49258000 - 021

اهمیت نرم افزار CRM برای کسب و کارها چیست؟

اهمیت نرم افزار CRM برای کسب و کارها چیست؟

وقتی کسب و کاری به دنبال افزایش فروش و رشد سازمان خودش باشه، حتما اسم نرم افزار CRM به گوشش هم خورده. فرقی نمی کنه، چه کسب و کارهای بزرگ و چه شرکت های کوچک همگی می تونن از قابلیت های نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان استفاده کنن تا هم روابط داخلی و خارجی شرکت سازمان رو بهبود ببخشن و هم درآمدشون رو در بلند مدت افزایش بدن.

قرار ملاقات ها، پیام های شخصی، خدمات پشتیبانی مشتریان خوب و غیره و غیره، همگی تسک هایی هستن که تیم های شما باید به موقع به اون ها رسیدگی کنه تا مشتری های راضی داشته باشه. مشتری راضی یعنی فروش بیشتر و فروش بیشتر هم سود شما رو تضمین می کنه.

اما انجام این همه کار سر وقت و راضی نگه داشتن مشتری ها برای هر کسب و کاری می تونه چالش برانگیز باشه و ممکنه نتونه به خوبی اون رو انجام بده. واسه همین نرم افزار CRM به عنوان بهترین راهکار به این کسب و کارهای کوچک و بزرگ پیشنهاد می شه که فرآیندهای سازمانی اون ها رو در بخش های مختلف متحول می کنه.

 

نرم افزار CRM چیست؟

 

داشبورد نرم افزار CRM دانا

 

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری تنها یک ابزار نیست. بلکه تکنولوژی ای هستش که به کسب و کار این امکان رو می ده تا روابطشون رو با مشتری ها و سرنخ ها بهتر مدیریت کنن.

هدف CRM هم بهبود روابط داخلی و خارجی سازمان و افزایش سود اون هاست. به همین منظور هم فرصتی رو برای سازمان فراهم می کنه تا با مشتری ها ارتباطش رو ارتقا بده و فرآیندهای سازمانی رو آسان تر و سریع تر پیش ببره.

همه مشتری ها مهم هستن. هر چقدر مشتری فرصت بیشتری برای ارتباط با برند شما داشته باشه، برای شما و حتی خود مشتری بهتره.

CRM سعی داره بهتون کمک کنه تا نیازهای مشتری رو بشناسین و فرآیندهای فروش و بازاریابی تون رو در اون راستا جلو ببرین تا این نیازها پاسخ داده بشن.

بعد از پیاده سازی نرم افزار CRM کسب و کارتون می تونه ارزش تک تک مشتری ها رو متوجه بشه و هر چقدر هم بیشتر از مشتری بدونین، احتمال پاسخ دادن به نیازشون هم بالاتر می ره.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

کدام کسب و کارها به نرم افزار CRM نیاز دارند؟

می تونین از ابزارهای زیادی برای جلو بردن و رشد کسب و کارتون ازشون استفاده کنین. ابزار تولید سرنخ، ایمیل مارکتینگ و ابزاری اتوماسیون از جمله این ابزارهای هستن. اما اگر نتونین به درستی مشتری ها رو مدیریت کنین، این ابزارهای هم در واقع هیچ تاثیری در رشد کسب و کارتون نخواهند داشت.

نرم افزار CRM که هدفش مدیریت بهتر مشتری ها و ارتقای ارتباط بین سازمانی و ارتباط بین مشتری و برند هستش، باعث می شه هم سود شما بیشتر شه و در زمانتون صرفه جویی کنین و هم از هدر رفتن منابع مختلف سازمانتون جلوگیری می کنه.

چه کسب و کار کوچکی دارین و چه سازمان بزرگی رو مدیریت می کنین، نرم افزار CRM طوری طراحی شده که بلند مدت با تیم شما همراهی می کنه و فرآیندهای مختلف رو سازماندهی و نظم می ده و زمان هدر رفته تیم ها رو کاهش می ده.

اگر شما با موارد زیر دست و پنجه نرم می کنین بهتره نرم افزار CRM مناسب رو در سازمانتون پیاده سازی کنین.

  • داده های مشتری دسته بندی نشده
  • خدمات به مشتریان ضعیف
  • ناتوانی در اولویت بندی مشتری ها
  • کاهش بهره وری تیم
  • کاهش فروش
  • افزایش نارضایتی مشتری ها

 

مزایای CRM برای کسب و کارها

اولین قدمی که برای شناخت انتظارات مشتری باید بردارین، آگاهی از حضور و نیاز اون ها هستش. نمی شه در ارتباط شرکت با مشتری تنها به حدس و گمان کفایت کرد و باید اطلاعات کافی از مشتری ها رو در یک مکان مشخص با قابلیت دسترسی راحت جمع آوری و از اون ها برای اهداف فروش و بازاریابی به راحتی استفاده کرد. مشتری ها هم وقتی ببینن خدماتی به اون ها ارائه می شه که با نیازهای اون ها همخوانی داره، بیشتر جذب کسب و کار شما می شن و رضایت اون ها افزایش پیدا می کنه.

بهترین کاری که باید انجام بدین اینه که برای جمع آوری و نگهداری از داده های مشتری و استفاده به موقع از اون ها از نرم افزار CRM استفاده کنین که مزیت های زیاید رو برای هر کسب و کاری به دنبال داره.

در ادامه 10 مزیت نرم افزار CRM و اهمیت اون در کسب و کار شما رو بررسی می کنیم.

 

مزایای CRM برای کسب و کارها

 

1. مدیریت قوی کاربران

خیلی از مشتری ها ترجیح می دن پیام های تبلیغاتی شخصی سازی و سفارشی دریافت کنن تا این که بخوان تبلیغات کلی و به دور از نیازهاشون دریافت کنن.

ارائه این خدمات شخصی سازی شده می تونه برای هر کسب و کاری چالش بزرگی باشه و ندونن چطور باید این کار رو انجام بدن. به ویژه اگه داده های ورودی مشتری ها زیاد باشه.

اما اگه نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) داشته باشین هم می تونین داده ها رو سریع تر و بدون خطا جمع آوری کنین و هم بهتر اون ها رو مدیریت کنین. با دسته بندی مشتری ها و داده ها هم می تونین پیام های شخصی سازی شده برای اون ها بفرستین و هم بهتر به نیازها و سوالات مشتری ها رسیدگی کنین.

با چند کلیک می تونین موقعیت مشتری رو در فرآیند فروش ببینین، تاریخچه خرید، تعاملات گذشته، الگوی خرید و رفتارهای آنلاین اون رو در عرض چند ثانیه ببینید و از اون ها در استراتژی فروش و بازاریابی تون استفاده کنین.

 

2. ارتباط درون سازمانی بهتر

همونطور که از اسم نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری پیداست، تمرکز اصلی این نرم افزار روی مشتری هاست. اما خوشبختانه CRM علاوه بر ارتباط سازمان و مشتری ها، به ارتباط داخلی سازمان هم رسیدگی می کنه و باعث شده بخش های مختلف در شرکت بتونن با هم ارتباط بهتر و مدیریت شده ای رو داشته باشن.

تیم فروش، بازاریابی و خدمات پشتیبانی سازمان خیلی بهتر از قبل می تونن با هم هماهنگ باشن و تجربه بهتری رو هم برای مشتری ها به وجود بیارن.

کارکنان تیم می تونن با هم اطلاعات مختلف در مورد مشتری رو به کمک CRM به اشتراک بگذارن. از قرار ملاقات های پیش آگاه بشن و از طریق این نرم افزار گزارش های خودشون رو راحت تر به مدیران ارائه بدن.

 

3. بهره وری بالا

یکی از بزرگ ترین مزیت های پیاده سازی نرم افزار CRM در سازمان افزایش بهره وری هستش. CRM می تونه بهره وری هر یک از اعضای سازمان رو افزایش بده و در نتیجه شرکت هم در فرآیندهای مختلف می تونه بهره وری بیشتری داشته باشه.

به کمک این نرم افزار نیروها از تسک های پیش رو مطلع می شن و به موقع و با کیفیت بهتری اون ها رو انجام می دن. همچنین هر عضو تیم دسترسی مشخصی به بخش های مختلف CRM می تونه داشته باشه و حتی می تونه تسک های تکراری رو به CRM بسپاره و نتیجه بهتر و شفاف تری هم دریافت کنه.

 

4. استراتژی فروش بهتر

تنها راهی که سازمان ها در دنیای دیجیتال امروز می تونن پیشرفت کنن، تغییر هستش. اگر می خواید پیشرفت کنید و شرکتتون رشد کنه باید با نوآوری ها و تکنولوژی های جدید خودتون رو سریعا وفق بدین. نرم افزار CRM فرصت خوبی رو براتون فراهم می کنه تا از تمام ترندها و تازه ها باخبر بشین و استراتژی خودتون رو مطابق با اون ارتقا بدین.

مثلا اگر کسب و کار شما فروش محصولات برای تعطیلات کریسمس هستش، می تونین از داده های CRM برای برنامه ریزی کمپین های بازاریابی استفاده کنین و خودتون رو برای اون فصل آماده کنین و فروشتون رو افزایش بدین.

حتی می تونین از داده هایی که از این نرم افزار به دست میارین، انواع مشتری ها رو تحلیل کنین و ببینین کدوم دسته برای کمپین و محصول شما مناسب تر هستن. در این صورت در هزینه ها هم می تونین صرفه جویی کنین و فروشتون رو بیشتر کنین.

 

5. بخش بندی و هدف گذاری بهتر مشتری ها

همه سرنخ ها و مشتری هاتون قرار نیست در برابر محتوا و کمپین هایی که تهیه می کنین، عکس العمل یکسانی از خودشون نشون بدن. به همین خاطر بهتره مشتری ها و سرنخ هاتون رو دسته بندی کنین و استراتژی فروش و بازاریابی رو بر اساس این دسته بندی ها که می تونه بر اساس مکان، سن، ترجیحات و الگوی رفتاری اون ها باشه تهیه کنین.

از نرم افزار CRM برای تهیه لیست های هدف گذاری شده استفاده کنین. به شما این امکان رو می ده تا از طریق تست A/B مرتبط ترین ایمیل ها رو ارسال کنین. حتی کانال های ارتباطی درستی رو برای دسته مختلف مشتری ها انتخاب می کنه که باعث می شه تیم های بازاریابی و فروش روی مخاطبان درست تمرکز کنن.

 

6. حفظ مشتری های بیشتر

می دونستید 10 درصد از مشتری های وفادار شما 3 برابر بیشتر از بقیه مشتری ها زمان صرف هر خریدشون می کنن؟ همونطور که می بینیم حفظ مشتری ها برای هر کسب و کاری مهمه و باید به اون توجه کافی داشته باشن.

با داشتن نرم افزار CRM می تونین بهتر مشتری هاتون رو حفظ کنین و سود خودتون رو افزایش بدین. می تونین با تارگت قرار دادن مشتری ای که قبلا ازتون خرید کرده، دوباره اون رو تشویق به خرید کنین. می شه از کمپین های ایمیل خودکار استفاده کنین و پیامی شخصی سازی شده برای مشتری هاتون بفرستین تا حتی بعد از خرید هم با اون ها تعامل لازم رو داشته باشین.

همین اطلاعاتی که از مشتری ها در نرم افزار CRM دارین فرصتی خوبی رو برای شما فراهم می کنه تا تجربه شخصی سازی شده در اختیار مشتری تون قرار بدین و برای تبدیل اون ها به مشتری وفادار، پیشنهادات ویژه و تخفیفاتی رو ارائه بدین.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

7. خدمات به مشتریان بهتر

69 درصد از مشتری ها بعد از تجربه خدمات بد از طرف یه برند، اون رو رها می کنن و به سراغ برندهای دیگه می رن.

برای این که مشتری هاتون تجربه خوبی داشته باشن باید بتونن از طریق هلپ دسک و CRM به سوالات و مشکلات مشتری ها پاسخ بدن. این سیستم ها داده های مشتری و تیکت های اون رو در یک پلتفرم قرار می ده و تیم پشتیبانی می تونه راهکارهای دقیق تر و شخصی بهتری رو به اون ها ارائه بده.

می تونین گزارشات گذشته رو در نرم افزار CRM مشاهده کنین و ببینین مشکل از کجا بوده که مشتری شاکی بوده و در رفع اون مشکلات پیش قدم بشین.

 

8. امنیت بالای داده ها

باید دائما ساختارهای کسب و کارتون رو بررسی کنین که بر خلاف استانداردها و قوانین عمل نکنه. یک نرم افزار CRM معتبر و کامل که تونسته باشه مجوزهای لازم رو دریافت کنه، می تونه به سازمان شما کمک کنه تا از داده های مشتری ها به بهترین شکل محافظت کنین و شرکت ها دیگه نگران از دست دادن و گم شدن داده ها نباشن.

نرم افزار CRM دانا با داشتن گواهی و مجوز از افتا فرصتی رو برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ فراهم کرده تا با اطمینان از نرم افزار استفاده کنن و نگران از دست دادن داده ها و کلاهبرداری نباشن.

 

9. پیگیری امور مالی

بعضی از نرم افزار CRM علاوه بر قابلیت هایی که برای تیم های فروش بازاریابی داره، می تونه بخش مالی سازمان رو هم در بر بگیره و به امور اون هم کمک کنه. نرم افزار CRM با داشتن قابلیت های مختلف می تونه اسناد مالی شما رو تحت نظر داشته باشه و گزارش های دقیقی رو تنها با چند کلیک به شما تحویل بده.

در این صورت حسابدار دیگه نیاز نیست ساعت ها بشینه و ببینه چقدر پول وارد سازمان شده و چقدر خارج شده. همچنین تسک های تکراری رو هم خود نرم افزار به صورت خودکار انجام می ده و تیم می تونه روی کارهای مهم تر تمرکز کنه.

 

10. دسترسی از راه دور

یکی از بزرگ ترین مزیت های نرم افزار CRM اینه که می تونین هر کجا که هستین و هر زمان که بخواین به داده های مشتری هاتون دسترسی پیدا کنین. ممکنه نیروی تیم فروش یا بازاریابی در موقعیتی باشه که در شرکت نتونه حضور پیدا کنه یا در زمانی به اطلاعات مشتری نیاز داره که تایم اداری تموم شده باشه. نرم افزار CRM برای این شرایط هم طوری طراحی شده که نیروها با توجه به دسترسی ای که دارن بتونن در هر زمان و هر مکان به داده های مشتری دسترسی پیدا کنن و کار رو بهتر انجام بدن.

 

سخن آخر

مشتری چیزی بیش از یک فرصت فروش هستش. ممکنه بهترین محصول رو ارائه بدین، اما اگر نتونین به بهترین شکل با مشتری هاتون رفتار کنین نمی تونین این محصول رو بفروشین.

نرم افزار CRM طوری طراحی شده تا نیاز کسب و کارها رو برای مدیریت بهتر ارتباط با مشتری ها برطرف کنه و فروش و سود خودش رو افزایش بده.

با انتخاب نرم افزار CRM مناسب بهره وری و فروشتون رو افزایش بدین و مشتری های راضی تر و وفاداری رو برای کسب و کارتون ایجاد کنین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا