لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

برنامه بازاریابی (Marketing Plan) چیست؟

برنامه بازاریابی چیست؟

فرض کنین برای مدتی تلاش های مربوط به بازاریابی محتوایی سازمان خودتون رو رهبری کردین. عملکرد تیم شما مدیریت رو متقاعد کرده تا استراتژی های بازاریابی محتوایی پیشنهادی شما رو پیاده سازی کنه.

حالا، رئیستون از شما میخواد که یک برنامه بازاریابی بنویسین و ارائه بدین. اما شما قبلا چنین کاری رو انجام ندادین و حتی نمی دونین از کجا باید شروع کنین!

در این مقاله ما بهترین برنامه های بازاریابی  رو برای کمک به شما آماده کردیم، شما می تونین در این مقاله ببینین که بازاریابی بازاریابی اصلا چی هست و برنامه های بازاریابی موثر از چه استراتژی هایی برخوردار هستن؟

 

برنامه بازاریابی چیه؟

برنامه بازاریابی (Marketing Plan) یک نقشه راه استراتژیک هستش که کسب و کارها برای سازماندهی، اجرا و پیگیری استراتژی بازاریابی خودشون در یک دوره معین از اون استفاده می کنن. برنامه های بازاریابی می تونن شامل استراتژی های بازاریابی مختلف براری تیم های بازاریابی مختلف در سراسر شرکت باشن که همگی در جهت رسیدن به یک هدف کسب و کار تلاش می کنن.

هدف از یک مارکتینگ پلن، نوشتن استراتژی ها به شیوه ای سازمان یافته هستش. این رویکرد به شما کمک می کنه تا در مسیر خودتون قرار بگیرین و موفقیت کمپین های خودتون رو اندازه گیری کنین.

نوشتن یک برنامه بازاریابی به شما کمک می کنه تا به ماموریت هر کمپین، پرسوناهای خریدار، بودجه، تاکتیک ها و موارد قابل تحویل فکر کنین. وقتی تمام این اطلاعات در یک مکان واحد جمع آوری بشه، باقی موندن شما در مسیر کمپین خیلی راحت تر می شه.

شما همچنین متوجه می شین که چه مواردی خوب کار می کنن و چه مواردی نیاز به بهبود دارن. بنابراین، باید موفقیت استراتژی خودتون رو اندازه گیری کنین.
اگر از نظر زمان یا منابع تحت فشار هستین، ممکنه به برنامه بازاریابی فکر نکنین. اما یک marketing plan بخش مهمی از برنامه کسب و کار شما به حساب میاد.

 

با نرم افزار CRM دانا، مطابق با استاندارد های سال 2024 بفروشید.

 

برنامه بازاریابی در برابر برنامه کسب و کار

برنامه بازاریابی یک سند استراتژیکه که اهداف، استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی رو مشخص می کنه.

برنامه کسب و کار یا بیزینس پلن هم یک سند استراتژیک هستش. اما این برنامه تمام جنبه های عملیات یک شرکت اعم از مالی، عملیات و غیره رو در بر می گیره. این برنامه همچنین می تونه بهتون کمک کنه تا برای نحوه توزیع منابع بر اساس رشد کسب و کارتون، تصمیمات بهتری بگیرین.

برنامه بازاریابی زیرمجموعه مهمی از یک برنامه کسب و کار هستش که نشون میده چطور استراتژی ها و اهداف بازاریابی می تونن از اهداف کلی کسب و کار پشتیبانی کنن.

یادتون باشه که بین برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی تفاوت هایی وجود داره.

 

استراتژی بازاریابی در برابر برنامه بازاریابی

یک استراتژی بازاریابی شیوه ای که یک کسب و کار به یک هدف یا ماموریت خاص دست پیدا می کنه رو توصیف می کنه. این شامل کمپین ها، محتوا، کانال ها و نرم افزار بازاریابی می شه که برای اجرای ماموریت و پیگیری موفقیت اون استفاده می شه.

مثلا یک برنامه یا دپارتمان بزرگ تر ممکنه بازاریابی رسانه های اجتماعی رو مدیریت کنه؛ اما تلاش شما در اینستاگرام ممکنه فقط به عنوان یک استراتژی بازاریابی فردی در نظر گرفته بشه.

یک برنامه بازاریابی شامل یک یا چند استراتژی بازاریابی می شه. این چارچوبیه که تمام استراتژی های بازاریابی شما بر اساس اون ایجاد می شه و به شما کمک می کنه تا هر استراتژی رو به یک عملیات بازاریابی بزرگ تر و هدف کسب و کار مرتبط کنین.

مثلا، شرکت شما در حال راه اندازی یک محصول نرم افزاری جدید هستش و از مشتریان میخواد که ثبت نام کنن. این امر مستلزم اینه که بخش بازاریابی یک مارکتینگ پلن ایجاد کنه که به معرفی این محصول به صنعت کمک و ثبت نام های مورد نظر رو هدایت کنه.

این دپارتمان تصمیم می گیره یک وبلاگ رو به این صنعت اختصاص بده، یک سری ویدیوی جدید در یوتیوب یا آپاراتش با هدف نمایش تخصص منتشر کنه و یک حساب کاربری در توییتر ایجاد کنه تا به گفتگو در رابطه با این موضوع بپردازه. همه اینها در خدمت جذب مخاطب و تبدیل این مخاطبان به کاربران محصول نرم افزاری جدید هستش.

به طور خلاصه، برنامه مارکتینگ کسب و کار به معرفی یک محصول نرم افزاری جدید به بازار و ایجاد ثبت نام برای اون محصول اختصاص داره. این کسب و کار برنامه بازاریابی خودش رو با سه استراتژی بازاریابی اجرا می کنه؛ یک وبلاگ جدید مخصوص این صنعت، انتشار یک سری ویدیو در یوتیوب و ایجاد حساب در توییتر.

البته، کسب و کار ممکنه این سه مورد رو یک استراتژی بازاریابی خیلی بزرگ در نظر بگیره که هر کدوم استراتژی های محتوایی خاص خودشون رو دارن. اینکه قراره برنامه مارکتینگ شما چقدر دقیق باشه به خودتون بستگی داره. اما به طور کلی هر برنامه بازاریابی بعد از طی کردن چند مرحله ایجاد می شه. در ادامه با این مراحل بیشتر آشنا می شیم.

 

چطور یک برنامه بازاریابی بنویسیم؟

 

چطور برنامه بازاریابی بنویسیم

 

  1. ماموریت کسب و کارتون رو بیان کنین
  2. KPIها رو برای این ماموریت تعیین کنین
  3. پرسوناهای خریدارتون رو شناسایی کنین
  4. ابتکارات و استراتژی های محتوایی خودتون رو شرح بدین
  5. حذفیات بازاریابی خودتون رو به طور واضح تعریف کنین
  6. بودجه بازاریابی خودتون رو مشخص کنین
  7. وضعیت رقابت خودتون رو مشخص کنین
  8. مشارکت کنندگان برنامه خودتون و مسئولیت های اونها رو مشخص کنین

 

1. ماموریت کسب و کارتون رو بیان کنین

اولین قدم شما در نوشتن برنامه بازاریابی اینه که ماموریت خودتون رو بیان کنین. با اینکه این ماموریت مختص دپارتمان بازاریابی شماست، اما باید بیانیه ماموریت اصلی کسب و کار شما رو در نظر داشته باشه. در واقع، خاص باشین اما نه خیلی خاص. شما در این برنامه بازاریابی برای اینکه نحوه جذب مشتریان جدید و انجام این ماموریت رو توضیح بدین، فضای زیادی رو در اختیار دارین.

مثلا، اگر ماموریت کسب و کار شما تبدیل رزرو کردن بلیط سفر به یک تجربه لذت بخش هستش، ماموریت بازاریابی شما ممکنه جذب مخاطبانی از گروه مسافران، آموزش اونها در مورد صنعت گردشگری و تبدیل اونها به کاربران پلتفرم خودتون باشه.

 

2. KPIها رو برای این ماموریت تعیین کنین

هر برنامه بازاریابی به خوبی توضیح میده که دپارتمون چطور باید پیشرفت ماموریت خودش رو رصد کنه. برای انجام این کار، باید در مورد شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) خودتون تصمیم بگیرین. KPIها معیارهای فردی هستن که عناصر مختلف یک کمپین بازاریابی رو اندازه گیری می کنن.

این معیارها به شما کمک می کنن تا اهداف کوتاه مدت رو در چارچوب ماموریت خودتون تعیین کنین و پیشرفتتون رو با رهبران کسب و کار در میون بگذارین.

مثلا ماموریت بازاریابی در مثال قبلی رو در نظر بگیرین. اگر بخشی از ماموریت ما جذب مسافران باشه، ممکنه بازدیدهای وب سایت رو با استفاده از بازدیدهای ارگانیک صفحه ردیابی کنیم. در این مورد، نمایش صفحه ارگانیک یک KPI هستش و ما می تونیم تعداد بازدیدهای صفحه موردنظر رو در طول زمان افزایش بدین.

 

3. پرسوناهای خریدارتون رو شناسایی کنین

پرسونا یا شخصیت خریدار افرادی رو توصیف می کنه که شما به دنبال جذب اونها هستین. این توصیف می تونه سن، جنسیت، مکان، تعداد اعضای خانواده و عنوان شغلی افراد رو شامل بشه. هر پرسونای خریدار باید مستقیما منعکس کننده مشتریان فعلی و بالقوه کسب و کار شما باشه. بنابراین، تمام رهبران کسب و کار باید در مورد پرسوناهای خریدار شما توافق داشته باشن.

 

4. ابتکارات و استراتژی های محتوایی خودتون رو شرح بدین

در این مرحله شما نکات اصلی استراتژی بازاریابی و محتوای خودتون رو می نویسین. از اونجایی که لیستی از انواع محتوا و کانال در دسترس شما قرار داره، باید عاقلانه انتخاب کنین و نحوه استفاده از محتوا و کانال های انتخابی رو در این بخش از برنامه بازاریابی توضیح بدین.

 

یک استراتژی محتوا باید این موارد رو تصریح کنه:

  • چه نوع محتوایی رو ایجاد می کنین. این موارد می تونه شامل پست های وبلاگ، ویدیوهای یوتیوب، اینفوگرافیک ها و کتاب های الکترونیکی باشه.
  • به چه میزان تولید می کنین. می تونین حجم محتوا رو در فواصل زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی فصلی توصیف کنین. همه چیز به گردش کار شما و اهداف کوتاه مدتی که برای محتوای خودتون تعیین می کنین بستگی داره.
  • اهداف و KPI که برای ردیابی هر نوع محتوا استفاده می کنین. KPI می تونه شامل ترافیک ارگانیک، ترافیک رسانه های اجتماعی، ترافیک ایمیل و ترافیک ارجاعی باشه. اهداف شما همچنین باید شامل صفحاتی باشه که تمایل دارین ترافیک رو به اونها هدایت کنین. این صفحات می تونه شامل صفحات محصول، صفحات وبلاگ یا لندینگ پیج ها باشه.
  • کانال هایی که در اونها این محتوا رو توزیع می کنین. کانال های محبوبی که در اختیار شما قرار دارن شامل فیس بوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب، پینترست و اینستاگرام هستش.
  • هر نوع تبلیغات پولی که در این کانال ها قراره انجام بشه.

 

تو سال 2024 فروش خوب کافی نیست، باید عالی باشید.

 

5. حذفیات برنامه خودتون رو به طور واضح تعریف کنین

یک برنامه بازاریابی توضیح میده که تمرکز تیم بازاریابی بر روی چه مواردی قرار داره. این برنامه همچنین توضیح میده که تیم بازاریابی روی چه چیزی قرار نیست تمرکز کنه.

اگر جنبه های دیگه ای از کسب و کار شما وجود داره که در این برنامه خاص به اونها توجه نمی کنین، در این بخش قرار بدین. این حذفیات به توجیه ماموریت، پرسوناهای خریدار، KPI و محتوای شما کمک می کنه.

شما نمی تونین تمام موارد رو یک کمپین بازاریابی به خوبی تامین کنین و اگر تیم شما به موردی قرار نیست توجه کنه، باید اون رو اعلام کنین.

 

6. بودجه بازاریابی خودتون رو مشخص کنین

استراتژی محتوای شما ممکنه از خیلی از کانال ها و پلتفرم های رایگان استفاده کنه؛ اما چندین هزینه وجود داره که یک تیم بازاریابی باید اونها رو در نظر بگیره. این هزینه ها شامل هزینه های فریلنسری، هزینه های اسپانسری یا استخدام نیروهای تمام وقت باشه.

با مشخص شدن این هزینه ها، می تونین از اونها برای تهیه بودجه بازاریابی و قرار دادن هزینه ها در این بخش از برنامه بازاریابی استفاده کنین.

 

7. وضعیت رقابت خودتون رو مشخص کنین

بخشی از بازاریابی اینه که بدونین علیه چه کسی بازاریابی می کنین. در مورد بازیگران کلیدی صنعت خودتون تحقیق کنین و اونها رو تحت نظر بگیرین.

یادتون باشه که تمام رقبا چالش های یکسانی رو برای کسب و کار شما ایجاد نمی کنن. مثلا شاید یک رقیب در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی که قرار وب سایت شما رنک بگیره، رتبه بالایی داشته باشه. یک رقیب دیگه ممکنه در شبکه اجتماعی که قراره در اون حساب ایجاد کنین، چندین سال سابقه فعالیت داشته باشه.

 

8. مشارکت کنندگان برنامه خودتون و مسئولیت های اونها رو مشخص کنین

وقتی برنامه بازاریابی شما کاملا مشخص شد، حالا موقع اینه توضیح بدین که چه کسی قرار چه کاری رو انجام بده. لازم نیست خیلی و با جزئیات تک تک موارد رو مشخص کنین؛ اما باید بدونین که کدوم تیم ها و رهبران تیم مسئول چه محتوا، کانال، KPI و موارد دیگه ای هستن.

حالا که می دونین چرا باید یک مارکتینگ پلن موثر ایجاد کنین، وقتش رسیده که دست به کار بشین. اگر قبلا این کار رو انجام ندادین، نوشتن یک برنامه بازاریابی از اول می تونه سخت باشه. به همین دلیل منابع مفید زیادی وجود داره که می تونه در برداشتن اولین قدم ها به شما کمک کنه. ما یک نمونه از بهترین قالب های Marketing Plan رو به اشتراک گذاشتیم که از اون می تونین برای نوشتن برنامه های موثر کمک بگیرین.

 

انواع برنامه های بازاریابی

بسته به شرکتی که در اون کار می کنین، ممکنه قرار باشه برنامه های بازاریابی مختلفی رو ایجاد کنین. در اینجا ما نمونه های مختلفی رو با توجه به نیازهای شما گردآوری کردیم:

 

1. برنامه های بازاریابی سه ماهه یا سالانه

این برنامه ها، استراتژی ها یا کمپین هایی که قراره در دوره ای معین انجام بشن رو مشخص می کنه.

 

نمونه های برنامه بازاریابی: فوربس

 

فوربس یک قالب برنامه بازاریابی منتشر کرده که کاربران خیلی زیادی از اون استقبال کردن. این قالب می تونه به شما کمک کنه تا یک نقشه راه بازاریابی با چشم انداز واقعی ایجاد کنین. قالب برنامه بازاریابی فوربس این کار رو با آموزش نحوه پر کردن 15 بخش کلیدی یک برنامه بازاریابی انجام میده:

  • خلاصه اجرایی
  • مشتریان هدف
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد
  • استراتژی قیمت گذاری و تعیین جایگاه
  • برنامه توزیع
  • پیشنهادهای شما
  • متریال های بازاریابی
  • استراتژی تبلیغات
  • استراتژی بازاریابی آنلاین
  • استراتژی تبدیل
  • سرمایه گذاری مشترک و مشارکت
  • استراتژی ارجاع
  • استراتژی افزایش ارزش تراکنش ها
  • استراتژی حفظ
  • پیش بینی های مالی

اگر واقعا نمی دونین چطور کارتون رو در یک برنامه مارکتینگ شروع کنین، این راهنما می تونه به شما کمک کنه تا مخاطبان هدفتون رو تعریف کنین، نحوه دسترسی به اونها رو پیدا کنین و مطمئن بشین که مخاطبان به مشتریان وفاداری تبدیل می شن.

 

2. برنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی

این نوع برنامه، کانال ها، تاکتیک ها و کمپین هایی رو که قصد دارین به طور خاص در رسانه های اجتماعی پیاده سازی کنین، مشخص می کنه. یکی از زیرمجموعه‌های فرعی این نوع برنامه، برنامه بازاریابی پولی هستش که در استراتژی های پولی مثل تبلیغات نیتیو، PPC یا تبلیغات پولی رسانه های اجتماعی رو مشخص میک نه.

برنامه بازاریابی شین اسنو برای کتاب خودش با عنوان «تیم رویایی» یک نمونه عالی از برنامه مارکتینگ رسانه های اجتماعی محسوب می شه.

عرضه موفق کتاب نمونه ای بارز از محتوای مبتنی بر داده و بازاریابی اجتماعی هستش. استفاده از داده ها برای بهینه سازی استراتژی اجتماعی، آگاهی بیشتری رو نسبت به کتاب شما ایجاد می کنه، افراد بیشتری رو به اشتراک محتوای شما وادار می کنه، مشترکان بیشتری رو به خریدار تبدیل می کنه و در نهایت خریداران بیشتری رو تشویق می کنه که کتاب شما رو به دوستان خودشون توصیه کنین.

وقتی که شین اسنو تبلیغ در مورد کتاب جدیدش رو شروع کرد، می دونست که باید از چارچوب استراتژی محتوای مبتنی بر داده استفاده کنه. بنابراین، او رویکرد مورد علاقه خودش یعنی استراتژی محتوای آبشاری رو انتخاب کرد.

نشریه اکونومیک تایمز از استراتژی محتوای آبشاری به عنوان مدلی برای ایجاد یک سیستم با رویکرد خطی و ترتیبی استفاده می کنه. برای درک بهتر این رویکرد به تصویر زیر دقت کنین:

 

استراتژی محتوای آبشاری

 

اسنو در یک پست وبلاگی نوشت که چطور استراتژی محتوای آبشاری به او کمک کرد تا کتاب جدیدش رو با موفقیت عرضه کنه. در این پست او به تاکتیک های مختلفی اشاره می کنه. به طور کلی شین اسنو موفق شد این کارها رو انجام بده:

  • اهداف کسب و کار خودش رو برای تصمیم گیری در مورد معیارهای بازاریابی به کار ببره.
  • از هدف نهایی کسب و کار خودش یعنی کسب 200 هزار دلار از فروش فروش یا خرید 10 هزار نسخه از کتاب، برای تخمین نرخ تبدیل هر مرحله از قیف خودش استفاده کرد.
  • پرسوناهای خریدار رو ایجاد کرد تا بفهمه مخاطبانش کدوم کانال ها رو برای مصرف محتوای او ترجیح میدن.
  • از میانگین بازدید پست خودش در هر کدوم از کانال های بازاریابی برای تخمین میزان محتوا و تعداد دفعات ارسال در رسانه های اجتماعی استفاده کرد.
  • اسنو محاسبه کرد که رسانه های اکتسابی و پولی چقدر می تونن میزان محتوایی رو که او باید ایجاد و ارسال می کرد رو کاهش بدن.
  • فرآیند و گردش کار خودش رو طراحی کرد، تیم خودش رو ساخت و وظایف رو به اعضای تیم محول کرد.
  • معیارهای عملکرد محتوا رو برای اصلاح استراتژی محتوای کلی خودش تجزیه و تحلیل کرد.

می تونین از برنامه بازاریابی اسنو برای ایجاد یک برنامه استراتژی محتوای بهتر استفاده کنین، مخاطبان خودتون رو بهتر بشناسین و در مورد تبلیغ و توزیع محتوا خلاقانه فکر کنین.

 

3. برنامه بازاریابی محتوا

این برنامه می تونه استراتژی ها، تاکتیک ها و کمپین هایی رو که در اونها برای تبلیغ کسب و کار یا محصول خودتون از محتوا استفاده می کنین، مشخص کنه.

ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا به آماده سازی موارد مختلفی بستگی داره که میزان موفقیت اون رو تعیین می کنه.

 

4. برنامه بازاریابی عرضه محصول جدید

این یک نقشه راه برای استراتژی ها و تاکتیک هایی هستش که برای تبلیغ یک محصول جدید به کار می گیرین.

 

5. برنامه بازاریابی رشد

برنامه های بازاریابی رشد از آزمایش و داده ها برای به دست آوردن نتایج استفاده می کنن. همونطور که در قالب برنامه بازاریابی رشد Venture Harbour می بینیم:

 

venture harbour

 

بازاریابی رشد Venture Harbour جایگزینی مبتنی بر داده و آزمایش برای برنامه بازاریابی سنتی هستش. این قالب دارای پنج مرحله هستش که با هر چرخه تست-اندازه گیری-یادگیری اصلاح می شن. این پنج مرحله عبارتند از:

  • هدف
  • تجسم
  • آزمایش
  • نقشه راه
  • بینش ها

اگر قصد دارین با پلتفرم ها و کمپین های مختلف آزمایش کنین، قالب برنامه بازاریابی رشد Venture Harbour یک گزینه عالی به حساب میاد.

 

انتخاب یک نرم افزار CRM خوب از هر تصمیمی مهم تره، درنگ نکنید!

 

سوالات متداول برنامه بازاریابی

 

یک برنامه بازاریابی معمولی چیه؟

اکثر برنامه های بازاریابی اسنادی هستن که جنبه های زیر رو از بازاریابی یک کسب و کار نشون میدن:

 

جنبه هایی که بازاریابی نشون میده

 

  • استراتژی ها
  • اهداف
  • مخاطب هدف
  • تاکتیک

هر برنامه بازاریابی باید شامل یک یا چند هدف، مسیری که تیم شما برای رسیدن به اون اهداف طی می کنه و نحوه برنامه ریزی شما برای سنجش موفقیت باشه.

مثلا فرض کنیم یک استارت آپ فناوری در حال انتشار یک اپلیکیشن موبایل جدید هستش. مارکتینگ پلن اون معمولا موارد زیر رو شامل می شه:

  • مخاطبان یا پرسوناهای خریدار رو برای اپلیکیشن مورد نظر هدف قرار بدین
  • مشخص کنین ویژگی های اپلیکیشن چطور با نیازهای مخاطب هماهنگ هستش
  • تحلیل رقابتی
  • اهداف برای قیف تبدیل و جذب کاربر
  • استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی برای جذب کاربر

 

یک برنامه بازاریابی خوب باید شامل چه مواردی باشه؟

یک برنامه بازاریابی خوب یک نقشه راه واضح برای تیم بازاریابی منحصر به فرد شما ایجاد میک نه. این یعنی بهترین برنامه بازاریابی برای کسب و کار شما با توجه به نیازهای تیم و کسب و کار شما تعیین می شه.

اما با این حال، در اکثر برنامه های بازاریابی بخش هایی وجود دارن که یک یا چند مورد از موارد زیر رو شامل می شن:

  • تجزیه و تحلیل واضح از بازار هدف
  • توضیح دقیق محصول یا خدمات
  • تحلیل رقابتی
  • جزئیات آمیخته بازاریابی استراتژیک (مثل محصول، قسمت، مکان، پروموشن)
  • اهداف قابل اندازه گیری با زمان بندی مشخص

این موارد در کنار هم می تونن به شما کمک کنن تا بهترین برنامه بازاریابی رو برای کسب و کار خودتون ایجاد کنین. یک برنامه بازاریابی خوب همچنین باید ارزش پیشنهادی منحصر به فرد یک محصول یا خدمات، یک استراتژی بازاریابی جامع شامل کانال های آنلاین و آفلاین و یک بودجه تعریف شده رو در بر بگیره.

 

مهم ترین بخش های یک برنامه بازاریابی چیه؟

قبل از رفتن به مسافرت، برای تعیین مسیر، مسیریابی مرحله به مرحله و تخمین زدن زمان رسیدن به مقصد به یک نقشه نیاز دارین. در واقع نحوه رسیدن شما به مقصد خیلی مهمه.

درست مثل یک نقشه مسیریابی، برنامه بازاریابی هم فقط وقتی مفیده که به شما کمک کنه به مقصد موردنظرتون برسین. بنابراین، تمام بخش های یک برنامه بازاریابی در جای خودشون مهم هستن.

اما برای راحتی بیشتر می تونین از لیست زیر استفاده کنین تا مطمئن بشین که هر کدوم از موارد زیر رو در برنامه بازاریابی خودتون اضافه کردین یا حداقل در نظر گرفتین:

  • اهداف بازاریابی
  • خلاصه اجرایی
  • تحلیل بازار هدف
  • تحلیل رقابتی
  • استراتژی های بازاریابی
  • تاکتیک
  • بودجه
  • معیارها

 

هنگام تهیه برنامه بازاریابی باید چه سوالاتی بپرسیم؟

در مواقعی که گیر کردین یا میخواین مطمئن بشین جزئیات مهم رو در برنامه بازاریابی خودتون وارد کردین، سوال پرسیدن یکی از مفیدترین ابزارها می تونه باشه.
سعی کنین موقع ایجاد برنامه بازاریابی خودتون، از یک یا چند مورد از سوالات زیر به عنوان نقطه شروع استفاده کنین:

 

هنگام تهیه برنامه بازاریابی باید چه سوالاتی بپرسیم؟

 

  • مخاطب هدف من کیه؟
  • نیازها، انگیزه ها و نقاط درد اونها چیه؟
  • چطور محصول یا خدمات ما مشکلات اونها رو حل می کنه؟
  • چطور به اونها دسترسی پیدا کنم و درگیر بشم؟
  • رقبای من چه کسانی هستن؟ آیا اونها رقیب مستقیم حساب می شن یا غیرمستقیم؟
  • نقاط فروش منحصر به فرد محصول یا خدمات من چیه؟
  • کدوم کانال های بازاریابی برای برند بهتر هستش؟
  • بودجه و برنامه زمانی در دسترس چقدره؟
  • چطور موفقیت تلاش های بازاریابی رو اندازه گیری می کنیم؟

 

هزینه یک برنامه بازاریابی چقدر هستش؟

ایجاد یک مارکتینگ پلن معمولا بدون هزینه هستش. اما هزینه اجرای هر برنامه مارکتینگ بسته به مواردی که پوشش میده متفاوت هستش.

هزینه های برنامه بازاریابی بسته به کسب و کار، صنعت و دامنه برنامه متفاوت هستش. اینکه تیم بازاریابی شما امور مربوط به بازاریابی داخلی رو انجام میده یا مشاوران خارجی رو استخدام می کنه هم می تونه تفاوت ایجاد کنه. مجموع هزینه ها می تونه از چند هزار دلار تا ده ها هزار دلار متغیر باشه. به همین دلیل هستش که اکثر برنامه های بازاریابی دارای بودجه مشخصی هستن.

 

قالب برنامه بازاریابی چیه؟

قالب برنامه بازاریابی یک ساختار یا چارچوب از پیش طراحی شده هستش که به شما کمک می کنه marketing plan خودتون رو مجسم کنین. این قالب نقطه شروعی رو ارائه میده که می تونین اون رو با توجه به نیازها و اهداف کسب و کار خودتون شخصی سازی کنین. مثل قالب برنامه بازاریابی که ما ارائه میدیم بخش های زیر رو شامل می شه که قابلیت ویرایش آسون رو داره:

  • خلاصه وضعیت کسب و کار
  • ابتکارات کسب و کار
  • بازار هدف
  • استراتژی بازار
  • بودجه
  • کانال های بازاریابی
  • تکنولوژی بازاریابی

 

سخن پایانی

این برنامه های بازاریابی به عنوان منابع اولیه برای شروع برنامه بازاریابی محتوایی شما عمل می کنن. اما، برای اینکه واقعا اون چیزی که مخاطبان شما میخوان و نیاز دارن رو ارائه بدین، احتمالا باید ایده های مختلفی رو آزمایش کنین، موفقیت اونها رو اندازه گیری کنین و سپس اهداف خودتون رو در طول مسیر اصلاح کنین.

5 در مورد “برنامه بازاریابی (Marketing Plan) چیست؟”

  1. برنامه بازاریابی یا همون مارکتینگ پلنی که توضیح دادین خیلی جامع هستش ولی کاش از مثال های ایرانی هم استفاده میکردین در مقاله عالی میشد

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر
      خواهش میکنم ممنونم از نظرتون چشم حتما مثال های ایرانی هم اضافه میشه به مقاله ممنونم

  2. سلام و عرض ادب
    برنامه بازاریابی داشتن برای تیم بازاریابی خیلی حیاتیه
    ممنونم ازتون

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم کمکتون کرده باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا