لوگو دانا پرداز
49258000 - 021

اصول اولیه مشاور املاک که باید بدانید

وقتی فعالیت خودتون رو به عنوان یک مشاور در صنعت املاک و مستغلات شروع می‌کنین، در واقع در یک مسیر پر هیجان قرار گرفتین. حتما چیزهای مثبتی در مورد مزایای این شغل شنیدین و حالا برای اینکه در این حوزه بهترین بشین اشتیاق زیادی دارین. کار کردن در این صنعت به شما اجازه می‌ده تا مستقیما با مشتریان مختلف در ارتباط باشین و اونها رو تحت تاثیر قرار بدین. با به دست آوردن سرنخ های جدید و مشتریان ارجاعی ممکنه نتایج خیلی خوبی رو به دست بیارین که تاثیر خیلی مثبتی روی زندگی شما می‌گذاره.

اما موفق شدن به عنوان یک مشاور املاک در این بازار رقابتی کار ساده ای نیست. شما باید مهارت هایی رو در خودتون ایجاد یا تقویت کنین و همچنین با اصول اولیه مشاور املاک آشنایی داشته باشین. فقط اینطوری می‌تونین متوجه بشین کدوم روش ها به شما کمک می‌کنه تا مشتریان بیشتری رو به دست بیارین.

در این مقاله قصد داریم به 15 مورد از اصول اولیه که هر مشاور املاک تازه کار باید نسبت به اونها آگاهی داشته باشه اشاره می‌کنیم. با رعایت این اصول و تقویت مهارت های مرتبط می‌تونین به راحتی خودتون رو نسبت به سایر مشاوران املاک متمایز نشون بدین.

 

1. حوزه نفوذ خودتون رو گسترش بدین

یکی از راه های ایجاد ارتباط و سرنخ، از طریق مدل کسب و کار حوزه نفوذ املاک و مستغلات یا SOI هستش. این استراتژی شبکه سازی روی ایجاد سرنخ از طریق افردی که از قبل می‌شناسین مثل خانواده، دوستان، همکلاسی ها، همکاران، اعضای تیم ورزشی و حتی ارائه دهندگان خدمات (مثل پزشک یا آرایشگر شما) تمرکز داره.

بهترین راه اینه که همه نام ها و اطلاعات تماس رو از یک مکان واحد پیگیری کنین. به این منظور می‌تونین از یک نرم افزار CRM، یک پایگاه داده مخاطبین ایمیل یا در مواردی که با چند مخاطب سر و کار دارید از یک لیست اکسل استفاده کنین.

وقتی که پایگاه داده SOI خودتون رو ایجاد کردین، با هر بار ملاقات با افراد می‌تونین اونها رو به لیست اضافه کنین. این افراد رو می‌تونین از طریق واسطه قرار دادن آشنایان نزدیک خودتون پیدا کنین. هر چقدر افراد بیشتری رو در لیست خودتون داشته باشین، SOI شما هم بزرگتره و در نتیجه شانس شما برای دریافت مشتری ارجاعی افزایش پیدا می‌کنه.

 

دستیار مشاور املاک دانا یک CRM ضروری برای مشاورین املاک حرفه ای

 

2. از خودتون یک تصویر حرفه ای ایجاد کنین

توسعه و حفظ حضور حرفه ای برای موفقیت شما به عنوان یک مشاور املاک حیاتی هستش. شما می‌تونین از طریق توجه به موارد زیر یک تصویر حرفه ای از خودتون به جا بگذارین:

 

از خودتون یک تصویر حرفه ای ایجاد کنین

 

– ظاهر خوب

با لباس، مو، اکسسوری و آرایش مرتب و حرفه ای می‌تونین یک ظاهر حرفه ای و شیک داشته باشین. خیلی از مشاوران املاک و مستغلات ترجیح می‌دن از استایل کژوال و غیر رسمی استفاده کنن. واقعیت اینه هیچ قانون دقیقی برای این منظور وجود نداره، اما لباس و استایلی که انتخاب می‌کنین باید با دفتر کار شما و بازاری که با اون سر و کار دارین متناسب باشه. از عطر یا ادکلن و لباس های نامناسب که برای مهمونی و مجالس خصوصی هستش استفاده نکنین.

 

– جلسات حضوری

در جلسات حضوری این فرصت رو دارین تا تاثیرگذاری بیشتری رو به نمایش بگذارین. بنابراین، از تماس چشمی خوب و زبان بدن مثبت استفاده کنین و سعی کنین به دقت به صحبت طرف های دیگه توجه کنین.

 

– اقلام بازاریابی و تبلیغات

با استفاده از تصاویر با کیفیت و متن های دقیق و قانع کننده، اقلام تبلیغاتی موثری رو ایجاد کنین که فاقد اشتباهات نگارشی باشه. همچنین عکس ها باید حرفه ای بودن شما در صنعت رو نشون بده و با عکس پروفایل عادی متفاوت هستش.

 

– تماس های تلفنی

هر زمان که با مشتریان فعلی یا بالقوه ارتباط برقرار می‌کنین، باید صریح، جذاب و مودب باشین.

 

– حضور در وب

یک وب سایت که از قبل روی امکانات و طراحی اون فکر کردین رو ایجاد کنین و در رسانه های اجتماعی یک اکانت فعال با محتوای جذاب و مرتبط داشته باشین. برای انتقال حس مثبت و ایجاد اعتماد، از اشتباهات گرامری و تایپی دوری کنین.

 

– ارتباطات نوشتاری

از نامه ها، ایمیل ها و متون با نگارش مناسب برای حفظ ارتباط با شبکه خودتون به صورت استراتژیک استفاده کنین.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به چگونگی برخورد با مشتری در شغل مشاورین املاک به مقاله “نحوه برخورد با مشتری در شغل مشاور املاک” ما مراجعه کنید.

 

3. مثل یک کسب و کار عمل کنین

شاید فکر کنین حالا که به عنوان یک مشاور املاک فعالیت می‌کنین یک فرد به حساب میاین. اما خوبه بدونین که یک مشاور املاک حرفه ای خودش رو صاحب کسب و کار می‌دونه و تمام رفتارهایی که داره به نوعی به اداره یک کسب و کار شباهت داره. اگر می‌خواین در صنعت املاک و مستغلات موفق باشین باید یک بیزینس پلن و بودجه مشخص داشته باشین.

قراره پاره وقت کار کنین؟ مشاور املاک بودن شغل تمام وقت شماست؟ چه ساعتی کارتون رو شروع می‌کنین؟ به چه تعداد فایل نیاز دارین؟ مکان های اصلی برای بازاریابی شما کجاست؟

یک تمپلیت بیزینس پلن رو دانلود کنین و مرحله به مرحله اون رو تکمیل کنین تا برای فعالیت به عنوان یک مشاور املاک، کاملا برنامه ریزی شده عمل کنین. شما باید همه چیز رو از جایی که قراره کار کنین (خونه، دفتر مستقل یا یک بنگاه املاک) گرفته تا وسایل مورد نیاز (چاپگر، اسکنر و موارد دیگه) رو مشخص کرده باشین.

 

4. برند، ماموریت و بازاریابی خودتون رو توسعه بدین

چه چیزی شما رو از سایر متخصصان املاک و مستغلات متمایز می‌کنه؟ چرا یک خریدار یا فروشنده بالقوه باید شما رو به مشاوران دیگه ترجیح بده؟

مشاور املاک بودن چیزی فراتر از داشتن مجوز هستش. هر وقت که با یک مشتری بالقوه صحبت می‌کنین، باید بتونین تعریف کنین که به عنوان یک مشاور املاک چه شخصیتی دارین و چه کاری از دستتون بر میاد.

ممکنه شما روی خانواده ها تمرکز کنین که قراره خونه اول خودشون رو پیدا کنن. ممکنه روی فروش املاک لوکس تمرکز کنین. ممکنه روی خانه های حاشیه شهر یا ویلاهای ساحلی متمرکز باشین. در هر صورت، باید بتونین خیلی راحت برند خودتون رو در یکی دو جمله توصیف کنین.

 

5. با افراد جامعه خودتون ارتباط برقرار کنین

شبکه سازی یک اصل مهم در بین اصولی هستش که هر مشاور املاکی باید به اونها توجه کنه. وقتی که هدفتون رو مشخص کردین و متمرکز شدین باید برقراری ارتباط با جامعه خودتون رو شروع کنین. یک مشاور املاک تازه کار باید دائما با سرنخ ها در ارتباط باشه.

یک کارت ویزیت رو آماده کنین و اون رو در اختیار افراد قرار بدین. موقع ملاقات با مردم به اونها بگین که یک مشاور املاک هستین. وقتی مردم از شما راهنمایی می‌خوان، در مورد موضوعاتی که نسبت به اونها مسلط هستین صحبت کنین. برای ایجاد شهرت با افراد داخل و خارج از صنعت خودتون تلاش کنین.

 

6. روی شیوه های تولید سرنخ پولی سرمایه گذاری کنین

تولید سرنخ پولی یک راه عالی برای یک مشاور املاک تازه کار هستش تا رشد سریع تری رو تجربه کنه. با اینکه برای دریافت این سرنخ ها باید کمی هزینه کنین، اما به شما کمک می‌کنه تا مستقیما به سرنخ ها دسترسی پیدا کنین. از اینجا به بعد، این هنر شماست که بتونین سرنخ ها رو به مشتری تبدیل کنین.

تولید سرنخ پولی معمولا یک خریدار رو برای شما به ارمغان میاره، شخصی که به یک فایل علاقه مند هستش و به یک مشاور املاک نیاز داره تا از اون ملک بازدید کنه. گاهی اوقات ممکنه باعث بشین شخصی به فروش خونه خودش تمایل پیدا کنه.

 

7. برای ارتباط با مشتری برنامه داشته باشین

ارتباطات بخش بزرگی از زندگی شغلی یک مشاور املاک رو تشکیل می‌ده. اما این دلیل نمیشه که همه کارها رو بدون برنامه انجام بدین. یک اسکریپت یا روند مشخص رو برای ارتباطات خودتون در نظر بگیرین. مثلا، اولین پیامی که برای خریدار ارسال می‌کنین یا اولین تماسی که با یک مشتری بالقوه می‌گیرین باید دارای ساختار مشخصی باشه.

از خودتون بپرسین که در مراحل زیر چه اتفاقی میفته:

  • اولین ملاقات شما با یک خریدار بالقوه خونه
  • شما فایل ها رو به مشتری نشون می‌دین
  • مشتری شما به بازرسی و ارزیابی خونه نیاز داره
  • مشتری شما باید به یک کارگزار وام مسکن مراجعه کنه
  • شما سعی دارین ارتباطتون رو با مشتری قبلی حفظ ‌کنین

این مراحل کلیدی رو می‌شه به شکل یک اسکریپت یا سناریوی مشخص در نظر گرفت. اینطوری مطمئن می‌شین که موقع مواجهه با این شرایط، هیچ فرصت مهمی رو برای معامله از دست نمی‌دین.

 

آیا شما یک مشاور املاک هستید؟ اگر پاسخ مثبته پس به دستیار دانا نیاز داری

 

8. به طور مستمر روی کسب دانش سرمایه گذاری کنین

همزمان با توسعه سایر مهارت های خودتون به عنوان یک مشاور املاک، باید تحصیلات رو هم ادامه بدین. شما می‌تونین در رشته‌ هایی مثل مدیریت بازرگانی، بازاریابی دیجیتال و مدیریت مالی ادامه تحصیل بدین تا ذهنیت بهتری پیدا کنین.

علاوه بر این، هر چقدر در مورد شیوه بازاریابی و فعالیت در شبکه های اجتماعی، روانشناسی فروش، برنامه ریزی و روتین شخصی و شغلی منابع مختلف رو بررسی کنین و مطالب بیشتری یاد بگیرین می‌تونه به شما کمک کنه تا به یک مشاور املاک حرفه ای و متمایز تبدیل بشین.

 

9. از دانش و تجربه مربیان بهره بگیرید

وقتی حرفه خودتون رو به عنوان یک مشاور املاک شروع می‌کنین طبیعیه که در خیلی از زمینه ها تجربه نداشته باشین. برای همین باید از یک مربی کمک بگیرین تا خیلی از نقاط مبهم که یادگیری اونها مدتها طول می‌کشه رو شناسایی کنین. از دوره های آموزشی، کارگاه ها و کنفرانس هایی که در این رابطه برگزار می‌شه غافل نشین.

از دانش افراد با سابقه و موفق در این حوزه بهره ببرین و از اونها بپرسین که چطور می‌تونین به مشتریانتون کمک کنین و در خصوص مدیریت زمان و استراتژی های بازاریابی به دنبال توصیه های ارزشمند باشین.

 

10. یک بنگاه املاک مناسب رو انتخاب کنین

موقع انتخاب یک بنگاه یا آژانس املاک، باید گزینه های خودتون رو به دقت در نظر بگیرین. در مورد اهداف و ارزش های بنگاه، ابزارها و پشتیبانی هایی که می‌تونن در اختیارتون قرار بدن و البته شیوه تقسیم کمیسیون سوال کنین. در مورد میانگین تعداد فایل هایی که معمولا بنگاه با اونها کار می‌کنه دقت کنین و در صورت امکان کیفیت فایل ها رو بررسی کنین.

مطمئن بشین که بنگاه یا آژانس املاک عضو اتحادیه هستش و تمام مجوزهای لازم رو در اختیار داره. اینطوری اگر مشکلی به وجود اومد می‌تونین پیگیری های قانونی موثرتری رو انجام بدین.

 

11. با یک عکاس یا فیلمبردار باتجربه همکاری کنین

استفاده از تصاویر و فیلم های با کیفیت برای نمایش دارایی ها می‌تونه خیلی به شما کمک کنه تا اونها رو سریع تر بفروشین و تعداد خریداران بالقوه رو افزایش بدین. وقتی از کمک حرفه ای یک عکاس یا فیلمبردار بهره ببرین در وقت خودتون صرفه جویی می‌کنین. علاوه بر این، تصاویر و فیلم هایی که تهیه می‌شن بعدا می‌تونه برای ساخت یک پورتفولیو و اقلام تبلیغاتی هم مورد استفاده قرار بگیره.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به فایلینگ املاک پیشنهاد میکنیم به مقاله “فایلینگ املاک چیست” ما مراجعه کنید.

 

12. از فناوری های نرم افزاری استفاده کنین

برای اینکه در مسیر تبدیل شدن به یک مشاور املاک موفق سریع تر قدم بردارین باید بخشی از زمان و پول خودتون رو روی یک سیستم نرم افزاری مدرن سرمایه گذاری کنین. به هر حال، اگر یک سیستم پیگیری قوی نداشته باشین، ممکنه تمام هزینه های بازاریابی شما به هدر بره.

وقتی از سیستم و نرم افزار صحبت می‌شه، ضروری ترین مورد سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM هستش. اگه قراره در یک بنگاه املاک فعالیت کنین، ممکنه از طریق اونها به یک نرم افزار CRM دسترسی پیدا کنین. در غیر این صورت، باید یک گزینه کارآمد رو انتخاب کنین. بهتره نرم افزاری رو انتخاب کنین که با استفاده از اون راحت هستین. خیلی از نرم افزارهای CRM دارای حساب دمو هستن که می‌تونین به صورت رایگان با محیط کاربری نرم افزار و اکثر قابلیت های اون آشنا بشین.

وقتی از یک نرم افزار سی آر ام استفاده می‌کنین این امکان رو دارین تا خیلی موثرتر فعالیت کنین و به مزایای زیر دسترسی داشته باشین:

 

– بهتر تصمیم گیری کنین

وقتی به تازگی فعالیت خودتون رو به عنوان یک مشاور املاک شروع کردین خیلی چیزها ممکنه برای شما مبهم و ناشناخته باشه. ممکنه با صدها سرنخ فاقد صلاحیت کار کنین که فقط وقت شما رو هدر بدن یا درگیر معاملاتی بشین که در نهایت سود زیادی برای شما نداره. در این شرایط، یک نرم افزار سی آر ام می‌تونه با فشردن یک دکمه به تمام سوالات شما جواب بده.

یک نرم افزار CRM کارآمد دارای قابلیت تحلیل و گزارش دهی هستش که می‌تونه به شما کمک کنه ترجیحات مشتریان رو بهتر شناسایی کنین و سرنخ ها و مشتریان خودتون رو به دسته های مختلف بخش بندی کنین تا بدونین کدوم یکی از اونها اولویت بیشتری دارن. ابزار گزارش دهی CRM کمک می‌کنه تا خیلی سریع یک دید جامع نسبت به عملکردتون در گذشته به دست بیارین و تصمیمات بهتری بگیرین.

 

– سریع تر جواب بدین

هر چقدر سریع تر به یک سرنخ جدید جواب بدین، احتمال اینکه اونها به مشتری تبدیل بشن هم بیشتر می‌شه. علاوه بر این، وقتی که مشتریان فعلی شما با نگرانی یا سوال به شما مراجعه می‌کنن، انتظار دارن در سریع ترین زمان از شما جواب بگیرن. به همین دلیل اکثر نرم افزارهای CRM حرفه ای دارای قابلیت استفاده به صورت ابری هستن یا یک اپ موبایل اختصاصی دارن. اینطوری می‌تونین در هر ساعتی از شبانه روز و در هر مکانی پاسخگو باشین.

همچنین CRM از قابلیت پاسخ های خودکار سفارشی برخوردار هستش تا در شرایطی که دسترسی ندارین یک پاسخ اولیه رو به مشتریان و سرنخ های خودتون ارسال کنین تا نگرانی اونها کاهش پیدا کنه. نرم افزار CRM کار مدیریت تماس و مدیریت پایگاه داده رو به طور چشمگیری آسون تر می‌کنه. اینطوری می‌تونین تمام تعاملات مشتری و روند توسعه کمپین های بازاریابی مثل کمپین های قطره ای رو ردیابی کنین.

 

– ارتباطتون رو با مشتریان ارزشمند حفظ کنین

نرم افزار CRM این امکان رو به شما می‌ده تا به طور موثری مخاطبین ارزشمند خودتون رو شناسایی و اونها رو در یک پایگاه داده واحد نگهداری کنین تا در تعاملاتتون با اونها فعال تر باشین. اینطوری حتی بعد از امضای قرارداد، اونها رو فراموش نمی‌کنین و ارتباطتون رو حفظ می‌کنین. حتی می‌تونین یادآورهایی رو تنظیم کنین تا در مناسبت های خاص مثل تولد، سالگرد و تعطیلات، پیام های شخصی خودکار برای اونها ارسال بشه. این تماس های شخصی می‌تونه خیلی موثر باشه و در واقع می‌تونین با کمک این تعاملات شانس فروش در آینده یا به دست آوردن مشتریان ارجاعی رو افزایش بدین.

 

– با قابلیت یکپارچه سازی CRM کارایی رو افزایش بدین

یک راهکار سی آر ام می‌تونه قابلیت یکپارچه سازی با ابزارهای مختلف رو ارائه بده. به عنوان یک مشاور املاک جدید که در عصر تکنولوژی فعالیت می‌کنه، قطعا از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنین که بدون اونها ممکنه نتونین وظایف خودتون رو به درستی انجام بدین. نرم افزار CRM می‌تونه با نرم افزار حسابداری، سرویس ایمیل یا اپلیکیشن های رایج ادغام بشه و اینطوری نیازی نباشه همزمان چندین اپلیکیشن رو اجرا کنین و بین پنجره اپ ها دائما جابجا بشین. بنابراین، شما می‌تونین با یک راهکار CRM یک رویه مدرن و کارآمد رو ایجاد کنین که تمام وظایف روزانه خودتون رو به بهترین شکل انجام بدین.

 

فایل های اکسل و دفترچه و کاغذ رو دور بریز و از CRM تخصصی املاک دانا استفاده کن

 

تجربه بهتر به عنوان یک مشاور املاک با نرم افزار دانا ملک

 

نرم افزار مشاور املاک دانا

 

نرم افزار املاک دانا ملک یک راهکار جامع برای پوشش همه نیازهای یک آژانس، بنگاه یا مشاور املاک هستش. این نرم افزار با هدف اتوماسیون و افزایش سرعت امور روزمره یک مشاور املاک یا کسب و کار فعال در صنعت املاک و مستغلات طراحی شده است.

دستیار مشاور املاک دانا روی بستر ابر ارائه می‌شه و بنابراین در هر زمان و مکان از طریق اینترنت در دسترس قرار داره. یکی از دلایلی که ممکنه خیلی از مشاورین یا آژانس های مسکن رو نسبت به استفاده از یک راهکار نرم افزاری جامع مثل CRM دلسرد کنه، رابط کاربری پیچیده یا انبوهی از امکانات نه چندان کاربردی هستش. در دانا ملک شما در یک محیط با طراحی ساده و روان قرار می‌گیرین و فقط به امکاناتی که واقعا به عنوان یک مشاور یا آژانس املاک به اونها نیاز دارین دسترسی پیدا می‌کنین.

دانا ملک به شما کمک می‌کنه تا در کارهایی مثل ثبت و مدیریت تقاضاهای خرید و اجاره، پیگیری سرنخ ها، مدیریت جلسات و قرارها، ارسال پیام به مشتریان و یادآوری تماس تجربه دلچسبی رو داشته باشین. انجام همه این کارها به صورت دستی وقتی مدتی از شروع کار شما به عنوان یک مشاور املاک گذشته باشه می‌تونه چالش برانگیز باشه.

دستیار مشاور املاک دانا همچنین یک سیستم فایلینگ قوی رو برای مدیریت راحت انبوهی از فایل ها و همینطور جستجوی هوشمند برای پیدا کردن بهترین گزینه متناسب با شرایط مشتری در اختیارتون قرار می‌ده. با استفاده از این راهکار، مشاورین و آژانس های املاک می‌تونین به طور چشمگیری منظم تر کار کنن و زمان خودشون رو به معاملاتی اختصاص بدن که ارزشمند هستن.

 

اگه دوست دارید بیشتر راجع به کمک دانا ملک به مشاورین املاک اطلاعات کسب کنید میتونید به مقاله “چگونگی کمک نرم افزار دانا ملک به مشاورین املاک ایران” ما مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا