لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

VMware چیست؟ چه کاربردها، مزایا و معایبی دارد؟

VMware چیست

 

دنیای مدرن مطمئنه که تحول دیجیتال در آینده به تکنولوژی مجازی سازی نیاز داره. این تحول چه در مورد کلاس های آنلاین باشه چه دورکاری از خونه، ماشین های مجازی رو برای سازمان های دیجیتال با فناوری پیشرفته به یک ضرورت تبدیل کرده.

ماشین های مجازی که به اختصار VM نامیده می شن با استفاده از منابع یکسانی که در دسترس هست، بهبود چشمگیری رو در کارایی به ارمغان بیارن. در زمینه مجازی سازی و پردازش ابری، VMware از شرکت Dell Technologies یک نرم افزار پیشرو به حساب میاد.

در این مقاله قصد داریم با تعریف VMware و طرز کار اون آشنا بشیم و ببینیم چه کاربردها و مزایایی رو برای افراد و کسب و کارها به همراه میاره.

 

VMware چیه؟

شرکت VMware در سال 1998 تاسیس شد و در سال 2004 توسط شرکت EMC خریداری شد. این شرکت در سال 2016 توسط Dell Technologies خریداری شد. VMware فناوری های مجازی سازی مبتنی بر هایپروایزر ESX/ESXi رو در معماری x86 ارائه میده. VMware اولین شرکتی بود که با موفقیت تونست معماری x86 رو مجازی سازی کنه.

VMware به کاربران کمک می کنه تا به راحتی یک ماشین مجازی رو در کامپیوتر خودشون ایجاد کنن. این شرکت با فناوری مجازی سازی و راه حل های ابری خودش، انقلابی رو در صنعت IT ایجاد کرد. امروزه این شرکت بیشتر از 500 هزار مشتری و 75 هزار شریک تجاری در سراسر جهان داره.

شرکای تجاری VMware از صنایع مختلفی مثل بانکداری، مراقبت های بهداشتی، خرده فروشی، مخابرات و سایر موارد هستن. این شرکت در صنعت فناوری اطلاعات حضوری قدرتمند داره و در حوزه مجازی سازی در سطح سازمانی پیشرو به حساب میاد.

برای اینکه بدونین چجوری سرورهای مجازی رو مانیتور میکنن پیشنهاد میکنیم حتما به صفحه “مانیتورینگ سرور های مجازی را چگونه انجام دهیم؟” ما مراجعه کنین.

 

VMware چیه

 

VMware چطور کار می کنه؟

قبل از اینکه به کاربردهای VMware و مزایای اون اشاره کنیم، بهتره با پایه و اساس این راهکار، یعنی مجازی سازی و ماشین های مجازی آشنا بشیم.

به زبان ساده، مجازی سازی فرآیندی هستش که در اون یک نسخه مبتنی بر نرم افزار (یا اصطلاحا مجازی) از اجزایی مثل پردازش، ذخیره سازی، شبکه، سرورها یا برنامه های مختلف ایجاد می شه. این کار با استفاده از هایپروایزرها (Hypervisor)، نرم افزاری که در بالای سرور فیزیکی یا میزبان اجرا می شه امکان پذیر هستش.

متخصصان فناوری اطلاعات می تونین با استفاده از مفهومی مشابه، چیزی تحت عنوان ماشین مجازی (VM) رو بسازن. این ماشین مجازی در واقع نقش یک کامپیوتر فیزیکی و عادی رو تقلید می کنه.

عمل مجازی سازی این امکان رو برای یک سرور فراهم می کنه تا چندین ماشین مجازی رو به صورت همزمان اجرا کنه و هر کدوم از این ماشین های مجازی، سیستم عامل خودش رو داشته باشه. توجه به این نکته خیلی مهمه که تمام ماشین های مجازی روی یک سرور فیزیکی از منابع مشابهی مثل RAM و شبکه استفاده می کنن.

دلیل اهمیت مجازی سازی سرور اینه که با تقسیم یک سرور فیزیکی به چندین محیط، سازمان ها می تونن کارایی و استفاده از منابع سرورهای فیزیکی خودشون رو به حداکثر برسونن. VM به عنوان یکی از اولین و معتبرترین ارائه دهندگان در این حوزه، هنوز هم به عنوان یکی از پرطرفدارترین ارائه دهندگان نرم افزار مجازی سازی شناخته می شه.

همون طور که گفتیم، ماشین مجازی پایه و اساس فرآیند مجازی سازی به حساب میاد. سیستم عاملی که کاربر در وی ام ویر استفاده می کنه در واقع یک شبیه سازی نرم افزاری از کامپیوتر فیزیکی هستش که در یک ماشین مجازی اجرا می شه.

VMware انواع ابزارهای مدیریت فایل مثل vSphere Client رو ارائه میده. این رابط خط فرمان پیکربندی پارامترهای ماشین مجازی رو امکان پذیر می کنه تا بتونیم ماشین مجازی رو مدیریت کنیم.

کاربران می تونن از بین دو نوع ماشین مجازی شامل ماشین های مجازی پردازشی و ماشین های مجازی سیستمی، یک مورد رو انتخاب کنن.

 

دو نوع ماشین مجازی

 

1. ماشین مجازی پردازشی

یک محیط توسعه مستقل از پلتفرم رو با پوشاندن جزئیات سخت افزار یا سیستم عامل فراهم می کنه و به یک فرآیند واحد اجازه میده تا به عنوان یک برنامه کاربردی در یک ماشین میزبان عمل کنه. مثلا Java Virtual Machine به برنامه های جاوا اجازه میده روی هر سیستم عاملی اجرا بشن. این ماشین مجازی از نوع پردازشی هستش.

 

2. ماشین مجازی سیستمی

به طور کامل مجازی سازی می شه تا جایگزین یک ماشین فیزیکی بشه. یک پلتفرم سیستمی امکان به اشتراک گذاری منابع فیزیکی کامپیوتر میزبان رو در بین چندین ماشین مجازی فراهم می کنه که هر کدوم از اونها می تونن سیستم عامل متفاوتی داشته باشن.

این نوع ماشین مجازی از هایپروایزر استفاده می کنه و می تونه روی سخت افزار ایزوله مثل VMware ESXi یا روی یک سیستم عامل اجرا بشه.

 

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا

ابزاری ضروری برای تیم IT سازمان

 

VMware چه کاربردهایی داره؟

VMware رو معمولا به عنوان یک نرم افزار مجازی ساز سرور می شناسن. اما خوبه بدونین که این راهکار کاربردهای مختلفی رو ارائه میده که به افراد و کسب و کارها خیلی کمک می کنه. در ادامه به چند مورد از این کاربردها اشاره می کنیم.

 

VMware چه کاربردهایی داره؟

 

1. یادگیری مدیریت سرور و توسعه وب

یکی از کاربردهای عالی VMware، یادگیری مواردی هستش که باید در مورد توسعه وب بک اند (Back-End) بدونین. لینوکس طی چند سال اخیر پیشرفت های زیادی داشته و اکثر برنامه ها و وب سایت های مبتنی بر وب از این سیستم عامل قدرت می گیرن. آیا برای افزایش سرعت به پشته LAMP نیاز دارین؟ با Vmware هیچ مشکلی نیست!

با استفاده از VMware Solution Exchange می تونین یک ابزار مناسب رو برای رفع نیازهای خودتون پیدا کنین. اینطوری یک توسعه دهنده وب می تونه تمام جنبه های پشته LAMP رو بازرسی و تشریح کنه، اون هم از طریق سیستم عامل ویندوز و لپ تاپ شخصی خودش.

 

2. تست چندین سیستم عامل و برنامه های کاربردی

VMware Workstation ابزاری عالی هستش که به شما اجازه میده سیستم عامل های دیگه ای به غیر از اون چیزی که در حال حاضر روی لپ تاپتون نصب شده رو امتحان کنین. شاید بخواین ویژگی های جدید ویندوز 10 رو آزمایش کنین، اما هنوز آماده نصب اون روی سیستم نیستین.

شاید لازم باشه بعضی از ویژگی های جدید رو در ویندوز سرور 2012 آزمایش کنین. یکی دیگه از موارد استفاده از VMware Workstation نیاز به مرحله بندی یک اپلیکیشن لینوکس هستش.

 

3. بهترین دوست مدیر IT

VMware Workstation احتمالا بهترین دوست یک مدیر IT محسوب می شه. هیچ چیز به اندازه نیاز به انتشار یک اپلیکیشن کاملا جدید، تغییرات انبوه در پیکربندی یا اثبات دشوار سناریوهای مفهومی نمی تونه لرزه بر اندام مدیران بندازه. از طرف دیگه، خیلی از اوقات در محیط های شرکتی، برنامه هایی وجود دارن که روی سیستم های قدیمی اجرا می شن و ممکنه از ترس خراب شدن، تمایلی به دستکاری اونها نداشته باشین.

شاید یک برنامه مهم وجود داشته باشه که فقط روی ویندوز XP اجرا بشه، اما تمام کامپیوترهای سازمان حالا از ویندوز 8 یا بالاتر استفاده می کنن. با ایجاد یک ماشین مجازی می تونین تغییرات پیکربندی سیستم قدیمی رو قبل از ورود به مرحله تولید، آزمایش و تایید کنین.

تست اثبات مفهوم هم یک مورد استفاده خیلی رایج در دپارتمان های فناوری اطلاعات هستش. در این شرایط باید ثابت کنین که برنامه جدید کارکردی که مدیریت انتظار داره رو ارائه میده و برای این کار باید یک یا چند ماشین مجازی رو راه اندازی کنین. واقعا موارد استفاده از VMware Workstation برای یک مدیر IT تقریبا بی نهایته.

 

4. دموی محصولات

با VMware Workstation مهندسان سیستم می تونن با لپ تاپ خودشون در محل کسب و کار مشتری حاضر بشن و برنامه ها رو به صورت دمو نمایش بدن.

برنامه ای تحت وب رو در نظر بگیرین که مجموعه ای از الزامات خیلی خاص مثل کلاینت، پایگاه داده و وب سرور داره که همگی در ماشین های مختلف با همدیگه تعامل دارن. چطور یک مهندس سیستم می تونه فقط با یک لپ تاپ این برنامه رو دمو کنه؟

با VMware Workstation این کار به راحتی انجام می شه. چندین ماشین مجازی رو می شه زودتر از موعد معرفی برنامه ایجاد کرد؛ برای برنامه چند لایه اون رو پیکربندی کرد و موقع نمایش محصول خیلی راحت برنامه رو به صورت آنلاین معرفی کرد. مهم نیست که قراره چه برنامه ای رو نمایش بدین، VMware Workstation در هر صورت یک راه حل خارق العاده هستش.

 

5. مرحله بندی vSphere

vSphere راه حل زیرساخت سازمانی روی برای اجرای راه حل های مجازی برای انواع مشتریان فراهم می کنه. اگه شرکتی در نظر داره چند ابزار مجازی جدید رو راه اندازی کنه، می شه اول اونها رو از VMware Virtual Appliance Marketplace دریافت و بعد در وی ام ویر بارگذاری کرد.

وقتی که اونها رو در VMware Workstation اجرا کردین، می تونین تست های استرس رو روی اونها اعمال کنین و گزینه های مختلفی رو قبل از انتقال این ابزارهای مجازی به زیرساخت تولید vSphere تغییر بدین یا پیکربندی کنین.

مورد دیگه استفاده از vSphere اینه که در یک شبکه خصوصی کاملا مجازی، ماشین های مجازی رو از حالت تولید خارج کرده و به Workstation تغییر میده تا بشه انواع بروزرسانی ها و تغییرات مختلف در پیکربندی رو قبل از انتقال مجدد اونها به مرحله تولید vSphere انجام داد.

این امر VMware Workstation رو به ابزاری عالی برای مدیران Vmware تبدیل می کنه تا نسخه های محلی ابزارهای تولیدی خودشون رو در یک محیط آزمایشی ایزوله اجرا کنن و تمام این مراحل در لپ تاپ شخصی خودشون اتفاق میفته.

 

6. توسعه نرم افزار

اگه توسعه نرم افزار هستین، اهمیت داشتن یک محیط مناسب برای تولید و آزمایش برنامه رو به خوبی می دونین. مثلا شما نمی تونین یک برنامه تحت وب رو روی Microsoft IIS بسازین و بعدش وقتی اون رو پشته تولید LAMP منتقل می کنین با شکست مواجه بشین. مدیریت نمی تونه با بهونه «خب این برنامه روی دستگاه من خوب کار می کنه» کنار بیاد.

با VMware Workstation توسعه دهندگان نرم افزار می تونن برنامه خودشون رو بر روی چندین سیستم عامل آزمایش کنن و همچنین از ماشین های مجازی قبل و بعد از نصب برنامه خودشون اسنپ شات بگیرن تا ببینن برنامه روی سیستم عامل چه تاثیری می گذاره.

از خیلی جهات، VMware یک محیط آزمایشی مجازی و نامحدود رو در دسترس توسعه دهنده قرار میده تا برنامه های خودش رو برای به حداقل رسوندن اشکالات یا خطاهای احتمالی پلتفرم، قبل از انتقال به محیط تولید آزمایش کنه.

 

7. تست مرورگر

برنامه های جاوا اسکریپت در مرورگر وب اجرا می شن و روزانه میلیون ها نفر از اونها استفاده می کنن. به همین دلیل آزمایش برنامه ها در تمامی مرورگرهای وب محبوب بیشتر از هر زمان دیگه ای اهمیت پیدا کرده. حتی اگه تمام مرورگرها رو روی دستگاه میزبان خودتون نصب کرده باشین، آیا می تونین از عملکرد برنامه روی نسخه های مختلف اون مرورگرها مطلع بشین؟

در واقع، گاهی اوقات می بینین که یک برنامه وب با استفاده از گوگل کروم در ویندوز 7 به خوبی کار می کنه اما با استفاده از همون مرورگر در لینوکس یا OSX، متوجه بروز چند باگ می شین. وقتی نیازه که چند مرورگر و نسخه مختلف رو بر روی چندین سیستم عامل آزمایش کنین، انجام این کار در یک دستگاه میزبان وقت گیر و پردردسر می شه.

حتی مایکروسافت ماشین های مجازی خودش رو برای آزمایش مرورگر ارائه میده تا بتونین مرورگر مایکروسافت اج رو به همراه نسخه 8 اینترنت اکسپلورر از طریق نسخه 11 و با استفاده از ماشین های مجازی مورد تایید این شرکت آزمایش کنین.

 

شبکه و سرورهای خود را زیر نظر بگیرید
و بلادرنگ از رخداد ها آگاه شوید.

 

VMware چه مزایایی داره؟

VMware مزایای بی شماری داره و محصولات متعدد اون از نظر امنیت، شبکه، ذخیره سازی و سایر زمینه ها به تعداد زیادی از سازمان ها و کسب و کارها کمک می کنه. در ادامه به چند مورد از مزایای استفاده از VMware اشاره می کنیم.

 

مزایای VMware

 

+ هزینه های پایین

هزینه های پایین VMware یک پلتفرم مجازی سازی مقرون به صرفه و مبتنی بر نرم افزار رو برای راهکارهای پردازش ابری فراهم می کنه. این باعث می شه تا کسب و کارهای بزرگ و تمام کاربران به راحتی به این تکنولوژی دسترسی پیدا کنن.

 

+ افزودن و حذف راحت ماشین مجازی

افزودن و حذف ماشین های مجازی در VMware خیلی راحته. این راهکار، روش های بازیابی سریع داده ها رو برای بازیابی فایل های اصلاح یا حذف شده ارائه میده تا در صورت از دست دادن یا خرابی داده ها، از اونها استفاده کنین.

 

+ مقیاس پذیری

VMware برای کسب و کارهایی که به چندین ماشین مجازی نیاز دارن یک گزینه ایده آل هستش. این راهکار امکان افزودن و پیاده سازی کارآمد ماشین های مجازی رو از طریق چند مرحله ساده در دسترس قرار میده.

 

+ سازگاری بالا

تست امن برنامه ها در VMware امکان پذیر هستش. این قابلیت به کاربران اجازه میده تا بروزرسانی ها و وصله ها رو قبل از نصب اونها روی یک کامپیوتر واقعی و قابل اعتماد آزمایش کنن. همچنین با این رویکرد می شه از نفوذ بدافزار و استفاده غیرقابل اعتماد از برنامه جلوگیری کرد.

 

+ پشتیبانی از سیستم عامل های متعدد

در VMware یک سرور می تونه چندین سیستم عامل رو مدیریت کنه. این پیکربندی مدیریت بهتر منابع رو تضمین می کنه. علاوه بر این، کاربران می تونن به طور همزمان به هر کدوم از سیستم عامل ها دسترسی داشته باشن.

 

+ شبکه بزرگی از ارائه دهندگان ثالث

وقتی از VMware صحبت می کنیم، انتخاب های زیادی در دسترس قرار داره. از تهیه نرم افزار و راه حل ها به طور مستقیم از شرکت VMware گرفته تا استفاده از یک شبکه مورد تایید اونها؛ متخصصان فناوری اطلاعات می تونن با راهکارهای این شرکت مزایای زیادی رو به دست بیارن.

 

+ مدیریت ساده دیتاسنتر

یکی دیگه از مزایایی هستش که فناوری مجازی سازی به صورت کلی فراهم می کنه. اما نباید فراموش کنیم که چه تعداد از شرکت های بزرگ در جهان مفهوم مجازی سازی رو با VMware می شناسن.

این شرکت ها اصطلاحی تحت عنوان «دیتاسنترهای تعریف شده توسط نرم افزار» رو ابداع کردن و بهره گیری از فناوری مجازی سازی رو می شه در استراتژی و چارچوب تمام طرح ها و پیشنهاداتشون مشاهده کرد.

 

معایب VMware چیه؟

مزایایی که VMware در محل کار ارائه میده، قابل انکار نیست. اما مثل هر راهکار دیگه ای، VMware هم مشکلات و نواقصی داره که بهتره با اونها آشنایی داشته باشیم. در ادامه به چند مورد از معایبی که ممکنه در VMware تجربه کنین اشاره می کنیم.

 

معایب VMware

 

– کارایی سخت

VMware فقط می تونه در سیستم هایی با منابع سخت افزاری قوی، عملکرد مطلوبی رو ارائه بده. بنابراین، دستیابی به عملکرد مطلوب با سیستم هایی که مشخصات سخت افزاری ضعیفی دارن عملا غیرممکن هستش.

 

– کاربرپسندی

VMware باید کاربرپسندتر باشه. کار با این نرم افزار به تخصص فنی و صرف زمان برای مطالعه اسناد راهنما نیاز داره. البته آموزش های آنلاین متعددی هم برای یادگیری قابلیت های این نرم فازار وجود داره.

 

– منابع سخت افزاری بالا

VMware برای استقرار بهینه به سخت افزار خاصی نیاز داره که از جمله می شه به پردازنده 64 بیتی با معماری x86، رم 4 گیگابایتی و کنترلر اترنت 1 گیگابایتی اشاره کرد. برای اینکه از کارایی مناسب سیستم مطمئن باشین، باید این الزامات رو فراهم کنین.

 

– حل مساله دشوار

سیستم های مجازی شده با ورک استیشن های معمولی متفاوت هستن و در مقایسه با سیستم های فیزیکی، فرآیند عیب یابی رو چالش برانگیز می کنن. به همین دلیل حل مساله در این سیستم ها به تلاش بیشتری نیاز داره و معمولا شناسایی مشکل هم دشوارتر و پیچیده تر هستش.

 

برای آشنایی با امکانات نرم افزار مانیتورینگ بینا
ما در یک جلسه دموی کوتاه حضوری و یا ریموتی بینا رو به شما معرفی می کنیم.

 

جمع بندی

VM روشی ساده رو برای ایجاد و اجرای ماشین های مجازی روی دسکتاپ و لپ تاپ در دسترس تازه کارها قرار میده. علیرغم ساده بودن استفاده، محصولات VMware به دانش و تخصص مناسبی در سرورها، شبکه، ابر و برنامه های کاربردی برای محیط های سازمانی نیاز دارن.

راهکارهای پردازش ابری و مجازی سازی سیستم کامپیوتری VMware پیشرفته و همه کار هستن. اونها زیرساخت و ابزارهای مدیریتی رو برای برنامه های نسل بعدی شما فراهم می کنن و در عین حال به سرعت برنامه های قدیمی رو به روز می کنن.

عملکرد، کارایی و امنیت این پلتفرم در مجازی سازی سرورهای فیزیکی برای بی نهایت کاربرد مختلف، قابل ستایش هستش. این قابلیت برای محیط های ابری در هر ابعادی، پایه و اساس محسوب می شه. مقیاس پذیری یکپارچه، انعطاف پذیری شبکه، عملیات خودکار، نیروی کار ریموت و امنیت بهتر از جمله مزایایی هستن که با استفاده از VMware به دست میارین.

این مزایای همگی می تونن به کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت شما یا کسب و کارتون کمک کنن.

6 دیدگاه دربارهٔ «VMware چیست؟ چه کاربردها، مزایا و معایبی دارد؟»

    1. امیر علی محمودی

      نصب VMware بستگی به محصول مورد نظر داره. برای مثال، VMware vSphere را بر روی سرورهای فیزیکی نصب کرده و ماشین‌های مجازی را ایجاد کنید. برای VMware Workstation و Fusion، می‌توانید آنها را بر روی سیستم‌عامل میزبان خود نصب کنید و سپس ماشین‌های مجازی را ایجاد کنید.

    1. امیر علی محمودی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خواهش میکنم امیدواریم که کمکتون کرده باشیم

  1. درود مهندس، وقتتون بخیر.ممنون از مقاله خوبتون
    سوالی که دارم اینکه : من یه لپ تاپ قدیمی با مشخصات ضعیف زیر دارم Dell n5010 inspiron (با رم 2گیگ و cpu core i3 2.26-نسل 3 و گرافیک اینتل 1 گیگ و 250 گیگ هارد!) و چون پردازنده اش 32 بیتی هست و برای نصب برنامه های جدید که فقط 64 بیتی آنها وجود داره، مجبور شدم VMware Workstation10 رو نصب کنم .میخواستم ببینم با این مشخصات و تفاسیر ،آیا درصورت استفاده ی مداوم ازین ماشین مجازی و حتی کلا به جای سیستم عامل اصلی 32 بیتی،به سیستم سخت افزاری لپ تاپ فشار و آسیب در طولانی مدت وارد میشه یا نه؟ با تشکر*****
    ******{خلاصه اش میشه: آیا نصب VMware Workstation10 روی سیستم 32 بیتی x86 برای نصب سیستم عامل ویندوز سون 64 بیتی که بتونم داخلش برنامه های 64 بیتی رو نصب و اجرا کنم آسیب وارد میکنه یا نه؟}*******

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      با توجه به این که رم سیستمتون 2 گیگ هستش پس رمی که برای ماشین مجازی قرار میگیره قطعا کمتر از 2 گیگ هستش
      به نظرم اگه سخت افزار رو ارتقا بدید خیلی بهتر عمل میکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا