لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

نقشه برداری فناوری اطلاعات چیست و چه کاربردی دارد؟

نقشه برداری فناوری اطلاعات چیست

قابلیت اطمینان سرویس، احتمال اینکه یک سیستم، محصول یا سرویس استانداردهای عملکردی خودش رو برای یک دوره مشخص حفظ کنه اندازه‌گیری می‌کنه. این امر بخش مهمی از مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) به حساب میاد. خرابی سرویس می‌تونه اثرات آبشاری داشته باشه که باعث قعطی سایر خدمات و فرایندهای مهم کسب و کار می‌شه.

نگاشت یا نقشه‌برداری زیرساخت فناوری اطلاعات که با عنوان IT Mapping شناخته می‌شه فرایندی هستش که به متخصصان ITSM اجازه می‌ده لی‌اوت شبکه و ادغام بین اجزای زیرساخت رو به شکل بهتری درک کنن. نقشه‌برداری IT می‌تونه شناسایی مسائل، بررسی علت اصلی و پیدا کردن راه‌حل‌های جامع برای چالش‌های پیرامون قابلیت اطمینان خدمات رو آسون‌تر ‌کنه.

در این مقاله توضیح می‌دیم که نقشه‌برداری فناوری اطلاعات چه ارتباطی با قابلیت اطمینان یک سرویس داره. همچنین به ویژگی‌های کلیدی، کاربردها و مزایایی که این کار برای متخصصان ITSM به همراه داره اشاره می‌کنیم.

 

چطور قابلیت اطمینان خدمات رو اندازه‌گیری کنیم؟

اندازه‌گیری قابلیت اطمینان یک سرویس مستلزم جمع‌آوری معیارها هستش که از طریق مشاهده دقیق به دست میان. با این حال، در محیط‌های مدرن مبتنی بر ابر، اندازه‌گیری قابلیت اطمینان سرویس می‌تونه پیچیده باشه.

خیلی از سرویس‌های مدرن فناوری اطلاعات در کانتینرها یا ماشین‌های مجازی مبتنی بر ابر (VM) مستقر می‌شن. یک سرویس می‌تونه شامل چندین کانتینر یا ماشین مجازی باشه که در سرورهای مختلفی توزیع شدن. به عنوان مقال، کلاسترهای کوبرنتیس رو می‌شه به سمت بالا یا پایین مقیاس‌دهی کرد. این یعنی وقتی تیم‌های عملیاتی معیارهای اون رو بررسی می‌کنن ممکنه یکی از کانتینرها دیگه وجود نداشته باشه.

اکثر سازمان‌ها داده‌های زیادی رو در مورد سرویس‌های خودشون جمع‌آوری می‌کنن، اما فقط بخش کوچکی از این داده‌ها برای بهبود تجربه کاربر مفید هستش. برای گوگل، چهار سیگنال طلایی وجود داره که می‌تونه به بهبود قابلیت اطمینان سرویس کمک کنه:

 

چطور قابلیت اطمینان خدمات رو اندازه‌گیری کنیم؟

 

– تاخیر

مدت زمان بین ارسال درخواست توسط کاربر و دریافت پاسخ از سرویس. تاخیر کمتر همیشه بهتره چون نشون می‌ده که کاربران در کمترین زمان پاسخ لازم رو دریافت کردن.

 

– ترافیک

میزان تقاضایی که یک سرویس انجام می‌ده. این معیار معمولا با تعداد درخواست‌های HTTP در ثانیه، اتصالات در ثانیه یا استفاده از پهنای باند اندازه‌گیری می‌شه. همچنین می‌تونین از معیارهای خاص سرویس مثل تراکنش در دقیقه استفاده کنین.

 

– خطاها

درصد درخواست‌های ناموفق رو نشون می‌ده. معیارهای خرابی به سرویس بستگی داره، اما معمولا سرویس با کد خطای HTTP 5XX به درخواست پاسخ می‌ده.

 

– اشباع

مقدار منابعی که یک سرویس از تمام منابع موجود مصرف می‌کنه. به یک کانتینر معمولا مقدار محدودی از منابع محاسباتی اختصاص داده می‌شه. اشباع بالا نشون می‌ده که ممکنه سرویس با افزایش محدودیت‌های منابع کانیتر، افزودن کانتینرهای بیشتر یا افزایش ظرفیت سرور، مقیاس‌بندی بشه.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

زیرساخت فناوری اطلاعات چیست؟

زیرساخت فناوری اطلاعات به عنوان ساختار بنیادی اکوسیستم فناوری یک سازمان عمل می‌کنه. زیرساخت در واقع مجموعه‌ای از سخت‌افزار، نرم‌افزار و اجزای شبکه مثل سرورها، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، روترها، سوئیچ‌ها، سیستم‌‌های عامل، پایگاه‌های داده و برنامه‌هایی هستش که از عملیات روزانه یک سازمان پشتیبانی می‌کنن.

داشتن زیرساخت قابل اعتماد فناوری اطلاعات برای حفظ عملکرد ثابت، کاهش زمان خرابی و محافظت در برابر تهدیدات امنیتی حیاتی محسوب می‌شه. از اونجایی که فناوری به ایفای نقش محوری و فزاینده‌ خودش در عملیات کسب و کار ادامه می‌ده، اهمیت برخورداری از یک زیرساخت فناوری اطلاعات قوی هم هر روز بیشتر می‌شه.

مدیران فناوری اطلاعات با درک پیچیدگی‌های زیرساخت فناوری اطلاعات و روشی که در اون اکوسیستم فناوری سازمان تقویت می‌شه، می‌تونن قابلیت‌های فناوری سازمان خودشون رو به طور موثری حفظ کنن و ارتقا بدن. در نهایت، نقشه‌برداری زیرساخت رویکردی هستش که سازمان‌ها رو قادر می‌سازه تا در چشم‌انداز همواره در حال تکامل یک کسب و کار، رقابتی، چابک و پاسخگو باقی بمونن.

 

نقشه زیرساخت فناوری اطلاعات چیست؟

نقشه زیرساخت فناوری اطلاعات یک نمایش تصویری حیاتی از دارایی‌های فناوری اطلاعات سازمان و ارتباطات متقابل اونها هستش. نقشه زیرساخت یک نمای کلی از اکوسیستم فناوری سازمان رو ارائه می‌ده که سرورها، پایگاه‌های داده، برنامه‌ها و دستگاه‌های شبکه رو شامل می‌شه. با استفاده از این نقشه، مدیران فناوری اطلاعات می‌تونن در صورت بروز مشکلات، اونها رو به سادگی عیب‌یابی کنن، زمینه‌های بهبود رو قبل از وقوع خرابی شناسایی کنن و در مورد عملکرد زیرساخت فناوری اطلاعات سازمان خودشون بینش مناسبی رو به دست بیارن.

برای اینکه یک نقشه زیرساخت فناوری اطلاعات موثر باشه، باید جامع، دقیق و به روز باشه. این نقشه باید تمام دارایی‌های مرتبط با فناوری اطلاعات رو به همراه ارتباطات متقابل اونها شامل باشه و همچنین به گونه‌ای سازمان‌دهی شده باشه که کاربرپسند و کاملا قابل درک به نظر برسه.

با یک نقشه دقیق و پرجزئیات زیرساخت فناوری اطلاعات، مدیران IT می‌تونن تصمیمات آگاهانه‌ای رو در مورد نحوه بهینه‌سازی اکوسیستم فناوری سازمان خودشون بگیرن تا به این ترتیب کارایی و امنیت رو به حداکثر برسونن.

 

فرآیند نقشه‌برداری زیرساخت فناوری اطلاعات

توسعه یک نقشه زیرساخت فناوری اطلاعات کامل معمولا مراحل زیر رو شامل می‌شه:

 

فرآیند نقشه‌برداری زیرساخت فناوری اطلاعات

 

1. شناسایی اجزا

با شناخت بخش‌های منحصر به فرد سیستم خود، مانند سرورها، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، سخت‌افزار شبکه و برنامه‌ها شروع کنین. با این کار می‌تونین یک چشم‌انداز کامل از اجزای درگیر در ارائه خدمات به کاربران نهایی رو در اختیار داشته باشین.

 

2. جمع‌آوری اطلاعات

اطلاعات دقیق در مورد هر جز که قبلا شناسایی شده رو جمع‌آوری کنین. این کار ممکنه شامل جمع‌آوری مشخصاتی مثل برند و مدل، آدرس‌های IP یا Hostname و نسخه‌های نصب شده از نرم‌افزار روی سرورها یا ورک‌استیشن‌ها باشه.

 

3. ایجاد یک نمایش تصویری

می‌تونین از ابزارهای تخصصی نقشه‌برداری برای ایجاد یک نمایش بصری از کل زیرساخت خودتون اسفتاده کنین. این نقشه باید به وضوح نشون بده که اجزای مختلف چطور با همدیگه ارتباط و تعامل دارن.

 

4. ایجاد وابستگی‌ها

وابستگی بین اجزای مختلف در زیرساخت خودتون رو تعیین کنین. مثلا کدوم برنامه‌ها به پایگاه‌های داده یا خدمات خاصی وابستگی دارن؟ درک این روابط به شناسایی گلوگاه‌های بالقوه و نقاط شکست کمک می‌کنه.

 

5. به‌ روزرسانی و نگهداری

نقشه زیرساخت فناوری اطلاعات پویا هستش. برای سازگاری با تغییرات در پیکربندی سخت‌افزاری یا استقرار نرم‌افزار، این نقشه به به‌روزرسانی‌های منظم نیاز داره. نگهداری از اسناد دقیق تضمین می‌کنه که تصمیم‌گیرندگان در هنگام انتخاب‌های استراتژیک خودشون در مورد تخصیص منابع یا ارتقاء سیستم، اطلاعات فعلی رو در اختیار دارن.

 

6. برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری

نقشه زیرساخت رو بین ذینفعان مربوطه، مثل تیم‌های فناوری اطلاعات، تیم‌های DevOps و مهندسان Cloud توزیع کنین. این امر همکاری‌های بیشتر رو تشویق و همچنین تضمین می‌کنه که همه افراد با درک مشترکی از چشم‌انداز فناوری اطلاعات سازمان عمل می‌کنن.

 

7. استفاده از نقشه برای برنامه‌ریزی و مدیریت

نقشه زیرساخت فناوری اطلاعات خودتون رو برای برنامه‌ریزی توسعه یا ارتقا در آینده، مدیریت کارآمدتر منابع، حل سریع مسائل و بهبود عملکرد کلی سیستم به کار ببرین.

 

با Service Desk دانا پرو​
به تیم IT سازمان قدرت بدید و کیفیت خدمات رو بالا ببرید.

 

ویژگی‌های کلیدی یک ابزار نقشه‌برداری فناوری اطلاعات

سازمان‌ها می‌تونن یک ابزار نقشه‌برداری شبکه رو به عنوان یک برنامه مستقل مستقر کنن. این ابزار به مدیران فناوری اطلاعات اجازه می‌ده تا فهرست دقیقی از محیط شبکه خودشون رو در اختیار داشته باشن. همچنین، یک نقشه شبکه می‌تونه جزو یک راه‌حل مدیریت شبکه چندمنظوره باشه که در گام اول یک نقشه شبکه رو ایجاد می‌کنه و سپس از وظایف دیگه‌ای مثل نظارت بر شبکه، عیب‌یابی و امنیت پشتیبانی می‌کنه.

در این بخش به مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک نرم‌افزار نقشه برداری فناوری اطلاعات باید از اونها برخوردار باشه اشاره می‌کنیم.

 

ویژگی‌های کلیدی یک ابزار نقشه‌برداری فناوری اطلاعات

 

+ کشف خودکار شبکه

راه‌حل‌های پیشرفته نقشه‌برداری شبکه، قابلیت کشف خودکار رو برای جلوگیری از کار دستی مربوط به شناسایی و پیکربندی موجودیت‌ها در شبکه فراهم می‌کنه. کشف خودکار شبکه به صورت ریموت محیط رو اسکن می‌کنه تا اجزای شبکه و دستگاه‌های مرتبط رو شناسایی کنه. همچنین از سفارشی‌سازی پشتیبانی می‌کنه و به مدیران فناوری اطلاعات اجازه می‌ده تا نقشه‌ها و نمودارهایی رو برای برنامه‌ریزی پیاده‌سازی شبکه ایجاد کنن.

 

+ نقشه‌های بصری از توپولوژی شبکه

ابزارهای نقشه‌بردای شبکه باید نقشه‌های دقیقی رو ارائه بدن که تمام وابستگی‌ها و همبستگی‌ها بین اجزای مختلف شبکه رو ترسیم می‌کنه. در حالت ایده‌آل، یک قابلیت نقشه‌برداری چند لایه به کاربران اجازه می‌ده تا اجزای فرعی رو بررسی و تجسم کنن و لایه‌های خاصی رو روشن یا خاموش کنن. بعضی از ابزارها گزینه‌های اضافی رو برای تجسم ارائه می‌دن که از جمله می تونیم به نقشه‌های حرارتی، نمودارهای تعاملی و ایجاد نقشه‌های سفارشی با تمرکز روی عناصر خاص موردنظر اشاره کنیم.

 

+ پشتیبانی از اجزای مختلف شبکه

سازمان‌های مدرن شبکه‌هایی رو با قطعاتی از ارائه‌دهندگان مختلف نرم‌افزار و سازندگان سخت‌افزار ایجاد می‌کنن. ابزار نقشه‌برداری شبکه باید بتونه همه‌ی این اجزا رو شناسایی کنه. در یک محیط گسترده‌تر شبکه، این ابزار می‌تونه به مدیران فناوری اطلاعات کمک کنه تا مکان و نقش اجزا رو کشف کنن و جزئیات مربوط به اونها رو فهرست کنن.

کاربران می‌تونن یک بازه اسکن شبکه رو تعیین کنن که به ابزار اجازه می‌ده تا به‌صورت دوره‌ای شبکه رو مجددا اسکن کنه تا تغییرات اجزای شبکه رو شناسایی کنه.

 

+ رابط‌های کاربری گرافیکی

ابزارهای اولیه نقشه‌برداری شبکه از یک رابط خط فرمان (CLI) استفاده می‌کردن که می‌تونه عملکرد قدرتمندی رو ارائه بده اما اصلا کاربرپسند نیست.

راه‌حل‌های مدرن نقشه‌برداری شبکه از یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) با قابلیت اشاره و کلیک و کشیدن و رها کردن بهره می‌برن. این رابط کاربری امکان تجزیه و تحلیل پیشرفته شبکه، اتوماسیون و تولید گزارش رو فراهم می‌کنه. بعضی از سازمان‌ها ممکنه به یک پلاگین CLI اختیاری برای کنترل دقیق‌تر نیاز داشته باشن.

 

+ گزارش‌های موجودی

ابزارهای نقشه‌برداری شبکه به سازمان‌ها کمک می‌کنن تا موجودی سیستم‌های فناوری اطلاعات خودشون رو با ارزیابی دستگاه‌های جدید، تغییرات پیکربندی و سایر تغییرات در محیط متصل در اختیار داشته باشن. کاربران باید بتونن ابزار رو برای گزارش‌های درخواستی و برنامه‌ریزی شده پیکربندی کنن.

گزارش‌ها معمولا در قالب‌های استاندارد مثل صفحات گسترده اکسل یا فایل‌های CSV صادر می‌شن. همچنین بعضی از ابزارها ممکنه از صادر کردن اطلاعات به صورت نمودار پشتیبانی کنن که برای استفاده در ابزارهایی مانند مایکروسافت Visio خیلی مفید هستش.

 

بیشتر بخوانید: 13 نکته برای مدیریت رخدادهای بزرگ در سازمان‌ها

 

بهروش‌های نقشه‌برداری فناوری اطلاعات

در این بخش به چند بهروش برای نقشه‌برداری زیرساخت فناوری اطلاعات اشاره می‌کنیم. مدیران فناوری اطلاعات با پیروی از این بهروش‌ها می‌تونن بینش ارزشمندی رو در مورد اکوسیستم فناوری سازمان خودشون به دست بیارن و اون رو برای حداکثر کارایی و امنیت بهینه کنن.

 

– اولویت‌بندی هشدارها براساس اهمیت

هنگام تنظیم آستانه و تنظیمات اعلان، خیلی مهمه که تعیین کنین کدوم هشدارها بیشترین اهمیت رو دارن. با اولویت‌بندی هشدارها، می‌تونین مطمئن بشین که اول از همه به مسائل حیاتی رسیدگی می‌شه. این امر می‌تونه به جلوگیری از خرابی، از دست دادن داده‌ها و سایر مشکلات جدی کمک کنه.

برای اولویت‌بندی هشدارها، با ایجاد لیستی از مهم‌ترین مسائل شروع کنین. این موارد می‌تونه خرابی سیستم، نقض امنیت یا سایر حوادث بزرگ رو شامل بشه که می‌تونن عواقب جدی داشته باشن. بعد از این، مواردی با اهمیت کمتر رو به ترتیب اهمیت فهرست کنین. در این فهرست مشکلات جزئی مثل ایمیل‌های اسپم قرار می‌گیره.

 

– توسعه فرآیندهای کارآمد حل هشدار

تنظیم هشدارها فقط نیمی از تلاش شما برای حفظ یک محیط IT کارآمد محسوب می‌شه. وجود فرایندهایی برای رسیدگی سریع و کارآمد به هشدارها به همون اندازه اهمیت داره. این کار شامل شناسایی طرف‌های مربوطه که باید به اونها اطلاعات داده بشه، اقدامات مورد نیاز برای حل مسئله و تعیین افراد مسئول برای اجرای اقدامات هستش.

اما اگر هشدار حل نشده باقی بمونه یا مشخص بشه که موضوع به توجه بیشتری نیاز داره چطور؟ اینجاست که برنامه‌ریزی تشدید وارد عمل می‌شه. با داشتن یک برنامه تشدید واضح، مدیران فناوری اطلاعات می‌تونن مطمئن بشن که مسائل مهم خیلی سریع مورد توجه قرار می‌گیره، حتی اگر پاسخ اولیه برای حل مشکل موفق نبوده باشه. این برنامه باید رویه تشدید رو تعریف کنه که از جمله موارد زیر رو شامل می‌شه:

  • افراد یا تیم‌هایی که باید مطلع بشن
  • جدول زمانی برای تشدید
  • معیارهایی برای تعیین زمانی که تشدید ضروری هستش

 

– نظارت بر هر دیتاسنتر از چندین مکان برای افزونگی

اگر چندین دیتاسنتر دارین، نظارت روی هر کدوم از اونها از چندین مکان اهمیت زیادی پیدا می‌کنه. این کار می‌تونه به شما کمک کنه حتی اگر یک مکان نظارتی به درستی کار نمی‌کنه، از مشکلات موجود آگاه هستین.

افزونگی همچنین می‌تونه به جلوگیری از خرابی یا از دست دادن داده‌ها در صورت خرابی مکان نظارت کمک کنه. با داشتن مکان‌های نظارتی متعدد، می‌تونین خیلی سریع مسائل رو شناسایی کرده و قبل از ایجاد مشکلات جدی به اونهارسیدگی کنین.

 

– استفاده از ابزارهای مانیتورینگ محلی و ابری

ابزارهای نظارتی که در محل مستقر می‌شن می‌تونن بینش‌های دقیقی رو در مورد محیط فناوری اطلاعات شما ارائه بدن، اما نگهداری از اونها می‌تونه گران و چالش برانگیز باشه. از سوی دیگر، ابزارهای مانیتورینگ مبتنی بر ابر، مقرون به صرفه‌تر هستند و مدیریت آسان‌تری دارن. با این حال، اونها ممکنه به اندازه ابزارهای داخلی اطلاعات دقیقی رو ارائه ندن.

در نتیجه، مهمه که مزایا و معایب هر رویکرد رو به دقت بررسی کنین تا مشخص بشه کدوم گزینه به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داره.

 

– بررسی منظم برای اطمینان از عملکرد درست مانیتورینگ

بررسی منظم عملکرد سیستم نقشه‌برداری زیرساخت فناوری اطلاعات برای اطمینان از اینکه همه چیز به خوبی اجرا می‌شه خیلی مهم هستش. این کار تایید صحت عملکرد نرم‌افزار مانیتورینگ، اطمینان از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها و تایید اینکه هشدارها و اعلان‌ها مطابق انتظار ارسال می‌شن رو شامل می‌شه.

 

– خرید ابزارهای مانیتورینگ به جای توسعه اونها

با اینکه ممکنه طراحی و توسعه یک راه‌حل مانیتورینگ فناوری اطلاعات وسوسه‌انگیز باشه، اما سیستم‌های فناوری اطلاعات مدرن پیچیده هستن و ایجاد یک سیستم مانیتورینگ قوی و موثر توسط سازمان می‌تونه خیلی دشوار باشه. خرید ابزارهای مانیتورینگ فناوری اطلاعات می‌تونه یک گزینه ایمن‌تر و موثرتر باشه چون یک سیستم از پیش ساخته شده رو در اختیار شما قرار می‌ده که برای کار با محیط فناوری اطلاعات شما طراحی شده.

 

– بررسی و تنظیم منظم تنظیمات آستانه هشدار

دستیابی به تنظیمات صحیح آستانه هشدار ممکنه چالش برانگیز باشه. همچنین مهمه که این تنظیمات رو به طور منظم بررسی کنین تا مطمئن بشین که آیا به درستی تنظیم شدن یا نه. اگر هشدارهای زیادی دریافت کردین یا از مسائل مهم مطلع نشدین، ممکنه زمان اون رسیده باشه که تنظیمات خودتون رو تغییر بدین.

 

– آزمایش منظم سیستم مانیتورینگ و هشدار

خیلی مهمه که سیستم مانیتورینگ و هشدار خودتون رو به طور منظم آزمایش کنین تا از موثر و کارآمد بودن اون مطمئن بشین. اینکه منتظر بمونین تا یک مشکل مهم به وجود بیاد و بعد سیستم رو بررسی کنین می‌تونه فاجعه بار باشه. آزمایش‌هایی رو برای اطمینان از استحکام و اثربخشی سیستم قبل از بروز مشکل انجام بدین.

این کار می‌تونه به تنظیم دقیق سیستم برای ارائه عملکرد بهینه در سازمان کمک کنه. بازبینی و تنظیم منظم تنظیمات آستانه هشدار همچنین می‌تونه این اطمینان رو ایجاد کنه که افراد مناسب هشدارها رو به موقع دریافت می‌کنن.

 

تیم IT شما به یک راهکار مدرن ITSM نیاز داره
همین حالا اقدام کنید.

 

بیشتر بخوانید: سرویس دسک چیست؟

 

نقشه برداری فناوری اطلاعات چه مزایایی دارد؟

نقشه‌برداری فناوری اطلاعات و شبکه یک فرایند حیاتی هستش که به مدیران شبکه کمک می‌کنه تا زیرساخت شبکه خودشون رو مدیریت و بهینه کنن. این کار مزایای متعددی رو ارائه می‌ده و در سازمان‌هایی با هر اندازه‌ای ضروری به حساب میاد. در ادامه به مزایای مهم نقشه‌برداری فناوری اطلاعات اشاره می‌کنیم.

 

نقشه برداری فناوری اطلاعات چه مزایایی دارد؟

 

+ بهبود دید شبکه

نقشه‌برداری شبکه یک نمای جامع از دارایی‌های شبکه و توپولوژی رو ارائه می‌ده و شناسایی گلوگاه‌های احتمالی، دستگاه‌های معیوب و اتصالاتی رو که می‌تونن کل شبکه رو به خطر بندازن برای مدیران آسان‌تر می‌کنه. ابزارهای نقشه‌برداری خودکار و دستی شبکه این امکان رو به مدیران ارائه می‌دن تا عملکرد شبکه رو به طور موثری مدیریت کنن و از بهینه بودن نرخ آپ‌تایم مطمئن بشن.

 

+ امنیت پیشرفته و مدیریت ریسک

داشتن نقشه شبکه همچنین می‌یتونه با شناسایی تمام دستگاه‌های متصل به شبکه به بهبود اطلاعات امنیتی کمک کنه. این نقشه نمایش بصری ممیزی‌های امنیتی و ارزیابی آسیب‌پذیری‌ها رو ساده می‌کنه و اطمینان می‌ده که سیستم‌ها به روز و عاری از ضعف هستن و خطر حمله یا نقض داده‌ها رو کاهش می‌ده.

نقشه‌برداری فناوری اطلاعات همچنین به مدیران کمک می‌کنه تا دستگاه‌های غیرمجاز رو شناسایی کنن. این دستگاه‌ها می‌تونن خطر امنیتی قابل توجهی باشن.

 

+ عملکرد بهینه شبکه

نقشه‌برداری شبکه بینش‌های مهمی رو در مورد عملکرد هر دستگاه ارائه می‌ده و اینطوری مدیران می‌تونن عملکرد رو بهینه کنن. با ردیابی الگوهای استفاده و بار دستگاه، مدیران شبکه می‌تونن نقاط ضعف رو شناسایی کنن و ارتقا بدن و عملکرد کلی شبکه رو بهبود بدن. اونها همچنین می‌تونن دستگاه‌هایی رو که پهنای باند یا منابع زیادی مصرف می‌کنن شناسایی کرده و برای جلوگیری از تاثیرگذاری اونها بر عملکرد شبکه و زیرساخت فناوری اطلاعات اقدام کنن.

 

+ تسهیل عیب‌یابی و تعمیر و نگهداری

نقشه‌برداری شبکه به شناسایی سریع علت اصلی مشکلات شبکه کمک می‌کنه و به تیم‌های فناوری اطلاعات اجازه می‌ده تا خدمات رو به سرعت تریاژ و بازیابی کنن. نمایش بصری شبکه به ردیابی مسائل کمک می‌کنه و در زمان قابل توجهی که می‌تونست صرف جستجوهای دستی یا فرایندهای طولانی حل مسئله بشه، صرفه‌جویی می‌کنه.

نقشه‌برداری شبکه همچنین به مدیران کمک می‌کنه دستگاه‌هایی رو که به تعمیر یا نگهداری یا ارتقا نیاز دارن شناسایی کنن و خطر خرابی ناشی از خرابی سخت‌افزار رو کاهش بدن.

 

+ برنامه‌ریزی بهتر برای گسترش شبکه

همزمان با رشد کسب و کارها، نیازهای شبکه اونها هم تکامل پیدا می‌کنه. نقشه‌برداری فناوری اطلاعات با ارائه یک نمای کامل از زیرساخت شبکه به برنامه‌ریزی برای رشد در آینده کمک می‌کنه. این کار تضمین می‌کنه که برنامه‌ریزی ظرفیت و افزودن دستگاه‌های جدید رویکردی استراتژیک داره و از تضاد با زیرساخت‌های موجود جلوگیری می‌کنه.

نقشه‌برداری شبکه همچنین به مدیران کمک می‌کنه تا مناطقی رو که در اون گسترش شبکه مورد نیاز هست شناسایی کنن و امکان برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی برای ارتقا در آینده رو میسر می‌کنه.

 

+ بازیابی سریع‌تر خدمات

نقشه‌برداری فناوری اطلاعات به شناسایی سریع منبع یک مشکل و اجزایی که تحت تاثیر قرار گرفتن کمک می‌کنه. این امر روند بازیابی خدمات رو تسریع می‌کنه. بعد از اون تیم‌های امنیتی و توسعه می‌تونن حوادث رو اولویت‌بندی کنن، اقدامات مربوط به پاسخگویی خودکار رو پیاده‌سازی کنن و موضوع رو به شکل روان‌تری پیگیری کنن. این رویکرد به سازمان‌ها کمک می‌کنه تا زمان خرابی رو به حداقل برسونن و تاثیر اون بر عملیات خودشون رو کاهش بدن.

 

+ درک هزینه واقعی خدمات

نقشه‌برداری فناوری اطلاعات به سازمان‌ها کمک می‌کنه تا منابع مورد نیاز برای پشتیبانی از هر سرویس مثل سخت‌افزار، نرم‌افزار و پرسنل رو به شکل شفاف‌تری درک کنن. این اطلاعات به سازمان‌ها کمک می‌کنه تا هزینه واقعی هر سرویس رو بهتر درک کنن و در مورد سرمایه‌گذاری‌ها و تخصیص منابع تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرن. نقشه‌برداری فناوری اطلاعات همچنین حسابرسی رو تسهیل می‌کنه.

 

+ پیاده‌سازی ITSM فعالانه

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) بخش مهمی از حفظ امنیت زیرساخت و برنامه محسوب می‌شه. نقشه‌برداری دقیق خدمات فناوری اطلاعات به سازمان‌ها کمک می‌کنه تا به طور فعال مسائل بالقوه رو قبل از تاثیرگذاری بر کسب و کار شناسایی کرده و به اونها رسیدگی کنن. این امر به سازمان‌ها اجازه می‌ده تا قابلیت اطمینان و ثبات زیرساخت فناوری اطلاعات خودشون رو بهبود بدن و خدمات بهتری رو به مشتریان خودشون ارائه بدن.

 

بیشتر بخوانید: سرویس و نگهداری پیشگیرانه (PM) چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا