لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

مدیر فناوری اطلاعات (مدیر IT) کیست؟ + شرح وظایف

مدیر IT کیست؟

حوزه فناوری اطلاعات گسترده هستش و مشاغل متعددی رو در بر می گیره. درک اینکه چرا در عصر حاضر، یعنی زمانی که کامپیوترها به جزء ضروری بسیاری از کسب و کارها و زندگی روزمره ما تبدیل شدن، فناوری اطلاعات گسترش زیادی پیدا کرده، خیلی ساده هستش.

یکی از بخش های فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعاته که دارای وظایف گسترده ای هستش. نقش یک مدیر فناوری اطلاعات (IT) ممکنه در فضای داده محور امروزی، حیاتی تر از هر زمان دیگه ای باشه. در این مقاله می تونین اطلاعات مورد نیاز رو برای اینکه به یک مدیر فناوری اطلاعات تبدیل بشین دریافت کنین و با نقش ها و مسئولیت های یک مدیر فناوری اطلاعات بیشتر آشنا بشین.

 

مدیر فناوری اطلاعات (IT) کیه؟

یک مدیر فناوری اطلاعات یا همون IT متخصصی هستش که مسئولیت نظارت و مدیریت سیستم های فناوری اطلاعات (IT) یک سازمان رو برعهده می گیره. اونها برای اینکه مطمئن بشن زیرساخت IT سازمان به خوبی و بهینه کار می کنه، مسئول هستن. اینطوری مطمئن میشن که نیازهای سازمان و ذینفعان اون به خوبی تامین می شه.

مدیران فناوری اطلاعات معمولا برای مدیریت تیمی از متخصصان IT مسئول هستن. اونها باید مطمئن بشن که تیم به اهداف و ماموریت های اصلی سازمان دست پیدا می کنه.

مدیر فناوری اطلاعات باید با طیف وسیعی از فناوری ها، از جمله سخت افزار، نرم فزار و سیستم های شبکه به خوبی آشنا باشن. اونها مسئولیت دارن تا از امن، قابل اعتماد و مقیاس پذیر بودن سیستم های IT سازمان مطمئن بشن.

مدیران IT همچنین مسئول برنامه ریزی و اجرای فناوری ها و سیستم های جدید هستن که می تونه به سازمان کمک کنه تا کارآمدتر و موثرتر بشه و علاوه بر مسئولیت های فنی خودشون، اغلب در برنامه ریزی و تصمیم گیری استراتژیک مشارکت می کنن.

اونها با همکاری نزدیک با سایر مدیران اجرایی و ذینفعان برای اطمینان از همسویی استراتژی فناوری اطلاعات سازمان با اهداف و ماموریت های کلی اون، مشارکت دارن.

یک مدیر IT سرپرست بخش فناوری اطلاعات به حساب میاد. او مسئول الزامات سیستمی یک شرکت یا سازمان هستش. به عبارت دیگه، مدیر فناوری اطلاعات وظیفه داره با نصب و نگهداری صحیح سیستم، از عملکرد صحیح سخت افزار و نرم افزار یک کسب و کار مطمئن بشه. این وظیفه شامل برنامه ریزی و هماهنگی فعالیت های مرتبط با کامپیوتر در یک شرکت هستش.

مدیران فناوری اطلاعات همچنین مسئول مدیریت کارکنان، مربیگری کارکنان، راه اندازی سیستم ها، خط مشی ها و رویه ها، تامین امنیت محیط کاری و غیره هستن.

 

تیم IT شما به یک راهکار مدرن ITSM نیاز داره
همین حالا اقدام کنید.

 

انواع مدیر فناوری اطلاعات

انواع مختلفی از مدیران فناوری اطلاعات در سازمان ها وجود داره که هر کدوم دارای مسئولیت ها و زمینه های تخصصی متفاوتی هستن. بعضی از رایج ترین انواع مدیران IT رو در ادامه معرفی کردیم.

 

انواع مدیریت فناوری اطلاعات

 

– مدیر زیرساخت

مدیران زیرساخت مسئولیت مدیریت زیرساخت های فناوری اطلاعات سازمان شامل سخت افزار، نرم افزار، شبکه ها و سرورها رو برعهده دارن. اونها مطمئن می شن که سیستم های IT سازمان به خوبی و امن کار می کنن.

 

– مدیر توسعه

مدیران توسعه مسئول مدیریت توسعه نرم افزارهای کاربردی و سیستم های فناوری اطلاعات هستن. اونها با برنامه نویسان و سایر متخصصان فناوری اطلاعات کار می کنن تا مطمئن بشن که نرم افزار با الزامات سازمان مطابقت داره و به موقع و در حد بودجه اختصاص یافته، تحویل داده می شه.

 

– مدیر امنیت

مدیران امنیتی مسئولیت مدیریت امنیت فناوری اطلاعات سازمان رو برعهده دارن. اونها خطرات امنیتی رو شناسایی می کنن و کاهش میدن. اجرای اقدامات امنیتی برای محافظت از داده ها و سیستم های سازمان و مطمئن شدن از انطباق با مقررات و استانداردهای امنیتی، از جمله مسئولیت های دیگه یک مدیر امنیت به حساب میاد.

 

– مدیر عملیات

مدیران عملیات مسئول مدیریت عملیات روزانه سیستم های فناوری اطلاعات سازمان هستن. اونها مطمئن می شن که سیستم های IT سازمان به خوبی و کارآمد کار می کنن و کارکنان فناوری اطلاعات به اهداف و مقاصد خودشون می رسن.

 

– مدیر پروژه

مدیران پروژه مسئول مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات از جمله برنامه ریزی، اجرا و تحویل هستن. اونها مطمئن می شن که پروژه ها به موقع و در چارچوب بودجه ی تعیین شده، تکمیل می شن و نیازهای سازمان رو به خوبی برآورده می کنن. 

 

همونطور که میدونین مدیریت پروژه اجایل (Agile) در بحث های IT بسیار مهمه. برای اطلاعات بیشتر راجبه این نوع مدیریت پروژه به صفحه “مدیریت پروژه Agile چیست” شوید.

 

– مدیر پشتیبانی

مدیران پشتیبانی مسئول مدیریت خدمات پشتیبانی فناوری اطلاعات سازمان هستن. اونها مطمئن می شن که کارکنان پشتیبانی IT خدمات با کیفیتی رو به کاربران نهایی ارائه میدن و مشکلات به موقع و کارآمد حل می شن.

 

مدیر فناوری اطلاعات (IT) چه وظایفی داره؟

وظایف و مسئولیت های یک مدیر IT به اندازه و صنعت سازمان بستگی داره و می تونه مورد به مورد متفاوت باشه. اما به طور کلی مسئولیت های یک مدیر فناوری اطلاعات موارد زیر رو شامل می شه:

 

وظایف مدیر IT

 

1. مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات

مدیر IT مسئولیت نظارت بر زیرساخت های فناوری اطلاعات سازمان رو بر عهده داره. این زیرساخت ها شامل سخت افزار، نرم افزار، شبکه ها و سرورها می شه و مدیر IT مطمئن می شه که سیستم های فناوری اطلاعات سازمان به خوبی و کاملا امن کار می کنن.

 

2. مدیریت تیم

مدیر فناوری اطلاعات مسئول مدیریت تیمی از متخصصان فناوری اطلاعات هستش که وظایفی مثل استخدام، آموزش و ارزیابی اعضای تیم رو شامل می شه. اونها باید مطمئن بشن که تیم انگیزه کافی داره و برای دستیابی به اهداف سازمان به طور موثر کار می کنه.

 

3. بودجه بندی و تخصیص منابع

مدیر IT، مسئول بودجه بندی و تخصیص منابع برای پروژه های فناوری اطلاعات هستش. اونها با همکاری سایر بخش ها مطمئن می شن که نیازهای فناوری اطلاعات سازمان در چارچوب بودجه ی تعیین شده، برآورده می شه.

 

4. مدیریت پروژه

مدیر فناوری اطلاعات مسئولیت مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات از جمله برنامه ریزی، اجرا و تحویل رو بر عهده داره. اونها مطمئن می شن که پروژه ها به موقع و در چارچوب بودجه تکمیل می شن و نیازهای سازمان رو برآورده می کنن.

 

5. مدیریت امنیت

مدیر فناوری اطلاعات مسئولیت اطمینان از امن بودن سیستم های فناوری اطلاعات رو برعهده داره. مدیر فناوری اطلاعات برای شناسایی و کاهش خطرات امنیتی و اجرای اقدامات امنیتی برای محافظت از داده ها و سیستم های سازمان، تلاش می کنه.

 

6. مدیریت فروشنده

مدیر فناوری اطلاعات مسئول مدیریت روابط با فروشندگان فناوری اطلاعات و ارائه دهندگان خدمات هستش. اونها باید مطمئن بشن که فروشندگان نیازهای سازمان رو برآورده می کنن و خدمات با کیفیت ارائه میدن.

 

7. برنامه ریزی استراتژیک

مدیر IT مسئول همسویی استراتژی فناوری اطلاعات سازمان با اهداف استراتژیک کلی اون هستش. اونها برای شناسایی زمینه هایی که فناوری اطلاعات می تونه برای بهبود کارایی و اثربخشی مورد استفاده قرار بگیره، با بخش های دیگه همکاری می کنن.

 

بهروش هایی برای یک مدیر فناوری اطلاعات

مدیران IT کارآمد باید بهروش های صنعت خودشون رو بشناسن و اونها رو دنبال کنن. برای اینکه یک مدیر فناوری اطلاعات موفق باشین، بهتر است نکات زیر رو رعایت کنین:

 

– دریافت پشتیبانی از مدیریت ارشد

یکی از بهروش ها برای مدیران فناوری اطلاعات، تکیه بر مدیریت ارشد شرکت برای دریافت پشتیبانی هستش. رهبران ارشد می تونن موقع پیاده سازی فناوری های جدید یا هر چیزی که به طور کلی به فناوری اطلاعات شرکت مربوط می شه، مدیران فناوری اطلاعات رو راهنمایی کنن.

 

– استفاده از یک چارچوب

مدیران فناوری اطلاعات باید برای کمک به ایجاد استراتژی های مناسب برای شرکتی که بر اون کار می کنن، از چارچوب هایی مشخص استفاده کنن. چارچوب مناسب و همچنین استفاده از اون چارچوب به سازماندهی همه چیز کمک می کنه.

 

– تقویت ارتباطات خوب

ارتباطات قوی برای مدیران فناوری اطلاعات کارآمد، کلیدی به حساب میاد. اگر برای ارتباطات از زبان مشترک داخلی شرکت استفاده می شه، باید از اون پیروی کرد. تمام ارتباطات باید برای همه طرف های درگیر شفاف باشه.

 

– فعال بودن

مدیران فناوری اطلاعات باید بتونن مسائل رو قبل از اینکه اتفاق بیفتن پیش بینی کنن. این امر به خصوص در مواقعی که مشکلاتی پیش بیاد مفید هستش، چون از قبل طرحی برای حل اون وجود داره.

 

– حفظ امنیت اطلاعات و داده ها

وظیفه یک مدیر فناوری اطلاعات این هستش که سیستم شرکت رو در برابر نقض داده ها یا سایر حملات احتمالی، امن نگه داشته باشه. مدیران IT موفق با استفاده از ابزارهای مختلف مثل کنترل دسترسی کاربر به سیستم کامپیوتر به طور موثری این کار رو انجام میدن.

 

– تعیین اهداف قابل دستیابی

یکی دیگه از بهروش ها برای مدیران فناوری اطلاعات تعیین اهدافی هستش که به راحتی بشه به اونها دست پیدا کرد. این کار به بهبود روحیه تیم فناوری اطلاعات و ایجاد اعتماد بین سایر کارکنان کمک می کنه.

 

– استفاده از ابزارهای خوب

تیم فناوری اطلاعات باید به ابزارهای با کیفیتی دسترسی داشته باشه که به اونها کمک کنه کار خودشون رو به بهترین شکل انجام بدن. این ابزارها باید گردش کار رو تسهیل کنه و کارایی رو بهبود بده. یکی از ابزارهای ضروری که باید استفاده بشه، نرم افزار ITSM هستش.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

– تخصص در فناوری

به منظور مدیریت موثر کارکنان فناوری اطلاعات، مدیر IT باید در استفاده از انواع مختلف فناوری کامپیوتری به خوبی آشنا باشن. با اینکه ممکنه یک سری از موارد رو در حین کار آموزش ببینن تا نحوه انجام وظایف خاصی رو یاد بگیرن، داشتن پایه ای قوی از مهارت های فناوری، سازگاری اونها برای استفاده از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری جدید رو آسون تر می کنه.

 

– تصمیم گیری

سیستم های فناوری اطلاعات اغلب برای عملیات کسب و کارها مهم هستن؛ بنابراین، مدیران فناوری اطلاعات باید بتونن تصمیمات آگاهانه ای بگیرن که شبکه های اونها رو با خطر مواجه نکنه. مدیران فناوری اطلاعات خوب و کارآمد با استفاده از داده های تحلیلی و اطلاعات مرتبط، به صورت استراتژیک تصمیمات لازم رو می گیرن.

 

– هوش مالی

خرید یا ارتقا تجهیزات فناوری اطلاعات می تونه برای خریدار پرهزینه باشه؛ همون طور که استخدام تیمی از متخصصان فناوری اطلاعات می تونه هزینه زیادی داشته باشه. برای اطمینان از اینکه امور مالی تحت کنترل هستش، مدیران فناوری اطلاعات باید بدونن که چطور بودجه رو پیش نویس کنن، برای دریافت تخفیف در خرید تجهیزات لازم مذاکره کنن و انحرافات از بودجه رو دائما تحت نظر داشته باشن.

 

بیشتر بخوانید: 6 نکته که یک مدیر پروژه IT باید بداند

 

شرایط کاری یک مدیر IT چطوریه؟

محیط کاری یک مدیر فناوری اطلاعات بسته به اندازه و صنعت سازمان می تونه متفاوت باشه. به طور کلی، مدیران فناوری اطلاعات بیشتر وقت خودشون رو در یک محیط اداری، کاربر روی کامپیوتر و برقراری ارتباط با سایر اعضای تیم خودشون و سایر بخش های درون سازمان می گذرونن.

اونها همچنین ممکنه در جلساتی با مدیران اجرایی و ذینفعمان شرکت کنن تا درباره استراتژی فناوری اطلاعات، وضعیت پروژه و تخصیص منابع بحث کنن. مدیران فناوری اطلاعات اغلب ساعات طولانی کار می کنن، به خصوص موقع مدیریت پروژه های حیاتی یا وقتی که سیستم خراب می شه.

ممکنه از مدیر فناوری اطلاعات خواسته بشه که از خارج از ساعات کاری معمول کار کنه تا فورا به مسائل رسیدگی بشه یا ضرب الاجل های پروژه رو رعایت کنه. در بعضی موارد، ممکنه از اونها خواسته بشه که برای مدیریت سیستم های IT یا شرکت در جلسات به دفاتر یا مکان های دیگه سفر کنن.

کار یک مدیر فناوری اطلاعات می تونه پرفشار باشه، چون اونها مسئول اطمینان از عملکرد روان و امن سیستم های فناوری اطلاعات سازمان هستن. اونها باید با آخرین روندها و پیشرفت های فناوری به روز بمونن و توانایی تصمیم گیری سریع و کارآمد رو داشته باشن. اینطوری می تونن به مسائلی که پیش میاد در سریع ترین زمان رسیدگی کنن.

 

 

بیشتر بخوانید: 11 مهارت ضروری مدیر IT موفق که باید بدانید

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا