لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

معایب شغل مشاور املاک که باید بدانید!

معایب شغل مشاور املاک

تصور اکثریت ما از مشاور املاک چیه؟ درسته، یک نفر که نشسته پشت میز و فقط یک تقویم، یک دفتر و خودکار جلوشه. فکر می کنیم بدون هیچ زحمت و ریسکی کلی درآمد دارن. در حالی که جزو اون دسته از مشاغلی هستش که موفقیت در اون به خیلی مسائل مربوط می شه و مشاور املاک باید ریسک پذیر باشه.

کارشناس مشاور املاک با آگاهی از یک سری معایب و مزایا و همچنین ابزارهایی که به کارش کمک می کنه، می تونه رشد کنه و موفق شه. ولی قبل از هر چیز ببینیم یک مشاور املاک کیه و چیکار می کنه.

 

مشاور املاک کیه و چیکار میکنه؟

تا حالا دقت کردین روی ورودی مشاور املاکی ها نوشته خرید، فروش، اجاره و رهن؟ اینها ساده ترین خدماتی هستن که یه کارشناس مشاور املاک در اختیار مشتری های خودش قرار می ده.

مشاور املاک تحت پوشش یک کارگزار مجاز هستش و به خریدار و مشتری در زمینه مزاکره و سرویس های مختلف کمک می کنه. برای فروشنده میاد و خونه یا ملک رو آماده می کنه، قیمت گذاری می کنه و در نهایت می فروشه. در این پروسه، تموم کار فروش اون ملک با مشاور املاک هستش؛ از بازدید از خونه گرفته تا چونه زدن برای قیمت و فروش.

در مقابل برای خریدار سعی می کنه بهترین ملکی که متناسب با درخواست مشتری باشه رو پیدا کنه. بهشون کمک می کنه خونه ها رو بازدید کنن و در نهایت بهترین موقیعیت رو انتخاب کنن و قرارداد رو ببندن.

در واقع مشاور املاک راه ارتباطی بین خریدار و فروشنده هستش. مزاکرات، چونه زدن ها و نهایی کردن قرارداد همگی زیر نظر اون هستن.

 

مشاور املاک

 

چجور وارد شغل مشاور املاک بشیم؟

یه مشاور املاک برای اینکه بتونه بصورت قانونی کار کنه، حتما باید پروانه کسب مشاورین املاک رو دریافت کنه. درکل به طرفین معاملات ملکی پیشنهاد می شه که برای اخذ قراردادهای خودشون و واسه اینکه تخلف مالی صورت نگیره، به دفاتر مشاور املاک معتبر و دارای مجوز در این صنف مراجعه کنن. در انتخاب یک مشاور املاک خوب هم باید نکاتی رو در نظر بگیرین که جلوتر به اونها اشاره می کنیم.

شما می تونین قبل از مراجعه به هر کدوم از این دفاتر از طریق سامانه ایران اصناف، پروانه کسب مشاورین املاک رو استعلام بگیرین و بعد وارد مراحل دیگه شین.

جواز کسب مشاور املاک تنها با داشتن سن بالای 18 سال و مدرک دیپلم قابل پیگیری هستش. بعضی شهرها هم مثل تهران و کرج نیاز دارن که یک سری دوره های آموزشی رو بگذرونن و گواهینامه اون دوره رو دریافت کنن.

 

بیشتر بخوانید: ویژگی های مشاور املاک موفق

 

دستیار مشاور املاک دانا یک CRM ضروری برای مشاورین املاک حرفه ای

 

7 تا از معایب شغل مشاور املاک که باید بدونین

شغل مشاور املاک یک شغل ریسکی و پر زحمتی هستش و برای اینکه به سود برسین باید صبور باشین و به این شغل زمان بدین. اینجا ما اومدیم لیستی از معایب شغل مشاور املاک رو آوردیم. چون آگاهی از این عیب ها و سعی در رفع کردنشون می تونه توی موفقیت شغلی تاثیر داشته باشه.

 

7 تا از معایب شغل مشاور املاک که باید بدونین

 

– به زمان زیادی برای رسیدن به سود و موفقیت نیاز دارین

شغل مشاور املاک شغل یه شبه به سود رسیدن نیست. باید به اون زمان بدین، سرمایه گذاری کنین تا به درآمد دلخواهتون برسین. البته این زمان، سود و موفقیت به نوع مشاوره شما بستگی داره که جلوتر راجع به اون هم صحبت می کنیم. با توجه به اون سرمایه گذاری که شما انجام می دین زمان رسیدن به پول تغییر می کنه. کاری که از دستتون بر میاد اینه که صبور باشین، درست مدیریت کنین و آگاهانه وارد معاملات بشین.

 

– مسیر پستی بلندی ها هستش

مشاور املاک بودن پستی بلندی های خودش رو داره. ممکنه یک روز سود کنین و یک روز بعد ضرر. با توجه به بازار تقاضا و قیمت ملکی که در اون سرمایه گذاری می کنین ممکنه اصلا فروش نره یا نتونین اون ملک رو رهن یا اجاره بدین. به هر حال شرایطی مثل موقعیت جغرافیایی ملک توی قیمت گذاری و در نهایت سود مشاور املاک تاثیر داره.

 

– کلا زمان بحث مهمی توی شغل مشاور املاک هستش

شما به عنوان یک کارشناس باید برای این شغل وقت بذارید. یک سری دوره ها برید تا با روش مذاکره کردن و مسائل مهم دیگه توی این حرفه آشنا شین. هم محل هایی که قراره در اون ها سرمایه گذاری کنین رو به خوبی بشناسین. به هر حال اون محل ها و موقعیت های جغرافیایی ممکنه یک سری مشکلات و نقاط ضعف و حتی قوت داشته باشن. شناختن اون ها، رفع کردن و سرمایه گذاری روی اون ها به زمان نیاز داره.

 

بیشتر بخوانید: مشکلات اساسی یک مشاور املاک + راه حل

 

– مسئولیت پذیری حرف اول رو میزنه

توی این شغل شناختن نیازهای مشتری ها و رفع مشکلاتشون باید برای شما اولویت باشه. علاوه بر مسئولیت در قبال مشتری، شما مسئول اون املاک و خونه هایی که زیر دست شماست هم هستین. باید یاد بگیرین کجا و کی روی چی سرمایه گذاری کنین تا به موفقیت برسین.

 

– رقیب ها زیادن

شما وارد بازاری شدین که رقبای زیادی داره. خیلی از کارشناسان مشاور املاک با تجربه هستند و خوب و بد بازار دستشون اومده. رقابت با اون ها هم پشتکار بالا و صبر می خواد تا شما هم به عنوان مشاور املاک تازه کار بتونین سرد و گرم بازار رو بچشین و به درآمد و موفقیت برسین.

 

– کمیسیون

شغل مشاور املاک جزو اون مشاغلی هستش که درآمدت دست خودته. شما دیگه حقوق ثابت ندارین. تا معامله ای انجام نشه کمیسیونی هم در کار نیست. خب این رو هم مد نظر بگیرین که تا قرارداد امضا نشه و حق کمیسیونتون رو نگرفتین از تمام شدن کار بین طرفین معامله مطمئن نشین. چون خیلی پیش اومده که دقیقه نود همه چیز رو بهم زدن و این مشاور املاک بوده که ضرر دیده و تموم وقت و زحمتی که کشیده هدر رفته.

 

– آگاهی نداشتن از ابزارها

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه پیدا کردن مشاغل مختلف، شغل مشاور املاک هم کمک شایانی شده. ابزارهایی مثل نرم افزار دانا ملک هستن که به کارشنان مشاور املاک کمک می کنه کارها رو راحت تر و سریعتر در عرض چند دقیقه انجام بدن.

پس بهتره توی پروسه کاریتون از نرم افزار قابل اعتماد و پیشرفته استفاده کنید. روتین روزانه اتون رو به ایندنرم افزار بسپارین و به کارهای مهمتون برسین. اینجوری نه وقتتون رو هدر دادین و نه تماسی با مشتریتون رو از دست میدین. تازه این نرم افزارها یه آلارم هستن برای شما تا چیزی رو از قلم نندازین.

درسته این شغل معایبی داره ولی راهکارهای زیادی هم هستن که میشه به کمک اونها این معضلات رو برطرف کرد. اگه تازه شغل مشاور املاک رو شروع کردین و یا چندین سال هست که توی این کار هستین، ادامه مطالب رو بخونین تا بتونین به خوبی روی معایب این شغل تسلط پیدا کنین و به سود بیشتری هم برسین.

 

چی می شه که میگن شما یه کارشناس مشاور املاک خوب هستین؟

گوش شنوا بودن و آماده یادگیری بودن دو تا از مهم ترین ها توی این صنف هستش. وقتی شما به کسب و کار خودتون بها میدین و هرچی که به کارتون کمک می کنه رو وارد کارتون می کنین، پس زودتر از بقیه هم نتیجه می گیرین.

سعی کنید اعتماد افراد چه توی صنفتون چه بین مشتریاتون رو جلب کنید. برنامه و استراتژی داشته باشین و با علاقه و دید باز به شغلتون نگاه کنین.

 

بیشتر بخوانید: وظایف اصلی یک مشاور املاک

 

6 قدم برای موفقیت توی شغل مشاور املاک

اینجا ما اومدیم 6 قدمی که نیاز هستش تا شما زودتر توی کارتون پیش برین رو لیست کردیم.

 

6 قدم برای موفقیت توی شغل مشاور املاک

 

  1. گوش به زنگ تموم مشتریاتون باشین. یادتون باشه هر چقدر هم مشتریاتون زیاد باشه باز هم باید در دسترس باشین و بهونه ای برای جواب دادن به اونها ندارین. اینکه بگین نه فعلا وقت واسه فلان مشتری ندارم یه نقطه ضعفه و ممکنه مشتریتون رو از دست بدین. برنامه بچینین و ارتباط با مشتری هاتون رو سازماندهی کنین.
    حتما ازشون بپرسین که از چه راه ارتباطی راحت تر هستن برای ارتباط برقرار کردن. تلفنی؟ تکست؟ شاید هم ایمیل؟ جواب هرچی بود اون رو برای اون مشتری به کار ببرین.
  2. واسه خودتون هدف تعیین کنین. واسه اینکه بتونین متوجه پیشرفتتون توی عرصه مشاور املاک بشین، هدفتون رو جایی یادداشت کنین و واسه رسیدن بهش برنامه ریزی کنین و استراتژی تعیین کنین. هر یک مدت یک بار هم بهش سر بزنین و ببینین تا چقدر بهش نزدیک شدین و کجای کار هستین!
  3. خودتون رو نشون بدین. بحث بازاریابی توی شغل مشاور املاک از جمله مهم ترین رازهای موفقیت هستش. هدف رو تعیین کنین و بعد پلن و استراتژی بازاریابیتون رو راه بندازین. مثلا کمپین تبلیغاتی راه بندازین که خب هم کارتون راحت تر پیش میره و هم مخاطب مشخص تری رو تارگت قرار میدین.
    بحث تارگت کردن مخاطبِ درست توی بازاریابیتون مسئله ای هستش که باید درست روی اون کار کنین. اینجا کیفیت مهمه نه کمیت!
  4. سوشال مدیا راز موفقیت شما. این روزها فضای مجازی هر کسب و کاری رو چندین قدم، شاید هم صدها قدم جلو می بره. پلتفرم هایی مثل لیندکین، اینستاگرام، فیسبوک و توییتر جاهایی هستن که اکثر مخاطب های شما روزانه ساعت ها وقت می گذرونن. اینجاست که می تونین دغدغه هاشون توی خرید، فروش یا رهن و اجاره خونه پیدا کنین. اینجور می تونین بهشون فیدبک بدین تا شما رو بشناسن.
  5. به روز بمونید. روزانه اطلاعات زیادی وارد بازار و به ویژه صنف مشاورین املاک می شه. راستی و درستی اونها رو بسنجین و مطالعه داشته باشین. در واقع تو کارتون یک حرفه ای تمام عیار ظاهر شین. تکنولوژی رو هم یادتون نره. ابزارهایی که به صنفتون کمک می کنه رو بشناسین و بهترین ها رو توی کارتون استفاده کنین.
  6. از افراد باتجربه کمک بگیرین. توی شغل مشاور املاک تجربه یعنی موفقیت. سعی کنین از افرادی که چندین سال هستش که توی این صنف دارن فعالیت می کنن نظر بخواین. درواقع ازشون بخواین تا یک مدت منتورینگ شما رو برعهده بگیرن. اینجور هم اطلاعاتتون بالا میره و هم اعتماد به نفس کافی برای تنهایی کار کردن در آینده رو به دست میارین.

 

آیا شما یک مشاور املاک هستید؟ اگر پاسخ مثبته پس به دستیار دانا نیاز داری

 

این 5 تا مواد اولیه یادت نره!

معایب شغل مشاور املاک به اندازه کافی چالش برانگیز هستن و باید روی اونها هم وقت بذارین و انرژی تا بتونین باهاشون کنار بیاین و روشون مسلط شین.

براتون پیش اومده که با مشاور املاکی بخواین قرار بذارین و سر موقع نیاد؟ یا اینکه نتونه درست با شما به عنوان مشتری ارتباط برقرار کنه؟ اینها مسائلی هستن که به روحیه و شخصیت یک کارشناس مشاور املاک برمی گردن و کسی موفق میشه که اینها رو تقویت کنه.

 

نکاتی که مشاوران املاک باید آنها رو تقویت کنن

 

  • شنونده خوبی باشین. بذارین مشتری هاتون نظراتشون رو راجع خونه، محله و قیمت بگن و شما تنها شنوای خوب باشین و جلوی حرف زدنشون رو نگیرین.
  • به خوبی با مشتری هاتون ارتباط برقرار کنین. ببنید کدوم راه ارتباطی براشون راحت تره، از اونها برای تماس گرفتن استفاده کنین. ارتباط خوب توی رسوندن پیامتون و متقاعد کردن مشتری جزو مواد اولیه مهم شماست.
  • جوینده باشین. راجع به زیر و بم اون خونه یا ملکی که روش سرمایه گذاری کردین تحقیق کنین. آیا اون اطراف فروشگاه مواد غذایی هست؟ فاصله اش تا اون خونه چقدره؟ محله چجور محله ای هستش؟
  • مدیریت زمان ماده اولیه دیگه. به عنوان یه مشاور املاک مستقل شما باید زمانتون رو مدیریت کنین. ممکنه مشتری هاتون زیاد باشن، پس یه نرم افزار مشاور املاک خوب انتخاب کنین و از اونجا کارهای روزانه اتون رو بهش بسپارید و به کارهای مهمترتون برسین.
  • تکنیک های مزاکره کردن رو بلد باشین. اینجاست که پایه ها رو محکم کردین و قصد دارین تیر نهایی رو پرتاب کنین و مشتریتون رو متقاعد کنین ملکی رو بخره یا با قیمتی بفروشه.

 

بیشتر بخوانید: سیستم فایلینگ املاک چیست و چه کمکی به مشاوران املاک میکند؟

 

خلاصه کلام

خلاصه کلام اینه که درسته شغل مشاور املاک و کار کردن توی این صنف معایب و ریسک های خودش رو داره، ولی آگاهی از اونها و تلاش واسه برطرف کردنشون یا برنامه ریزی درست واسه اونها موفقیت و سود زیاد رو به دنبال داره.

صبور باشین، روحیه ارتباط با دیگران رو تقویت کنین و زمانتون رو به درستی مدیریت کنین. کارشناس مشاور املاک شدن و موفقیت توی اون راه یک شبه نیست و باید وقت بذارید.

درسته که تجربه داشتن توی این صنف مهم هستش ولی به همون اندازه به روز بودن و پیش رفتن با تکنولوژی حرف اول رو می زنه. نرم افزارهایی که به کار شما کمک می کنه و بار زیادی رو از دوشتون برمی داره رو شناسایی کنین. مشورت بگیرین و بهترین رو انتخاب کنین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا