لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

کویید 19 و تاثیر آن در بازار املاک و مستغلات

کویید 19 و تاثیر آن در بازار املاک و مستغلات | داناپرداز

مهم ترین بحران سلامت انسان در بیش از یک قرن گذشته، بیماری همه گیر COVID-19 همچنان خسارات سنگینی بر زندگی انسان و زیرساخت های جامعه وارد می کند. در حالی که سلامتی انسان ها مهمترین منبع نگرانی است، میلیون ها نفر نیز به دلیل تأثیرات اقتصادی این پاندمی آسیب های جدی خورده اند؛ از جمله بازار املاک و مستغلات. رکود اقتصادی که COVID-19 به راه انداخت، مسیر رشدی را که بازار املاک و مستغلات در چند سال گذشته تجربه کرده بود، کند کرده است.

اکنون که تلاش ها برای بازگشایی کشور در حال انجام است، آیا بازار املاک و مستغلات برای یک تجارت سالم و موفق در پاییز آماده است؟ پاسخ ممکن است قطعی نباشد، اما ما در مورد وضعیت بازار املاک و مستغلات برای پاییز سال 99 حدس های زده ایم.

 

املاک و مستغلات قبل و بعد از COVID-19

با ورود به سال 99، معاملات املاک و مستغلات شدت بیشتری گرفت. رونق اقتصادی باعث تشویق خریداران شده بود و بازار به نفع فروشنده پیشرفت و قیمت خانه ها در شهرهایی مانند تهران به بالاترین رکورد خود رسید.

شروع COVID-19 و اثرات همراه آن مانند فاصله اجتماعی و افت شدید اشتغال، بازار املاک و مستغلات را متوقف کرد  و فروش در مهر ماه با نرخ بی نظیر 9 درصدی کاهش یافت.

علی رغم خوش بینی و انعطاف پذیری صنعت، عدم اطمینان بر بازار فعلی املاک و مستغلات حاکم است. فاصله گذاری اجتماعی باعث شده معاملات املاک و مستغلات به صورت مجازی پیش برود و خریداران و فروشندگان بالقوه املاک و مستغلات در حالی که عوامل اقتصادی هنوز نامساعد هستند، نسبت به بهبود اوضاع مطمئن نیستند.

اگرچه بدون شک در بازار املاک و مستغلات رکود اتفاق افتاده است، اما ممکن است تأثیر آن چندان هم ترسناک نبوده باشد. با آگاهی بیشتر در مورد اپیدمی و اقدامات تدریجی برای بازگشایی اقتصاد، ممکن است بازار املاک و مستغلات در پاییز کندتر از سالهای گذشته باشد – اما هنوز می تواند راهی را برای بازگشت به سودآوری احتمالی پیدا کند.

 

انتظارات برای بازار املاک و مستغلات پاییز

بازار بهبود می یابد اما ممکن است این بهبود زمان بر باشد. علی رغم ترس از سقوط قابل توجه، احتمال بهبود بازار املاک و مستغلات بسیار زیاد است و پاییز در این مسیر پیشرفت کوچک اما قابل توجهی را شاهد خواهد بود. تمام بازارها در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا رکود داشتند، اما برخی از آنها پیشرفت بسیار کمی کرده اند.

تعداد املاک و مستغلات برای فروش کمتر خواهد بود و این چالش در دسترس نبودن باید بستر کافی برای تداوم بازار املاک و مستغلات در پاییز را فراهم کند. خانه های با قیمت بالا سهم عمده ای از بازار را تشکیل می دهند، اگرچه خریداران بیشتر روی خانه های ارزان قیمت و در نتیجه ارزانتر برای خرید تمرکز کرده اند. در هر صورت، به نظر می رسد بازار فروشنده به قوت خود باقی بماند.

در کشورهای پیشرفته هم رکود در بازار مسکن به شدت به چشم می خورد و بنگاه های اقتصادی راه حل های مختلفی برای خروج از این رکود در نظر گرفته اند. در این شرایط در بازار املاک آمریکا، نرخ وام پایین باقی می ماند اما به تدریج بالاتر می رود. در پی بحران COVID-19، نرخ های وام مسکن را از نظر تاریخی در پایین ترین حد می بینیم و پیش بینی می شود که حتی بیشتر هم سقوط کنند. تیم لوکاس، سردبیر مجله معتبر Mortgage  Reports، حدس میزند که این نرخ ممکن است در اوایل ماه ژوئیه به زیر 3٪ برسد. اکثر آژانس های املاک انتظار دارند نرخ 30 ساله برای سال کاهش پیدا کند و به طور متوسط در حدود 3.18٪ باشد. این نرخ های کم سابقه ممکن است باعث ایجاد فعالیت بیشتر در بخش املاک و مستغلات شود.

 

فایل های اکسل و دفترچه و کاغذ رو دور بریز و از CRM تخصصی املاک دانا استفاده کن

 

خریداران و فروشندگان هنوز ممکن است منتظر بمانند. هرگونه رکود اقتصادی بر امنیت بازار و اعتماد مصرف کننده تاثیر می گذارد و ما در حال حاضر یکی از بزرگترین آفت ها را از زمان رکود بزرگ تجربه می کنیم. نظرسنجی انجمن ملی معاملات ملکی از اواسط ماه مه نشان می دهد تقریبا نیمی از خریداران و فروشندگان تصمیم در مورد خرید و فروش املاک و مستغلات را به تاخیر می اندازند. بسیاری از بازیگران بالقوه در بازار املاک و مستغلات ممکن است در طول پاییز تا زمانی که شاخص های مالی مانند نرخ بیکاری و نرخ بهره فدرال روند مطلوبی را نشان دهند، در حاشیه منتظر بمانند.

ممکن است بازار برای موج دوم COVID-19 در پاییز آماده شود. کارشناسان بهداشت هشدار می دهند که با توجه به کم شدن سخت گیری ها در مورد قوانین فاصله اجتماعی، ممکن است موج دیگری از ویروس کرونا در راه باشد. این اتفاق می تواند فعالیت در بازار املاک را افزایش دهد یا شاید هم، بازار در انتظار بهبود جهانی اوضاع باقی بماند.

اگر تا پایان سال این بحران تمام نشود، بازار مسکن یکی از طولانی ترین رکود های خود را تجربه خواهد کرد و ممکن است تورم غیر واقعی در بازار مسکن به وجود بیاید. اما تا پایان سال طبق پیش بینی ها بازار مسکن به ثبات خواهد رسید و در صورت پایان بحران شاهد رشد نسبی در بهار 1400 خواهیم بود.

 

سودآوری در بازار کنونی با استفاده از نرم افزار CRM املاک

در شرایط بحران مانند آنچه اکنون با آن مواجه هستیم، بازار مسکن با رکود مواجه می شود و این رکود خود را به شکل افزایش غیر واقعی قیمت ها، عدم عرضه و تقاضا به صورت همزمان خود را نشان می دهد. در این شرایط باید از تکنولوژی برای سودآوری در بازار مسکن کمک گرفت.

یکی از روش هایی که این روزها مورد توجه فعالان حوزه املاک قرار گرفته است و سود آوری خوبی داشته است، استفاده از برنامه CRM املاک است.

نرم افزار CRM املاک ، تمام فایل های مربوط به فروش، اجاره و مشارکت را در دسته بندی های مختلف در اختیار شما قرار می دهد. همچنین قابلیت جستجو نرم افزار به شما این امکان را می دهد تا دقیق ترین جستجو را بین فایل های خود داشته باشید و هیچ فایلی از قلم نیفته، شاید این فایل همان چیزی باشد که مشتری به دنبال آن است.

از سوی دیگر این نرم افزار، پس از ثبت هر فایل، مشتریانی که ممکن است به این فایل علاقمند باشند را به شما نمایش می دهد و می توانید بلافاصله با آنها تماس گرفته و معاملات را هر چه سریعتر به سر انجام برسانید..

اما کار به اینجا ختم نمی شود. با استفاده از نرم افزار CRM املاک شما می توانید به صورت دوره ای برای مشتریان خود پیام های ویژه ای ارسال نمایید و همواره به عنوان یک مشاور املاک در کنار آن ها حضور داشته باشید. برای مثال این نرم افزار می تواند به صورت خودکار در موعد نزدیک به قرارداد اجاره برای مالک و مستاجر پیام یادآوری ارسال کرده و قراری برای نشست آتی تنظیم نماید.

در بازار راکد این روزهای املاک، وجود چنین ابزاری برای بقا در بازار و رسیدن به سودآوری ضروری است. حالا که با ضرورت خرید نرم افزار CRM املاک آشنا شدید شاید سوال اساسی این باشد که مناسب ترین نرم افزار CRM برای املاک کدام است و خرید چنین نرم افزار چقدر هزینه بر است. در مقاله راهنمای استفاده از نرم افزار CRM املاک برای مبتدی ها به طور کامل درباره این موضوع صحبت کردیم. پیشنهاد میکنم حتما پیش از خرید نرم افزار CRM املاک این مطلب را مطالعه نمایید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا