لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

چگونه بیشترین استفاده از داده های مشتری رو داشته باشیم؟

چگونه بیشترین استفاده از داده های مشتری رو داشته باشیم؟

داده های مشتری ها از طریق نرم افزار CRM قابل جمع آوری هستن. اما این داده ها چه استفاده ای برای کسب و کار شما داره؟ چه طور می تونین بهترین و بیشترین استفاده رو از داده های مشتری داشته باشین؟

همه از اهمیت داده های مشتری صحبت می کنن اما خیلی از سازمان ها و کسب و کارها با این که داده های مشتری ها رو جمع آوری و ذخیره می کنن، ولی به درستی از این داده ها استفاده نمی کنن یا کلا نمی دونن چه طور استفاده کنن.

وقتی داده های مشتری رو به کمک CRM جمع آوری کردین، می تونین بیش از ساخت نمودار و قیف های مختلف از اون ها استفاده کنین. در دنیای امروز ابزارهای زیادی طراحی شدن و مورد استفاده قرار می گیرن که می تونن از داده های مشتری استفاده کنن و در کسب و کارتون بهتون کمک کنن. برای مثال ایمیل های شخصی سازی شده ارسال کنن، تست A/B راه بندازن، قسمتی از مخاطبانتون رو تارگت قرار بدن و خیلی قابلیت های دیگه.

حضور این ابزارهای جدید علاوه بر مزیت های زیادی که داره می تونه در حفظ داده های مشتری هم چالش برانگیز باشه. و اما ما در این مطلب سعی داریم شما رو مفهوم داده های مشتری آشناتون کنیم و راه کارهایی رو ارائه بدیم که بتونین بیشترین استفاده رو از داده های مشتری داشته باشین.

 

مفهوم داده های مشتری

داده های مشتری هر گونه داده ای هست که بگه مشتری ها چه کسانی هستن و چه طور با محصول یا خدمات شما تعامل دارن و از اون ها استفاده می کنن. کسب و کارها از داده های مشتری برای شناختن مشتری ها و تجربه ای که در مسیر تعامل با اون کسب و کار به دست آوردن بهره می گیرن. و هدفشون هم بهبود بازاریابی، محصولات و پشتیبانی سازمان هستش.

وقتی از داده مشتری حرف می زنیم منظورمون این هست که حرکات دقیق کاربران در سایت و دیگر صفحات شما به طور دقیق ثبت می شه. مثلا شما متوجه می شین که چه کسی در چه زمانی یکی از صفحات یا محصولات شما رو دیده. یا می دونین ایمیلی که فرستاده شده برای مشتری باز شده یا نه، اقدامی انجام داده یا نه. این ها همه در سیستم CRM شرکت ثبت می شه و مهم اینجاست که سازمان چه طور بخواد از این داده های مشتری بهره برداری کنه.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

اهمیت جمع آوری داده های مشتری

داده های مشتری برای هر کسب و کاری مهم هستش و این داده ها و نحوه استفاده سازمان از اون ها موفقیت سازمان رو تعیین می کنن. و اما اهمیتی که داده های مشتری برای کسب و کارها داره:

 

اهمیت جمع آوری داده های مشتری

 

– تعیین بازار برای محصولتان

هر چند وقت یک بار می تونین از داده های مشتری استفاده کنین و ببینین مشتری ها به سراغ محصولتون میان و به اون سر میزنن یا نه. برای این منظور می تونین از داده های نرخ تعامل استفاده کنین. اگه این نرخ به سمت صفر مایل بشه، به این معنا هست که مشتری ها کم کم دارن از محصول شما دوری می کنن و به این یعنی محصول شما مناسب آن بازاری نیست که انتخاب کرده اید و باید ری تارگتینگ انجام دهید. این کار را نیز می توانید از طریق داده های مشتری انجام دهید.

 

– آشنایی با قیف محصول

مسیر خرید مشتری رو می تونین به کمک بررسی متریک های قیف فروش مثل نرخ تعامل بشناسین و روی ضعیف ترین نقاط قیف تمرکز کنید و سعی کنین اون ها رو ارتقا بدین.

 

– راه اندازی کمپین های شخصی سازی شده برای رشد مشتریان

به داشتن داده های مشتری ها در دست می تونین کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی راه بندازین که برای گروهی از مخاطبین هدفتون مناسب باشه و اون ها رو جذب کنه. در این صورت تلاش های بازاریابی و فروشتون هم بیش از پیش نتیجه می ده.

 

– جمع آوری نظرات کاربران هدف

برای این که مطمئن شین که چیزی که دارین طراحی می کنین مناسب مخاطبانتون هست یا نه باید از مشتری هاتون بپرسین! بهترین سازمان ها که خدمات خوبی به مشتری هاشون ارائه می دن، بهترین ارتباط رو هم با اون ها دارن. داده های مشتری این برقراری ارتباط رو راحت تر می کنه چرا که می تونین به راحتی نظرسنجی تارگت شده و مکالمات با مشتری هدف برقرار کنین. نوع ارتباطتتون هم با هر بخش از مشتری هاتون طبق داده هایی که به دست اوردین متفاوت هست تا بتونین بیشتر نفوذ رو بین اون ها داشته باشین.

 

– ارائه خدمات مشتریان بهینه

این داده ها برای تیم فروش و موفقیت مشتریان بسیار کاربردی هست و در گفت و گوهای مستقیم با مشتری ها به کمک اون ها میان. اگه تیم شما بدونه مشتری الان داره چیکار می کنه، چی رو از دست داده و مشکلش چیه، می تونه پشتیبانی بهتری ارائه بده و مسیر رو برای مشتری هموارتر کنه.

 

جمع آوری و ذخیره داده های مشتری از طریق CRM:

نرم افزارهای کاربردی CRM مثل CRM دانا ابزار بسیاری مفیدی برای جمع آوری داده ها از کانال های مختلف است. برای مثال شما می توانید رفتارهای مشتری ها و تعاملی که با شما در سطح شبکه های اجتماعی دارند را در این نرم افزار ذخیره کنید. حتی می توانید رفتار مشتری در سایت شما و میزان علاقه او به محصولتان و نرخ تعاملش را ثبت کنید و در کمپین های خود به کار گیرید.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

بهترین راهکارها برای استفاده بیشتر از داده های مشتری

ممکن است شما در جمع آوری داده ها و ذخیره آن ها به خوبی عمل کنید اما در استفاده از آن ها یا آن قدر که باید اهمیت نمی دهید یا طریقه استفاده درست از داده های مشتری را نمی دانید.

به همین خاطر در ادامه به بهترین راه ها برای استفاده درست و بیشتر از داده های مشتری اشاره می کنیم و آن ها را بررسی می کنیم:

 

بهترین راه حل ها برای استفاده بیشتر از اطلاعات مشتریان

 

– ایجاد تجربه شخصی سازی شده در فرایند خرید

جالب هست بدونین که بیش از نیمی از مشتری ها حاضرن برای محصول سازمان هایی که تجربه شخصی سازی شده در اختیارشون می گذارن، بیشتر هزینه کنن! با استفاده از داده های مشتری و خود مشتری ها، کسب و کارها می تونن پیشنهادات مختص مشتری ها و تبلیغات مناسب گروهی خاصی از مخاطبان رو ارائه بدن که در نهایت فروش رو افزایش می ده و درآمد سازمان هم افزایش پیدا می کنه.

شما از طریق داده های مشتری می تونین تفاوت های مشتری هاتون در هر منطقه رو مشاهده کنید و محصول یا خدماتی رو به اون ها ارائه بدین که احتمال فروش رو افزایش بده و مناسب مشتری ها در اون ناحیه باشه. در واقع داده های مشتری دیدی عمیق تر نسبت به مشتری هاتون به شما می ده و می تونید از اون برای نزدیک شدن به مشتری از طریق ارائه تجربه ای که می خواد استفاده کنین.

 

– راه اندازی تبلیغات و کمپین های شخصی سازی شده

با تحلیل درست داده های مشتری و به کارگیری این تحلیل ها روی مشتری، بازار و داده های رقابتی باعث می شه که شما بتونین آفرهای ویژه، بازاریابی مناسب و کمپین های تبلیغاتی مختص مشتری هاتون آماده کنید و به اون ها ارائه بدین. شما وقتی به درستی داده ها رو آنالیز و بررسی کنین متوجه می شین که این مشتری های وفادار هستن که بیشتر پول رو وارد سازمان شما می کنن. پس بهتره از طریق همین داده های مشتری و تحلیل درست اون ها روندی رو برای تبلیغات و کمپین هاتون پیش بگیرین که متناسب با هر گروه از مشتری هان هست.

با تحلیل داده های واقعی مشتریان از خرید حضوری آن ها یا فعالیت آن ها در سایت به کسب و کار کمک می کند تا ببیند کدام تبلیغات به خوبی جواب داده و چه روشی برای خرید برای مشتری ها آسان تر بوده و کدام را ترجیح داده و ده ها سوال دیگر که در کسب و کار به سازمان کمک می کنه.

در نتیجه داده های مشتریان ابزاری مناسب هستن برای تبلیغ برای مخاطبانی خاص از طریق کانالی که بیشتر در آن فعالیت دارند. در نهایت این روند هم به نفع مشتری هست و هم سازمان. هم مشتری کالایی که می خواد را دریافت می کنه و سازمان به سودی که می خواد می رسه.

 

– بهبود بازاریابی

شما همیچنین می تونید از داده های مشتری برای بهبود بازاریابی تون استفاده کنین. این داده ها به تیم بازاریابی کمک می کنه رفتار مشتری ها رو در کانال های مختلف بررسی کنه و ببینه سرنخ ها چه طور به مشتری تبدیل شدن. و ببینه چه کمپینی بیشترین نتیجه رو در این مسیر داشته. این موضوع برای راه اندازی کمچین های آینده و همچنین تلاش های بازاریابی بعدی بسیار مفید هستش.

 

– ساخت محصول و خدمات جدید

شما سازمانی هستین که در حال حاضر محصول یا خدماتی رو به مشتری ها ارائه می دی. حالا به این فکر کنین که داده های مفیدی از مشتری ها دارین که در تعاملات قبلی از مشتری ها به دست اوردین. حالا بهترین زمان هستش که وقتی می خواید محصول جدید یا خدمات جدید به سازمان اضافه کنین، برگردین و به این داده ها توجه کنین:

ببینین نیاز مشتری هاتون چیه؟ مشکل اون ها چیه؟ چه محصول یا خدماتی از شما دریافت کنن این مشکلشون حل می شه؟ محصول از چه طریق عرضه کنین، مشتری ها بیشتر تمایل دارن از شما خرید کنن؟ و ده ها سوال دیگه در خصوص تولید و عرضه کالاهای جدید که تماما این داده های مشتری می تونه پاسخگوی شما باشه.

 

– بهبود خدمات مشتریان سازمان

داده هایی مثل تاریخچه خرید و پشتیبانی مشتری ها به شما کمک می کنه تا بیشتر مشتری هاتون رو بشناسین و در صدد رفع مشکلات اون ها به روشی که اون ها می خواین بر بیاین. راهکارهای زیادی هم وجود دارن که می تونه شما رو در ارائه خدمات مشتریان بهتر راهنمایی کنه که یکی از اون ها استفاده بهینه از داده های مشتری ها هست.

 

– ایجاد محتوایی مناسب برای مخاطبان شما

شما برای دیده شدن برند و محصولتون نیاز به محتوایی دارین که توسط مشتری ها دیده بشه. محتوایی که مناسب مخاطب شما باشه و مشکلی رو از اون ها حل کنه. اما چه طور می شه این محتوا رو تهیه کرد که مناسب مشتری ها باشه؟ بهترین راه استفاده از داده های مشتری ها هست.

ببنید در کدوم کانال ها بیشترین فعالیت رو دارن. کدوم بخش از سایت شما بیشتر بازدید رو از طرف اون ها داره. این داده ها بهتون کمک می کنه محتوایی مناسب مشتری هاتون تهیه کنین و در شبکه های اجتماعی و حتی وبلاگ سایتتون بگذارین که باعث تعامل مشتری با سازمان شما می شه و می تونه در این بین به پاسخ سوالاتش هم برسه.

 

– آماده کردن پاسخ های آماده

یکی از مزیت های داده های مشتری این است که با مشکلات مشتری ها آشنا می شین و می دونین بیشترین سوالاتی که از شما می پرسن چی هست. در این صورت می تونین در بخشی از سایتتون یا در هایلایت شبکه های اجتماعیتون بخشی رو به سوال پر تکرار اختصاص بدین.

در این صورت مشتری ها نیاز نیست وقت خودشون رو برای جواب به سوالاتشون در سایت های دیگه بگذارن یا با شما برای سوالات پرتکرار صحبت کنن و کاری که در عرض چند ثانیه انجام می شه رو ساعت ها طول بدن.

 

– اهمیت امنیت داده های مشتری

شما برای این که بتونین در کارتون از داده های درستی استفاده کنین و به خوبی و سازمان دهی شده اون ها جمع آوری کنین بهتره به یک سری نکات توجه کنین.

اولین کاری که باید بکنید این هست که امنیت داده ها رو فراهم کنین. ممکن هست در بین اطلاعاتی که از مشتری هاتون ذخیره کردین، داده های حساسی باشن. پس بهتره از ابزارهایی برای مراقبت از داده های مشتری ها استفاده کنین که این اطمینان رو به شما می دن که قرار نیست کلاهبرداری از اون ها صورت بگیره یا داده ها این وسط گم شن.

 

دیگه وقتشه درآمد کسب و کارت رو افزایش بدی

 

سخن پایانی

در این مقاله با داده های مشتری و راه کارهای استفاده بیشتر از این داده ها صحبت کردیم. کسب و کار شما برای رسیدن به موفقیت نیاز دارد بداند مشتری در مسیر خرید خود چه گام هایی رو بر می داره و چه رفتاری داره تا بتونین کمپین های تبلیغاتی و اهداف فروشتون رو محقق کنین و تجربه مشتری و خدمات بهتری رو به مشتری ها ارائه بدین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا