لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

پنج دلیل عمده اختلالات ناگهانی شبکه

پنج دلیل عمده اختلالات ناگهانی شبکه | داناپرداز

در این مقاله با چند دلیل رخدادهای ناگهانی و غیرقابل انتظار شبکه که می‌تواند راهبران شبکه را با مشکلات فراوانی روبرو کند آشنا خواهید شد.

پس از اینکه تیم‌های IT یک راهکار نظارت بر پهنای باند را پیاده سازی می‌کنند، موردی بوجود خواهد آمد: آنها نقش نگهبانان شبکه را بر عهده می‌گیرند. بیشتر راه کارهای نظارت بر پهنای باند، امکان تشخیص اخطارها و ریشه مشکلات در ترافیک شبکه را برای تیم IT توسط ارتباط با داده‌ها از طریق واسط های گرافیکی تسهیل می‌کند. دلایل بسیار متنوعی برای افزایش حجم بار شبکه وجود دارد و بعنوان یک ادمین سیستم خوب شما بایستی بتوانید دلیل اصلی مصرف غیرعادی از پهنای باند را بیابید. بیش از 10 سال است که همراه با مشتریانمان بر روی مسئله تشخیص افزایش ناگهانی استفاده از پهنای باند شبکه کار کرده ایم. بر اساس بازخوردی که از مشتریان داشته ایم، پنج علت معمول افزایش ناگهانی ترافیک شبکه را شناسایی کرده ایم.

فرایندهای برنامه ریزی شده تهیه نسخه پشتیبانی در شبکه محلی (LAN)

تهیه نسخه پشتیبان به صورت دوره ای بسیار ضروری است. بیشتر شرکت‌ها برنامه مشخصی برای تهیه نسخه پشتیبان دارند که در بازه‌های زمانی مشخص یا ساعات مشخصی در روز فعال می‌شود. از آنجا که نسخه های پشتیبان معمولاً حجم زیادی داده را شامل می‌شوند، تا زمانی که تکمیل شوند می‌توانند بخش زیادی از ترافیک شبکه را به خود اختصاص دهند. ممکن است این عملیات 1 گیگابایت پهنای باند را به خود اختصاص دهد و باعث افزایش شدید ترافیک شود. همچنین بهتر است که فرایند بروزرسانی را در ساعات غیر کاری انجام دهید، بالاخص اگر این فرایند حجم بالایی داده را شامل شود و هر روز اجرا شود (که البته ضروری است). اگر شرکت شما در چندین منطقه زمانی قرار دارد، بازه زمانی خاصی را در نظر بگیرید که کمترین تاثیر را بر کسب و کار شما بگذارد.

ابزارهای تهیه نسخه پشتیبان از راه دور

آنچه در مورد تهیه نسخ پشتیبان در شبکه داخلی عملی است، در مورد شبکه های راه دور نیز صادق است. بسیاری شبکه ها از سیستم‌های مبنی بر ابر (Cloud-Based) برای حفاظت از داده‌های خود استفاده می‌کنند (در بیشتر موارد این سیستم ها مکمل بکاپ‌های محلی (Local) هستند). بارگذاری حجم بالایی از داده باعث اشغال پهنای باند می‌شود. سایر برنامه‌های کاربردی وب نیز ممکن است در این مواقع با سرعت کمتری اجرا شوند یا به طور کلی متوقف شوند. همانطور که قبلا گفتیم: در صورت امکان زمانبندی تهیه نسخه پشتیبان را در ساعات غیر کاری تنظیم نمایید.

به روز رسانی سایر نرم افزارها

یک سیستم آنتی ویروس به روز برای حفظ یکپارچگی داده ها و امنیت سیستم ضروری است. بیشتر سیستم‌ها روزانه چند مرتبه بروز می‌شوند تا امنیت سیستم در برابر حفره‌های امنیتی و تحدیدات حفظ شود. برخی محصولات نرم‌افزاری دیگر مانند Microsoft Office، نرم افزارهای Adobe یا سیستم عامل‌ها نیز به صورت دوره ای به روز می‌شوند.

بیشتر بروز رسانی های نرم‌افزارهای اسکن ویروس بواسطه LAN در تمامی سیستم‌های شبکه داخلی توزیع می‌شود که موجب کاهش مصرف پهنای باند در اینترنت شما خواهد شد. متناسب با افزایش حجم بروز رسانی ممکن است مصرف ترافیک نیز در شبکه افزایش یابد. اگر هر سیستم کامپیوتری بصورت مستقل بروز رسانی نرم‌افزارها را خودشان انجام دهند، ممکن است حجم زیادی از پهنای باند اینترنت را مصرف کنند.

در صورت امکان، سعی کنید به روز رسانی سیستم‌ها را با استفاده از شبکه LAN انجام دهید. در غیر اینصورت، بروز رسانی‌های بزرگ مانند بروز رسانی نسخه ویندوز، می‌تواند بر سرعت اینترنت و انجام کارهای روزانه تاثیر بگذارد.

مشکلات سرور ایمیل

ارسال و دریافت ایمیل یکی از معمول ترین کارهایی است که شبکه شما آن را می‌بایست انجام دهد. ایمیل‌های ساده متنی یا پیام‌های دارای فایل ضمیمه کوچک معمولاً مشکلی را (حتی در تعداد بالا) در شبکه بوجود نمی‌آورند. اما اگر مشکلی در دریافت ایمیل رخ دهد، بسیاری از سرورهای ایمیل تلاش می‌کنند دوباره و دوباره ایمیل‌ها را ارسال کنند. برای مثال ایمیلی را در نظر بیاورید که یک فایل 10 مگابایتی عکس JPEG یا یک کلیپ تصویری کوتاه ضمیمه آن شده است و به یک لیست توزیع با 100 گیرنده یا بیشتر ارسال شود (فرضاً کارمند جدید به مناسبت اولین روز کاریش در شرکت یک کیک خریده و به تمامی اعضای تیم

با ایمیل خبر می‌دهد). دو پیاده سازی SMTP کمی ناسازگار (برای حل مشکل) بودند و سرور ایمیل هدف می‌بایست به منظور عدم دسترسی از IP سرور راه دور تنظیم گردد.

انتشار بد‌افزار و تلاش برای هک کردن سیستم

اگر دلیلی برای افزایش حجم ترافیک شبکه مشاهده نمی‌کنید، احتمال تلاش به هک سیستم وجود دارد. موارد حملات سنگین مانند DDoS معمولاً به سرعت شناسایی می‌شوند، زیرا این حملات شدید و ناگهانی هستند. حملات کوچکتر کمی به سختی قابل شناسایی هستند. با مشاهده پهنای باند، می‌توانید انتشار بدافزارها یا تلاش‌های انجام شده به حملات را تشخیص دهید.

مراحل بیشتری برای تشخیص علت اختلالات

اگر پنج مورد بالا علت اختلالات ترافیک نیستند، سه مرحله ساده می‌تواند شما را در شناسایی دلیل اصلی مصرف غیرعادی پهنای باند یاری رساند.

ابتدا، می‌بایست الگویی مشخص را در اختلالات ترافیک شبکه بیابید. آیا در ساعت مشخصی و یا بازه زمانی مشخصی در هر روز رخ می‌دهند؟ آیا در طول ساعات کاری رخ می‌دهد (احتمالاً کاربران مسبب آن هستند) یا غیر ساعات کاری (یک برنامه ریزی خاص در سیستم مسبب آن است)؟ دوم، وقتی که الگوی مشخصی را تشخیص دادید، تلاش به یافتن علائم دیگر در سیستم جهت مطابقت با این الگو باشید. شاید افزایش بار CPU یکی از سرورها با افزایش حجم ترافیک همزمان باشد. سوم، حجم ترافیک را با یک ابزار نظارت بر جریان داده بررسی و تحلیل کنید. به این ترتیب می‌توانید داده‌ای که مسبب افزایش حجم ترافیک شده را تشخیص دهید.

نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه و دیتاسنتر بینا راهکاری یکپارچه را به منظور مانیتورینگ پهنای باند و رخدادهای شبکه به شما ارائه می‌دهد تا در اسرع وقت به وسیله انواع روش‌های اطلاع رسانی کارشناسان را از رخدادهای بوجود آمده مطلع سازد. متداولترین علت افزایش ناگهانی بار در شبکه شما کدام است؟ چگونه آنها را تشخیص می‌دهید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا