لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

مدیر فنی (CTO) کیست و چه نقشی در سازمان دارد؟

مدیر فنی (CTO) کیست

 

تکنولوژی با سرعت غیر قابل باوری داره به جلو حرکت می کنه و مزیت های زیادی رو هم واسه کسب و کارهای کوچیک و بزرگ داشته. حالا ممکنه بپرسین CTO ربطش به تکنولوژی چیه؟ این مدیر فنی هستش که تکنولوژی و بحث تجاری رو باید توی شرکت زیر نظر داشته باشه و یک سری تصمیمات بگیره.

مدیر فنی یا CTO جزو اون دسته از مدیرهای ارشد هستش که دقیقا نمیدونیم کارشون چیه! پس بهتره برای آشنایی بهتر با شغل مدیر فنی و کارهایی که توی سازمان انجام میده، این مطلب رو تا آخر بخونین.

 

مدیر فنی یا CTO کیه؟

مدیر فنی یا Chief Technology Officer یا به اختصار CTO سر و کارش با فناوری اطلاعات و تکنولوژی هایی هستش که به کسب و کار کمک می کنه. باید فردی مبتکر باشه و تجربه بالایی بیش از 15 سال داشته توی حوزه تکنولوژی داشته باشه.

یک مدیر فنی توانا توی هر شرکتی چه بزرگ باشه چه کوچیک باید بتونه با توجه به تکنولوژی و مباحث تجاری تصمیم گیری کنه. درواقع باید اونقدر دانش تجاری یک CTO زیاد باشه تا بتونه با توجه به اهدافی که شرکت داره توی حوزه فنی تصمیماتی رو اتخاذ کنه و راه حل هایی رو پیشنهاد بده.

این تصمیمات باید در راستای توسعه، اجرا و مدیریت منابع تکنولوژی شرکت باشه و مدیر فنی با توجه به نیازهای بلند مدت و کوتاه مدت یک سری استراتژی ها و قوانینی وضع می کنه تا شرکت سر پا بمونه. اینجا هستش که مدیر فنی باید ابتکار عمل به خرج بده و همه زوایای موثر بر سازمان رو بسنجه.

از چه تکنولوژی ای صحبت می کنیم؟ از توسعه، مدیریت و مسائل مالی سازمان گرفته تا بحث AI، cloud و یادگیری ماشین. با توجه به جایی که در اون کار می کنن وظایف و حوزه کارشون با هم متفاوته.

از اونجایی که شغل مدیر فنی واسه خیلی ها نامشخص هستش و کار دقیقش توی شرکت های مختلف هم متفاوته، بیاید ببینیم دقیقا مدیر فنی چیکار میکنه.

 

پس CTO چیکار می کنه؟

اینکه بگیم CTO دقیقا برای چه کاری توی صنعت یا شرکتی استخدام شده، پیچیده تر از این حرف هاست. نقش و کار مدیر فنی با توجه به کوچیک و بزرگ بودن شرکت و حتی تازه تاسیس بودن محل کار و هدف شرکت فرق می کنه.

ولی اگه بخوایم یک عنوان کلی واسه این شغل بذاریم، مدیر فنی باید اهداف تجاری شرکت رو در ذهن داشته باشه و تصمیمات فناوری در زمینه تولید محصولات و خدمات دیگه رو برای مشتری ها مدیریت کنه. مثلا یکی از وظایفشون شناسایی و به کارگیری تکنولوژی و نرم افزارهای جدیدی هستش که برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات توی سازمان ها کاربردی و مفیده.

توی پروسه کاریشون هم عمدتا با CEO و CIO یا مدیر عامل سر و کار دارن و توی جلسه مدیران ارشد حضور فعال دارن.

 

فرق CTO با CIO چیه؟

همونطور که گفتیم CTO تمرکزش رو بحث تکنولوژی بیرونی سازمان هستش و سعی داره یک سری قوانین و استراتژی ها وضع کنه که به بهره وری از تکنولوژی برای سود بیشتر و برگردوندن سرمایه به سازمان کمک می کنه.

در حالی که CIO روی بحث داخلی سازمان و کارمندهای شرکت تمرکز دارن. CIO با مسائل و عملیات فنی داخلی سر و کار داره. اونها حتی مسئول تهیه منابع انسانی و منابع نرم افزار و سخت افزار هستش تا کارهای فنی سازمان به درستی انجام شه.

 

نقش مدیر فنی CTO توی سازمان چیه؟

مدیر فنی توی سازمان ممکنه نقش های مختلفی رو کسب کنه. شرکت میاد با توجه به اندازه سازمان و نیازهای متغیری که داره نقش مدیر فنی رو تعیین می کنه. گاهی می بینیم توی یک سازمان کاری که وظیفه CTO و CIO هستش، به تنها این مسئولت ها رو به دوش می کشه. ولی توی یک سازمان دیگه می بینیم توجه بیشتری به تکنولوژی و نوآوری میشه و CTO نقش مجزایی توی سازمان ایفا می کنه.

 

وظایف CTO در شرکت

مدیر فنی وظایف زیادی می تونه داشته باشه و عمده مسئولت های اون به این شکل هستش:

 

وظایف CTO در شرکت

 

– مدیریت و تحقیق

همونطور که از اسم مدیر فنی پیداست، وظیفه مدیریت بر عهده CTO هستش. اونها باید تحقیق کنن و ببینن چطور می تونن از تکنولوژی های روز مثل دانا پرو استفاده کنن تا به اهداف تجاری سازمان برسن. سیستم اطلاعات و امنیت سازمان رو زیر نظر دارن و سعی دارن استاندارهای تکنولوژی روز رو توی شرکت حفظ کنن.

تحقیقات انجام میدن و تکنولوژی و نرم افزارهایی جدید رو توسعه میدن و همچنین سیستم های ارتباطی و زیرساخت های IT رو تایید می کنن.

 

تیم IT شما به یک راهکار مدرن ITSM نیاز داره
همین حالا اقدام کنید.

 

– استراتژی

داشتن استراتژی توی استفاده از تکنولوژی و تاثیر اون روی اهداف تجاری از وظایف CTO هستش. این استراتژی دید بهتری به کارها میده و طریقه استفاده از تکنولوژی و دیدن تاثیر اون روی اهداف سازمان رو بهتر میشه پیش برد.

 

– تکنولوژی

CTO وظیفه داره بهترین ها رو جست و جو کنه و ببینه کدوم تکنولوژی برای سازمان سودآورتر هستش و اون نرم افزارها یا سخت افزارها رو وارد پروسه کاری کنه. مدیر فنی حتی توی پروسه پیدا کردن بهترین تکنولوژی باید به ترندهای روز دنیا هم توجه کنه. در نهایت هم باید به بقیه مدیران و صاحب نظران سازمان، محصول رو پرزنت کنه.

 

4 دسته مدیر فنی توی سازمان داریم

وظایفی که جلوتر عنوان کردیم توی سازمان های مختلف متفاوته و چهار دسته CTO در شرکت ها مشغول به کار هستن:

  • مدیر زیرساخت. این دسته از مدیران فنی توی شرکت های بزرگ مشغول به فعالیت هستن. CTO اینجا امنیت داده های شبکه و سازمان رو عهده داره و همچنین تعیین می کنه چطور تکنولوژی باید با اهداف تجاری سازمان پیش بره. مثلا چجوری از cloud computing استفاده بشه تا سیستم تحویل IT بهبود پیدا کنه.
  • مدیر ارتباط با مشتری. بهبود تجربه مشتری از وظایف این مدیران فنی هستش. CTO در سازمان به دنبال راهکارها و ابزارهایی می گیرده تا ارتباط با مشتری راحتر و سریع تر پیش بره. مثلا یکی راه های بهبود تجربه کاربری استفاده از نرم افزاری هستش که UI/UX سایت رو بهبود می بخشه.
  • مدیر توسعه استراتژی. در سازمان های توسعه یافته CTO وظیفه داره با توجه به تکنولوژی استراتژی کسب و کار رو طراحی کنه تا شرکت به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خودش برسه.
  • ایده پردازان. از اونجایی که این دسته از مدیران فنی مستقیما با CEO در تماس هستند و در جلسات مدیران ارشد هم حضور فعال دارن، باید ایده پردازی کنن و با مشورت باقی مدیران بسنجن کدوم تکنولوژی با چه استراتژی ای برای شرکت سودآوره و با اهداف تجاری همسو هستش.

 

مهارت هایی که CTO نیاز داره

CTO با توجه به وظیفه خطیری که داره باید مهارت های مختلفی رو داشته باشه که علاوه بر تحصیلات، تجربه در تبدیل شدن به مدیر فنی حرفه ای تاثیر به سزایی داره. به طور کلی یه مدیر فنی باید حداقل توانایی های زیر رو داشته باشه:

 

مهارت هایی که CTO نیاز داره

 

  • برنامه نویسی: درسته مدیر فنی خودش مستقیما کار برنامه نویسی رو انجام نمیده ولی داشتن دانش برنامه نویسی از اولویت کار یک مدیر فنی هستش.
  • امنیت شبکه: یکی از وظایف CTO مدیرت زیرساخت شبکه و در نتیجه امنیت اون هستش. پس تسلط مدیر فنی در این حوزه بسیار مهمه.
  • مدیریت بازرگانی: مدیر فنی باید با توجه به اهداف تجاری تصمیم گیری کنه و داشتن دانش توی این زمینه می تونه کمک بزرگی توی تصمیمات درست باشه.
  • توسعه نرم افزار: CTO تحقیق و بررسی می کنه تا بهترین نرم افزارها رو پیدا کنه یا حتی به کمک تکنولوژی های بیرونی نرم افزارهایی رو توسعه بده. در نتیجه داشتن دانش در زمینه توسعه نرم افزار همیشه همراه مدیر فنی خواهد بود.
  • IT: مدیر فنی در واقع زیرشاخه ای از IT هستش و پایه کار اونهاست. آگاهی از پیش نیازها و IT از مهارت های ضروری محسوب میشه.
  • توسعه استراتژی: مدیر فنی باید بتونه استراتژی های مالی و تجاری اتخاذ کنه و حتی برنامه ریزی هایی رو برای بهره مندی از تکنولوژی های روز دنیا ارائه بده.
  • ارتباطات تاثیرگذار: CTO به عنوان مدیر باید بتونه به خوبی ذهنیت و برنامه های خودش رو برای کارمندان و باقی مدیران ارائه بده. مثلا اگه مدیر فنی بخواد باقی صاحب نظران سازمان رو متقاعد کنه محصولی رو تولید یا استفاده کنن، باید بتونه به درستی اون محصول رو پرزنت کنه.

 

چطور مدیر فنی شیم؟

CTO شدن برای هر کسی یه مدل رقم خورده ولی به طور کلی باید قدم هایی رو توی یک سری مسیرها برداشت تا بشه به شغل مدیر فنی رسید.

 

چطور مدیر فنی شیم؟

 

1. تکنولوژی رو یاد بگیر و با اون پیش برو.

بهرحال یکی از پایه های CTO تکنولوژی هستش. شما براساس سازمانی که توش کار می کنید یا قراره کار کنین، تکنولوژی مربوط به اون رو یاد می گیرید.

 

2. در حوزه تکنولوژی تجربه کسب کن.

هر شغلی که مربوط به تکنولوژی و اطلاعات و فناوری هستش می تونه کمک بزرگی توی کسب تجربه شما باشه. سال ها تجربه کسب کردن توی زمینه های مختلف فنی فرد رو به سمت مدیریت و در اینجا مدیر فنی سوق میده. شغل هایی مثل طراحی وبسایت و مهندس نرم افزار از جمله مشاغلی هستن که مدیر فنی پیش از رسیدن به پوزیشن فعلی در اونها کسب تجربه می کنه.

 

3. رهبر خوبی باش.

راهبر بودن و مدیریت و سازمان دهی ذاتی هستش ولی با گذروندن دوره ها یا کار کردن با افراد با تجربه توی این حوزه باز هم کمک شایانی می کنه تا شما یک CTO خوب توی سازمان باشین.

 

4. شبکه سازی کن.

شبکه سازی و آشنایی با افراد مختلف در این سازمان ها باعث شناخته شدن شما میشه. ارتباط گرفتن با افراد حرفه ای روی آینده شغلیتون تاثیر می ذاره. تواناییتون رو به اونها نشون بدین. چون وقتی جایی موقعیتی رو سراغ داشته باشن سراغ شما میان.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

CTO با 4 چالش سر و کار داره

مدیر فنی به عنوان یک مدیر ارشد باید از جنبه های مختلف به مسائل توجه کنه و در نتیجه با چالش های زیادی روبرو میشه. 4 تا از چالش های مدیر فنی توی سازمان این زیر لیست شده که با درایت و هوش مدیر فنی میشه اونها رو سازماندهی کرد.

 

CTO با 4 چالش سر و کار داره

 

+ با ترندها و تکنولوژی های روز جلو رفتن

پیشرفت تکنولوژی و راه پیدا کردن اون توی صنایع مختلف با سرعت باورنکردنی ای داره جلو میره. مدیر فنی یا CTO باید ترندهای روز در تکنولوژی رو شناسایی کنه. بررسی کنه ببینه کدوم به سازمان کمک می کنه و فرایند یا کاری و در شرکت ساده می کنه. در نهایت هم جنبه های مختلف رو در نظر می گیره و استراتژی و برنامه ریزی می کنه و در نهایت هم این برنامه رو برای مدیرهای دیگه پرزنت می کنه.

حالا اینجا تکنولوژی مسئله اصلی نیست. اینکه بخوای ابزار یا راه حل جدیدی رو معرفی کنی و صاحب نظرهای سازمان رو به خاطر مسائل مالی و تجاری متقاعد کنی می تونه چالش برانگیز باشه.

 

+ مسئله اطلاعات زیاد و احتمای خطای بیشتر

با بزرگ شدن سازمان و ورود اطلاعات روز افزون مسئولیت CTO هم بیشتر میشه. مدیریت این حجم عظیم از اطلاعات به زیرساختی نیاز داره که بشه اطلاعات رو دسته بندی و سازماندهی کرد و از هزینه های گزاف هم دوری کرد. مدیر فنی در این سازمان ها برای مدیریت پروسه ها و فرایندهای خودشون از نرم افزارها و ابزارهای کاربردی استفاده می کنن تا از خطاهای احتمالی دوری کنن.

 

+ اطلاعات و امنیت اونها

پیشرفت تکنولوژی و زیاد شدن هکرها باعث شده تا data leak یا لو رفتن داده ها هم توی سازمان ها بیشتر شه. این موضوع از جمله چالش های خطیر CTO هستش. مدیر فنی باید قوانین و راه کارهایی برای تشخیص تهدید ارائه بده و امنیت اطلاعات رو تضمین کنه. در کنار تشخیص تهدید باید دائما زیرساخت ها رو بررسی کنه و از عملکرد اطلاعات و حفاظت از اونها مطمئن شه.

 

+ پیدا کردن نیروی ماهر

شما به عنوان CTO هر چقدر هم سعی کنین تکنولوژی های جدید رو با توجه به اهداف تجاری وارد سازمان کنین، تا نیروها با اونها آشنا نباشن و اونها رو نپذیرن، نمیشه به خوبی استراتژی ای که چیده شده رو جلو ببرین. پس پیدا کردن نیرویی که هم در زمینه کاری ماهر باشه و هم از بالا بردن سطح دانشش استقبال کنه برای CTO چالش برانگیز هستش.

 

حقوق CTO چقدره؟

تا حالا نشنیدیم مدیرها رقم دقیقی از درآمدهاشون بگن. حداقل توی کشورمون آمار دقیقی از حقوق مدیران ارشد از جمله مدیر فنی در دست نیست. به گفته salary.com در سال 2023 توی کشورهایی مثل آمریکا حقوق CTO بالغ بر $298,025 تخمین زده شده.

ولی خب حقوق مدیر فنی بر اساس تحصیلات، تجربه و سازمانی که توی اون کار می کنن فرق می کنه. مثلا یک استارتاپ تازه کار حقوقی که برای CTO خودش در نظر گرفته با سازمانی که شناخته شده هستش و سال هاست در صنعت در حال فعالیته زمین تا آسمون ممکنه متفاوت باشه.

 

سخن پایانی

مدیر فنی یا Chief Technology Officer جزو مدیران سطح C هستش و از بالاترین مقام های سازمان به حساب میاد. هرچقدر هم سازمانی بزرگ تر باشه نیاز به CTO هم در اون بیشتر حس میشه. ولی اگه شرکت کوچیک باشه و اعضای اون کم باشن میشه وظایفی که مربوط به مدیر فنی هستش رو بین اعضا تقسیم کرد یا یک چجوری اون رو جبران کرد.

اینقدر وظایف و مسئولیت های مدیر فنی یا CTO زیاد و مختلف هستش که نمیشه توی یکی دو خط اونها رو لیست کرد و با اطمینان گفت اینها تنها وظایف مدیر فنی هستن.

نقش CTO توی هر سازمانی مهم هستش؛ چرا که تمام مسائل مربوط به تکنولوژی زیر نظر اونهاست تا با دید مبتکرانه و همه جانبه زوایای مختلف و فرایندهای تحت تاثیر رو بررسی کنن و بهترین راه حل رو ارائه بدن تا چالش های مرتبط با نرم افزار و تکنولوژی برطرف بشن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا