لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

باورهای اشتباه درباره تلفیق ITIL و DevOps

باورهای اشتباه درباره تلفیق ITIL و DevOps | داناپرداز

چارچوب ها و بهروش های مختلف برای کمک به کسب و کارها به وجود آمده اند. اما گاهی اوقات عدم اطلاعات کافی از این چارچوب ها یا بهروش ها باعث می شود نتوانیم انتخاب درست را انجام دهیم. این اتفاق در مورد ITIL و DevOps بسیار رایج است. ابتدا در مورد تعاریف و کاربردهای این دو بهروش صحبت خواهیم کرد و سپس در مورد 5 باور اشتباه در مورد ITIL و DevOps میخوانیم.

 

تفاوت های ITIL و DevOps

  • ITIL یک چارچوب شامل مجموعه ای از بهروش ها برای ارائه خدمات مدیریت فناوری اطلاعات یاITSM است
  • ITIL روی کیفیت خدمات و ثبات تاکید دارد
  • در ITIL هدف جلب رضایت مشتری است
  • ITIL شامل 26 فرایند است که بخشی از آنها در مورد چرخه حیات خدمات هستند
  • ITIL تغییرات دیجیتالی را مدیریت می کند

اما DevOps

  • DevOps یک فلسفه برای توسعه و ارائه نرم افزار با هدف یکپارچه سازی توسعه و عملیات اجرایی است
  • DevOps به منظور دستیابی به ارتباط و همکاری بهتر بین تیم های مدیریت محصول، توسعه نرم افزار و استقرار، طراحی شده است
  • DevOps روی ادغام و استقرار به صورت مستمر تاکید می کند
  • DevOps با اصول Lean، مانند مدیریت کار در حین انجام، کار در دسته ها وچابک بودن برای دستیابی به زمان بازدهی کوتاه تر همخوانی دارد

 

تفاوت های ITIL و DevOps | داناپرداز

بسیاری از شرکت ها زمان زیادی را صرف انتخاب بین ITIL و DevOps می کنند. در حالیکه راه منطقی تر این است که بهترین راهکارها از هر دو بهروش انتخاب شوند چون ITIL و DevOps در واقع یکدیگر را تکمیل می کنند.

 

5 باور اشتباه در مورد ITIL و DevOps

متاسفانه باورهای اشتباه زیادی در زمینه ITIL و DevOps وجود دارد و دلیل شکست بسیاری از کسب و کارها در اجرای پروژه همین باورهای اشتباه است.

 

باور اشتباه اول : این دو هیچ ارتباطی با هم ندارند

یک باور اشتباه در مورد ITIL و DevOps وجود داره که معمولاً این دو به عنوان گزینه های مختلف در نظر گرفته می شوند اما در واقعیت، با اینکه DevOps و ITIL اهداف مختلفی را دنبال می کنند، با هم کاملا سازگار هستند. ITIL بهروش های مدیریت خدمات را در اختیار کسب و کارها قرار می دهد و DevOps با هماهنگ کردن تیم های مربوط و خودکار کردن فعالیت های روزمره، کیفیت و کمیت ارائه خدمات را افزایش می دهد.

 

با نرم افزار ITSM دانا پرو
محکم و با اطمینان به سوی ITIL قدم بردارید

 

باور اشتباه دوم : DevOps تنها در مورد استقرار نرم افزار کاربرد دارد

اغلب گفته میشود که DevOps تنها درباره استقرار و تحویل نرم افزار است. اما کاربردهای DevOps فراتر از این است و برای تسهیل همکاری و ایجاد شفافیت هم مورد استفاده قرار می گیرد. استقرار نرم افزار فقط یکی از جنبه های DevOps است که از یک رویکرد جامع فناوری اطلاعات پیروی می کند. DevOps روی آموزش تیم های مختلف سازمان تاکید می کند، به طوری که همه تیم ها یک درک مشترک از وظایف پیش رو داشته باشند.

 

باور اشتباه سوم : ITIL فقط برای سازمان های بزرگ مناسب است

یک باور اشتباه در مورد ITIL این است که برای کسب و کارهای کوچک بیش از حد پر هزینه و پیچیده است. اما حقیقت این است که شرکت ها می توانند ITIL را بدون توجه به اندازه کسب و کارشان پیاده سازی کنند. ITIL در مورد اتخاذ فرآیندهای مناسب کاملا انعطاف پذیر است. بنابراین، از قدم های کوچک تر شروع و فقط فرایندهای لازم را پیاده سازی کنید. مشاغل کوچک و متوسط هم می توانند ITIL را طی یک روش افزایشی پیاده سازی کنند.

 

باور اشتباه چهارم : DevOps یک ابزار اتوماسیون است

DevOps نه یک ابزار است و نه یک موتور اتوماسیون؛ بلکه یک فلسفه است که با شناسایی شکاف ها و ارتقاء سطح همکاری در توابع مختلف، جریان اتوماسیون را هدایت می کند. اما، این به وظایف خودکار محدود نمی شود بلکه DevOps به طور کلی به تمام مشکلات ITپرداخته و ناسازگاری های عملیاتی را برطرف می کند.

 

باور اشتباه پنجم : اجرای ITIL و DevOps نیازمند سرمایه بسیار بالایی است

به کار گیری چارچوب هایی مانند ITIL و DevOps منجر به بهینه سازی منابع و هزینه ها می شود. وقتی از ابزارهای درست برای رسیدن به اهداف استفاده کنیم، مسیری که باید برای تحقق اهداف طی شود، کوتاه تر خواهد بود. بعلاوه، اگر اهداف از ابتدا درست شناخته شوند، اجرای ITIL و DevOps هزینه چندان بالایی نخواهد داشت.

 

باور های اشتباه در مورد ITIL و DevOps

DevOps و ITIL بهروش هایی هستند که اجرای آنها می تواند برای همه شرکت های IT، بدون در نظر گرفتن اندازه و اهداف سازمانی آنها مفید باشد و انجام این کار تنها با فرهنگ سازی و ایجاد باورهای صحیح امکان پذیر است.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت های ITSM و ITIL

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا