابی شخصی سازی شده و مدیریت نوآورانه در اختیار سازمان قرار می ده تا عملکرد خودش رو بهتر کنه. حالا شما تصور کنین سازمان این اطلاعات رو نداشته باشه. چه طور می خواد عملکردش رو در فرایندهای مختلف بهبود ببخشه؟

همچنین برای مدیریت بهتر خدمات به مشتریان، کسب و کارها می تونن از CRM و ابزارهای کاربردی دیگه استفاده کنن تا تجربه ای منحصر به فرد در اختیار اون ها قرار بدن.

ابزارهای دیگه مثل کیف پول موبایل و اپ های پرداخت به کاربردی ترین ابزارها در کسب و کارها تبدیل شدن که امنیت و راحتی مشتری ها رو به دنبال داره.

این ابزارها به کسب و کار شما کمک می کنن تا از شکست دوری کنین و کسب و کارتون رو ارتقا و رشد بدید.

 

9. مدیریت ضعیف

 

مدیریت ضعیف

 

یکی دیگه از دلایل شکست کسب و کارهای نوپا مدیریت ضعیف هستش. وقتی شما مدیریت یک کسب و کار رو بر عهده می گیرین باید دانش و تجربه کافی رو در اون زمینه داشته باشین.

مدیریت بخشیش به طرز تفکر و هدف برمی گرده و تاثیر به سزایی هم در نتیجه نهایی داره. گاهی صاحبان کسب و کارهای کوچک در انجام بعضی کارها راه خودشون رو پیش می گیرن و فکر می کنن بهترین خودشون هستن! و خب این می تونه به ضرر کسب و کارها و سازمان ها و یک تله برای شکست بیزنس های نوپا باشه.

 

10. همه رو یکجا انجام دادن

یکی دیگه از دلایل شکست کسب و کارهای نوپا این هستش که سعی می کنن از همون اول کار همه چیز رو انجام بدن و بدون توجه به نقاط قوت و ضعفشون همه فعالیت ها رو انجام بدن. مثلا می بینیم یک شرکت خدماتی به جای این که با یکی دو تا از بهترین خدماتی که در اون تخصص دارن، کار خودشون رو شروع کنن و در آینده گسترش بدن، میان و خدمات بیشتر رو از همون اول اضافه می کنن که در اون ها تجربه و تخصص کمتری دارن.

این موضوع در نهایت می تونه باعث هدر رفتن انرژی، زمان و سرمایه کسب و کار بشه و از رشد بهینه و خدمات بهینه به مشتری ها جلوگیری کنه.

 

11. فروش نداشتن

 

فروش نداشتن

 

هیچ چیزی مثل نرسیدن به اهداف فروش برای یک کسب و کار نوپا دردناک نیست. زمانی این مشکل به وجود میاد که روی یک مشتری تمرکز کنین و روی همون هم پایبند بمونین. مثلا اگه فروشگاهی دارید در نزدیکی یک مدرسه، در فصولی که مدرسه باز هستش شما هم سودآوری دارین، ولی با رسیدن تابستون و تعطیلی مدارس شما هم فروش چندانی نخواهید داشت و باید برنامه ای بچینید تا این کاهش فروش رو جبران کنید.

در این راه هم باید استراتژی کسب و کارتون رو طبق داده های گذشته تحلیل و بهبود ببخشین و یا حتی تغییر بدین تا به اهداف فروش کسب و کارتون برسین.

 

12. شناخت ناکافی رفتار مشتریان

امروزه چه کسب و کار و سازمان بزرگی مثل شرکت Apple باشین چه یک فروشگاه مواد غذایی در قسمتی از شهر، مشتری ها از شما توقعاتی دارن و این رو می شه از رفتارهاشون در فرایند خرید متوجه شد.

برای مثال مشتری ها ترجیح می دن اگه قراره آنلاین خرید کنن، سریعا فرایند پرداخت و خرید رو با کلیک چندتا دکمه انجام بدن و طی کردن فرایندهای طولانی و دیر پاسخ گرفتن از کسب و کارها اون ها رو از خرید منصرف می کنه یا دیگه به اون کسب و کار برای خرید اون محصول بر نمی گردن.

این موضوع شناخت رفتار مشتری رو نشون می ده که عدم شناخت یکی از مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا هستش که تجربه کافی ندارن.

از طریق مصاحبه ها و فرم های نظرسنجی می تونین موارد مرتبط با توقعات، پیشنهادات و نظرات مشتری ها رو در خصوص فرایند خریدشون ازشون برپسین.

حتی از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین و توییتر برای تعامل با مشتری ها استفاده کنین. چرا که این پلتفرم ها رابطه ای دو طرف بین مشتری و سازمان ایجاد می کنه و مشتری با تمایل بیشتری نظرات خودش رو چه مثبت و چه منفی با شما در میان می گذاره. و این شما هستین که باید از یان موقعیت برای افزایش رضایت مشتری ها و بهبود عملکردتون استفاده کنین.

 

شما کمتر از 3 دقیقه تا افزایش 40 درصدی فروش فاصله دارید!

 

سخن آخر

همونطور که در این مقاله بررسی کردیم، عوامل مختلفی در شکست کسب و کارهای نوپا دخالت دارن. از شناخت ناکافی مشتری ها تا استفاده نکردن از نرم افزارهای روز مثل نرم افزار CRM دانا که به سازمان ها کمک می کنه به صورت بهینه به مدیریت امور مربوط به مشتریان بپردازن.

دلایل شکست کسب و کارها نوپا اگر چه می تونه برای هر کسب و کاری چه بزرگ و چه کوچیک ترسناک به نظر بیاد اما با شناخت اون ها و سعی در تکرار نکردن اون ها می شه تا حد خیلی زیادی عملکرد سازمانتون رو بهبود ببخشین و بهترین خودتون رو ارائه بدین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا