لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

عملکردهای مدیریت شبکه – مدل FCAPS

عملکردهای مدیریت شبکه – مدل FCAPS | داناپرداز

FCAPS اهداف کاری مدیریت شبکه را در پنج سطح طبقه بندی می کند. این پنج سطح عبارتند از: مدیریت خطا (F)، سطح پیکربندی (C)، سطح حسابرسی (A)، سطح عملکرد (P) و سطح امنیتی .(S)

 

F در CAPSF به معنی خطاست

خطا رویدادی است که مشکلی را در شبکه نشان می دهد. هدف از مدیریت خطاها شناسایی، جداسازی، تصحیح و ورود به خطاهایی است که در شبکه اتفاق می افتد. این همچنین شامل تجزیه و تحلیل روند برای پیش بینی خطاها است به طوری که شبکه همیشه سرویس مورد نظر خود را ارائه می دهد. در FCAPS برای مدیریت خطاها، به یک سیستم نیاز داریم تا شبکه را رصد کرده و آلارم داشته باشد.

یک سیستم مدیریت آلارم اساسی لیستی از هشدارهای آلارم را بر اساس توپولوژی شبکه فراهم می کند. پس از برقراری آلارم یا اینکه کاربران شبکه با مشکلی روبرو شوند، یک ثبت درخواست برای مدیریت حجم کار و اولویت های مربوط به خطا ها لازم است. آلارم فقط علائم یک مشکل را نشان می دهد و داشتن یک سیستم عیب یابی برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد دلایل احتمالی که منجر به خطا می شود، لازم است. این شامل جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد تمام دستگاه های درگیر در مسیری که خطا در آن رخ داده است می شود.

با پیگیری فعال شبکه و پیش بینی زمان وقوع خطا می توان به مدیریت بهتر خطا دست پیدا کرد. این کار را می توان با تزریق تست هایی به شبکه برای یافتن یک عیب انجام داد. همچنین با تجزیه و تحلیل تاریخچه زمانی داده های خطا می توان این فرایند را پیش برد.

 

C به معنای پیکربندی است

برای اینکه شبکه کاری را که قرار است انجام دهد، پیش ببرد، باید در وهله اول مشخص شود که چه کاری باید انجام شود. این کار به عنوان عملکرد پیکربندی شبکه شناخته می شود. اهداف مدیریت پیکربندی شبکه شامل جمع آوری و ذخیره پیکربندی از دستگاه های شبکه (این کار می تواند به صورت محلی یا از راه دور انجام شود)، ساده سازی پیکربندی دستگاه، پیگیری تغییراتی که در پیکربندی ایجاد شده است، تهیه مدار یا مسیر از طریق شبکه های سویچ نشده و برنامه ریزی برای گسترش و مقیاس پذیری آینده، است.

غالبا شبکه ثابت نمی ماند، شاید لازم باشد دستگاه ها را اضافه یا حذف کنید. کشف خودکار اجزای شبکه و ساختمان توپولوژی شبکه در چنین مواردی مفید است. یکی از مشکلات رایج که در یک شبکه بزرگ بوجود می آید، مدیریت و پیکربندی آدرس های IP است.

 

2 FCAPS اهداف کاری مدیریت شبکه | داناپرداز

A به معنای حسابرسی است

حسابرسی به عنوان مدیریت صورتحساب نیز شناخته می شود. این فرایند بیشتر برای ارائه دهندگان خدمات شبکه کاربرددارد. هدف جمع آوری داده های مورد استفاده و ایجاد صورتحساب بر این اساس است. در مورد شبکه های بدون صورتحساب، A مخفف کارهای مدیریتی مانند مدیریت اجازه کاربر است

 

P به معنای مدیریت عملکرد است

مدیریت عملکرد شبکه با کارآیی شبکه سر و کار دارد. عملکرد کارایی شبکه، توان عملیاتی، درصد استفاده، نرخ خطا و زمان پاسخ را نشان می دهد. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های عملکرد در برآورده کردن SLA ها و انجام برنامه ریزی ظرفیت کمک می کند. مانند مدیریت خطا، قبل از تأثیرگذاری بر نیاز به خدمات، هر شخص باید داده های عملکرد را به صورت تاریخچه ای تجزیه و تحلیل کند تا از ظرفیت قابلیت های موجود استفاده کند. یکی از مشکلات رایج برای نظارت بر پهنای باند، درک اینکه آیا از آن استفاده محتاطانه می شود یا خیر، است. بعضی اوقات برای تنظیم اولویت بندی پهنای باند به انواع خاصی از ترافیک مانند تماس های VoIP، باید سیاست هایی را تنظیم کنید. پس از انجام این کار، نظارت بر VoIPمی تواند اطمینان دهد که تماس ها از کیفیت خدمات مطلوب برخوردار هستند.

 

S به معنای امنیت است

مدیریت امنیت شامل مدیریت امنیت شبکه است. یکی از اهداف اصلی آن مدیریت تهدیدات امنیتی مانند حملات هکرها، مقابله با حملات سرویس، ویروس ها و اسپم است. علاوه بر این، مدیریت امنیتی شامل شناسایی نفوذ از طریق نظارت بر ترافیک در شبکه و اعمال سیاست هایی که باعث محدود شدن ترافیک یا تمایز بین انواع مختلف ترافیک می شود، است و به آنها، با بلک لیست کردن درگاه ها با ترافیک مشکوک و قرار دادن طعمه در شبکه برای جذب مهاجمان امتیازات متفاوتی می دهد. اغلب برای حل یک تهدید امنیتی، عیب یابی فایروال مورد نیاز است.

FCAPS در درک کارکردهای مختلف مدیریت شبکه بسیار مفید است. با این حال، باید توجه داشته باشیم که FCAPS فقط چارچوبی است که به ما در این درک بهتر کمک می کند و عملکرد محصول یا نیاز کاربر را هدایت نمی کند. این موارد بر اساس نوع و اندازه شبکه و نوع کسب و کار متفاوت هستند. بسیاری از انواع نیازهای کاربر ممکن است با استفاده از یک عملکرد واحد محصول که ممکن است در دسته های مختلف قرار بگیرد، حل شوند. به عنوان مثال، یکی از کارکردها آزمایش قابلیت عملکرد یک سرویس خاص است. این می تواند به منظور عیب یابی استفاده شود. همچنین می تواند برای تأمین اعتبار سنجی یا برای اندازه گیری عملکرد مورد استفاده قرار گیرد. دقیقاً به همین دلیل است که گاهی اوقات همان محصول مشابه مدیریت شبکه عملکردهایی را ارائه می دهد که در دسته های مختلف FCAPS قرار می گیرند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا