لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

اصول طلایی موفقیت در مذاکره

اصول طلایی موفقیت در مذاکره

مذاکره مهم ترین مهارتی هستش که رهبر و مدیر یک سازمان باید داشته باشه. رعایت یک سری اصول طلایی در مذاکره شما رو در شرایط پیچیده هدایت می کنه، می تونین اختلافات رو به خوبی برطرف کنین و به توافق دو طرفه برسین که رضایت طرفین رو به همراه داره.

در دنیای رقابتی کسب و کار، این دانستن اصول موفقیت در مذاکره هست که به نوآوری و همکاری ها ختم می شه. در ادامه این مطلب به بررسی مذاکره و اصول موفقیت در مذاکره می پردازیم و می بینیم که چرا رعایت این اصول طلایی در مذاکره در موفقیت کسب و کار این قدر مهم است؟

 

اصول مذاکره چیست؟

مذاکره آن بخشی از معاملات و بخشی از کسب و کار هست که طرفین قبل از رسیدن به توافق وارد اون مرحله می شن. دو یا چند طرف در مذاکره سعی دارن به یک نقطه نظر در خصوص یک موضوع برسن و به تصمیمی برسن که همه طرف ها با اون موافق باشن.

برای مثال یکی از کارمندها با رئیس سازمان در مورد افزایش حقوقش صحبت می کنه یا دو کسب و کار بر سر قیمت کالای مشخصی بحث و گفت و گو می کنه. یا این که فروشنده سعی می کنه محصولی رو به مشتری بفروشه. در این میان اصول موفقیت در مذاکره هست که طرفین رو در مذاکره و رسیدن به نتیجه مطلوب هدایت می کنه.

شما وقتی در کسب و کارتون موفق می شین که به کمک اصول مذاکره بدونین خودتون و همچنین طرف مقابلتون از مذاکره چی می خواین و بعد وارد گفت و گو بشین. با پیش گرفتن این روند، در طول مذاکره دیگه دچار اختلافات زیادی نمی شین و احتمال رسیدن به نقطه نظر مشترک و بستن قرارداد بالاتر می ره.

پس اصول موفقیت در مذاکره رو باید یاد بگیرین تا معضلات رو بتونین حل کنین، ارتباطتتون رو با مشتری ها، رقبا و با هر که در ارتباط هستین قوی تر کنین و به نتیجه دلخواهتون برسین.

با رعایت اصول مذاکره به موفقیت برسین:

  • به راحتی از پس معاملات و همکاری های پیچیده و سخت بر میاید.
  • اختلافات رو درون سازمانی یا بین تیم ها حل می کنین.
  • همه صاحب نظران در سازمان در یک جهت حرکت می کنن.
  • بهتر می تونین منابع و بودجه رو مدیریت کنین.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

مهم ترین اصول موفقیت در مذاکره

مذاکره کار راحتی نیست مخصوصا مذاکره فروش و نظرات در این زمینه هم کم نیستن. اصول زیاد هست ولی ما سعی کردیم بهترین ها و مهم ترین های اون رو برای شما بررسی کنیم. در نهایت این شما هستین که باید توانایی ها و موقعیت خودتون رو بسنجین و ببینین کدوم بیشتر به نیازهای شما نزدیک تر هست و باید در مذاکراتتون از اون استفاده کنین. در ادامه لیستی از اصول موفقیت در مذاکره رو بررسی می کنیم:

 

مهم ترین اصول موفقیت در مذاکره

 

– اهداف خود رو بشناسین

سعی کنین قبل از این که وارد معاملات بشین اهداف یا هدفتون رو بررسی کنین. ببینین دقیقا از مذاکره چی می خواین و می خواین به چه چیزی برسین. چرا که تا وقتی که شما درک کافی از هدفتون نداشته باشین، نمی تونین اون جور که باید اون رو به طرف مقابلتون انتقال بدین و مذاکره در جهتی پیش بره که به نفع شماست یا به نقطه ای برسین که دو طرف راضی باشن و به موفقیت ختم بشه.

همچنین باید هدفتون قابل اندازه گیری باشه تا بتونین درجه پیشرفتتون در مذاکره رو اندازه گیری کنین. برای مثال اگه سعی دارین برای حقوق بیشتری مذاکره کنین، میزان افزایش حقوقی که مد نظرتون هست رو بدونین. چرا که با اعتماد به نفس بیشتر و در جهت مسیر مشخصی وارد مذاکره می شین.

 

– نقشه پشتیبان داشته باشین

گاهی شما برنامه و هدف خودتون رو در مذاکره در نظر می گیرن و طرف مقابلتون راضی نیست و احتمال موفقیت در این مذاکره کم هستش. حالا باید چه کار کرد؟ مذاکره رو باخت در نظر گرفت و دیگه تلاش نکرد؟ خیر! بهترین کار اینه که قبل از مذاکره برای خودتون یه احتمال دوم در نظر بگیرین. اگه مذاکره به خوبی پیش نرفت می تونین پیشنهاد دومی بدین و شانستون رو بار دیگه در مذاکره امتحان کنین.

 

– مهارت پرزنت کردنتون رو بالا ببرین

برای موفقیت در مذاکره باید به نحوه پرزنت کردنتون هم توجه کافی داشته باشین. مدیر یا رهبر باید قبل از مذاکره اطلاعات لازم رو جمع آوری کنه، اولویت بندی انجام بده و همون طور که گفتیم اهداف رو مشخص کنه. در نهایت در مذاکره طوری اون ها رو عنوان کنه که طرف مقابل هم با شما همراه شه.

 

– طرف مقابلتون رو بشناسین

قبل از مذاکره یکی از مهم ترین اصول موفقیت، شناخت طرف مقابلتون هست. با شناخت اون ها از اشتباهات دوری می کنین و می دونین چه چیزی رو به اون ها پیشنهاد بدین که هم شما راضی باشین و هم اون ها. پس سعی کنین در مورد علایقشون، انگیزشون و عملکرد گذشتشون در مذاکرات تحقیق کنین و با داشتن این دانش وارد مذاکره بشین.

هر چه بیشتر بدونین، بیشتر به نفع شماست و می تونین استراتژی ها و تکنیک های یرو اعمال کنین که خصوصیات و این نقاط رو هدف قرار بده. برای مثال می دونین که کمی مغرور و احساساتی هست، پس از دادن پیشنهادی که به اون ها حس بی احترامی بهشون دست بده دوری می کنین و روند مذاکره رو از اینی که هست سخت تر نمی کنین.

 

– استراتژی رو وارد کار کنین

حالا وقت اون هست که اهدافتون از مذاکره و دانشی که از مشتری به دست آوردین رو کنار هم قرار بدین و یک استراتژی برای مذاکره خود تدوین کنین.

سناریوها و موقعیت های مختلفی که مذاکره ممکن هست به اون سمت کشیده بشه رو در نظر بگیرین. پیشنهاداتی که فکر می کنین طرف مقابل ممکن هست در مذاکره عنوان کنه رو پیدا کنین و ببینین شما چه جوابی در مقابل اون دارین. سعی کنین نقاط دشوار رو پیدا کنین و راه حلی برای اون ها در نظر بگیرین. با مشخص کردن این ها شما به یک استراتژی می رسین که مذاکره رو برای شما راحت تر و احتمال موفق شدنتون رو افزایش می ده.

 

– به دنبال برد دو طرفه باشین

در بیشتر مذاکره ها، یک طرف راضی داریم و یک طرف ناراضی که در نهایت مذاکره تنها به نفع یکی تمام می شه. اما مذاکره موفق اون مذاکره ای هست که دو طرف راضی باشن و به یک نتیجه دو طرفه برسن که نفع هر دو باشه. پس می تونین با شناخت طرف مقابلتون پیشنهادی بدین که می دونین هم به نفع شماست و هم اون.

 

– تمرکز کنین

یکی از اصول موفقیت در مذاکره داشتن تمرکز هست چرا که در شرایط مذاکره هر اتفاقی ممکن هست بیفته و احساسات درگیر بشن. شما در این شرایط هر چه قدر هم با تجربه و موفق باشین، ممکن هست احساساتتون مانع تمرکزتون بشه پس باید تمرکزتون رو از دست ندین و روی اهدافتون و چیزی که می خواید به دست بیارین تمرکز کنین.

اگه در طول مذاکره روی پیدا کردن راه کارها تمرکز کنین و تمام حواستون رو به نقاط مخالف و نامربوط ندین احتمال به نتیجه رسیدنتون بیشتر هم می شه.

 

– دائما در حال مذاکره باشین

در حین مذاکره صبور باشین و همیشه راهی رو برای ارتباط برای خودتون قرار بدین. اگه از همون وحله اول نتونستین به توافق برسین، می تونین مشکلاتی که وجود دارن رو در زمان مشخصی در آینده و پس از بررسی های کافی برطرف کنین و دوباره وارد مذاکره بشین.

حواستون باشه که با طرف مقابلتون ارتباط خوبی برقرار کنین و حسی رو بهش بدین که بتونه اگه پیشنهادی داره، با شما در میون بگذاره. همیشه زمان برای مذاکره هست. پس در صورتی که مشکلی پیش اومد نگران نباشید و زمانی رو برای بررسی نتایج بگذارین و دوباره به مذاکره برگردین.

 

– عملکرد خود رو ارزیابی کنین

شما قرار نیست در کارتون تنها یک بار مذاکره کنین! همیشه مسئله ای برای مذاکره هست! پس یکی از مهم ترین اصول موفقیت در مذاکره ارزیابی عملکردتون پس از مذاکره هستش. وقتی مذاکره به پایان رسید و به توافق دو طرفه رسیدین، بررسی کنین و ببینین کدوم استراتژی و تکنیک شما رو به این نتیجه نزدیک تر کرده. کدوم نقاط نیاز به بهبود داره تا بهتر در یک شرایط خاص عمل کنین. این ارزیابی بهتون کمک می کنه با بهبود عملکرد خودتون و بهبود استراتژی هاتون در آینده و در مذاکرات دیگه نتیجه حتی بهتری بگیرین.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

مهارت های مهم در مذاکره موفق

تا الان با اصول موفقیت در مذاکره صحبت کردیم و حالا وقت آن است از مهارت هایی که مذاکره کننده باید در معاملات داشته باشد صحبت کنیم.

 

مهارت های مهم در مذاکره موفق

 

1. ارتباط برقرار کردن

مهارت ارتباط بر قرار کردن از مهم ترین مهارت ها در موفقیت در مذاکرات است. اگه بتونین منظورتون و اهدافتون رو در مذاکره به خوبی و واضح توضیح بدین تا طرف مقابلتون قانع بشه و کامل متوجه بشه منظور شما چیه. حالا این ارتباط شامل چیه؟ می تونه حرکات بدن شما در برقراری ارتباط و نحوه صحبت کردنتون باشه تا کلماتی که در مکالماتتون استفاده می کنین. کار کردن روی نحوه صحبت کردن و حرکاتتون و حتی مهارت نوشتاریتون شما رو در برقراری ارتباط بهتر می کنه و در مذاکره سر بلند بیرون میاید.

 

2. گوش دادن

مهارتی که شما علاوه بر ارتباط برقرار کردن باید در مذاکره داشته باشین، گوش دادن به طرف مقابلتون هست. به صحبتشون توجه کنین و اون ها رو درک کنین و به رفتارشون توجه کنین. در این صورت هم متوجه می شین که نیازهای اون ها چیه و به چی توجه بیشتری دارن و هم این که بهشون نشون می دین به اون ها احترام می گذارین و حرف اون ها مهم هست. شما برای این که طرف مقابل رو متوجه کنین که حرف های اون ها رو گوش می دین می تونین از یک سری عبارت های کوتاه استفاده کنین.

 

3. همدلی

اگه قصد دارین طرف مقابلتون رو به خوبی بشناسین، از ترفند همدلی استفاده کنین. بهشون نشون بدین دلسوز اون ها هستین و اون ها هم در بین صحبت هاشون حتما روند مذاکره و نیاز هاشون رو در میون می گذارن. در نهایت شما از دانشی که از اون ها به دست آوردین می تونین استراتژی مذاکره تون رو تعیین کنین و طبق اصول موفقیت در مذاکره پیش برین و به توافقی دو طرفه برسین.

 

سخن پایانی

اصول موفقیت در مذاکره رمز موفقیت شما در کسب و کارتون هست. چه بخواید درخواست افزایش حقوق بدین و چه قصد دارین محصولی رو به مشتریتون بفروشین، این اصول مذاکره به کمک شما میان تا هم شما و هم طرف مقابل شما راضی باشن و نتیجه به نفع دو طرف باشه. ما هم برای شما از مهم ترین اصول موفقیت در مذاکرات و اهمیت اون ها گفتیم تا بتونین در آینده از اون ها به خوبی بهره مند بشین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا